تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815744599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگوي انتقادي دولت و مجلس در نشست دو جانبه


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: گفت‌وگوي انتقادي دولت و مجلس در نشست دو جانبه
دنياي‌اقتصاد – در نشست مشترك دولت و مجلس كه يكشنبه شب در محل نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد، انتقادات كارشناسي مجلس از دولت توسط لاريجاني، عبدالهي و مصباحي مقدم مطرح شد. لاريجاني مباحث خود را در قالب سه انتقاد از قوه اجرايي به ويژه در حوزه ادغام شوراي‌هاي تصميم‌سازي و عمل به ضوابط اجرايي بودجه به جاي قانون بودجه به پيش برد.
در نشست مشترك مجلس و دولت مطرح شد:
انتقاد نمايندگان از سياست‌هاي اقتصادي دولت
دنياي اقتصاد- رييس دولت نهم در نشست مشترك دولت و مجلس تاكيد كرد كه هيچ‌كدام از دولت‌هاي گذشته به اهداف برنامه‌هاي توسعه دست نيافته‌اند. لاريجاني در همين نشست در سخنانش در واكنش به اين مطلب گفت: گاهي اوقات گفته شده كه هيچ‌يك از دولت‌هاي گذشته موفق به اجراي برنامه‌هاي توسعه نشدند، ولي برخي از آنها در بخش صنعت و كنترل تورم برنامه‌اي خوبي داشتند كه سياست‌ها عوض شد و باعث بروز برخي مشكلات شد.
نشست مشترك مجلس و دولت كه به ميزباني رييس‌جمهور در محل نهاد رياست‌جمهوري برگزار شده بود، به جلسه‌اي تبديل شد كه لاريجاني به بخشي از اظهارات احمدي‌نژاد پاسخ گفت و درست اجرا نشدن قانون بودجه توسط دولت را روال درستي ندانست.
نمايندگان درحالي يكشنبه گذشته به ضيافت افطاري احمدي‌نژاد رفتند كه رييس‌جمهور دولت نهم را دولتي معرفي كرد كه بيشترين پايبندي را به قوانين و مصوبات مجلس داشته است، اما، رييس مجلس در سخنان خود تاكيد كرد كه انتظار مجلس از دولت اين است كه سمبل قانونگرايي باشد.به گزارش ايلنا، رييس‌جمهور در اين نشست با تاكيد بر اينكه دولت و مجلس يار و همراه هم هستند، تصريح كرد: دولت نهم بيشترين پايبندي به قوانين و مصوبات مجلس را داشته است. محمود احمدي‌نژاد، با تاكيد بر اينكه قواي مجريه و مقننه در نقطه مقابل هم قرار ندارند، بلكه در يك راستا و مكمل هم هستند، تصريح كرد: موفقيت دولت، موفقيت مجلس است و دولت بدنه كارشناسي مجلس مي‌باشد.وي با اشاره به اينكه دولت نهم قانونمندترين دولت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است، اظهار كرد: دولت متعهد به اجراي قانون بوده و آن را وظيفه خود مي‌داند و قانون‌‏مند بودن را نشانه انقلابي‌‏گري مي‌داند.رييس قوه‌‏مجريه با تاكيد بر اينكه دولت نهم به قوانين و مصوبات مجلس بيشترين پايبندي را نسبت به دولت‌هاي گذشته دارد، خاطر نشان كرد: دولت نظارت مجلس را بهترين هديه براي خود مي‌داند.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه هيچ كدام از دولت‌هاي گذشته به اهداف برنامه‌هاي توسعه دست نيافتند، گفت: البته دولت نهم براساس آمار و ارقام مستند، بيشترين تحقق برنامه‌ها را داشته و در مقايسه با بقيه دولت‌ها بسيار موفق بوده است، اما به‌رغم اين موفقيت‌ها عده‌اي بيرون از دولت و مجلس به تبليغات منفي عليه دولت مي‌پردازند و معتقديم جوسازي عليه اقدامات دولت و زير سوال بردن ارزش‌ها ناشكري است.احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه دولت و مجلس همدل و در كنار هم هستند، تصريح كرد: بايد تلاش كنيم پرچم عزت ايران اسلامي را در داخل و خارج كشور در بالاترين نقطه به اهتزاز درآوريم و در كنار هم، اهداف انقلاب و ارزش‌ها را به پيش ببريم.
همچنين به گزارش خبرگزاري مهر، علي لاريجاني هم در اين نشست با تاكيد بر اينكه انتظار اين است كه برخي از اشكالات برطرف شود، اظهار كرد: در قانون بودجه دولت يك منطقي وجود داشت كه در مجلس اين منطق تغيير كرد. وي افزود: اينكه بعد از مدتي مشخص شود كه قانون درست اجرا نشده است، روال درستي نيست. انتظار مجلس از دولت اين است كه سمبل قانون گرايي باشد.لاريجاني با اشاره به اختصاص بودجه 5/3 ميليارد دلاري براي واردات بنزين گفت: راه‌حل اين نيست كه بر مبناي آنچه در گزارش وزارت نفت آمده است، حدود چهار ميليارد براي واردات بنزين اختصاص يابد، دولت بايد در اين بخش لايحه مي‌‌‌‌آورد و رقم درخواستي را تغيير مي‌‌‌‌داد.رييس مجلس با تاكيد بر اينكه تمايل دولت و مجلس گام برداشتن به سمت اهداف سند چشم‌انداز است، افزود: يكي از ملاحظات مجلس اين است كه تمام سازوكارهاي اقتصادي به ويژه در بخش توليد و تورم در جهت رشد اقتصادي كشور تنظيم شود.
لاريجاني خطاب به اعضاي دولت گفت: مساله ديگر موضوع تورم است. حتما دوستان ما در ارتباط با مردم بوده و متوجه هستند كه نگراني‌‌‌‌هايي دراين خصوص وجود دارد و بنابراين دولت هر لايحه‌‌‌اي در راستاي كنترل تورم و رشد توليد ارائه دهد مجلس استقبال مي‌‌‌‌كند.
پاسخ لاريجاني به احمدي‌نژاد
لاريجاني خاطرنشان كرد: گاهي اوقات گفته شده كه هيچ يك از دولت‌‌‌‌هاي قبلي موفق به اجراي برنامه‌‌‌‌هاي توسعه نشدند، ولي با توجه به اين كه دولت‌‌‌‌هاي گذشته فراز و فرودهاي مختلفي داشتند، برخي از آنها دربخش صنعت يا كنترل تورم برنامه‌‌‌‌هاي خوبي داشتند كه سياست‌‌‌ها عوض شد و باعث بروز برخي مشكلات شد.
رييس مجلس يادآور شد: از جمله توافقات دولت و مجلس مي‌‌‌‌تواند اين باشد كه سياست‌‌‌‌هايي كه در بخش سرمايه گذاري وجود دارد داراي ثبات شوند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه نمايندگان علاقه‌مند هستند تا به دولت كمك كنند، بر حل مشكلات موجود در برخي دستگاه‌ها از جمله مشكلات در بخش توليد انرژي و برق و همچنين وزارت آموزش و پرورش و وجود نظارت دقيق بر عملكردها تاكيد كرد و نظارت كامل و دقيق را موجب حركت جهنده در بخش اجرا دانست.
رييس قوه مقننه در ادامه به روحيه خدمت در دولت نهم اشاره و تصريح كرد: اين روحيه باعث بروز ابتكار از جمله سفرهاي استاني و حل مشكلات در بسياري از استان‌‌‌ها شد.لاريجاني گفت: ايده‌‌‌‌هايي كه دولت در راستاي تحقق اهداف انقلاب دنبال كرده است ارزشمند است و نمره خوبي دارد. وي سخنان اعضاي دولت و مجلس در اين جلسه را مثبت ارزيابي كرد و گفت: شاخص‌‌‌‌هاي كه مطرح شد برخي اندرز دهنده و برخي اميدوار كننده اند كه هر دو حالت بايد مورد توجه قرار گيرد.علي لاريجاني همچنين نشست مشترك هيات دولت و نمايندگان مجلس را فرصت خوبي براي حركت هماهنگ‌تر به منظور خدمت‌رساني بيشتر به مردم خواند. رييس مجلس هشتم تصريح كرد: بايد به تعاطي فكري ميان مجلس و دولت اهميت بدهيم و نگذاريم برخي اختلافات سطحي و كوچك در برداشت از قوانين، به حذف و نفي يكديگر منجر شود.
وي به برخي انتظارات مجلس از دولت اصولگرا اشاره كرد و گفت: توقع داريم كه دولت بيش از پيش نمونه قانونگرايي و محل تمركز و اهميت به قانون باشد.
سه انتقاد لاريجاني از دولت
همچنين محمدرضا ميرتاج‌الديني، يك عضو هيات‌رييسه در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد، با اشاره به جلسه دولت و مجلس گفت: لاريجاني در اين جلسه به سه نكته در مورد عدم انطباق عملكرد دولت با قانون اشاره كرد كه بحث اول، مساله كاهش ساعات كار كارمندان بود كه اين نكته بر خلاف قانون بود چرا كه براساس قانون، سقف ساعات كار در هفته 44 ساعت است و توزيع آن با حفظ اين سقف بر عهده دولت است.وي ادامه داد: مورد دوم، اشاره لاريجاني به انحلال شوراهاي عالي دولت بود كه اين اقدام هم بر خلاف قانون بوده است كه در نهايت مجمع تشخيص مصلحت هم نظر مجلس را تاييد كرده است.وي مورد سوم در سخنان لاريجاني را بحث رديف‌هاي بودجه برشمرد و تاكيد كرد كه لاريجاني تاكيد كرده دولت بايد براساس آنچه مجلس مصوب كرده بود، حركت مي‌كرد.
ميرتاج‌الديني همچنين اظهارات رييس كميسيون اقتصادي مجلس را مورد اشاره قرار داد و گفت: مصباحي مقدم تاكيد كرد كه از سال 83 به اين سمت ميزان استفاده از درآمدهاي ارزي رو به افزايش بوده است و در نهايت در سال 84 به بالاي 50ميليارد دلار در سال رسيده است.وي تاكيد كرد: برگزاري اين جلسات بايد به صورت منظم و متناوب و فصلي ادامه يابد و وقت كافي براي صحبت نمايندگان و وزيران نيز وجود داشته باشد. نماينده تبريز با تاكيد بر محدود بودن زمان نشست يكشنبه شب گفت: به‌دليل محدود بودن وقت، فرصت به ديگر روساي كميسيون‌ها و وزيران براي بيان نقطه نظرات نرسيد.
احمدي‌نژاد تنها افزايش تورم را پذيرفت
از سوي ديگر محمدرضا خباز، مخبر كميسيون اقتصادي مجلس هم جلسه دولت و مجلس را مورد اشاره قرارداد و با بيان اين كه مصباحي مقدم، در طي سخنان كوتاهش، گزارش كاملي را با محوريت مقايسه عملكرد دولت از ابتداي روي كارآمدنش تا به امروز ارائه كرد، گفت: مصباحي مقدم هزينه‌هاي جاري دولت را در سال 83، 22هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت كه اين رقم در عرض اين 3، 4 سال به 58هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. خباز ادامه داد كه مصباحي مقدم هزينه‌هاي عمراني دولت در سال 84 را 7هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: كه اين رقم در بودجه مصوب 86، 24هزار ميليارد تومان است. خباز با استناد به اظهارات مصباحي مقدم، درآمدهاي نفتي دولت در آخرين سال دولت هشتم را 36ميليارد دلار اعلام كرد و گفت كه اين رقم امسال به 81ميليارد دلار رسيده است. خباز گفت كه رييس كميسيون اقتصادي مجلس رقم واردات كشور را در سال 84، 38ميليارد دلار اعلام كرد كه اين رقم در سال جاري به 56ميليارد دلار افزايش يافته است. به گفته خباز، مصباحي مقدم صادرات نفت و گاز را 54ميليارد دلار در سال 84 اعلام كرد كه اين رقم به 81ميليارد دلار رسيده است. همچنين مخبر كميسيون اقتصادي به نقل از مصباحي مقدم گفت كه ماليات‌ها در سال 84، 13400ميليارد تومان بوده است كه در سال جاري به 19هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. به گفته اين نماينده مجلس بنابراين دولت تنها در بخش ماليات‌ها منطبق بر اهداف برنامه چهارم توسعه عمل كرده است و در بقيه جاها منطبق بر برنامه نيست.
خباز در ادامه افزود كه رييس‌جمهور و وزير اقتصاد گفتند كه كدام برنامه كامل اجرا شده است كه برنامه چهارم كامل اجرا شود. مخبر كميسيون اقتصادي ادامه داد كه فرصت نشد تا ساير نمايندگان هم صحبت كنند و گرنه من مي‌گفتم كه اين برنامه متفاوت است، برنامه چهارم يك قطعه از سند چشم‌انداز است و اگر اين برنامه اجرا نشود به اهداف سند نمي‌رسيم. وي ادامه داد كه احمدي‌نژاد گفت، فقط يك چيز را قبول دارم و آن تورم است كه منطبق‌ بر برنامه نيست. خباز تصريح كرد كه تورم يك ماده بسيط نيست بلكه يك عضو مركب و معدل اقتصادي يك كشور است كه اگر اين معدل خوب نباشد پس ساير اركان هم به خوبي عمل نكرده‌اند.
درخواست احمدي‌نژاد از لاريجاني
خباز در ادامه گفت كه لاريجاني در اين نشست به احمدي‌نژاد گفت كه انتظار داريم قانون را اجرا كنيد كه احمدي‌نژاد هم در پاسخ گفت: قوانيني بنويسيد كه ساده و راحت باشد و اين‌قدر دست‌انداز نداشته باشد كه در هنگام اجرا پدر صاحب بچه در بيايد، برنامه چهارم عملياتي نيست و پر از اشكال است.
خباز ادامه داد: دولت‌هاي برنامه گريز و برنامه‌ستيز در هيچ جاي دنيا موفق نبوده‌اند لذا بايد به برنامه و قانون احترام بگذاريم و دقيقا براساس آن حركت كنيم. اگر برنامه مشكلي داشت چرا دولت آن را اصلاح نكرد.
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن