تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815298170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان: توسعه گردشگري درغرب مازندران نيازمند برنامه‌ريزي و حمايت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كارشناسان: توسعه گردشگري درغرب مازندران نيازمند برنامه‌ريزي و حمايت است
داخلي. گردشگري. غرب مازندران.

امروزه صنعت گردشگري با توجه به توان چشمگير در ارتباطات ملل و فراهم نمودن توسعه پايدار مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد جمعي از استادان دانشگاه و كارشناسان، درحال حاضر هيج صنعتي به اندازه صنعت گردشگري تاثيرگذار نبوده و آنان تاكيد كردند كه بايستي با برنامه‌ريزي مناسب و اصولي و تهيه و تدوين برنامه‌ها و طرح‌هاي مربوط زمينه توسعه همه جانبه صنعت گردشگري در كشور به ويژه غرب مازندران را فراهم‌كرد.

اين عده در گفت و گو با ايرنا، فقدان طرح جامع گردشگري ، نگاه فانتزي به اين مقوله، نبود سياست‌هاي تشويقي براي سرمايه‌گذاري، فقدان دانش نامه تخصصي توريسم ، فراموشي مديريت و آموزش در حوزه نيروي انساني ، نداشتن مديريت علمي و فقدان آمايش محيطي را از جمله موانع توسعه صنعت گردشگري در كشور به ويژه در غرب مازندران برشمردند.

مدير گروه مديريت جهانگردي دانشگاه پيام نور مركز رامسر ، فقدان راه‌هاي مناسب زميني ارتباطي ، عدم توسعه باند فرودگاه‌هاي رامسر و نوشهر، نبود مديريت يكپارچه مناطق ساحلي، فقدان شبكه ريلي و از همه مهمتر عدم برنامه- ريزي مناسب و فقدان آمايش محيطي از سوي متوليان امرگردشگري را ازبزرگترين چالش‌هاي گردشگري غرب مازندران اعلام كرد.

" محمدرضا اورمزدي " به ايرنا گفت: غرب استان مازندران به علت دارابودن موقعيت‌هاي بالقوه خدادادي همچون نگيني در كشور مي‌درخشد ولي متاسفانه سيستم‌هاي اطلاعات درحوزه گردشگري بسيارضعيف است وبيشتر روابط سنتي جايگزين روابط ديجيتالي شده است.

وي افزود : صنعت گردشگري در كشور در دوره نقاهت بوده و تا بهبودي كامل راه طولاني در پيش است و آن محقق نخواهد شد مگر آنكه عزم ملي پاي‌كار باشد.

اورمزدي ادامه داد : در اين بخش مهم ، فقط كارهاي نمادين و صوري آن هم به خاطر مصلحت انديشي‌هاي بدون تفكر و تعقل انجام ندهيم.

وي يادآور شد : اميدواريم كه در روز جهاني جهانگردي و هفته آن ، مسوولان صنعت گردشگري فاصله خود را با مراكز آموزش عالي و دانشگاه‌ها نزديكتر كنند تا شكاف موجود فعلي بهبود يابد.

اورمزدي تصريح كرد : حركت توسعه گردشگري در غرب مازندران لاك پشتي است و بودجه آن قطره چكاني است.

مدير گروه مديريت جهانگردي دانشگاه پيام نور رامسر ادامه داد : نگاه فانتزي مديران ذيربط استاني و كشوري به مقوله گردشگري باعث شده كه ‪ ۵۰‬سال با آهنگ توسعه گردشگري در كشورهاي همسايه نظير امارات و تركيه فاصله بگيريم.

به گفته وي علاوه بر اين، جامعه پذيراي توريسم بوده ولي برخي از مقررات دافع آن است، بنابراين مشكلات بايد برطرف شود.

وي تاكيد كرد : دولت بايستي با توجه به اولويت‌هاي سند توسعه استان مازندران راه حل عملي و بودجه‌ريزي واقعي براي توسعه صنعت گردشگري اين استان ارايه دهد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور رامسر ادامه داد : و با توجه به تعدد سايت‌هاي فرهنگي ، تاريخي و طبيعي در غرب مازندران برنامه‌ريزي استراتژيك با در نظر گرفتن شرايط و پتانسيل‌هاي اگروتوريسم و اكوتوريسم به قطب گردشگري تبديل شود.

اورمزدي بر لزوم مديريت و آموزش به عنوان‌دو عنصر مكمل هم در حوزه منابع انساني در بخش گردشگري تاكيد كرد.

مدير گروه مديريت جهانگردي دانشگاه پيام نور رامسر با اشاره به توريسم الكترونيك يادآور شد : توريسم الكترونيك كه بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگري است بيش از هر چيز به دو مقوله فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگري و توريسم و سفر مجازي متمركز است.

اورمزدي در عين حال تنها راه نجات رفع بحران بيكاري و ايجاد اشتغال در جلگه خزري و حتي سراسر ايران را توسعه صنعت گردشگري به مفهوم واقعي آن دانست.

" محسن حيدري " ديگر استاد رشته گردشگري در غرب مازندران به ايرنا گفت:
توسعه مبناي آن بر برنامه‌ريزي است و برنامه ريزي در صنعت توريسم نيازمند شناخت دقيق سرزمين با تمام مختصات آن مي‌باشد.

وي تصريح كرد : توسعه گردشگري موزن و همگام با توسعه پايدار است كه‌منجر به كاهش فقر در جامعه خواهد شد.

وي بيان داشت : نظام برنامه‌ريزي در غرب مازندران نظامي متمركز و ازبالا به پايين است و مشاركت مردم در پروژه‌هاي گردشگري به صورت تشكل‌هاي مردم نهاد وجود ندارد.

اين استاد رشته گردشگري دانشگاه پيام نور اضافه كرد : اين مساله باعث ركود گردشگري به لحاظ اقتصادي و اجتماعي در اين حوزه جغرافيايي شده است.

" عادل ابوصادقي " از كارشناسان ارشد توريسم ومدرس دانشگاه دراين رابطه به ايرنا گفت : برگزاري همايش‌هاي علمي و تخصصي در زمينه هتلداري، توريسم و اوقات فراغت مي‌تواند به عنوان ابزار كمك آموزشي مناسب براي مسوولان شهرستاني و دانشجويان رشته گردشگري باشد.

وي افزود : زيرا در كنفرانس‌هاي مربوط ، مباحث متنوعي براي تنوير افكار عمومي، آگاه نمودن اذهان فعالان امر گردشگري در غرب مازندران ارايه‌مي‌گردد.

ابوصادقي ادامه داد: امروز توريسم را بايد با تمام واقعيت‌هاي آن پذيرفت زيرا دور ماندن از آن، باعث ايزوله ماندن در دهكده جهاني خواهيم شد.

وي تنها راه برون رفت اين مشكلات فراوري اين حوزه را مطالعات تطبيقي نسبت به مدلهاي موفق در كشورهاي همسايه و انجام آن با تناسبات بومي دانست.

" سيد جواد سمائي " رييس دانشگاه پيام نور رامسر با بيان اين كه هيج صنعتي به اندازه صنعت گردشگري تاثيرگذار نيست ، افزود : امروز فناوري اطلاعات در تمام رشته‌ها از جمله توريسم جا پاي خود را باز كرده است.

وي ادامه داد : امروز گردشگري مجازي واقعيتي غير قابل انكار ناپذيراست وقتي ما به شهروند و دولت و تجارت و بانكداري و آموزش الكترونيك در قالب جامعه اطلاعاتي معتقديم بايد زمينه‌هاي گردشگري مجازي را نيز فراهم كنيم.

سمائي يادآور شد : گردشگري مجازي ابزاري است كه توسط آن يك گردشگر بتواند در كمترين زمان ، كمترين امكانات و هزينه و با كمترين دانش ظرفيت- هاي گردشگري يك كشور را شناسايي نمايد.

" علي باباخاني " فرماندار رامسر گفت : صنعت گردشگري به ويژه در دولت نهم از كارهاي اولويت دار بوده و در چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله افق بسيار خوبي ديده است.

وي افزود : رامسر مرواريد ناشناخته جهان است و بايد معرفي شود و ما دست سرمايه‌گذاران را به گرمي مي‌فشاريم.

وي خاطرنشان كرد : رامسر در سفر نخست هيات دولت به استان مازندران به شهر نمونه گردشگري و شهر الكترونيكي مصوب شده و در كل شهرستان نمونه ديده شده است.

با اين توصيف ، منطقه گردشگرپذير غرب مازندران با برخورداري ازجاذبه‌هاي منحصر به فرد طبيعي و تاريخي هر سال پذيراي حدود ‪ ۱۲‬ميليون مسافر است كه به اعتقاد شماري از مسوولان و گردشگران ، كمبود امكانات رفاهي و تفريحي تحقق طرح همگاني و همه زماني شدن سفر را با مشكل مواجه مي‌كند.

به باور آنها هنوز برخي از زيرساختها در مناطق گردشگر پذيرغرب مازندران براي پذيرايي از ميليونها مسافر داخلي و خارجي فراهم نشده است.

همچنين برنامه ريزي صحيح براي ساماندهي ويلاهاي استيجاري ، استانداردهاي سازي واحدهاي اقامتي ، توسعه طرح‌هاي سالسمازي دريا ، حمايت از بخش خصوصي و ارتقاي كيفيت خدمات مستلزم ايجاد رويكرد نوين در عرصه گردشگري است.

" سيد محمد كريمي " استاندار مازندران، شش محور منطقه آزاد انرژي، مهار آبهاي سطحي ، شبكه‌هاي مواصلاتي ، تراكم كشت ، صنعت و معدن و گردشگري را شش محور براي توسعه اين استان اعلام كرد كه طرح آن تهيه شده است.

استاندار مازندران بيان داشت : براي تحقق اين شش محور، هيج نيازي به اعتبارات دولتي نيست ، بايد از بخش خصوصي استفاده كنيم.

به گفته او براي كشاندن بخش خصوصي به اين عرصه و ايجاد اين فرهنگ ، نقش مسوولان بسيار مهم است.

كريمي يادآور شد : از رامسر تا محمودآباد به عنوان قطب گردشگري به تصويب رسيده ، بنابراين بايد از ظرفيت‌هاي موجود استفاده كرد.

براساس آمار فقط ‪ ۲۵‬درصد گردشگران از هتل و واحدهاي اقامتي و پذيرايي، ‪ ۳۱‬درصد از منازل اقوام و آشنايان و بقيه افراد از ساير مراكز براي اقامت در استان مازندران استفاده مي‌كنند.

مازندران ‪ ۱۳‬پارك جنگلي ، ‪ ۱۲‬آبشار مهم ، ‪ ۷۰۰‬اثر تاريخي ثبت شده ، ‪۵۸‬ هتل ، ‪ ۲۳‬هتل آپارتمان ، ‪ ۱۸‬متل ، ‪ ۲۵‬مهمانپذير، ‪ ۱۵‬تاسيسات ساحلي ، ‪۱۰‬ مجتمع تفريحي ساحلي و ‪ ۴۰۰‬واحد پذيرايي دارد كه بخش عمده اين مراكز در غرب مازندران واقع شده است.ك/‪۴‬
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن