تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805012039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گلزنان دربى از گلزنى مى گويند - گل زدن در دربى آرزوى سرخابى ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: گلزنان دربى از گلزنى مى گويند - گل زدن در دربى آرزوى سرخابى ها
حسين حيدرى
Hosein Heydari
براى هر بازيكنى در فوتبال ما گل زدن در دربى تهران معنى ديگرى دارد. شايد اين آرزوى هر بازيكنى باشد كه با لباس قرمز يا آبى در حساس ترين ديدار باشگاهى ايران گل بزند و نامش ماندگار شود. در آستانه دربى شصت و پنجم صحبت هاى برخى از اين دسته بازيكنان جالب به نظر مى رسد. صحبت كسانى كه در سال هاى نه چندان دور در دربى گل زده اند و امروز كه به عنوان لژيونر در خارج از كشور بازى مى كنند حضور در دربى و تكرار گلزنى يك آرزوى ديگر باشد.
براى شنيدن حرف هاى گلزنان دربى به سال هاى دور نرفتيم. مهرزاد معدنچى، مهرداد اولادى و ادموند بزيك بازيكنان سرخپوشى بودند كه خاطره گلزنى آنها به سال هاى اخير برمى گردد. على سامره، رضا عنايتى و محمد نوازى هم شرايط اينچنينى در لباس آبى داشته اند. نام هايى كه به واسطه همين گلزنى ها در حافظه تاريخ فوتبال ايران ماندگار شده اند.

نوازى: با منصوريان مشورت مى كردم
قبل از شروع دربى استرس حرف اول را براى بازيكنان مى زند. هر يك در ذهن خود تصويرى از گل زدن درست مى كنند و بارها درباره واقعيت بخشيدن به اين رويا فكر مى كنند. اما آيا مى توان برنامه ريزى خاصى براى گل زدن در دربى داشت. معدنچى و بزيك كه عقيده دارند براى گل زدن در دربى نمى توان برنامه قطعى داشت. معدنچى مى گويد: «هر بازيكنى دوست دارد در دربى گل بزند چرا كه نامش ماندگار خواهد شد اما نمى توان براى اين ديدار و گلزنى در آن برنامه خاصى داشت. من كه دوست داشتم فقط گل بزنم كه خوشبختانه به هدفم رسيدم.» بزيك هم عقيده اى شبيه معدنچى را دارد: «دو بار در دربى گل زده ام و فكر مى كنم رسيدن به گل دربى حاصل يك برنامه ريزى تيمى است. من به عنوان فوروارد وظيفه ام گل زدن بود و سعى مى كردم در بهترين فضا به دنبال گل باشم.» اولادى اما به عنوان يكى از گلزنان جوان در دربى رفت ۸۵ كه گل برترى قرمزها را به ثمر رساند، استفاده از دفاع كند استقلال را برنامه خود مى داند: «در آن موقع فكرى و صادقى با اينكه مدافعان قدرتمندى بودند اما در مقابل سرعت مهاجمان جا مى ماندند و من از شب قبل براى گل زدن با استفاده از اين نقطه ضعف فكر مى كردم.» نوازى برنامه ريختن براى گلزنى در دربى را با هم اتاقى هايش انجام مى داده: «معمولا در اردوها با منصوريان هم اتاقى بوديم و شب قبل از دربى درباره چگونگى رسيدن به گل بحث مى كرديم و برنامه مى ريختيم. البته در بازى ممكن بود حتى يكى از آن برنامه ها اجرايى نشود.» عنايتى به نظر از سايرين با برنامه تر بوده است: «اصلا در طول هفته با سرمربى روى گل زدن در اين بازى برنامه مى ريختم و تمرين مى كردم. براى من گل زدن در دربى همه چيز بود و بارها براى آن نقشه مى كشيدم.» على سامره فقط تمرين را مهم مى داند: «حساسيت بازى آنقدر زياد است كه نمى شود براى گل زدن برنامه ريخت. دوست دارى گل بزنى اما بيشتر از آن به اين فكر مى كردم كه خوب بازى كنم و فقط در طول هفته تمرين مى كردم تا آماده باشم.»

معدنچى: گل زدن به طالب لو راحت تر از رحمتى است
قدرت دروازه بان ها دل مشغولى مهاجمان است. مثلا وقتى احمدرضا عابدزاده درون دروازه هر يك از دو تيم مى ايستاد مهاجمان مى دانستند كار سختى دارند. پرسپوليسى ها غير از عابدزاده در سال هاى اخير تجربه گل زدن به بهزاد غلامپور، وحيد طالب لو و مهدى رحمتى را دارند و هر يك نظرى درباره دروازه بان هاى آبى دارند. ادموند بزيك عقيده دارد بهزاد غلامپور كه در هر بازى اشتباه داشت در دربى دروازه بان ديگرى مى شد: «گل زدن در دربى به غلامپور از هر كارى سخت تر بود. انگار غلامپور مقابل پرسپوليس چهره عوض مى كرد. واقعا غلامپور عالى بازى مى كرد.» معدنچى تجربه ايستادن مقابل طالب لو و رحمتى را دارد: «هر دو دروازه بان هاى خوب فوتبال ما هستند اما فكر مى كنم الان گل زدن به رحمتى سخت است به همين خاطر پرسپوليسى ها بايد خوشحال باشند كه طالب لو درون دروازه است. البته طالب لو در ديدار برگشت ليگ ششم پنالتى را مهار كرد اما رحمتى در حال حاضر بهتر است.»
اولادى فكر مى كند گل زدن به رحمتى در ديدار رفت ليگ ششم كار سختى نبود: «رحمتى در روز خوبش نبود و ما هم خيلى خوب حمله مى كرديم. شايد اگر بدشانس نبوديم بيشتر هم گل مى زديم.» نوازى در اين ميان با زدن گل به عابدزاده بعنوان يك هافبك كار بزرگى كرده است: «آن بهترين گل من بود. كرنر را فرستادم روى دروازه و عابدزاده گل خورد. فكر نمى كنم واعظى و يا هر دروازه بان ديگرى جاى عابدزاده را پر كنند.» سامره عقيده دارد گل زدن در دربى ربطى به قدرت دروازه بانان ندارد: «اين بازيكن است كه بايد براى گل زدن آماده باشد چرا كه دروازه بان ها به نظر من بيش از سايرين استرس دارند. فكر مى كنم در طول بازى هايى كه در دربى داشتم ساشا ايليچ سرسخت ترين دروازه بان پرسپوليس بود.» براى عنايتى اما فرقى نداشته چه كسى درون دروازه است: «من به تمام دروازه بان هاى ليگ گل زده ام و فرق نمى كرد درون دروازه پرسپوليس چه كسى و با چه قدرتى ايستاده است. من گل خودم را مى زدم.»

توره براى قرمزها و سياوش براى آبى ها
چه كسى گل مى زند. مدافعان بايد حواسشان به كدام بازيكن باشد. اين سوالى است كه قبل از دربى مشغوليت فكرى هواداران و كارشناسان است. قبل از هر دربى چند مهره وجود دارند كه شانس بيشترى براى گلزنى در جمع سرخابى دارند. گلزنان قبلى پرسپوليس هم هر كدام شانس گلزنى در دربى را به يك يا دو بازيكن استقلال و پرسپوليس مى دهند. شايد گلزنى هاى اخير كريم باقرى باعث شده بزيك در جمع سرخها براى او بيش از ديگران شانس قائل باشد: «كريم خيلى آماده است مثل يك بازيكن ۲۰ ساله مى دود و گلزنى مى كند. فكر مى كنم كريم شانس اول گل زدن در دربى است و مى خواهد به بد بازى كردن خود در دربى پايان بدهد.» اولادى اما به نظر دوست دارد يك مهاجم جوان مثل آن موقع خودش گل بزند: «خودم در جوانى به استقلال گل زده ام و مى دانم معنى آن چيست. خيلى دوست دارم بازيكنى مثل نوروزى در اين بازى گل بزند البته شانس نيكبخت و توره را بيشتر مى دانم.» معدنچى هم شانس توره را بيش از سايرين مى داند: «اگر كسى قرار باشد براى پرسپوليس گل بزند اين توره يا على كريمى است. مطمئن باشيد كريمى درديدار دربى بهتر مى شود. در استقلال هم جبارى از همه خطرناك تر است. گلزنان استقلال هم هر يك از بازيكنان جديد تيمشان را شانس اول گلزدن مى دانند. محمد نوازى كه سابقه دو بار گلزنى براى آبى ها را داشته مى گويد: «سياوش هنوز هم به نظر من يك گلزن حرفه اى است و نبايد قلعه نويى روى توانايى او چشم ببندد. فكر مى كنم شانس اول براى استقلال سياوش است. در پرسپوليس هم نيكبخت انگيزه زيادى دارد.» عنايتى كه با پيراهن آبى دو بار آقاى گل ليگ شده است عقيده جالبى دارد و فكر مى كند برهانى با احيا در هفته هاى اخير گل زن دربى براى آبى ها است: «آرش برهانى توانايى بالايى در تمام كنندگى دارد و مى تواند دروازه استقلال را باز كند. دفاع استقلال هم بايد خيلى مواظب توره و نيكبخت باشد.» سامره همبازى سابق خود را گل زن استقلال مى داند: «فرهاد مجيدى هر چند تا حالا در دربى گل نزده اما تجربه او و موقعيت شناسى اش مى تواند بهترين فاكتور براى گل زدن در دربى باشد.»

سامره: با اشتباهات مدافعان به گل مى رسيدم
براى هر گلزن كسى كه او را در اين موقعيت قرارداده اهميت زياد و نوستالژى خاصى دارد و نمى تواند همچون گلى كه زده فراموشش كند. البته در اين ميان گل هايى هم وجود دارد كه به خاطر يك اتفاق به ثمر مى رسد مثل گلى كه معدنچى به رحمتى زد: «واقعا يك حادثه بود. فكر مى كنم رحمتى اشتباه كرد و دروازه را ترك كرد. من هم از فرصت استفاده كردم و با شوت راه دور گلزنى كردم» بزيك اما عقيده دارد كه مهدوى كيا يك گل ساز حرفه اى است «در هر دو گل دو بازيكن كه از گل سازترين بازيكنان پرسپوليس و تيم ملى بودند به من پاس دادند. مهدوى كيا و شاهرودى در تاريخ فوتبال ما از بهترين ها بودند من هم خوشبختانه زحمت آنها را به گل تبديل كردم»
اولادى هم از كار فوق العاده رابرت ساها ياد مى كند. «ساها يك بازيكن با افكار حرفه اى بود. هميشه سر بالا بازى مى كرد و مى دانست بازيكنان در چه موقعيت و جايى هستند. شايد روى گلى كه زدم ساها نقش اصلى را داشت و بيشتر زحمت كشيد. آن تك به تك را مديون ساها هستم.» در جمع آبى پوشان هم هر يك عامل يا همبازى را در رسيدن به گل دخيل مى دانند. سامره بيش از هر بازيكنى در جمع استقلالى ها عامل رسيدن به گل هايش را اشتباهات مدافعان حريف مى داند: «فكر مى كنم روى گل هاى من بيش از هر چيز اشتباهات مدافعان دخيل بوده است و آنها نقش داشته اند. گل سازها براى عنايتى كسانى هستند كه جمعه هم به احتمال زياد در تركيب استقلال قرار دارند: «مجتبى جبارى و سياوش اكبرپور بيش از هر كسى در گل هايم نقش داشتند. فكر مى كنم جبارى بهترين گل ساز استقلال است.» سامره هم سيروس دين محمدى و منصوريان را سازنده هاى گل هايش مى داند. دين محمدى هافبك بسيار خوبى بود، منصوريان هم باهوش بالايش بارها مرا در موقعيت گلزنى قرار داده بود.»
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن