تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815737139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش : آيا هما بر باند خصوصي سازي فرود مي ايد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش : آيا هما بر باند خصوصي سازي فرود مي ايد
تهران / واحد مركزي خبر / اقتصادي 1387/07/16
سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي بيشتر شركت‌هاي دولتي از جمله شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) را مشمول واگذاري به بخش‌هاي غيردولتي و عمومي
كرده است.
اجراي اين اصل با گذشت بيش از 2 سال و 4 ماه از ابلاغ هنوز وارد روند منطقي نشده و
نتوانسته است رضايت مقامات مسئول را فراهم كند.
از زمان اجراي اصل 44 وزارت صنايع و معادن با واگذاري سهام شركت‌هاي بزرگي مانند صنايع ملي مس، فولاد مباركه، آلومينيوم ايران ، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و ... كارنامه مطلوبي را داشته است اما وزارت راه و ترابري در اين عرصه سرعت لازم را نداشته است.
در ميان زيرمجموعه‌هاي وزارت راه و ترابري ، شركت‌ هواپيمايي هما به عنوان بزرگترين و قديمي ترين خطوط هوايي كشور با وجود مصوبه دولت در سال گذشته و درخواست‌هاي سازمان خصوصي‌سازي، شركت بورس و ديگر ارگان‌هاي مرتبط هنوز اقدام لازم را براي آماده‌سازي و بررسي پذيرش در بورس فراهم نكرده است.
مهيا نشدن زمينه واگذاري هما به عنوان يكي از بزرگترين زير مجموعه هاي وزارت راه و ترابري ، اين وزارتخانه را در انتهاي صف سازمانها و وزارتخانه هاي اجرا كننده اصل 44 قرار داده است.

تكليف هما براي آماده‌سازي ورود به بورس طي يك سال
----------------------------------------------------------
وزير سابق راه و ترابري در تبيين نحوه واگذاري هما به بورس مي گويد : اين شركت پس از تصويب واگذاري آن در دولت موظف شد تا يك سال خود را براي ورود به بورس يا مزايده آماده كند.
محمد رحمتي مي افزايد : ايران اير مكلف شد 5 شركت اقماري در اين مدت تأسيس كند و برخي بخش‌هاي خود نظير كيترينگ، هندلينگ و غيره را به اين شركتها منتقل كند.
اسماعيل غلامي معاون آماده سازي و امور شركت‌هاي سازمان خصوصي سازي نيز از راهي شدن ايران اير به بورس در نيمه دوم امسال خبر مي دهد و مي گويد : بر اساس مصوبه هيأت عالي واگذاري و هيأت دولت اين شركت هواپيمايي از طريق بورس و در سال 87 واگذار مي‌شود.

معارفه بهبهاني و توصيه معاون رئيس جمهور
-------------------------------------------
پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهور در مراسم توديع رحمتي و معارفه بهبهاني اعلام كرد: هيچ سستي در خصوصي سازي شركت‌هاي دولتي مشمول واگذاري پذيرفته نيست و شركت هما نيز بايد براي واگذاري به بخش خصوصي آماده شود.
با اين وجود وزير جديد راه و ترابري در اين خصوص در تشريح اقدامات وزارت راه و ترابري براي خروج از انتهاي صف اجراكنندگان سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي مشكل اصلي پيش روي واگذاري هما را زيانده بودن و تعداد بالاي كاركنان آن اعلام مي كند و مي‌گويد: با وجود علاقه مديران ايران اير (هما) براي نگهداشتن اين ايرلاين ، براي تسريع در واگذاري اين شركت آنها را تحت فشار قرار مي‌دهم.
حميد بهبهاني مي افزايد : كمتر از سه ماه از راي اعتماد به من مي گذرد و هما نيز موسسه‌اي نيست كه من آن را درست كرده باشم و اين شركت حداقل 50 سال سابقه فعاليت دارد.
وزير راه و ترابري مي گويد : حتما پيگيري لازم براي مجاب كردن مسئولان شركت هما به منظور فراهم كردن شرايط مورد نياز جهت واگذاري هرچه سريعتر سهام صورت خواهد گرفت.
بهبهاني خاطرنشان مي كند : مباحث خوبي را درباره بهبود وضع ايران ايرهاي مختلف در صورت خصوصي شدن مشاهده كردم و به آن اعتقاد دارم و تلاش مي كنم مديران هما را متقاعد كنم.
وزير راه و ترابري تصريح مي كند: درصدد هستيم اطلاعات كاملي را از هما به بورس بدهيم و حتي روش هايي را نيز پيشنهاد خواهم كرد.
وي مي افزايد : جلساتي نيز بايد با مديران بورس و سازمان خصوصي‌سازي داشته باشيم تا موضوع به نتيجه برسد.
زيان 80 ميليارد توماني ايران اير در 3 سال گذشته
-----------------------------------------------------
شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي يا همان ايران اير در سال‌هاي 1384، 85 و 86 به ترتيب 40، 28 و 20 ميليارد تومان زيان داشته است.
با وجود همه تاكيدهاي مسئولان و مقامات عاليرتبه در خصوص اهميت اجراي اصل 44 در كشور ، مديريت شركت هما معتقد است: با شرايط فعلي هنوز نمي‌توان زمان دقيقي براي ورود اين شركت به بورس تعيين كرد.
همه اين سخنان در شرايطي مطرح مي‌شود كه سال گذشته شاهد برپائي چند گردهمايي و همايش براي اجراي اصل 44 در وزارت راه و ترابري بوديم.
اسماعيل غلامي معاون سازمان خصوصي‌سازي نيز مي‌گويد: در 7 ماه گذشته مسئولان اين شركت سه بار به سازمان خصوصي‌سازي آمده‌اند و ابراز تمايل به خصوصي شدن شركت هما كرده‌اند كه در پاسخ به آنها عنوان شد با مديريت پذيرش بورس هماهنگي‌هاي لازم براي برگزاري جلسات انجام شود اما تاكنون هيچ خبري از برگزاري جلسه نشده است.
به گفته وي ؛ اين گونه اقدامات مسئولان شركت هما ناشي از فشارهاي بيروني و مطبوعاتي است اما بعد از يك ماه كه آب‌ها از آسياب افتاد ديگر خبري از مسئولان هما براي خصوصي سازي نمي‌شود و به همين دليل تاكنون هيچ اقدامي براي معرفي كارگزار معرف
(مشاور پذيرش) ، ارايه اطلاعات مربوط به صورت‌هاي مالي، گزارش عملكرد سال‌هاي گذشته، بودجه و برنامه كسب و كار شركت هما نشده است.
اما معاون برنامه ريزي و خدمات شركت هما معتقد است : 80 درصد از مقدمات واگذاري اين شركت انجام شده است.
فرهاد پرورش مي گويد : ‌خصوصي‌سازي شركتي مانند هما اقدام و تجربه جديدي است و 8 ماه پيش مشاوري براي آماده‌سازي اين شركت انتخاب شد و كارگروه‌هايي شامل مديريت استراتژيك،‌ آماده‌سازي و شناسايي خريداران هما تشكيل داديم .
به گفته وي ؛ تجربه موفق و يا ناموفق چند شركت هواپيماي خارجي با برگزاري جلساتي بررسي شده و با حضور برخي مسئولان نيز نشست هايي در اين خصوص برگزار شده است.
معاون شركت هما اضافه مي كند : به گفته مسئولان سازمان خصوصي سازي ، واگذاري و ارزشيابي شركت‌ها بايد در بورس انجام شود و قيمت‌گذاري سهام هما از مشكلات اساسي ما است كه حل نشده اما با توجه به روند كاهشي زيان انباشته ، ضرر شركت هما به 19 ميليارد تومان رسيده است.
وي در خصوص اينكه هنوز قدمي براي پذيرش شركت هما در بورس انجام و با مسئولان شركت بورس جلسه‌اي برگزار نشده و به طور جدي و پيگيرانه با مسئولان سازمان خصوصي‌سازي هماهنگي صورت نگرفته است ، مي گويد :‌ علت اين موضوع مقاومت و نخواستن نبوده بلكه فقط به علت بسترسازي و كم تجربگي بوده است.

درهاي هما بسته است
----------------------
عملكرد مسئولان ايران اير باعث شده است ، درهاي اين شركت بر روي متوليان واگذاري و اجراي اصل 44 بسته بماند و هما در باند بورس فرود نيايد.
با توجه به وجود مشكلات ساختاري و زيان‌ده بودن ( حدود 80 ميليارد تومان) اين شركت و مهمتر از آن پيگيري كند مديران ايران اير، به نظر مي رسد حداكثر زمان حضور اين شركت در بازار سهام نيمه‌ اول سال بعد خواهد بود مگر اينكه مديران فعلي يا آينده اين شركت با تلاشي مضاعف عقب‌ماندگي‌هاي گذشته را جبران كنند.
اين در حالي است كه با توجه به ماهيت ريسك‌پذير بودن شركت‌هاي هواپيمايي در دنيا، مديران هما بايد ابتدا ساختار‌ مالي را به گونه‌اي ايجاد كنند كه اولاً زيان انباشته 80 ميليارد توماني را جبران كند كه اين مهم نياز به حذف ناوگان فرسوده شركت ، حذف برخي موانع ، تجديد ساختار مالي و نيروي انساني و ... دارد.
مديران اين شركت بايد با تمهيدات و ظرفيت‌ سازي ها و بكارگيري تجارب ديگر شركت‌هاي هواپيمايي دنيا و همچنين مذاكره با مسئولان تصميم گير دولتي زمينه سوددهي اين شركت را فراهم كنند و با تجهيز ناوگان هواپيمايي و حضور در بازارهاي جديد و ارايه سرويس هاي مطلوب به گونه‌‌ايي رفتار و زمينه ايي فراهم كنند تا هر مسافر هواپيما‌هاي هما تمايل به خريد سهام اين شركت داشته باشد به شرطي كه تغيير و تحولات اساسي در اين مجموعه رخ دهد.

تاريخچه شكل گيري شركت هما
-----------------------------------
"هواپيمايي ايران" در ارديبهشت ماه سال 1323 تاسيس شد و نخستين خدمات مسافرت هوايي خود را در مسير تهران به مشهد مقدس و پس از جنگ جهاني دوم اغاز كرد .
درطول 17 سال (از سال1324 تا 1341) و به تدريج با دارا بودن تنها چند پرواز بين المللي به مهمترين خط هوايي داخلي تبديل شد. در سال 1333 خط هوايي خصوصي ديگري تحت عنوان " پرشين اير ويز" تا سيس شد.
در ابتدا، خط هوايي " پرشين ايرويز" فقط وظيفه حمل بار به اروپا را به عهده داشت.
وضع جغرافيايي كشور ايران ، دور بودن مراكز نسبتاً پرجمعيت از يكد يگر، كمبود وسيله نقليه اعم از جاده اي و ريلي، لزوم ارتباط سريع و مطمئن سازمان هاي علمي و دولتي و از همه مهمتر نبود يك شبكه منظم با قابليت هاي بالا در جهت احياي حقوق متقابل هوايي با ساير كشورها و همچنين تامين رفاه و آسايش بيشتر ملت ايران، همه و همه شرايطي را فراهم كرد تا هيات وزيران در تاريخ بيست و يكم بهمن سال 1340 ، پيشنهاد وزير راه را مبني ير تاسيس يك شركت هواپيمايي متعلق به ملت، به تصويب برساند.
در پي اين تصميم شركت هواپيمايي ملي ايران در تاريخ پنجم اسفند ماه سال 1340 با ادغام دو شركت هواپيمايي "ايرانين اير ويز" و " پرشين اير ويز" وا يجاد خط هوايي جديدي بانام "هواپيمايي ملي ايران" با علامت اختصاري و سمبل " هما" تاسيس شد و از فروردين ماه سال 1341 فعاليت هاي خود را اغاز كرد.
از اهداف اوليه تاسيس "هما" ، پوشش نيازهاي حمل و نقل هوايي داخل كشور همراه با رعايت بيشتر اصول ايمني پروازي و خدمات حمل و نقل هوايي با كشورهاي همجوار و دوردست ، ضمن مراعات همزمان قرارداد هاي متقا بل مباني تجاري و مصالح كشور بود.
هما" با نام فعلي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و با حدود نيم قرن تجربه، به عنوان شركت هوايي مادر در خدمت مردم بوده است.
براي يك شركت هواپيمايي كه پرچم ملي را به دوش مي كشد، افتخاري بالاتر از اين نيست كه همواره در خدمت مردمي باشد كه موجوديت خود را مديون همراهي و مساعدت آنان مي داند و به پشتيباني دايمي انان دل بسته است.
امروز " هما" با 57 سال تجربه، هنوز هم قادر است برغم وجود محدوديت ها ي ناشي از تحريم ها و با بهره گيري از قابليت هاي موجود درعرصه بهبود كيفي خدمات پروازي و
تامين نياز مشتريان در زمينه گسترش شبكه پروازي گام هايي موفقيت آ ميز بردارد.
اما ايا هما بر باند خصوصي سازي فرود مي ايد ؟
گزارش : برمك بيات
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن