تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815351711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«مباحثي در تاريخ و علوم قرآني» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «مباحثي در تاريخ و علوم قرآني» منتشر شد
گروه انديشه: كتاب «مباحثي در تاريخ و علوم قرآني»، تأليف «مجيد معارف» به همت انتشارات نبأ منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، كتاب حاضر داراي چهارده فصل است كه فصل اول آن تحليلي درباره «وحي و رسالت نبوي» است كه علاوه بر معناشناسي وحي از نظر لغوي و اصطلاحي و كاوش پيرامون وحي در آيات قرآن، به بررسي روايات نخستين نزول وحي از ديدگاه شيعه و اهل سنت پرداخته است. فصل دوم با عنوان «نشاني از قرآن» به بررسي اجمالي ويژگي‌هاي قرآن و اهداف نزول آن پرداخته و مفاهيم و اصطلاحاتي چون «سوره»، «آيه»، «ناسخ و منسوخ» و ... را مورد بررسي قرار داده است.

فصول سوم و چهارم در باب معجزه و ضرورت آن در شناخت حقانيت پيامبران و نيز ويژگي‌هاي معجزه و تفاوت‌هاي آن با سحر و كرامت تأليف شده و پس از آن به بررسي معجزه پيامبر اسلام؛ يعني قرآن و برخي از وجوه اعجاز آن پرداخته است.

فصول پنجم و ششم با عنوان«معارضه‌ناپذيري قرآن» تنظيم شده كه تحليلي از اقدامات مخالفان قرآن در عصر رسول خدا(ص) و طرح شبهات آنان در بشري دانستن كتاب الهي را به دست مي‌دهد. متناسب با هر شبهه پاسخ‌هاي قرآن و نيز موضع‌گيري نهايي اين كتاب در مقابل اشكال‌تراشي مشركان ارائه شده است.

فصل هفتم «گزارشي از آموزش قرآن در سيره رسول خدا(ص)» نام دارد كه به بررسي نسبتا جامعي از اقدامات رسول خدا(ص) در موضوع آموزش قرآن اختصاص يافته و حاوي تلاش‌ها و نيز پيام‌هاي آن بزرگوار در موضوع آموزش قرآن است. فصل هشتم «رويگرداني از تفسير در سده نخست و انگيزه‌هاي آن» گزارشي از اعراض پاره‌اي از صحابه از تفسير قرآن پس از رحلت پيامبر(ص) به دست داده و به بررسي علل و انگيزه‌هاي آن پرداخته است.

فصل نهم «مقدمه‌اي بر تاريخ اختلاف قرائت قرآن» نام گرفته است. فصل دهم با عنوان «نگرشي بر فهم تاريخي قرآن» به بررسي جامعي از نقش رسول خدا(ص) در مقام آموزش قرائت و تفسير قرآن دست زده و سپس انحرافات به وجود آمده در موضوع تفسير در عهد صحابه و تابعان را گزارش مي‌كند. فصل يازدهم «نگاهي به قصه، اهداف و ويژگي‌هاي آن در قرآن» نگارش يافته كه شامل بررسي نسبتا جامعي پيرامون قصه در قرآن اهداف قصه در قرآن و نيز ويژگي‌هاي مهم قصه قرآني است.

فصل دوازدهم با عنوان «آسيب‌پذيري فرهنگي از نظر قرآن» به بررسي جايگاه فرهنگ در آيات قرآن پرداخته و سپس مهم‌ترين عوامل آسيب‌پذيري فرهنگي را از نظر قرآن مورد شرح و بحث قرار داده است. فصل سيزدهم «قرآن و اهل بيت(ع)» نام دارد. فصل چهاردهم «غدير در آيينه قرآن و روايات» به بررسي جايگاه غدير در منابع اسلامي و نيز طرح مسأله غدير در قرآن پرداخته و سپس آيات نازله درباره واقعه غدير را در تفاسير شيعه و سني مورد تحقيق قرار داده است.

«كتاب مباحثي در تاريخ و علوم قرآني»، تأليف «مجيد معارف» در 407 صفحه با بهاي 30000 ريال به همت انتشارات نبأ روانه بازار كتاب شده است.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن