تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813048249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عفونت گوش مياني


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: عفونت گوش در بچه ها شايع است اما ميتواند در هر سني رخ دهد. علامت اصلي درد گوش و احساس ناخوشايند در گوش است. درمان اصلي استفاده از مسكن است. به مصرف آنتي بيوتيك معمولا نيازي نيست اما در برخي موارد بايد تجويز شود. عفونت معمولا ظرف چند روز از بين ميرود.

عفونت گوش مياني چيست ؟

عفونت گوش مياني هنگامي اتفاق ميافتد كه باكتري ها به گوش مياني حمله كنند .

گوش مياني شامل پرده صماخ و فضاي پشت آن است . به عفونت گوش مياني گاهي اوقات " اوتيت حاد مديا " ميگويند. البته يك نوع ديگر از عفونت مجراي شنوايي هم وجود دارد در اثر عفونت گوش خارجي رخ ميدهد كه به آن " اوتيت اكسترن " ميگويند .

چگونه عفونت گوش اتفاق ميافتد ؟

فضاي كوچك پشت پرده صماخ به صورت طبيعي پر از هوا است . اين فضا از طريق يك كانال باريك به نام لوله استاش به حلق مرتبط ميشود .

فضاي گوش مياني برخي از اوقات پر از ترشحات يا مايع ميشود و برخي اوقات در اثر تماس با سرما ، اين ماده مخاطي ميتواند توسط باكتري يا ويروس دچار عفونت شود .

كودكاني كه در گوش مياني خود ترشح ، به خصوص ترشحات غليظ و چسبنده دارند ، بيشتر از ديگران مستعد عفونت گوش مياني هستند . برخي از اوقات ، عفونت گوش مياني بدون هيچ دليل خاصي به صورت ناگهاني اتفاق ميافتد .

عفونت گوش چه علايمي دارد ؟

* درد گوش علامت شايعي است اما هميشه، يا در همه افراد اتفاق نميافتد .

* كاهش شنوايي ميتواند براي چند روز ايجاد شود .

* درجات تب بالا نيز در اين بيماري شايع است .

* كودكان ميتوانند دچار احساس ناخوشي و بيماري يا استفراغ شوند، علائم اين بيماري در كودكان ناخوشايند است .

* كودكان كوچكتر نميتوانند محل درد خود را نشان دهند و يكي از دلايل تب با علت ناشناخته در كودكان و يا گريه بيش از حد و تحريك پذيري شيرخواران ميتواند عفونت گوش مياني باشد .

* گاهي از اوقات در اين بيماري، پرده گوش پاره شده و ترشحات از گوش خارج ميشود، پس از خروج ترشحات، درد به صورت ناگهاني، كم ميشود و پرده صماخ چند روز پس از آن خود به خود ترميم ميشود .

گوش درد:

درد گوش علامت شايع عفونت گوش است. اما هر گوش دردي نشانه ي عفونت گوش نيست. اگر كودك گوش در دارد اما حال عمومياش خوب است، احتمال عفونت گوش كم است.

گوش درد خفيف ميتواند به خاطر تشكيل ترشحات در گوش مياني، پس از يك سرماخوردگي باشد. اين مشكل معمولا ظرف چند روز خود به خود برطرف ميشود. برخي اوقات دردي كه در گوش احساس ميكنيد ممكن است در اثر مشكلات ديگري مانند مشكلات دنداني باشد.

درمان عفونت گوش چيست؟

بيشتر عفونتهاي گوش بدون درمان و خود به خود ظرف 3-2 روز برطرف ميشوند و سيستم ايمني معمولا ميتواند باكتريها و ويروسهايي را كه منجر به عفونت گوش ميشوند را از بين ببرد. اما درمانهايي كه انجام ميشوند شامل اين موارد هستند:

مسكنها:

اگر عفونت گوش ايجاد درد كند براي كودكان مسكن تجويز ميشوند تا وقتي كه شدت درد كاهش پيدا كند و برطرف شود. ممكن است استامينوفن و يا ايبوپروفن تجويز شود. اين داروها تب را نيز كاهش ميدهند و كودك احساس بهتري خواهد داشت. اگر آنتي بيوتيك تجويز شود نيز ميتوان تا زماني كه درد برطرف شود از مسكنها استفاده كرد. مطالعات جديد نشان ميدهند كه ممكن است استفاده از بي حس كننده ي موضعي به ساكت شدن درد كمك كند البته براي اينكه بتوان از اين داروها استفاده كرد بايد مطالعات بيشتر ي انجام گيرد.

آنتي بيوتيكها فقط در برخي موارد تجويز ميشوند:

در بيشتر موارد آنتي بيوتيك تجويز نميشود چون اكثر اوقات عفونت گوش خود به خود طي 3-2 روز بهبود مييابد. اگر به مصرف آنتي بيوتيك نياز نباشد بهتر است استفاده نشود چون ممكن است عوارضي مانند اسهال يا بثورات پوستي ايجاد كنند. آنتي بيوتيك در اين موارد تجويز ميشوند:

* بچه هاي زير دوسال، چون خطر ايجاد عوارض در اين سنين بيشتر است.

* عفونت شديد

* برطرف نشدن عونت طي 3-2 روز

* عفونت گوشي كه عوارض ايجاد كند.

وقتي عفونت گوش ايجاد ميشود بايد به پزشك مراجعه كنيد. معمولا پزشك 3-2 روز منتظر ميماند تا ببيند عفونت برطرف ميشود يا نه. در اين روزها از مسكنها و ضد درد استفاده ميشود. در اكثر موارد عفونت برطرف ميشود. اما اگر خوب نشود آنتي بيوتيك تجويز ميشود. ممكن است از همان اول پزشك براي شما آنتي بيوتيك تجويز كند كه در صورتي كه ظرف 3-2 روز آينده مشكل برطرف نشد آن را مصرف كنيد.

عوارض عفونت گوش كدامند؟

* بعد از برطرف شدن عغونت گوش ممكن است ترشحات مخاطي ، پشت پرده ي صماخ باقي بماند. اين حالت ممكن است براي مدتي منجر به كاهش شنوايي شود. معمولا اين مشكل ظرف يك هفته رفع ميشود و شنوايي به حد نرمال برميگردد.

* بعضي اوقات ترشح گوش كاملا برطرف نميشود و حالت چسبنده پيدا ميكند. در اين حالت ممكن است شنوايي كم شود. اگر بعد از عفونت گوش شنوايي شما به حالت اول برنگشت به پزشك مراجه كنيد.

* اگر پرده ي صماخ سوراخ شود معمولا طي چند هفته بعد از برطرف شدن عفونت ترميم ميشود. برخي موارد سوراخ پرده گوش باقي ميماند و براي بهبود آن به درمان نياز است.

* در صورتي كه كودك مبتلا به صورت طبيعي خوب شود خطر عوارض جدي كه در اثر عفونت گوش ايجاد ميشود بسيار كم است.

* ندرتا ممكن است استخوان پشت گوش در اثر عفونت دچار عفونت جدي شود. به اين حالت ماستوئيديت گفته ميشود. در موارد بسيار نادرتري عفونت پيشرفت ميكند و به گوش داخلي ، مغز يا ساير بافتهاي مجاور منتشر ميشود. اين مشكل علائم متفاوت و مختلفي ايجاد ميكند و ميتواند مغز و اعصاب مجاور را تحت تاثير قرار دهد.

در صورتي كه كودك بيمارتر شد يا طي 2-3 روز خوب نشد و يا دچار علائميشد كه به نظر شما غير طبيعي است و اطلاعي راجع به آنها نداريد حتما به پزشك مراجعه كنيد.

آيا عفونت گوش بازهم ايجاد ميشود؟چگونه ميتوان از عفونت گوش پيشگيري كرد؟

ممكن است كودك در طول دوران كوركي دچار 2 يا چند بار عفونت گوش شود. در بيشتر موارد براي پيشگيري از عفونت گوش كار زيادي نميتوان انجام داد.

اما شواهدي هست كه نشان ميدهد احتمال ايجاد عفونت گوش در اين موارد كمتر است:

* در كودكاني كه از شير مادر تغذيه كرده اند.

* در بچه هايي كه از پستانك استفاده نميكنند.

اگر به كودك خود پستانك ميدهيد بهتر است استفاده از آن را محدود كنيد. براي مثال از آن فقط براي خواباندن كودك استفاده كنيد نه هميشه.

* در بچه هايي كه در هواي عاري از دود سيگار تنفس ميكنند.

در شيرخواران و كودكاني كه در محيط خانه در معرض دود سيگار هستند ، خطر ايجاد عفونت گوش و بسياري از مشكلات ديگر افزايش مييابد.

به ندرت در برخي از كودكان عفونت گوش مكرر و با فواصل زماني كم روي ميدهد. در اين موارد ممكن است پزشك براي مدت طولاني تري آنتي بيوتيك تجويز كند تا از ايجاد عفونت بعدي پيشگيري شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن