تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815586941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گلهاي خاموش بوستان زندگي / به مناسبت روز جهاني ناشنوايان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گلهاي خاموش بوستان زندگي / به مناسبت روز جهاني ناشنوايان
داخلي. اجتماعي. ناشنوا. گزارش.

سكوت بالاترين فريادي است كه در نگاهش موج مي‌زند، او كه چشمهايش درياي پر تلاطمي از ناگفته‌هاست، لب به سخن مي‌گشايد وقتي كه به آسمان مي‌نگرد.

صدايش كه مي‌كني، نگاه مي‌كند بدون آنكه صدايي را بشنود چرا كه او صداها را بدون آنكه بشنود در دنياي سپيد سينه‌اش جاي مي‌دهد.

با چشمانش زيباترين گل را با رنگ و بوي صداهاي ديگران طرح مي‌زند، صداهايي كه در بيرون از گوشش مي‌رقصند اما هيچ گاه به ذهنش راه نمي‌يابند.

شايد روزي كه استاد "جبار باغچه‌بان" فهميد مي‌شود صداي تو را به گونه‌اي ديگر به جامعه رساند از اين رو با مخالفت‌هاي همه مبارزه كرد تا تو روزي با ايما و اشاره و يا ديگر حركات، معناي زندگي را به آنان كه معناي سكوت را درك نكرده‌اند انتقال دهي.

تا گوشي بسته نباشد نمي‌توان فهميد كه دنياي سكوت چگونه است، دنيايي كه امروز يك و نيم درصد جامعه مبتلا به كم شنوا و يا ناشنوايي هستند.

اين گروه از جامعه به دلايلي چون مشكلات ژنتيكي، بيماريهاي دوران بارداري مادر، ابتلا به بيماريهايي مانند سرخك و سرخجه و يا حوادث دچار مشكلات شنوايي مي‌شوند.

معاون امور توان بخشي سازمان بهزيستي استان كرمان در اين مورد به ايرنا گفت: ‪ ۴۵‬هزار نفر در اين استان داراي مشكلات شنوايي هستند.

"محمود منصوري" افزود: ميزان مشكلات شنوايي در افراد سالمند و افراد با مشاغل پرسر و صدا بيشتر است.

وي گفت: ناشنوا به كسي اطلاق مي‌شود كه با وسايل كمك شنوايي قادر به برقراري ارتباط كلامي با ديگران نيست.

وي افزود: اين گروه براي ارتباط بيشتر با ديگران علاوه بر استفاده از سمعك مهارت‌هايي مانند لب خواني و زبان اشاره را نيز فرا مي‌گيرند.

منصوري گفت: در حال حاضر سازمان بهزيستي استان كرمان سالانه هزار سمعك در اختيار افراد ناشنوا و كم شنواي اين استان قرار مي‌دهد كه هزينه سالانه اين تعداد سمعك يك ميليارد و ‪ ۵۰۰‬ميليون ريال است.

وي با اشاره به استفاده پنج هزار نفر ناشنواي استان كرمان از خدمات شنوايي سنجي، ادامه داد: اين تعداد سالانه ‪ ۲۰۰‬ميليون ريال هزينه خدمات رايگان دريافت مي‌كنند.

معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي استان كرمان مهارت‌هاي فردي، ضريب هوشي و سطح فرهنگي و تحصيلي را از عوامل مشخص نشدن آمار دقيق تعداد ناشنوا و كم شنواي اين استان دانست.

وي زمان و سرعت در ارائه خدمات را در كم شنوا و يا ناشنوا شدن فرد موثر دانست و گفت: طرح غربالگري شنوايي نوزادان در ايران راهي به منظور كاهش مشكلات شنوايي است.

منصوري بيان كرد: طرح غربالگري شنوايي تا دو هفته بعد از تولد نوزاد اجرا و در صورت شناسايي مشكل شنوايي به طور سريع مداخلات توان بخشي انجام مي‌شود.

وي افزود: درصد زيادي از اين نوزادان در صورتي كه خدمات توان بخشي شنيداري شامل سمعك مناسب و تربيت شنيداري و مشاوره دريافت كنند در گروه كم شنوايان قرار مي‌گيرند.

وي ادامه داد: هم اكنون طرح غربالگري شنوايي در شهرستان‌هاي كرمان، شهربابك، زرند و رفسنجان در حال انجام است.

اين مسوول در سازمان بهزيستي استان كرمان افزود: سالانه پنج هزار نوزاد در اين استان مورد آزمايش شنوايي سنجي قرار مي‌گيرند كه از اين تعداد ‪۱۰‬ نفر داراي كم شنوايي شديد هستند.

منصوري بيان كرد: درصورت شناسايي نشدن به موقع، اين گروه جزو ناشنوايان قرار مي‌گيرند.

وي افزود: گراني تجهيزات و كمبود نيروي متخصص باعث شده طرح غربالگري شنوايي فقط در چهار شهرستان استان انجام شود.

او از اجراي طرح غربالگري به عنوان موفقيتي چشمگير براي خدمت به بچه‌هاي كم شنوا ياد كرد و گفت: اين طرح نتايج بسيار مطلوبي را در پي داشته است.

معاون توان‌بخشي سازمان بهزيستي استان كرمان همچنين به راه‌اندازي مركز توان بخشي خانواده و كودك ناشنوا در شهر كرمان اشاره كرد.

منصوري گفت: در اين مركز علاوه بر شناسايي و تحويل سمعك رايگان كودكان به مدت شش تا ‪ ۹‬ماه از خدمات مستمر شنوايي شناسي، گفتار درماني و روان شناسي استفاده مي‌كنند.

وي ادامه داد: درحال حاضر ماهانه ‪ ۵۰‬نفر به اين مركز مراجعه مي‌كنند.

معاون توان بخشي سازمان بهزيستي استان كرمان با اشاره به دستاوردهاي علمي گفت: با شناسايي كودكان داراي مشكل شنوايي تا قبل از دو سالگي، اين گروه مي‌توانند در مدارس عادي تحصيل كنند.

وي افزود: در صورت شناسايي سريع اين كودكان هزينه‌هاي خدمات توان بخشي به اين گروه يك دهم كودكاني است كه بعد از دو سالگي شناسايي مي‌شوند.

منصوري عوامل مادرزادي، بيماريهاي بعد از تولد، حوادث و افزايش سن را از عوامل مهم كم شنوايي و يا ناشنوايي در افراد دانست. ك/‪۴‬
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن