تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813270313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعلام آمادگي براي راه‌اندازي دو شبكه‌ي جديد «ورزش» و «مستند» در تلويزيون ايران گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با مرتضي ميرباقري درباره‌ي تغيير و تحولات اخير سيما/‌١/


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اعلام آمادگي براي راه‌اندازي دو شبكه‌ي جديد «ورزش» و «مستند» در تلويزيون ايران گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با مرتضي ميرباقري درباره‌ي تغيير و تحولات اخير سيما/‌١/


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

دكتر مرتضي ميرباقري در گفت‌وگويي تفصيلي با سرويس تلويزيون ايسنا ضمن تشريح و شفاف كردن تغيير و تحولات ايجاد شده در بخش‌هاي مختلف تحت نظارت معاونت سيما، درباره دلايل ايجاد مراكزي چون سيما فيلم، صبا و مركز مستندسازي در گذشته و تغيير كاربري و انحلال برخي از آن‌ها در حال حاضر سخن گفت.

معاون سيما هم‌چنين خبر داد كه به زودي شبكه دو سيما به شبكه‌اي كاملا ويژه كودكان و نوجوانان مبدل مي‌شود؛ شبكه‌ي اول سيما مختص گروه سني ميانسال به بالا خواهد شد و شبكه سه سيما با ايجاد يك شبكه اختصاصي ورزش، به شبكه ويژه جوانان مبدل مي‌شود.

‌او در اين مصاحبه در عين حال به خبرنگار ايسنا اعلام كرد كه در حال حاضر از نظر نرم‌افزاري و برنامه‌ريزي ظرفيت راه‌اندازي دو شبكه‌ي تلويزيوني جديد در سازمان صدا و سيما وجود دارد كه آن دو شبكه، به موضوع «ورزش» و «مستند» اختصاص خواهند يافت.

مرتضي ميرباقري گفت كه اجرايي كردن تغيير و تحولات اخير به يكباره نبوده و از يك سال و نيم قبل برنامه‌ريزي‌اش وجود داشته و مديران بخش‌هاي مربوطه در جريان روند كار بوده‌اند و قصد سيما علاوه بر چابك سازي و چالاك سازي ساختار سيما، نزديك كردن بخش‌هاي مختلف توليد به آنتن است.

***

زمينه‌سازي براي ايجاد تحولات در عرصه‌ي رسانه

وي ادامه داد: بر اين اساس در وهله نخست مضمون و محتواي اتفاق را مشخص كرديم. گفتيم بري اين كه ماموريت رسانه ملي كه مديريت و هدايت افكار عمومي است، اتفاق بيفتد، بايد يك محتوايي در سازمان صداوسيما جاري شود كه بخشي از آن به سيما مربوط مي‌شود.

ميرباقري، معاونت سيما را شبكه‌هايي دانست كه برنامه‌هاي توليدشده در آن بايد پخش شود و افزود: ما حدود 10 شبكه داريم كه بايد از طريق اين 10 شبكه، كه سه‌تاي آن‌ها برون‌مرزي است، به گروه‌هاي برنامه‌سازي بگوييم كه چه كاري انجام دهند؛ سر جمع اين كارها سهم معاونت سينما محسوب مي‌شود؛ و وقتي سهم معاونت سيما در كنار معاونت‌هاي ديگر سازمان قرار مي‌گيرد، آن اتفاق بزرگ رخ مي‌دهد. پس ما مي‌بايست معين مي‌كرديم كه در حوزه سيما چه اتفاقي بايد رخ دهد.

وي يادآور شد: از نظر محتوايي تكليف اين بحث را در حوزه مطالعات - تحقيقات روشن كرديم. بعد از آن بحث به حوزه‌ي طرح و برنامه ريزي منتقل شد. چراكه كاري اگر قرار است در حوزه شبكه‌هاي ما جاري شود بايد به طرح و برنامه منتقل شود تا شبكه موظف باشد بر اساس بودجه‌اي كه مي‌گيرد كار را جلو ببرد. در طرح و برنامه ريزي مي‌بايست مي‌گفتيم كه با چه ساختارها و ابزارهايي مي‌بايست كارمان را جلو ببريم. ما در همه زمينه‌ها بايد برنامه‌سازي كنيم و اين برنامه‌سازي بايد در ساختارهاي گوناگون صورت گيرد. پس بايد يك محتوايي را محقق كنيم. اين محتوا به صورت برنامه درآمده‌است. براي توليد برنامه‌ها و در حقيقت تحقق محتوا ابزارهايي و نظام‌هايي كه داشتيم شبكه‌ها بود.

***

بايد بين شبكه‌ها تقسيم كار مي‌كرديم تا كاري تكرار يا حذف نشود

ميرباقري سپس با بيان هدف سيما براي پرداختن به مخاطبان و و موضوعات مختلف، در اين باره به طرح پرسشي پرداخت:« در اين راستا آيا هر شبكه‌اي مي‌تواند به هر مخاطبي كه خواست بپردازد؟ و آيا نبايد براي پرداختن به موضوعات مختلف يك مرزبندي را بين شبكه‌ها ايجاد كرد؟» وي توضيح داد: بايد بين شبكه‌ها تقسيم كار مي‌كرديم تا كاري تكرار يا حذف نشود. از اين رو به بحث ساختار پرداختيم و گفتيم خوب است براي مثال مخاطبان را در موضوعات مختلف مورد توجه قرار دهيم، پس بهتر است هر شبكه چه كار كند؟

وي درباره تقسيم كار در شبكه‌هاي تلويزيوني خاطرنشان كرد: شبكه اول و دوم به دليل آن كه شبكه‌ي ديگري در زمان تاسيس‌شان وجود نداشت در تمام زمينه‌ها، براي تمام مخاطبان ، با تمام ساختارها برنامه‌ توليد و پخش مي‌كردند؛ ولي در حال حاضر كه ما داراي 10 شبكه هستيم لازم نيست كه ديگر اين اتفاق ادامه يابد. بنابراين مرزبندي‌ها را مشخص كرديم.

وي بار ديگر در پاسخ به پرسش اول ايسنا درباره‌ي تغييراتي كه به يكباره در معاونت سيما ايجاد شد، تاكيد كرد: ما از سال 1384 اين مباحث را در داخل سازمان داشتيم؛ و در سال 1386 و 1387 برنامه‌هاي شبكه‌هاي مختلف ما براساس افق رسانه‌ ملي به آنها ابلاغ شده است؛ اما آن چه مطرح بود اين است كه حوزه‌هاي مختلف به ما مي‌گفتند، ساختار ما متناسب با اين برنامه‌هايي كه به ما ابلاغ مي‌شود، نيست.

معاون سيما درباره‌ي تمهيداتي كه براي برداشته شدن اين مشكلات در معاونت سيما انديشيده شده‌است، گفت: براي حل اين مشكل از سويي خودمان بايد براي مراكز و شبكه‌هاي زيرمجموعه‌مان راه‌حل مي‌انديشيديم و از سوي ديگر بايد با معاونت ديگري كه در سازمان صدا و سيما مسووليت برنامه‌ريزي و ساختار سازمان را بر عهده دارد،هماهنگ مي كرديم.

وي در عين حال متذكر شد: اين گونه نيست كه ما بگوييم مي‌خواهيم كارمان را بر اساس يك ساختار ديگر جلو ببريم و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت هم بگويد هر كاري دلتان خواست انجام دهيد؛ تغيير ساختار را يك معاونت ديگر بايد بپذيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا ابتدا براي محتواي برنامه‌ها برنامه‌ريزي مي‌شود و شبكه‌ها سپس اعلام مي‌كنند كه ساختارشان با اين محتوا نمي‌خواند؟ گفت: اولويت براي ما محتوا است و ساختار بايد خود را با اين محتوا تنظيم و حركت كند. ما ابتدا افق رسانه ملي را تبيين كرديم و در آن جا خطوط كلي و محتوايي‌مان را ذكر كرديم. بعد از آن است كه مي‌بايست مي‌گفتيم آيا ساختار هر شبكه با ماموريتي كه برعهده‌اش گذاشته شده همخواني دارد يا نه.

***

شش ماه بين سيما و حوزه‌هاي گوناگون مذاكرات تخصصي انجام گرفت

به گفته‌ي ميرباقري در حوزه معاونت سيما، به مدت شش ماه بين سيما و حوزه‌هاي گوناگون مذاكرات تخصصي انجام گرفت، تا به ساختار مناسبي رسيدند.

وي ادامه داد: پس از رسيدن به ساختار مناسب در معاونت سيما، بايد اين مذاكرات را با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت سازمان صدا و سيما هم ادامه مي‌داديم كه آن هم شش ماه به طول انجاميد و در نهايت به تصويب رسيد.

دكتر ميرباقري به اين پرسش كه آيا حوزه‌هاي سيما فقط در زمان ابلاغ، از اتفاقاتي كه در معاونت سيما رخ داده، آگاه شده‌اند؟ پاسخ منفي داد و افزود: يك‌سال تا يك‌سال ‌و نيم قبل از اين كه تشكيلات به حوزه‌هاي مختلف ابلاغ شود، مباحث در شبكه‌ها و مراكز مختلف سيما مطرح بوده ‌است.

** چرا برخي حوزه‌ها سريعاً اقدام نكردند؟

معاون سيما سپس در پاسخ به اين پرسش كه برغم تعامل با حوزه‌ها از يك سال و نيم پيش، چرا برخي سريعاً اقدام نكردند؟ اظهار كرد: تمامي حوزه‌ها همكاري بسيار خوبي داشته‌اند، چرا كه تغييرات بر اساس مأموريت‌هاي سيما و با هماهنگي و تعامل با حوزه‌هاي ذيربط انجام شده است. و از نظر ما در مدت دو ماه كه از زمان ابلاغ ساختارها مي گذرد همكاري شبكه ها و مراكز معاونت سيما بسيار خوب بوده است.

وي در ادامه از علت راه‌اندازي مراكز توليد برنامه در خارج از شبكه‌ها در گذشته به عنوان بحث راهبردي ياد كرد و گفت: در سازمان صداوسيما به دليل اهميتي كه ساختارهاي نمايش، مستند و انيميشن داشته يك زماني در گذشته تصميم گرفته شده كه در بيرون شبكه‌ها مجموعه‌هايي به وجود بيايد كه آن مجموعه‌ها به شبكه‌ها كمك كنند. اين تصميم به ترتيب ابتدا براي توليد سريال‌ گرفته شد و سپس درباره انيميشن‌ و مستند نيز اجرايي شده است.

***

شبكه‌هاي ما در زمينه سريال سازي خودشان موفق‌ترند

به گفته وي بر اساس اين تصميم بنا بوده تا اين سه مركزِ توليد سريال، انيميشن و مستند، براي شبكه‌ها توليد كنند.

وي ادامه داد: اما هماكنون در ارزيابي كه داشتيم، ديديم شبكه‌هاي ما در زمينه سريال سازي خودشان موفق‌ترند و چه به لحاظ كمي و چه به لحاظ كيفي نيازي به حوزه‌اي در بيرون نداشتند. شبكه‌ها مي‌گفتند كه اگر ساختار ما را تقويت كنيد و توسعه دهيد، و حتي نيمي از امكاناتي كه به بيرون شبكه ها مي دهيد در اختيار خود ما قرار دهيد يقيناً ما خيلي بهتر مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.

ميرباقري هم‌چنين خاطرنشان كرد كه در گفت‌وگويي كه با كارگردانان، تهيه‌كنندگان و نويسندگان داشته‌اند، آنان نيز اعلام كرده‌اند كه بيشتر رغبت دارند با شبكه‌ها مذاكره كنند؛ چراكه به آنتن نزديك‌تر هستند و مراقبت‌هاي لازم را هم دارند.

وي در توضيح اين مطلب گفت: يك شبكه در حقيقت يك سبد برنامه را توليد و پخش مي‌كند و در مجموع بايد سريالش با مستندش همخواني داشته باشد و ساير برنامه‌هايش هم به همين ترتيب؛ اما اگر مجموعه‌اي در بيرون برنامه‌اي را توليد كند، تازه بايد با شبكه مذاكره كند و ببيند آيا آنها فضاي متناسب خالي براي پخش دارند يا نه.

ميرباقري تصريح كرد: با در نظر گرفتن اين مسائل ما به اين نتيجه رسيديم كه حوزه توليدي كه در سازمان صدا و سيما بيرون از شبكه‌ها باشد، به عنوان حوزه مطلوب پذيرفته نشده‌است و توانايي‌اش هم به گونه‌اي نيست كه هم‌افزايي كند. بنابراين اگر اين توان به خود شبكه افزوده شود، شبكه مقتدرانه‌تر مي‌تواند كارش را به جلو ببرد.

به گفته وي معاونت سيما به شكلي كاملا كارشناسي و تخصصي به اين نتيجه رسيده ‌است.

***

شبكه‌ها و سيما فيلم در مذاكره با بخش خصوصي

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا منظور از مراكز خارج از شبكه‌ها، تنها بخش‌هايي است كه زير نظر سازمان صدا و سيما فعاليت مي‌كردند و بخش خصوصي از اين قضيه مستثني است؟ گفت: بخش خصوصي بحث ديگري را شامل مي‌شود. در حال حاضر چه شبكه‌ها و چه مركز سيما فيلم توليداتشان را در مذاكره با بخش خصوصي آماده مي‌كنند و بخش خصوصي را فعال مي‌كنند؛ اما خود بخش خصوصي هم رغبت داشت با حوزه‌اي كه مديريت آنتن را بر عهده دارد، ارتباط داشته باشد.

** سيما فيلم و تعهدات جديدش

معاون سيما درباره تصميم‌گيري‌هاي انجام شده در حوزه سيما فيلم، اظهار كرد: سيما فيلم در اين اواخر بعضا مستند مي‌ساخت، درگير ساخت سريال و تله فيلم هم بود. بنابراين ما به اين نتيجه رسيديم كه بهتر است شبكه‌هاي ما توليد تله‌فيلم را كمتر كنند و به صورت تخصصي ساخت سريال را ادامه دهند. چراكه تله‌فيلم‌هاي 90 دقيقه‌اي مي‌تواند بيرون از شبكه توليد و از آنتن پخش شود ولي يك كار براي مثال 30 قسمتي اگر بخواهد با آنتن هماهنگ شود، گرفتاري‌هاي اساسي را به همراه دارد.

وي با اشاره به تعهد ساخت 200 تله فيلم در طول سال، خاطرنشان كرد: پديده ساخت تله فيلم در اين دو- سه سال اخير براي معاونت سيما يك ماموريت جدي ‌است. ما در ارتباط با ساخت تله فيلم ها گفتيم همان طور كه مجموعه‌اي در خارج از سازمان صدا و سيما وجود دارد كه ما در تعامل با آنها برخي آثار را فراهم مي كنيم، براي تله فيلم هم مي‌توانيم همين كار را انجام دهيم و در نتيجه سيما فيلم روي ساخت تله‌فيلم متمركز مي‌شود.

ميرباقري در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه در ادامه اين تغيير و تحولات، آيا ساختمان سيما فيلم و همچنين تجهيزات اين مركز به قوت خود باقي خواهد ماند؟ اظهار كرد: مكان و امكانات بحث ثانويه ما است؛ ما وقتي به مركزي ماموريتي مي‌دهيم، مي‌گوييم كه امكانات تو بايد متناسب با ماموريتت باشد. اگر اين امكانات كمتر است بايد اضافه شود و اگر بيشتر است بايد در اختيار جاهاي ديگر قرار بگيرد.

***

سيما فيلم در آينده مي‌تواند تله‌فيلم‌هاي شبكه‌ها را هم بسازد

معاون سيما بار ديگر باتاكيد بر اهميت ماموريت اين مركز، خاطرنشان كرد: در حال حاضر بايد ساخت تله فيلم توسط مركز سيما فيلم سامان‌دهي پيدا كند. البته سيمافيلم در حال حاضر داراي توانايي بالفعل براي انجام تمام اين كار نيست چراكه خود را آماده نكرده بود كه سالي 200 تله‌فيلم بسازد. انتظار ما در سال اول اين است كه براي مثال 5 شبكه ما 120 تله فيلم بسازند و80 تله‌فيلم را هم سيما فيلم بسازد. در سنوات آتي به هر اندازه كه سيما فيلم اعلام كند كه مي‌تواند تله فيلم بيشتري توليد كند، شبكه‌ها ساخت تله فيلم را كنار گذاشته و به ساخت سريال مبادرت مي‌كنند.

معاون سيما به خبرنگار ايسنا اعلام كرد: ما ماموريتي بر عهده داشتيم و در انجام مأموريت‌مان شبكه محور نگاه كرديم و هركجا ‌ديديم شبكه مي‌تواند كاري را انجام دهد، سياست‌مان تقويت آن شد.

ادامه دارد...
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن