واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: روحيه ملي در تماشاي سريالها... نقد مهدي سجادهچي به مجموعههاي داستاني رمضان 87 «صداوسيما براي احترام به انتقادات آمار بينندگان «بزنگاه» را ارائه نداد»
![](http://64.130.220.65/Thumbnails/pics/1387/6/Tv/wh120-368.jpg)
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو
مهدي سجادهچي با اعتقاد براين كه تمامي سريالهاي مناسبتي سيما از شاخصهاي كيفي لازم براي يك مجموعه نمايشي برخوردارند، گفت: همين كه سريالي بيش از 50درصد بيننده و رضايتمندي را بهدست ميآورد بدان معنا است كه مردم به تماشاي آن نشستهاند و از تماشاي آن لذت بردهاند.
اين فيلمنامهنويس در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به پرسشي دربارهي ارزيابي وي از سريالهاي ماه رمضان سيما، تماشاي اين مجموعهها را براساس برخوردهايي كه با مردم داشته است به چهار مرحله تقسيم كرد و گفت: هرسال معمولا اينگونه است كه مردم در ابتدا با علاقهي زياد منتظر شروع ماه رمضان و سريالهاي چهار شبكهي تلويزيون هستند و در مرحلهي دوم يعني آغاز سريالها نيز با علاقهي بسيار چند قسمت اول را تماشا ميكنند. اما در مرحلهي سوم معمولا دچار نوعي سرخوردگي ميشوند و كاملا و جدا اظهار ميكنند كه از ديدن سريالها ناراضي هستند و كيفيت سريالها هرسال افت ميكند، اما در مرحلهي چهارم من ميشنوم و متوجه ميشوم كه مردم هر چهار سريال ماه رمضان را با لذت بسيار تماشا كردهاند و اگر يك قسمت را هم از دست بدهند، به تماشاي تكرار آن مينشينند.
وي از اين روند به عنوان يك روحيهي جمعي ياد كرد و افزود: در نماي كلي از روحيهي ملي داريم، اول شور و شوق، دوم نگاه و تعقيب ، سوم احساس سرخوردگي و چهارم تماشاي كامل قسمتها است و اين روند كه هربار تكرار ميشود، اين نكته را به ذهن مبتادر ميكند كه ظاهرا عدهي زيادي از مردم احساساتشان را درست بيان نميكنند.
مهدي سجادهچي متذكر شد: انتقاد از سريالهاي ماه رمضان سيما الزاما بدان معنا نيست كه مردم از سريالها ناراضي هستند بلكه ميتواند معنياش اين باشد كه توقع بينندگان از اين سريالها بالا رفته است و اين مجموعهها را با فيلمهاي سطح بالاي هاليوود مقايسه ميكنند.
اين فيلمنامهنويس سپس در پاسخ به اين پرسش ايسنا، مبنيبر اينكه آيا تماشاي تمامي قسمتهاي سريالهاي ماه رمضان آيا بدانمعنا نيست كه مردم به اين مساله عادت كردهاند و در ضمن سرگرمي ديگري ندارند؟ گفت: اين يك بحث قديمي است و نكتهي مبهمي در آن وجود دارد كه ميتواند بهشدت ما را به بيراهه ببرد. ممكن است مردم از سرعادت و ناچاري به تماشاي اين سريالها بنشيند اما تماشاي تمامي قسمتها توسط اغلب مردم ميتواند معني ديگري هم داشته باشد و آن اينكه عامهي مردم چنين سريالهايي را دوست دارند.
وي تاكيد كرد: تماشاي سريالهاي ماه رمضان سيما توسط مردم تنها بدان معنا نيست كه آنها سرگرمي ديگري نداشتهاند يا برنامهي جذابتري از تلويزيون پخش نشده است؛ ضمن اينكه هم اينكه بيش از 50 درصد از مردم به تماشاي سريالها نشستهاند و رضايتمندي آنها نيز بيش از 50درصد بوده است يعني اين سريالها موفق بودهاند.
مهدي سجادهچي سپس در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه به رغم اعتقاد وي بر سرخوردگي از سريالهاي ماه رمضان به عنوان يك روحيه ملي چرا برخي سريالهاي مناسبتي سريالهاي گذشته تا پايان مورد تمجيد مردم قرار گرفته و همچنان به ياد ماندهاند؟ گفت: اصولا تمام دنيا هركمپاني و شبكهي تلويزيوني آثار دركنار ارائه آثار شاخص، آثار متوسط و ضعيفتري را هم ارائه ميدهد. اما آنچه مسلم است تمامي اين آثار از استانداردهاي لازم برخوردارند.
وي ادامه داد: درحال حاضر وضعيت در تلويزيون ما هم به همين منوال است و تمامي سريالهاي مناسبتي از شاخصهاي لازم براي پخش برخوردارند. در حال حاضر هيچ سريالي درصد رضايت پايينتر از 50درصد را به دست نميآورد و تنها ممكن است يك سريال با 90درصد رضايتمندي مواجه شود و سريال ديگر با 60 درصد رضايتمندي .
وي با مبهمخواندن آمار ارائهشده دراين نظرسنجيها تصريح كرد: اين آمار نشان ميدهد كه صداوسيما بهدليل احترام گذاشته به انتقادات مطرحشده درخصوص سريال «بزنگاه» آماري را از ميزان بيننده و رضايتمندي اين سريال ارائه نداده است، اما اين مساله به معناي چهارمشدن سريال بزنگاه نيست.
سجادهچي با تاكيد براينكه تنها چند قسمت از سريال بزنگاه را ديدهاست، خاطرنشان كرد: من تنها چند قسمت از اين سريال را ديدهام و حتي وقتي از برخي تعابير و عباراتي را كه در اين سريال عنوان شده است، ميشنوم نميتوانم باور كنم، من نميدانم بزنگاه سريال خوبي است يا نه، اما به صرف اينكه سريالي از برخي عرفها و ضوابط صداوسيما عبور كرده است،نميتوان گفت سريال بدي بوده است. همانطور بالعكس يك سريال ميتواند تمام معيارهاي اخلاقي جامعه را رعايت كند اما به لحاظ ساخته و ارتباط با مخاطب ضعيف باشد.
اين فيلمنامهنويس سپس اظهار كرد: براي حل اين مشكل يك راه بيشتر وجود ندارد و آن اينكه تلويزيون نسبت به فيلمنامهها و ساخت مجموعهها دقت و زمان بيشتري صرف كند.
سجادهچي يادآور شد: ماه رمضان امسال فيلمنامهي يكي از سريالهاي ماه رمضان را به من و جمعي كه در آن حضور داشتم ارائه داده و خواستند نظراتمان را بيان كنيم، اما استباط من اين بود كه چگونه دراين زمان اندك ميتوان نظرات را به فيلمنامهنويس منتقل كرد و او هم ميتواند اين نظرات را در كار اعمال كند.
وي بارديگر خاطرنشان كرد: ما هنوز ياد نگرفتيم كه به سريالهاي مناسبتي وقت مناسبي اختصاص دهيم و وقتي متني در دقيقهي 90 تصويب ميشود مسلم است كه من فيلمنامهنويس، مسوول جلسهي طرح و برنامه، مسوول گروه فيلم وسريال، معاون سيما و رييس سازمان صداوسيما همهو همه به آن رضايت دهند.
سجادهچي كه اخيرا اجراي برنامههاي تلويزيوني را نيز برعهده داشته است درپلاسخ به پرسش ايسنا دربارهي وضعيت برنامههاي گفتوگو محور ماه رمضان امسال خاطرنشان كرد: درچنين برنامههايي بيش از طراحي صحنه، نور، فيلمبرداري و دكور، مجري است كه اهميت دارد. يكي مصاحبهكننده با تجربه مثل «لريكينگ» دكوري ساده شامل يك ميز و صندلي را به پربينندهترين برنامهي گفتوگو محور تلويزيوني مبدل ميكند.
وي در پايان گفت: مصاحبهكننده بايد خوش ذوق و توانا باشد تا از هر مصاحبهاي جذابيت ايجاد كند، اما اگر يكي از ايرادهاي مهم را داشته باشد يعني خوب حرف نزند، ترتيب پرسشها را رعايت نكند، به مقوع مطالب به ذهنش خطور نكند و غيره مسلما بهترين موقعيتها را ضايع خواهد كرد.
انتهاي پيام
شنبه 13 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]