تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814706192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه هفته گردشگري/روياي شيرين كسب درآمد از صنعت پر سود گردشگري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه هفته گردشگري/روياي شيرين كسب درآمد از صنعت پر سود گردشگري
امروزه از مقوله "گردشگري" به عنوان يك صنعت پردرآمد نام مي برند كه اغلب كشورهاي دنيا سعي دارند حداكثر استفاده را از نداشته هاي خود ببرند تا بتوانند با جذب گردشگر و توريست سهمي از درآمدهاي چند صد ميليارد دلاري اين صنعت را به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمارهاي جهاني در سال 2006 ميلادي 842 ميليون نفر در سطح بين المللي سفر كرده اند كه درآمد ناشي از اين امر 735 ميليارد دلار بوده است. اين آمار نشان مي دهد كه صنعت گردشگري به عنوان يك صنعت بزرگ در جهان در حال رشد است و بايد گفت اين امر در زمينه اقتصادي و برنامه هاي تجاري هر كشوري تاثير گذار است.

همچنين در سال 2007 ميلادي ، 900 ميليون جهانگرد سفرهاي بين‌المللي داشته اند و 7 هزار ميليون دلار پول خرج كرده‌اند به طوري كه طي سال گذشته 6 درصد رشد تعداد گردشگران و 11 در صد رشد درآمد در صنعت گردگشري دنيا را شاهد بوده ايم اما موضوع قابل توجه اينكه صنعت توريسم در سال 2005 ، از نظر درآمد ارزي توانسته 205 ميليارد دلار به كشورهاي در حال توسعه كمك كند.

اين در حالي است كه سهم ايران از صنعت توريسم همان يك دهم درصد است كه اين عدد در طول اين سالها ، بارها و به دفعات در لابه لاي آمار مسئولان مربوطه عنوان شده است و اين نشان از عدم پيشرفت صنعت توريسم كشورمان حكايت دارد ، در صورتي كه ايران به عنوان يكي از 10 كشوربرتر دنيا به لحاظ جاذبه هاي گردشگري شناخته مي شود و همچنين از حيث جاذبه هاي طبيعي و اكوتوريستي، يكي از چهار كشور نخست دنيا به حساب مي آيد.

متاسفانه به رغم دارا بودن چنين امتيازهاي ويژه و منحصر به فردي كه ايران از آن برخوردار است اما تا كنون در زمينه جذب توريست و بالا بردن سهم درآمدي از ورود گردشگر به كشورمان چندان موفق نبوده ايم. در حالي كه اغلب كشورهاي منطقه كه فاقد اين امتيازها و ويژگي ها هستند ، توانسته اند با انديشيدن راهكارهاي معقول ، سهم قابل توجهي از درآمد توريسم را به خود اختصاص دهند.

اسفنديار رحيم مشايي به عنوان ارشدترين مقام پاسخگو در حوزه گردشگري كشور ، معتقد است كه براي توسعه صنعت گردشگري محتاج امنيت هستيم و شاخصه بالاي گردشگري در كشورها نشان دهنده امنيت آنها است.

وي كه جهانگردي به عنوان يكي از موثرترين، كوتاهترين و راهگشاترين مسيرها براي مديريت جهاني نام مي برد ؛ بر اين باور است كه اين راه از اهميت عنصر اقتصادي و درآمد زايي برخوردار است و مي تواند براي ملت ها انگيزه بخش باشد تا بتوانند در صنعت توريسم سرمايه گذاري كنند.

رحيم مشايي در عين حال عنوان مي دارد كه جهانگردي فقط در مسائل اقتصادي نيست و طي آن شاهد مواجهه با مردماني هستيم كه مي توانيم براي آنها جامعه متحد جهاني را شكل دهيم.

بايد گفت تمامي اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه توانسته باشيم با يك برنامه ريزي مستند كه قابليت اجرايي داشته باشد نسبت به تقويت و توسعه صنعت گردشگري گامهاي مثبت و محكمي برداريم. در حالي كه هنوز اتفاق مثبتي را در اين صنعت شاهد نيستيم و امور همچنان دچار روزمرگي است.

بر اساس آمارهاي سازمان جهاني جهانگردي در سال 2006 تعداد 842 ميليون جهانگرد در دنيا سفر كرده اند كه اين رقم بيانگر رشد 5/4 درصدي بوده است. اين در حالي است كه تعداد توريست هايي كه در همين زمان وارد ايران شده اند حدود 750 هزار نفر بوده است كه مي توان گفت حدود يك دهم درصد از تعداد كل گردشگران جهان متعلق به ايران است و اين رقم با توجه به انواع مختلف جاذبه ها و وجود يك ميليون و 200 هزار اثر تاريخي موجود در كشورمان ، رقم بسيار ناچيزي است.

طبق پيش بيني سازمان جهاني جهانگردي تا سال 2020 ميلادي تعداد جهانگردان دنيا به رقمي بيش از 6/1 ميليارد نفر خواهد رسيد و بيش از 50 درصد معضل اشتغال در كشورهاي در حال توسعه از طريق توسعه اين صنعت قابل حل است اما آنچه را نمي توان پيش بيني و برآورد كرد ، سهم كشورمان از درآمد اين صنعت تا 12 سال آينده است.
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن