تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815674419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنظيمات مناسب و عالي در Open SuSE


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

تنظيمات مناسب و عالي در Open SuSE

Open SuSE در نسخه 10.3 خود ابزار عالي را ارائه كرده است كه به كاربر در تناسب دهي و مديريت سيستم كمك ميكنند.
به شما نشان خواهيم داد كه چگونه توسطSaX2 و Yast & Co ميتوانيد بنا به خواسته خود سيستم را تناسب دهي كنيد.
مركز شروع تنظيمات سيستم در SuSE-Linux يك ابزار Administrator به نام Yast ميباشد. اين برنامه به صورت ماژول ساخته شده است به نوبه خود گروهي از ماژولها را براي مديريت انبار نرمافزاري و همچنين نصب نرمافزارهاي جديد ارائه ميكند و اما Yast و كارهاي ديگرش: بوسيله اين نرمافزار ميتوانيد پيكربندي قطعات سختافزاري زيادي چون چاپگر و اسكنر اثر انگشت را انجام دهيد. علاوه بر اين انجام كارهايي چون كاربر جديد و فعالسازي فايروال نيز بدينوسيله ممكن ميباشد.
براي پيكربندي قطعاتي چون: صفحه كليد، موش، نمايشگر و كارت گرافيك ابزار ديگري به نام SaX2 وجود دارد.
لينوكس براي صفحه نمايگر به درايور سرور گرافيكي Xorg مراجعه كرده است. اما اين درايو ر همه گزينههاي يك چيپ ست را پشتيباني نميكند مثلا اگر ميخواهيد از پشتيباني 3D كارت گرافيك خود، استفاده كنيد. بايد به درايور اختصاصي مراجعه كنيد. در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد كه چگونه ميتوانيد توسط SaX2 كارت گرافيكي خود را تنظيم كرده و درايور گرافيكي اختصاصي را نصب كنيد. همچنين معرفي مهمترين ماژولهاي موجود در Yast براي administratorها در اين مقاله صورت خواهد گرفت.

بهينهسازي صفحه نمايشگر
SaX2 را توسط تركيب دگمههاي <All>-<F2> و يا وارد كردن دستور Sax2 فراخواني كنيد و در صورت لزوم رمز عبور روت خود را وارد كنيد. توجه داشته باشيد كه تمامي تغييرات پس از يكبار reset صفحه گرافيكي توسط سيستم لينوكس پذيرفته خواهد شد. براي اين كار كافي است كه عمل Logout و Logon را يكبار انجام دهيد.
مهم: sax2 به عنوان يك ابزار گرافيكي براي پردازش فايل پيكربندي xorg.conf عمل ميكند. پس حتما يك نسخه كپي از اين فايل قبل از كار با Sax2 تهيه كنيد.

تنظيم مانيتور با Sax2


پس از اولين شروع ميتوانيد كار تنظيم را شروع كنيد. اگر در هنگام شروع صفحه نمايشگر گرافيكي، پيغامي دريافت كرديد كه از شما خواهان اندازه طول و عرض صفحه به ميليمتر ميباشد گزينههاي مربوطه به محتواي زير را انتخاب كردهاند و اندازهها را ببينيد: اندازه – تغيير- مانتيور
پس در گزينه Diagonal اندزاة مانيتور خود را در ليست موجود انتخاب كنيد. اين اندازهها به اينچ ميباشد. در سمت راست نيز تصوير درست را وارد كنيد. برنامه Sax2 به صورت خودكار ميزان ميليمتري دقيق را وارد ميكند. پس از انجام تنظيمات با دگمه OK عمل انجام شده را تاييد كنيد. Sax2 از شما ميپرسد كه خواستار آزمايش ، ذخيره و يا از بين بردن اين تغييرات ميباشيد.
قبل از آنكه بخواهيد از تنظيمات انجام شده استفاده كنيد، آن را حتما آزمايش كنيد چرا كه اگر مشكلي داشته باشيد هم صفحه ديگر كار نميكند و هم راه پرد دردسري براي تغيير دوباره آن در پيش خواهيد داشت.
علاوه بر اين در عكس آزمايشي ميتوانيد بخشي از صفحه كه قابل ديد است را تناسب داده و اينگونه براي مثال گوشهها و نوارههاي مشكي را كوچكتر كرده و عكس را در مركز قرار دهيد براي اين كار در بخش مربوط به تغيير اندازه و تغيير موقعيت توسط دگمههاي داراي نشانههاي مكاننما، تنظيمات مورد علاقه را انجام دهيد.
البته اين تنظيم وابسته به مانيتور و كارت گرافيكي، هميشگي عمل نميكند. تنظيمات خود را توسط گزينه Save ذخيره كنيد.
براي پيكربندي عملكرد صرفهجويي در مصرف برق مانيتور نيز ميتوانيد از Sax2 استفاده كنيد. براي اين كار گزينههاي Monitor-Change را انتخاب كرده و به بخش مربوط به مانيتور براي كارت ... برويد. در اينجا ميتوانيد وضوح تصوير صفحه را نيز تغيير دهيد. گزينه مربوط به فعال سازي DPMS را فعال كنيد.
كنترل انرژي- صفحه نمايشگر- دستگاههاي متصل شده

پشتيباني 3D
براي استفاده از پشتيباني 3D كارت گرافيكي خود در لينوكس بايد به درايور اختصاص چيپ ست خود مراجعه كنيد. براي كنترل فعال بودن پشتيباني 3D كارت خود، برنامه Sax2 را باز كرده و گزينه OK را كليك كنيد. حتي بدون اينكه هيچگونه تغييري انجام داده باشيد، باز هم Sax2 در يك پنجره، آزمايش را به شما عرضه ميكند. توسط دگمه موجود، پنجره آزمايشي را باز كنيد: فيلد موجود در ميان صفحه خود آيكوني با نوشته 3D را ظاهر ميسازد. اگر اين آيكون به صورت خط خطي شده نشان داده شود، پشتيباني 3D هنوز كار نميكند.

نقشه اضطراري


امكان دارد كه در صورت تنظيمات اشتباه و يا تعبيه يك كارت گرافيكي جديد، صفحه نمايشگر گرافيكي ديگر نكند. در اين صورت ميتوانيد Sax2 را توسط كنسول فعال كنيد. توسط تركيب دگمههاي <Ctrl>-<Alt>-<F1> به اولين كنسول رفته و در آنجا خود را به عنوان root با رمز عبور Logon كنيد اكنون واژه init3 را وارد كنيد، تا از Runlevel گرافيكي خارج شويد. در صورت نياز بايد دگمه <Return> را فشار دهيد تا بتوانيد دوباره به هدف دسترسي پيدا كنيد. اگر بدينوسيله به كنسول ديگري فرستده شديد، دوباره دگمههاي <Ctrl>-<Alt>-<F1> را فشار دهيد. اگر در سطر دستور نيز نتوانستيد هيچ كاري از پيش ببريد و آن هم بدليل تلاش بيوقفه X-Server براي شروع بود، دستگاه را دوباره بوت كنيد. در اين ميان از دگمه <F2> استفاده كنيد و در پنجره دستور int3 را وارد كنيد تا باعث شروع لينوكس در كنسول شويد.
پس در سطر دستور به كمك Sax2 ابزار پيكربندي گرافيكي را فعال كنيد. اگر اين كار با شكست روبرو شد، ميتوانيد از نسخه كپي اين فايل پيكربندي استفاده كنيد. Sax2 اين نسخه را در صورت هر گونه تغييري در دايركتوري /etc/x11 جايگذاري ميكند. توسط خطوط دستوري زير، آن فايلي را كه مشكل داشته پاك كرده و فايل كپي شده را به صورت اصل ميكنيد:
کد HTML:
rm –f/etc/x11/
cd /etc/x11/xorg.
cp conf.saxsave /etc/x11/xorg.conf

سپس توسط int5 به Runlevel گرافيكي برويد.
توصيه: اگر پيكربندي X شما بدون هيچ مشكلي كار كرد، بهتر است كه از آن توسط دستور زير به عنوان root يك كپي تهيه كنيد.
cp /efc/X11/Xorg.conf /etc/X11/Xorg.conf.works
در صورت لزوم ميتوانيد اين كپي را حذف كنيد و يا دوباره از كپي به عنوان اصل استفاده كنيد.

نصب گرافيك 3D
نصب پشتيباني 3D براي كارتهاي Nivdia


براي كارتهاي گرافيكي كه چيپست Nvidia دارا ميباشند در Yast تحت گزينههاي Community Repositories و Software انبار ذخيره سازي Nvidia را فعال كنيد.
در اينجا درايورهاي متفاوتي به چشم ميخورند. مثلا درايورهاي nouveam كه Open-Source-Clone بوده و در مراحل اوليه به سر ميبرند. شما به دنبال درايورهايي با نام nvidia باشيد. ابتدا در يك پنجره ترمينال با كمك uname-r نسخه Kernel را مشخص ميكنيد كه البته اين بخش بيشتر بر روي default تنظيم شده است.
سپس توسط Yast درايور Nvidia را با همان نام نصب كنيد. درايوري كه نام gfxGO1 را دارا است. اكثر چيپستهاي جديد Nvidia را پشتيباني ميكند، نسخه ديگر يعني 1.0.963g برای مدلهاي قديمتري مثلGeforce و Ti4200 مناسب است.
ليست چيپستهايي كه براي آنها به يك درايو قديمتر احتياج داريد را ميتوانيد در سايت SuSE مشاهده كنيد. پس از نصب، دستگاه را reset كنيد: پس درايو به صورت خودكار در اختيار شما قرار خواهد گرفت.

نصب پشتيباني 3D براي كارتهاي ATI
افرادي كه از كارتهاي گرافيكي با چيپست ATI استفاده ميكنند. بايد البته كنترل كنند كه آيا درايور از پيش نصب شده، پشتيباني 3D را عرضه ميكند يا نه. براي آزمايش اين مسئله توسط <Alt>-<F2> و وارد كردن glxears برنامهاي با نام نوشته شده را فعال كنيد . اين برنامه يكسري چرخ دندههاي رنگي را نشان ميدهد.
اگر اين چرخ دهندهها در حال حركتند، از درايور پيش نصب استفاده كنيد. گاهي اوقات لازم است كه در Sax2 تحت گزينه Moitor بخش مربوط به فعالسازي سرعت 3D را فعال كنيد.
اگر آزمايش جواب منفي داد، ميتوانيد در Yast تحت گزينههاي Software-Community Repositories منبع مجموعه Ati Repository را فعال سازيد.
پس در Yast تحت گزينه مربوط به نصب يا پاكسازي نرمافزارها به دنبال نام fglrx بگرديد. درايور مورد نظر از دو بخش تشكيل شده است. يكي بزرگتر با نام x11-Video-fglrx و ديگري كه گوچكتر بوده و نام ati-fglrxGol-kmp را به خود گرفته است.
از مطالب ديگر اين است كه اين اسامي در خود مدل Kernel را نيز جايي دادهاند كه اين امر نيز در حالت عادي پیشفرض ميباشد. اينكه از چه كرنلي استفاده ميكنيد. توسط يك پنجره ترمينال با دستور uname-r مشخص ميگردد. پس از نصب تمامي پنجرهها را بسته و با دگمههاي تركيبي <Ctrl>-<Alt>-<F1> به كنسول برويد و خود را به عنوان روت Logon كنيد. با دستور init3 به ماژول متني رفته و پس از فشار دگمه <Return> سطر دستور Sax2-r را وارد كنيد. با init5 صفحه نمايشگر گرافيكي را دوباره شروع كنيد. اكنون با glagears امتحان كنيد كه آيا پشتيباني 3D عمل ميكند يا خير. اگر صفحه به رنگ مشكي باقي ميماند به توصيههاي زير دقت كنيد: دستگاه را restar كرده و در Bootmanger گزينه fail safe را برگزينيد.
توسطyast-imc مرورگر فايلي Midnight Commander كه با خود يك Editor را به همراه دارد نصب كنيد.
در چيپهاي گرافيكي كه داراي Shared Memory ميباشند بايد در فايل /etc/fstab/ سطر زير را در انتها تكميل كنيد و دگمه <Return> را فشار دهيد:
tmptfs /dev/shm tmpfs defaults 0 0
اين سطر دستوري باعث ايجاد يك RAM-DISK در رم ميشود كه چيپ گرافيكي ميتواند به آن دسترسي پيدا كند. پس يكباره دستگاه را restart كنيد. اگر پس از وارد كردن Sax2-r صفحه نمايشگر سياه باقي ماند، در فايل متني /var/log/sax.log به دنبال گزينه مقابل بگرديد: (EE)fglrx(o):PrelnitDAL failed پس از پيدا كردن آن فايل متني /boot/grub/menu./st را باز كنيد و در بخش اول Open SUSE 103 به سطري كه با كرنل شروع ميشود رفته و در آنجا قسمتي كه با vga= شروع ميشود را پاك كنيد.
ATI: تنظيمات پشتيباني 3D براي Compiz اگر ميخواهيد از 3D-Desktop.Compiz با كارتهاي گرافيكي ATI استفاده كنيد، بايد ابتدا كنترل كنيد كه آيا از درايور Open-GL متناسبي استفاده ميكنيد يا خير. براي اين كار يك پنجره ترمينال باز كرده و در آنجا به عنوان root دستور fglrxinfo را وارد كنيد. اگر از درايور پيش نصب استفاده كنيد، اين دستور عمل نخواهد كرد. اينكه آيا بدينوسيله ميتوانيد از Compiz استفاده كنيد يا خير بايد آزمايش شود. در صورت لزوم بايد يك درايور اختصاصي نصب شود. اگر در بخش خروجي گزينه زير را مشاهده كرديد، هيچ مشكلي نخواهيد داشت:
OpenGL Vendor String :ATI Technologies Inc اما اگر سيستم شما از درايور Mesa Open-GL استفاده ميكند. Compiz عمل نخواهد كرد. پس تنها راه اين است كه درايور سازنده را از سايت وی دانلود كنيد. سپس توسط Yast مجموعههاي gcc و Kernel-Source را نصب كرده و توسط يك پنجره ترمينال با دستور زير، درايور دانلود شده را به عنوان روت ترجمه يا تفسيري كنيد:
sh ati*.run-buildpkg SuSE/SuSE
103-IA-32
براي سيستمهاي 64 بيتي يا 32 بيتي زير كه در انتها در يك مجموعه RPM
sh ati*.run –buildpkg SuSE/SuSE
103-AMD64
كه در دايركتوري /usr/src/packages/RPMS/1386
يا دايركتوري /usr/src/packages/RPMS/x86-64
قابل دريافت است.
اكنون توسط تركيب دگمههاي <Ctrl>-<Alt>-<F1> به كنسول رفته و به عنوان root خود را log on كنيد. توسط init3 به ماژول متني رفته و سپس توسط >مسير<cd در يكي از دايركتوريهاي نام برده شده در آنجا درايو را با دستور مقابل نصب كنيد:
کد HTML:
rpm -Uvh fgl*.rpm
سپس توسط دستورات زير درايور را تنظيم كنيد:
ldconfig
aticonfig –initral –input=/etc/x11/
Xorg.conf
Sax2 –r –m O=fglrx
يكبار دستگاه را restart كنيد و دوباره توسط fglrxinfo كنترل كنيد. كه آيا از درايور درست Open-GL استفاده ميشود يا خير.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن