تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815326141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسين مسافرآستانه:دبيرخانه دايمي جشنواره تئاتر رضوي تاسيس شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: حسين مسافرآستانه:دبيرخانه دايمي جشنواره تئاتر رضوي تاسيس شود
گروه هنر: دبيرخانه جشنواره رضوي بايد به شكل دايمي فعال باشد تا از يك طرف زمينه ارتباط دايمي آن با هنرمندان فراهم شود و از طرف ديگر براي فعاليت‌هاي پژوهشي و طرح‌هاي تحقيقاتي درباره آثار اين جشنواره برنامه‌ريزي شود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومي ششمين جشنواره تئاتر رضوي، حسين مسافرآستانه با تاييد مطلب فوق بيان كرد: متاسفانه مسئولان خيلي دير به فكر برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري درباره اين نوع تئاترها و جشنواره‌ها در سياست‌گذاري‌هاي كلان فرهنگي خود افتاده‌اند، اما باز هم برگزاري اين نوع جشنواره‌هاي ديني مانند جشنواره رضوي كه يك ضرورت است، اتفاق خوبي است.

او كه در تعريف تئاتر ديني معتقد به جداسازي آن از تعريف كلي تئاتر نيست، عقيده دارد تئاتر ديني، تماميت تئاتر است.

تئاتر اساساً ديني است

دبير بيست‌و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر گفت: معتقدم تئاتر اساساً ديني است و در هر حوزه و موضوعي كه باشد در ارتباط با دغدغه‌هاي بشري و انساني است كه همه سرچشمه از دين و معنويت دارد.

وي افزود: يكي از دغدغه‌هاي هميشگي ما مسلمانان به‌ويژه ايرانيان نوع ارتباطمان با امام رضا(ع) است و هميشه در فرهنگ ايرانيان مسلمان ارادت و پيوند با امام رضا(ع) وجود داشته كه بايد زودتر از اين‌ها ارتباط معنوي در نمايش‌ها و آثار هنري نمود پيدا مي‌كرد كه با برگزاري جشنواره تئاتر رضوي، هنرمندان سعي كردند با دستمايه قراردادن موضوعات معنوي در ارتباط با امام هشتم(ع) و ارتباط آن با زندگي روزمره خود، آثار نمايشي خوبي توليد كنند.

ارتباط با امام رضا(ع)، ارتباطي فرافرقه‌اي

اين كارگردان كه معتقد است موضوعات معنوي در رابطه با امام رضا(ع) يك موضوع گسترده است و مي‌تواند فراتر از اعتقادات فرقه‌اي و به شكل جهاني مطرح شود، گفت: ارتباط با امام رضا(ع) يك ارتباط انساني است و تنها ويژه شيعيان و ايرانيان نيست و بر اساس روايت‌هاي مختلف اين ارتباط حتي مي‌تواند براي غيرمسلمانان هم شكل بگيرد. پس اين موضوع با يك نگاه كلي، فرافرقه‌اي و فراجهاني مي‌تواند مطرح شود.

مسافرآستانه حمايت مركز هنرهاي نمايشي و مسئولان فرهنگي را در جشنواره‌هاي ديني و موضوعي كافي نمي‌داند، در حالي كه معتقد است مركز هنرهاي نمايشي در حد وسع و توان خود تاكنون از جشنواره‌هاي ديني از جمله جشنواره تئاتر رضوي حمايت كرده است اما اين حمايت‌ها بايد گسترده‌تر شود تا با ارايه نمايش‌هاي باكيفيت‌تر در اين عرصه مخاطبان بيشتري به سمت اين آثار و جشنواره‌ها بروند.

پيشنهاد دبيرخانه دايمي جشنواره تئاتر رضوي

دبير جشنواره تئاتر فجر به مسئولان برگزاري جشنواره تئاتر رضوي پيشنهاد داد كه اين جشنواره تنها به توليد تئاتر فكر نكند و بايد در طول سال فعال باشد و ادامه داد: نبايد دبيرخانه اين جشنواره فقط به شكل مقطعي هنگام ارايه فراخوان و گرفتن متن فعال شود و بايد به شكل دايمي فعال باشد تا از يك طرف زمينه ارتباط دايمي آن با هنرمندان فراهم شود و از طرف ديگر براي فعاليت‌هاي پژوهشي و طرح‌هاي تحقيقاتي درباره آثار اين جشنواره برنامه‌ريزي شود.

او همچنين عقيده دارد هنرمندان اين جشنواره هم نبايد با نگاه سطحي رايج جامعه درباره امام رضا(ع) توليدات نمايشي ارايه دهند و با استفاده از اين فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي دبيرخانه براي توليد آثار پرمايه‌اي در اين‌باره گام بردارند.

عمده نياز جشنواره تئاتر رضوي

مسافرآستانه بيان كرد: عمده نياز جشنواره تئاتر رضوي اين است كه ببيند در باورهاي ديني نقش امام هشتم در ارتباط با مردم چگونه است و نوع نگاه نياز جامعه بشري به‌ويژه ايرانيان را به امام هشتم شيعيان را ارزيابي كند و علاوه بر بررسي نياز معنوي ما به امام هشتم بايد از بررسي نگاه صرف اعتقاد ديني پرهيز كرد. درواقع بايد در آثار اين جشنواره با نگاه جامعه‌شناسانه و تحليلي هنرمندان به توليد بپردازند.

كارگردان «خورشيد كاروان» همچنين ابراز كرد: تئاتر ديني نيز نبايد بدون دغدغه و ايمان به سمت جشنواره‌هاي ديني بيايد. اين كه يك هنرمند به‌خاطر مسايل مالي و بدون اعتقاد قلبي به سمت اين جشنواره‌ها بيايد، امري ناپسند است. هر هنرمندي بايد به سوي توليد آثاري برود كه احساس نياز به آن را در خود حس مي‌كند و به آن ايمان دارد.

مسافرآستانه در پايان سخنان خود درباره مخاطب‌پذيري نمايش‌هاي ديني افزود: نمايش‌هاي ديني كه با نگاه سطحي و غيرمعمولي، بدون ارزش‌هاي هنري و به شكل كليشه‌اي توليد مي‌شوند، مخاطب ندارند و تماشاگرگريز هستند. اما با توجه به تجارب سال‌هاي اخير و مشاهداتي كه از توليدات خوب ديني داشته‌ايم، به تجربه ثابت شده كه نمايش‌هاي برخاسته از دل همواره پرتماشاگر بوده‌اند و هميشه ثابت شده كه آثار ارزشي اگر بتوانند ارتباط حسي خوبي با مخاطب برقرار كنند، همواره مخاطب خود را دارند.

جشنواره تئاتر رضوي با هدف پاسداشت و گسترش فرهنگ رضوي به همت مركز هنرهاي نمايشي، معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، استانداري خراسان شمالي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي آبان‌ماه سال جاري در تهران و خراسان شمالي برگزار مي‌شود.
 جمعه 12 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن