تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806707470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: هشدار ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي
"علي اصغر سلطانيه" ، سفير جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره تخطي اين نهاد از اساسنامه و فعاليت هاي اصلي خود هشدار داد.
به گزارش شبكه خبر ، سلطانيه در سخناني در كنفرانس عمومي سالانه آژانس با يادآوري "اهداف پيشروانه در تاسيس " اين نهاد گفت : آژانس در سال هاي گذشته در برخورد با مسايل هسته اي ايران، با تبديل اقدامات داوطلبانه به يك تعهد حقوقي و داخل شدن در حوزه فعاليتهاي نظامي متعارف، فراتر از وظايف اساسنامه اي خود رفته به بهانه راستي آزمايي و به درخواست تعدادي از اعضاي غربي شوراي حكام، امنيت ملي را مورد تهديد قرار داده است.

وي با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد اين روند ادامه يابد ، افزود : نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشت كه آژانس بين المللي انرژي اتمي همانگونه كه در اساسنامه درج شده است، نيم قرن پيش با هدفي پيشروانه و نه عادي به وجود آمد، اما دربرخي موارد با انگيزه هاي سياسي از سوي تعدادي از كشورهاي غربي بويژه آمريكا با دخالت در فعاليت هاي دبيرخانه و با تضعيف اقتدار و بي طرفي آن مورد استفاده ابزاري قرار گرفته است.

سلطانيه افزود : جمهوري اسلامي ايران از همه كشورهاي عضو همفكر كه اكثريت را تشكيل مي دهند ، مصرانه مي خواهد با توجه به روند كنوني انحراف از روح و كلام اساسنامه ، نهايت هشياري را از خود نشان دهند.

وي در ادامه با برنامه تامين انرژي در ايران و ضرورت تامين آن از طريق نيروگاه اتمي گفت : قرار بود نيروگاه اتمي بوشهر عمليات خود را 30 سال پيش آغاز كند ، اما به علت سياست هاي غير مسئولانه كارپردازان غربي كه به قرارداد و تعهدات حقوقي خود پايبند نبودند، اين طرح نه به اتمام رسيد و نه خسارات عظيم آن جبران شد.

سفير ايران در آژانس همچنين گفت : مي خواهم اين موضوع ثبت شود كه اقدامات غير قابل توجيه و برخلاف رويه مانند تعليق غني سازي، راستي آزمايي، فراتر از موافقنامه پادمان جامع مي باشد و خسارت عظيمي به اعتبار امنيتي و عالي جمهوري اسلامي ايران وارد شده است،با اين حال ما مصمم هستيم كه پروسه جبران را دنبال كنيم.

سلطانيه در ادامه سخنانش دسترسي مطمئن به سوخت هسته اي نيروگاهها را از ديگر مسايل موجب نگراني توصيف كرد و گفت: نبود هر گونه سند الزام آور حقوقي براي اطمينان از عرضه سوخت واقعيتي است كه هيچ كس نبايد آن را انكار كند.

وي تاكيد كرد : هيچكس نمي تواند خود را به خطر بياندازد و ميلياردها دلار را در نيروگاهي كه هيچ تضميني براي سوخت ندارد، سرمايه گذاري كند، در حالي كه ارزش سوخت در مقايسه با سرمايه گذاري كلان براي يك نيروگاه هسته اي مقدار اندكي است.
به گفته وي ، با توجه به كمبود اعتماد در برابر كارپردازان بالقوه سوخت هسته اي ، سازمان انرژي اتمي ايران مجبور بود براي اجراي بخشي از نياز به سوخت نيروگاههاي هسته اي آب سبك خود به ساخت كارخانه هاي غني سازي بومي براي توليد اورانيوم با غناي پايين مبادرت ورزد.

وي افزود : به همان علت ايران اقدامات جدي را در همه بخش هاي چرخه سوخت انجام داد كه گستره اي از معادن اورانيوم از قبيل معدن ساغند و گچين، كارخانه صنعتي تبديل اورانيوم (UCF)، غني سازي اورانيوم ، كارخانه غني سازي نطنز و كارخانه توليد سوخت را كه تقريبا مراحل نهايي ساخت خود را طي مي كند،در بر
مي گيرد.

سفير ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت : درساليان اخير پيشنهادهايي درباره ترتيبات چند جانبه عرضه سوخت هسته اي مطرح شده است، يك بررسي دقيق نشان مي دهد كه تمامي آنها هيج توجهي به ملاحظات و نگراني هاي كشورهاي درحال توسعه با درنظر گرفتن محروميت تاريخي آنان از دسترسي به فناوري و سوخت هسته اي ، مبذول نداشته اند.

وي افزود: تقريبا تمامي آنها بدون معيارهاي عملي امكان پذيري و غير تبعيض آميز منطبق با اساسنامه آژانس هستند، بنابراين هر گونه بحث و بررسي آتي پيرامون رهيافت چند جانبه عرضه سوخت هسته اي مي بايستي بر پايه مشاركت كامل تمامي كشورهاي عضو در مذاكرات و تصميم مبتني بر اجماع و بدون خدشه دار كردن حق انكار ناپذير كشورهاي عضو براي انتخاب گزينه سوخت هسته اي بومي و ملي استوار باشد.

سلطانيه در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اين كه ايران به مبادي عدم اشاعه و خلع سلاح كاملا پايبند است، گفت: به نمايندگي از دولت در باره پايبند نبودن كشورهاي دارنده تسليحات هسته اي در قبال وظايفشان بموجب ماده 6 پيمان عدم اشاعه و در قبال روح و مفاد اساسنامه آژانس اعلام نگراني جدي مي كنم .

وي اشاعه تسليحات هسته اي در كشورهاي ديگر را نتيجه چنين تخلفاتي و همچنين اعمال سياست هاي مبتني بر معيارهاي دوگانه در قبال اعضاي پيمان عدم اشاعه توصيف كرد و خواستار گزارش آژانس درباره پايبند نبودن آمريكا، انگليس و فرانسه در قبال وظايف ناشي از ماده يك پيمان عدم اشاعه شد.

وي همچنين يادآور شد ، همكاري كامل و مستمر اين كشورها همراه با مساعدت در زمينه فناوري تسليحاتي هسته اي ، رژيم صهيونيستي را قادر به دستيابي به تسليحات هسته اي كرده است.

سلطانيه افزود: هيات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در نشست قبلي كنفرانس عمومي و نشست هاي متعاقب شوراي حكام از مديركل آژانس درخواست كرد تا با اعزام بازرسان در قالب يك ماموريت حقيقت يابي پيرامون توانمندي هسته اي رژيم صهيونيستي گزارش كند، لذا كنفرانس عمومي به عنوان عالي ترين مرجع آژانس مي بايستي به دبيرخانه براي تحقيق و بازرسي و گزارش يافته هايش در اسرع وقت ممكن ماموريت دهد.

وي همچنين "سكوت شرم آور قدرتهاي غربي " در قبال اذعان رژيم صهيونيستي به در اختيار داشتن تسليحات هسته اي و نيز در قبال تجاوزات اخيرش عليه ديگر كشورهاي عضو هيچ ترديدي را در باره ضرورت فوري اصلاحات در سازمان ملل متحد بويژه شوراي امنيت و نيز اقدام مناسب درباره تحولات منفي اخير در آژانس بين المللي انرژي اتمي از جمله فضاي مسموم حاكم بر شوراي حكام ، به جا نمي گذارد.

وي در ادامه گفت : با بازرسي هاي بسيار شديدي كه در ايران به انجام رسيد، مديركل همواره به تمامي جهان گزارش داده است كه هيچ نشانه اي دال بر انحراف مواد و فعاليت هاي هسته اي ايران به سوي مقاصد ممنوعه ، نيافته است.

وي خاطرنشان كرد : جمهوري اسلامي ايران براي ادامه همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي منطبق با موافقتنامه جامع پادمان عزم راسخ دارد ، اما در عين حال مداخله غير قانوني و توجيه ناپذير شوراي امنيت سازمان ملل متحد در موضوع هسته اي ايران، بر عزم ملي ما در پيگيري فعاليتهاي صلح آميز هسته اي از جمله غني سازي، هيچ تاثيري نداشته و نخواهد داشت.

سلطانيه در پايان تاكيد كرد : قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اقدامات تنبيهي از قبيل تحريم با هدف محروم كردن ملت بزرگ ايران ، عزم اين ملت را در پيگيري مسير حقيقت طلبانه اش قوت خواهد بخشيد و بطور حتم شرايط را پيچيده تر و فضايي منفي را ايجاد مي كند كه بر مذاكرات سازنده تاثير مي گذارد ؛ مذاكراتي كه در آغاز به ابتكار جمهوري اسلامي ايران آغاز شد و همواره از سرگيري بدون هيچ پيش شرط و تاخير بيشتر آنرا به طرف هاي ديگر توصيه كرده است.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن