تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818910385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشته مهندسی مواد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



بشر همواره براي رفع نيازهاي خود، به ساخت ابزار آلات روي آورده است. انسانهاي نخستين با استفاده از سنگ و چوب، وسايلي براي شكار حيوانات ميساختند و انسانهاي امروزي نيز براي آسايش بيشتر، روز به روز وسايل و تجهيزات نويني را خلق ميكنند، مانند اتومبيلهاي جديد، وسايل خانگي مدرن و تجهيزات پيشرفتهاي براي سفر به كرات ديگر.
يكي از مشكلات هميشگي اين پيشرفتها، عدم وجود مادهاي بود كه بتواند در شرايط خاصي كارايي داشته باشد، به عنوان مثال بتواند نيروي زيادي را تحمل كند، ترك نخورد، در دماي بالا نرم نشود، ساييدگي آن در حد صفر باشد، اكسيد نشود و ...


بدين دليل، انسان هميشه به توليد مواد نويني نياز داشته كه بتواند اين خصوصيات را مرحله به مرحله افزايش دهد و شايد بتوان گفت كه همواره توليد يك ماده نوين توانسته است پيشرفتهاي زيادي در صنعت پديد آورد.
عنوان دقيقتر اين رشته، مهندسي مواد است. مهندسي مواد شامل سه گروه عمده زير است:

با فلزات كم و بيش آشنايي داريم. پليمرها شامل تمام موادي ميشوند كه از نفت بدست ميآيند. سراميكها نيز شامل تمام مواد به جز فلزات و پليمرها هستند. البته امروزه گروه چهارمي از مواد در صنعت به كار گرفته ميشود كه تلفيقي از اين سه گروه است و تحت عنوان كامپوزيتها شناخته ميشود.
شايان ذكر است كه دسته دوم كه همان پليمرها هستند، هم اكنون به صورت رشتهاي مستقل به نام مهندسي پليمر مطرح شدهاند و ديگر جزء زير مجموعههاي رشته مهندسي مواد محسوب نميگردند.
به طور كلي، كار يك مهندس مواد، تنظيم، تركيب مناسب و كنترل مراحل توليد يك قطعه است.

فارغالتحصيلان دوره کارشناسي مهندسي متالورژي و مواد در گرايشهاي مختلف با مهارتهاي خود در زمينههاي زير کارآييي خواهند داشت.
الف: تخصص کافي در گرايش مربوطه
ب: شناخت فرآيندها و آشنايي با خواص مواد و روشهاي توليد.
ج: تجزيه و تحليل فرآيندها و ارزيابي آنها به منظور استفاده بهينه از سيستمها
د: آشنايي با اصول علمي و تکنولوژيهاي مبتني بر آنها در زمينههاي مربوطه
ه: توانايي انجام پروژههاي صنعتي و تحقيقاتي (کاربردي) در حد متعارف.
و: توانايي و راهبري سيستمهاي توليد مواد و ساخت قطعات و رفع مسايل و مشکلات معمولي آنها.
با توجه به غني بودن کشور به لحاظ ذخاير معدني و نياز مبرم به صنايع زير بنايي نظير توليد فلزات اصلي و مواد غير فلزي و با وجود واحدهاي صنعتي بزرگ که با سرمايهگذاري زياد به مرحله توليد رسيدهاند نظير واحدهاي توليد آهن و فولاد و ساير فلزات، واحدهاي نورد و شکل دادن فلزات ريختهگري، کارخانجات سراميک و کاشي و شيشهسازي، و نيز با توجه به اهميت مواد سراميکي در صنايع الکتريکي و الکترونيکي، تربيت متخصصيني که قابليت و کارآيي لازم را دارا باشند ميتواند قدمي بزرگ در جهت شکوفايي صنعتي و قطع وابستگي به ديگر کشورها در اين زمينه مهم تخصصي باشد.
1- فلزات 2- پليمرها 3- سراميكها






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن