تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815497682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گوشيهاي سرقتي را کجا میبرند؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نميدانم تا به حال برايتان پيش آمده گوشي تلفن همراهتان به سرقت رود، گم شود يا بلاهايي از اين قبيل به سرش بيايد يا خير؟

در هر صورت به سرقت رفتن اين كالا به غير از اينكه باعث ميشود صاحب گوشي به جمع مالباختگان بپيوندد، اين نگراني را نيز ايجاد ميكند كه اطلاعات و فايلهاي تصويري گوشي به دست افراد ديگري بيفتد و معلوم نيست چه اتفاقاتي براي اين اطلاعات خواهد افتاد.
حالا ميخواهد اين گوشي، يك نمونه تازه وارد با قيمت چند صد هزار توماني يا ميليون توماني باشد يا يك گوشي 40، 50هزار توماني.

به هر حال گوشي كه به سرقت رفت بايد فاتحه آن و اطلاعات داخلش را خواند و فقط خدا خدا كرد كه اطلاعات داخل آن پخش نشود.

البته اين اميدواري نزد برخي از مالباختگان، يا بهتر بگوييم گوشي باختگان وجود دارد كه از طريق شماره سريال گوشي مسروقه كشف شود؛ اما اين اواخر برخي از افراد سودجو اين شماره سريالها را تغيير ميدهند و به اين ترتيب اين اميد كه گوشي به سرقت رفته آنها كشف شود كم ميشود.

به هر حال اين هم يكي از مشكلاتي است كه كاربران اين وسيله ارتباطي با آن مواجه هستند و به همين دليل بهتر است گوشي موبايلتان را دو دستي بچسبيد تا نصيب سارقان نشود.

قصه گوشيهاي سرقتي

گوشي كه به سرقت رفت بايد قيد آن را زد و به غير از اينكه ممكن است اطلاعات آن به دست افراد سودجو بيفتد، بايد دعا كرد كه از آن براي كارهاي خلاف استفاده نشود.
اين را يكي از فروشندگان گوشيهاي دست دوم در پاساژ علاءالدين ميگويد.

به گفته علي موحدي، يك فروشنده انواع گوشي دست دوم در پاساژ علاءالدين: «اين احتمال وجود دارد كه گوشي سرقتي به دست سارقان مسلح بيفتد تا به وسيله آن با همدستان خود تماس بگيرند يا به دست افرادي بيفتد كه گوشي را به متقاضيان تماس با خارج از كشور ميدهند و پول كافي بابت اين تماسها ميگيرند. گاه نيز سيمكارت سوخته را دور انداخته و گوشي سرقتي را ميفروشند كه اكثرا گوشيهاي سرقتي اوراق ميشوند و از قطعات آنها استفاده ميشود.»

به گفته اين فروشنده، اكثر فعالان بازار گوشي موبايل از خريد گوشي بدون فاكتور و جعبه خودداري ميكنند.

اما دستفروشاني اطراف مراكز خريد و فروش گوشي موبايل هستند كه هر نوع گوشي را ميخرند و به دليل اينكه مغازه ندارند تا مورد پيگيري قرار گيرند، بدون ترس گوشيهاي سرقتي را خريد و فروش ميكنند.

وي در مورد ردگيري گوشي از طريق شماره سريال ميگويد: امكان رديابي گوشي از اين طريق تقريبا بعيد است. زيرا برخي از افراد با دستكاري در شماره سريال گوشيها باعث ميشوند در روند رديابي گوشي اختلال ايجاد شود.

مسعودي يكي از فعالان بازار گوشي موبايل ميگويد: اگر سري به خيابانهاي جمهوري، امامخميني و پشت شهرداري بزنيد، حتما دستفروشاني را مشاهده ميكنيد كه به خريد و فروش گوشي موبايل ميپردازند.

گوشيهاي سرقتي كه توسط برخي از دستفروشان به فروش ميرسد، قيمتي بين 20 تا 200هزار تومان و گاه بيشتر دارند كه البته اين قيمتها بستگي زيادي به مدل گوشي دارد.
به گفته اين فروشنده، دستفروشان گوشيهاي سرقتي را با قيمتي نصف يا يك چهارم قيمت واقعي به فروش ميرسانند. احدي، يك فروشنده گوشي در پاساژ علاءالدين در مورد گوشيهاي سرقتي ميگويد: «خريدوفروش اين گوشيها جرم است.

به همين دليل اكثر گوشيهاي سرقتي توسط برخي سودجويان اوراق ميشوند و از قطعات آنها براي تعمير گوشيهاي معيوب استفاده ميشود كه اگرچه اين كار نيز جرم است، اما ممر درآمدي است براي سودجويان!» معروف، يك فروشنده ديگر ميگويد: «بخش ديگري از گوشيهاي مسروقه كه ديگر بايد از پيدا شدن آنها قطع اميد كرد، با تعويض شماره سريال و بستهبندي در جعبههاي جديد به فروش ميرسند.

افشار فروتن لاريجاني، رييس اتحاديه فروشندگان سيمكارت و تلفن همراه نيز با تاييد اين موضوع كه دستكاري شماره سريال گوشي تلفن همراه امروزه مرسوم شده است، ميگويد: رديابي گوشيهاي سرقتي امري محال نيست مشروط بر اينكه شماره سريال گوشي تلفن همراه تغيير نكرده باشد و شماره جديد وارد نشده باشد.

به گفته وي، تغيير شماره سريال اين روزها به راحتي انجام ميشود و برخي فعالان بازار با استفاده از نرم افزارهاي خاصي اين كار را انجام ميدهند و به اين ترتيب گوشي سرقتي قابل رديابي نخواهد بود.

وي افزود: بخش زيادي از گوشيهاي سرقتي اوراق ميشوند و از قطعات آنها استفاده ميشود و برخي از گوشيها نيز كه شماره سريال آنها عوض شده است، به فروش ميرسند.

افشار فروتن لاريجاني افزود: براي جلوگيري از اين اقدام برخي فعالان بازار گوشي موبايل، بخش پژوهشهاي ما اقداماتي را انجام داده و كدهايي را شناسايي كرده است كه ميتواند از تغيير شماره سريال گوشيها جلوگيري كند و ما اين موضوع را با شركت مخابرات و ارتباطات سيار مطرح كردهايم؛ ولي هنوز پاسخ مساعد به ما نداده اند.

داوود زارعيان، مدير روابط عمومي شركت مخابرات ايران نيز در اين باره ميگويد: تمام افرادي كه گوشي آنها به سرقت رفته است به ما اطلاع نميدهند، زيرا برخي از آنها اصلا شماره سريال گوشي را ندارند و برخي بنا به دلايل شخصي براي اعلام شماره سريال و سافتن گوشي اقدام نميكنند. ولي اگر شماره سريال گوشيها را به ما اعلام كنند، ما ميتوانيم اين گوشيها را ردگيري كنيم.

وي در مورد تغيير شماره سريال گوشيها نيز ميگويد: تغيير شماره سريال گوشي كاري بسيار سخت و دشوار است ولي در صورتي كه شماره سريال گوشي هم تغيير كند، ما قادر به پيگيري آن هستيم. زيرا كد جديدي كه افراد سودجو وارد گوشي ميكنند بايد از ميان كدهاي موجود و مجاز باشد و در صورتي كه يك كد در سيستم ما تكراري باشد، ما متوجه سرقتي بودن آن گوشي ميشويم.

وي در مورد طرحي كه اتحاديه فروشندگان سيمكارت و گوشي در اين باره ارائه كرده است نيز گفت: با توجه به اينكه تغيير شماره سريال به سختي صورت میگيرد و ما ميتوانيم گوشيهايي را كه شماره سريال آنها تغيير كرده است بيابيم، فعلا در اين مورد بحث نميكنيم.

سرهنگ احمدي، مدير روابط عمومي ناجا نيز در اين باره ميگويد: افرادي كه گوشي آنها به سرقت رفته، براي اعلام شماره سريال اقدام ميكنند و پس از تشكيل پرونده و اعلام شماره سريال پرونده به دادسرا ميرود. تا گوشي مسروقه كشف و به صاحب آن اطلاع داده شود. وي افزود: سوزاندن سيمكارت به سرقت رفته نيز از اقدامات مهمي است كه بايد انجام شود.

آمار و ارقام چه ميگويند

اگرچه نيروي انتظامي و معاونت عمليات پليس، ارائه آمار دقيق از ميزان شكايت براي گوشيهاي مسروقه و همچنين شكاياتي را كه به نتيجه رسيدهاند به بعد موكول كرد؛ اما داوود زارعيان اعلام كرد: در حوزه سيمكارت حدود 7 تا 8درصد از سيمكارتهايي كه ميسوزند، اعلام سرقت كرده اند.

فروتن لاريجاني نيز در مورد آمار دقيق گوشيهاي سرقتي ميگويد: آمار دقيقي در دست نيست ولي با توجه به اينكه تغيير شماره سريال گوشيها رواج يافته ميزان گوشيهاي كشف شده در حد بسيار كمي است.

اين در حالي است كه داوود زارعيان مدير روابط عمومي مخابرات ايران ميگويد: ميزان كشف گوشيهاي سرقتي در صورتي كه گوشي روشن شود، در حد كمي نيست.

اگر گوشی شما سرقت شد

در صورتي كه گوشي تلفن همراه شما به سرقت رفت، اقدامات زير را انجام دهيد:
1 - در اولين فرصت به كلانتري محل مراجعه كنيد و سرقت گوشي را اطلاع دهيد تا در آنجا براي شما تشكيل پرونده شود.
2 - سپس به دادسرا ارجاع داده ميشويد. دادسراي محل به شما فرمي ميدهد كه در آن مشخصات گوشي و شماره سريال آن را اعلام ميكنيد.
3 - براي سوزاندن سيمكارت به يكي از دفاتر خدمات مشتركين تلفنهمراه مراجعه كنيد. البته بايد سند سيمكارت و آخريد قبض پرداخت شده سيمكارت را همره داشته باشيد. در غير اين صورت بايد آخرين قبض را از دفاتر خدمات ارتباطي دريافت كنيد و پس از پرداخت مبلغ سيمكارت جديد خود را تحويل بگيريد.
4 - زماني كه گوشي سرقتي با سيمكارت ديگري فعال شود، گوشي مسروقه از طريق مخابرات رديابي و به صاحبش تحويل داده ميشود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن