تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815413720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قطبي: بركنارم كنند به زندگيام ميرسم


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
در حالي كه به نظر مي رسيد جلسه سرمربي تيم ملي با خبرنگاران حاشيه هاي زيادي داشته باشد اما افشين قطبي روز نسبتا راحتي را پشتسر گذاشت او صحبتهايش را با مقايسه فوتبال ايران با فوتبال دنيا شروع كرد:«فوتبال ايران در تاريخ خود تاكنون سه بار به جام جهاني صعود كرده و در سه دوره فقط يك پيروزي كسب كردهام. ما 35 سال است كه نتوانستيم عنوان قهرماني جام ملتهاي آسيا را به دست آوريم. در ردهبندي فيفا نيز رتبه 60 را داريم و ليگ برتر فوتبالمان مقام هفتم آسيا را دارد. واقعيت فوتبال ايران همين است.
مردم و خبرنگاران و بازيكنان ما انتظار دارند با هر تيمي كه بازي ميكنيم نتيجه خوب بگيريم. شفاف ميگويم فوتبال دنيا با سرعت ديجيتالي پيشرفت كرده و ما در جا ايستادهايم. روزهايي كه فقط با يك لباس ورزشي بازيكنان تيم ملي به ميدان ميرفتند و نتيجه مطلوب كسب ميكردند به پايان رسيده است. قطبي ديگر كاملا با فضاي فوتبال ايران آشنا شده و به همين دليل نگراني در حرفهايش مشخص بود:«فضايي كه در فوتبال ايران است در هيچ جاي دنيا نديدهام. تيم هاي استقلال و پرسپوليس و تيم ملي هر لحظه مربيانشان عوض ميشوند و چنين بستري شرايط را براي هر كسي دشوار ميكند و عاملي ميشود كه تمركز مديران و مربيان تقسيم شود چون آنها نميتوانند براي مدت طولاني برنامهريزي كنند اين فضاي آلوده كار را مشكل ميكند و ما نميتوانيم در فوتبال پيشرفت كنيم. دوست دارم فضاي جديدي را درست كنم مخصوصا اينكه بسيار تمايل دارم رسانهها با منطق بيشتري كار كنند و ما بايد فرصت دهيم كه مديران و مربيان بتوانند با زمان كافي تيم را به شكل مطلوب بسازند. در يك هفته يا يك ماه نميتوان تيم كاملي ساخت.»
سرمربي تيم ملي بعد از بيان صحبتهاي كلي در مورد كارهايي كه در تيم ملي و فدراسيون كرده در مورد ديدار با بحرين حرف زد ديداري كه انتقادهاي زيادي را براي او به همراه داشت:« اتفاق عجيبي افتاد چون داور مسابقه هر تصميمي كه ميگرفت همه آنها عليه تيم ملي ايران بود. عجيب بود كه داور 45 دقيقه نيمه دوم را 55 دقيقه گرفت اما ما با وجود دريافت گل سوم دوباره ادامه داديم و جنگيديم. داور در دقايق پاياني فرصتها را از ما گرفت و ما در چنين وضعيتي شكست خورديم اما در ايران قضاوت رسانهاي عادلانه نبود. اين بازيها نكات منفي داشت اما نكات مثبت بسياري نيز در اين بازي به دست آورديم. ما به طالبلو وقت داديم كه 90 دقيقه در بازي ملي به ميدان برود و اينها از نكات مثبت است.» قطبي اصلا حاضر نيست اين انتقاد را قبول كند كه برگزاري ديدار با بحرين اشتباه بوده است:«سعي ميكنيم در بازيهاي آينده بازيكناني كه به اردو دعوت مي شوند هفت روز قبل از بازي هاي ملي مسابقه نداشته باشند. اگرچه پس از شكست مقابل بحرين روزنامهها تيتر زدند كه ما 4 تا 4 تا گل خورديم در حالي كه در سال 2002 مقابل بحرين شكست خورديم. در 10 سال اخير تيم ملي ايران در منامه نتيجه خوبي مقابل اين تيم كسب نكرده است و من بايد خوشحال باشم كه بازيكنانم در اين وضعيت دشوار در منامه جنگيدند.» وقتي سرمربي تيم ملي از بازي با بحرين راضي بوده طبيعي است كه ديدار با ازبكستان كاملا رضايت او را جلب كند:«به نظرم در ايران خيليها از كيفيت فوتبال كشور آگاهي ندارند. فوتبال ازبكستان سطح بالايي در قاره آسيا دارد و ستاره هاي بزرگي چون ريوالدو در باشگاههاي اين كشور بازي ميكنند. فدراسيون آنها خيلي حرفهاي با ما رفتار كرد و بعد از بازي يك ديويدي كامل از شرايط مسابقه را ارايه كرد. اين موارد نشان ميدهد ما هنوز فوتبالمان با فوتبال ازبكستان متفاوت است.
ازبكستان در سال جاري در خانه خود ما را شكست داده و با ژاپن مساوي كرد و بوسني را در خانهاش با تساوي متوقف كرد. شك نكنيد اين تيم در جام ملتهاي 2011 حرف هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت و تا مرحله پاياني صعود خواهد كرد. ما برابر ازبكستان سيستم جديدي را ارايه كرديم و به تلاش بازيكنانم افتخار ميكنم. در جريان بازي هنگامي كه داور يك كارت قرمز به بازيكن حريف نشان داد برخلاف بسياري از مربيان كه شايد از اخراج بازيكن ازبكستاني خوشحال ميشدند من ناراحت شدم چون ميدانستم آنها با 10 نفره شدن به لاك دفاعي ميروند كه شرايط نيز چنين شد. اگر داور؛ بازيكن ازبكستاني را اخراج نميكرد بدون شك گل مسعود شجاعي مردود اعلام نميشد اگر چه قبول دارم در دقايق پاياني تيم ملي هنوز كيفيت لازم را ندارد.» بحث به اينجا ميرسد قطبي صادقانه ادامه مي دهد:«در خط حمله هنوز ما در حد استاندارد بازيكن كامل نداريم و ميپذيرم كه هنوز در سطح بينالمللي تيم ملي بازي نميكند اما با كمك رسانهها و مردم ميتوانيم اين امر را محقق كنيم. مهمترين چيز در اين راه اين است كه احترام متقابل وجود داشته بود و انتقاد با منطق باشد.» خبرنگاري از قطبي در مورد مشكلات خط دفاعي تيم ملي مي پرسد. معضلي كه هنوز هم برطرف نشده است:«در خط دفاع ديدگاه ما متفاوت است. اعتقاد دارم وقتي تيمي گل ميخورد يك دفاع مقصر نيست. از شش گلي كه در دو بازي با بحرين و بوسني دريافت كردهايم هيچكدام به اشتباهات فردي مربوط نميشد. اين مساله به تمركز بازيكنان ما ربط دارد البته خستگي بازيكنان نيز در اين مساله بيتاثير نبود. در هشت بازي كه من سرمربي تيم ملي بودم و شش ديدار آن بيرون از خانه صورت گرفته كمترين گلها را دريافت كرديم. ضمن اين كه بايد دقت كنيم حريفان ما مالديو و مالزي نبودند. ما از كره جنوبي گل خورديم كه توانسته استراليا و پاراگوئه را شكست دهد. اين نشان ميدهد تيم ما در ديدارهاي سخت نتايج خوبي را گرفته اما باز هم اعتقاد دارم بايد بهتر از اينها ظاهر شويم.»
از قطبي ميپرسند كه تيم او فاقد تعصب و غيرت لازم است و سرمربي تيمملي اينگونه برداشت مي كند كه گويا خودش هم به خاطر سالها دوري از ايران چندان روي تيم ملي و فوتبال تعصب ندارد:«روزي كه لباس فوتبال را بر تن كردم با همان لباس خوابيدم. تعصبي كه من نسبت به بازيكنم دارم را دست كم نگيريد چون خودم از آنها ميخواهم هميشه با تعصب باشند. اعتقاد من اين است كه نسل جديد فوتبال با نسل امثال حاجيلو كاملا متفاوت است. بازيكنان فعلي باهوش هستند و ميدانند اگر بدرخشند وضع زندگي آنها سر و سامان ميگيرد و ميتوانند محبوبيت كسب كنند هيچ بازيكني براي موفق نشدن فوتبال بازي نميكند و اگر در بازي با بحرين احساس ميكنيد بازيكنان ما بيتعصب بازي كردهاند در اشتباهيد. مطمئن هستم آنها غيرت دارند و قضاوت مردم كمي احساسي است تا منطقي.» جدا از بحث تعصب و غيرت، بازيكنان تيم ملي طي دو سه بازي گذشته بيش از حد معمول خشن بازي كردند اما سرمربي تيم ملي در مورد اين موضوع بر خلاف اكثريت فكر ميكند:«در ديدار مقابل بوسني رحمتي و نكونام سعي كردند به درگيري معدنچي پايان دهند ولي من هرگز نميپذيرم بازيكنانم در صحنه هاي درگيري حاضر شوند. به آنها گفتهام با داور درگير نشوند. مطمئن باشيد اگر اين مسايل تكرار شود با نقطه نظرات آقاي حاجيلو براي بازيكنان جريمه در نظر ميگيريم.» مشكل تيم ملي فقط در خط دفاع نيست و مهاجمان تيم ملي گويا علاقهاي به گلزني ندارند و هافبكها بايد جور آنها را بكشند اين وسط عده اي اعتقاد دارند بعد از علي دايي تيم ملي ديگر يك مهاجم ششدانگ نداشته و حالا قطبي بايد براي حل اين معضل فكري بكند:«به دنبال شناسايي مهاجم در سطح ليگ برتر و ليگ دسته اول هستيم. مشكل خط حمله مشكل امروز فوتبال ما نيست بلكه سالها قبل نيز با اين مساله دست به گريبان بوديم. يك مهاجم هميشه نميتواند 14 سال در خط حمله تيم ملي بازي كند. براي همين است كه ميگويم بازيهاي تداركاتي بزرگ براي ما مهم است.
در يكي از روزها جواد نكونام به من گفت ما هيچ وقت بازي تداركاتي بزرگي نداشتيم و از شما ممنونم كه اين بازيها را تدارك ديديد. موفقيت هر تيم فوتبال با سازمان در دفاع گل نخوردن، بازيسازي و درست كردن موقعيت فراهم ميشود. بايد بگويم شخصيت يك بازيكن براي من مهم است و بازيكني كه پيراهن تيم ملي ايران را ميپوشد آبروي 70 ميليون ايراني است. البته در آبان ماه دو بازي دوستانه با آمريكا خواهيم داشت و سعي داريم اگر شرايط برگزاري اين مسابقه فراهم نشد يك تيم اروپايي خوب را به ايران بياوريم. بازي تداركاتي بزرگ و مشكل ميتواند سطح كيفي بازيكنان به خصوص مهاجم ما را بالا ببرد. بعد از بازگشت قطبي از ازبكستان او جلسهاي با مهدي تاج برگزار كرد جلسهاي كه گفته ميشود محتواي آن اعلام نارضايتي مسوولان فدراسيون از عملكرد قطبي بوده:«صحبتهاي دوستانهاي در اين جلسه رد و بدل شد ما بيشتر در مورد مسايل تمريني صحبت كرديم و نمي دانم چطور شايعه كردند كه از شرايط تيمملي ابراز نگراني شده است.» سفر سرمربي تيم ملي به انگليس هنوز براي خبرنگاران جاي سوال دارد و قطبي مجبور ميشود براي بار چندم در مورد اين موضوع صحبت كند:«نميدانم از سفر من به انگليس چه برداشتهايي صورت گرفت. وظيفه سرمربي است كه از شرايط بازيكنانش باخبر باشد. آندرانيك تيموريان در باشگاهش به صورت ثابت بازي نميكند به همين خاطر ميخواستم نقش او را از سرمربي اين تيم بپرسم. حتي آندو را راهنمايي كنم كه اگر در اين تيم به او بازي نميرسد به وسيله مدير برنامههايش به دنبال تيم جديدي باشد هدف دوم سفر من به انگليس اين بود كه با رياست باشگاه آرسنال كه سالها او را ميشناسم ملاقات كنم. از او خواستم راهنماييام كند كه چگونه ميتواند به فوتبال ما كمك كند. حتي اگر امكان داشته باشد جوانانمان را به آكادمي آرسنال بفرستيم چون پيش از اين در كره بازيكنان جوان و آينده دار را به برزيل ميفرستاديم و فوتبال آنها را دگرگون ميكرديم.
نميدانم چرا از سفر من به انگليس سوءبرداشت شد و گفتند قطبي براي هماهنگي بازي تداركاتي راهي اين كشور شده است. ما در ايران مدير روابط بينالملل داريم و اگر قرار باشد بازي برگزار شود توسط ايشان هماهنگ خواهد شد، اما در اينجا بايد اعلام كنم بعضيها زيادي شلوغ كردند و به من لقب دلال دادند. من مربي فوتبال هستم و كارم اين است كه از اين راه درآمد داشته باشم و دلالي بلد نيستم. حتي در اين سفر مديرعامل منچسترسيتي اين نويد را داد كه اگر بازيكني آيندهدار داريم به آكادمي اين باشگاه بفرستيم و اين مساله ميتواند موقعيت خوبي براي ما باشد. معتقدم كارهايي كه در حال حاضر صورت ميگيرد قبلا در ايران انجام نشده است.»
هرچند قطبي از عملكردش در تيم ملي راضي است اما سايرين مثل او فكر نمي كنند .چند روزي است كه شايعات زيادي در مورد بركناري او از تيم ملي شنيده مي شود . قطبي سعي ميكند خونسردانه به اين سوال پاسخ دهد:«نميدانم اين شايعات از كجا ميآيد. شاهد هستم كه چند ماه است قصد بركناري كفاشيان را دارند و تمركز اين مدير را به هم ريختهاند، اما اين اتفاق نيفتاده است. بايد صحبتهايي كنيم كه منطقي باشد و ايجاد اين فضا اصلا به سود ورزش و فوتبال ما نيست. من در هشت بازي سرمربي تيم ملي بودم و مردم عملكرد ما را قضاوت ميكنند. اگر واقعا شايعه شده كه قصد دارند مربي خارجي بياورند و من را بركنار كنند ميپذيرم و ميروم و به زندگي خودم ميرسم.
هميشه فكر كردهام ايرانيها مثبتتر هستند. معتقدم يك نتيجه بد نميتواند فوتبال ما را تاريك كند. اين شكستها باعث پيشرفت فوتبال ما خواهد بود و ما ميخواهيم تيمي جديد در ايران بسازيم و مشخصا اين مساله زمان خواهد برد اما متاسفانه رسانهها طوري وانمود ميكنند كه اگر مردم به آنها توجه كنند فكر ميكنند ما فاجعه بودهايم؛ تمرين نداشتيم و اصلا در حد يك تيم فوتبال نبوديم.» بعد از اين سوال است كه تازه قطبي ياد مشكلاتش مي افتد و از سختيهايي كه به او شده حرف ميزند:«من در فضاهاي مختلفي كار كردم. سخت است يك ايراني برود و در كره جنوبي كار كند چون ايرانيها خودشان را قبول ندارند و نميتوانند بپذيرند يك نفر در كره كار كند. متاسفانه در فوتبال ايران دلالي و بركناري مربي براي خيليها سود دارد و خراب كردن يك نفر بسيار ساده است اما ساختن به شجاعت و علم نياز دارد.
محكم و پرقدرت ايستادهام و به تيرهايي كه به سمتم زدهاند عكسالعمل منفي نشان ندادهام ولي بايد انتظاراتمان را منطقي كنيم. خود شما قضاوت كنيد در سه بازي سخت پنج امتياز گرفتيم و شرايطمان هماني بود كه همه ميدانستند و اين نتايج به نظر من قابل قبول است.
چرا هيچ كس نميگويد در بازي با ازبكستان خلعتبري، كعبي و آندرانيك نبودند. چرا نميگويند در بعضي از صحنهها بازي را خوب كنترل كردهايم. چرا اجازه نميدهند يك مدير در فدراسيون خوب كار كند. هيچ مديري در فوتبال ما نيست كه بداند سال آينده روي صندلياش نشسته است. اين شما خبرنگاران هستيد كه به مردم و فوتبال وصل شدهايد. سعي كنيد شفاف تر و با منطقتر به مردم گزارش دهيد و نسل دلالان را منقرض كنيد. در بازي با بوسني بازي سه بر دو را برگردانديم و به پيروزي رسيديم اما اينجا انتقاد كردند كه بد بوديم؛ شانسي بود و گلر آنها ضعيف ظاهر شد. دلالان سعي دارند فضايي درست كنند كه رييس فدراسيون و مربي تيم ملي را عوض كنند او براي اينكه نشان دهد فضاي فوتبال ايران در چه شرايطي است خاطره جالبي را نقل ميكند: «
يك روز به بورا ميلوتينوويچ گفتم چرا نميآيي در ايران كار كني. او به من خنديد و گفت: هيچ وقت در آنجا مربيگري نميكنم. وقتي فضا آماده نيست و انتظار حرفهاي ميخواهند چطور ميتوانم آنجا كار كنم.
در حال حاضر آقاي تاج روي تيمهاي پايه سرمايه گذاري كرده كاري كه سالها پيش كره جنوبي در پيش گرفت اما كسي اين پيشرفتها را نميبيند. اعتقاد دارم به جاي آن كه به امثال كفاشيان براي رفتنش از فدراسيون ايراد بگيرند بايد وقتي در اختيار او بگذارند كه براي پيشرفت فوتبال خرج كند» خبرنگاري به قطبي ميگويد كه ما از تيم ملي انتظار نداريم كه در جام ملتها قهرمان شود بلكه ميخواهيم مثل دوره برانكو تيم ملي در آسيا قدرت اول و جزو بيست تيم اول ردهبندي فيفا باشد. پاسخ قطبي به اين درخواست بسيار جالب است: «هر روز مرور ميكنم كه ايران در جام جهاني به برد دست پيدا نكرد و برانكو را با فحش و بدترين شكل ممكن از ايران بيرون فرستادند اما او حالا در بين مردم به يك اسطوره تبديل شده است. چون همه دوست دارند تيم ملي مثل زمان برانكو نتيجه بگيرد. من دوست ندارم خودم را با كسي قياس كنم و تاكيد ميكنم هدف با قول متفاوت است. شما من را در جام ملتها قضاوت كنيد چون در فوتبال بينالمللي فرصت 18 ماه زماني مناسب است».
قطبي هنوز دستيار ايرانياش را انتخاب نكرده و انگار اصلا به دنبال اين موضوع هم نيست اين در حاليست كه پيش از اين مسوولان فدراسيون مدعي شده بودند كه قطبي بايد از دستيار ايراني در تيم ملي استفاده كند: «در خصوص انتخاب دستياران خيلي جزييات است كه بايد بيشتر بررسي شود. هنوز هم درك نميكنم چقدر فشار است كه دستيار ايراني به كادر فني اضافه شود اما در حال بررسي اين موضوع هستيم. البته اگر لازم نباشد دستيار ايراني نميخواهم و مطمئن هستم فدراسيون پشت من ايستاده است»
سوال آخري كه از قطبي مي شود در مورد ليست سياه اوست كه باعث اعتراض پرسپوليسيها شده و آنها تهديد كرده اند كه ديگر به تيم ملي بازيكن نميدهند: «ميثاق معمارزاده نزد من آمد و گفت: مشكل دندانم زياد است و ميخواهم بروم. من هم درنگ نكردم و سريعا رحمان احمدي را جايگزين او كردم. در تيم ملي با كسي تعارف ندارم. در خصوص واكنش مربياني كه اعلام كردند به خاطر نيمكت نشيني بازيكنانشان به تيم ملي بازيكنان نميدهند يك جواب قانع كننده ميدهم. تيم ملي افتخار ميليونها نفر است و من بازيكناني ميخواهم كه اين پيراهن را با غيرت و افتخار ايراني بپوشد حتي اگر در نقش توپ جمع كن ظاهر شود. ما بايد از 23 نفر 11 نفر را درون تركيب بگذاريم و اين طبيعت فوتبال است. همين جا اعلام ميكنم من در تيم ملي ليست سياه ندارم و فقط يك دفتر قهوهاي رنگ دارم كه مطالبم را داخل آن يادداشت ميكنم».






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن