تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815296179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فراز و نشيب‌هاي پژو در ايران پس از 407، پژو 308 هم مي‌آيد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: فراز و نشيب‌هاي پژو در ايران پس از 407، پژو 308 هم مي‌آيد
گروه خودرو- ظاهرا ايران‌خودرو قصد دارد براي تامين نياز بازار داخل به خودروهاي روز دنيا كه توليدشان در كشور فعلا مقرون به صرفه نيست، به واردات آنها پرداخته تا بدين واسطه برندهاي شركاي استراتژيك يا معمولي خود را به بازار كشور عرضه كند.
نگاهي به عمر 40 ساله ايران‌خودرو، از اين موضوع حكايت دارد كه تمام محصولات وارداتي اين شركت در گذشته، به تدريج طي ساليان اخير به خط توليد راه يافته‌اند كه قديمي‌‌ترين و شايد معروف‌ترين آنها پژو 405 به‌حساب مي‌آيد، اين در حالي است كه پژو 407 نيز در آستانه ورود به اين سناريوي ايران‌خودرو قرار دارد و ظاهرا قرار است پژو 308 محصول 2007 اروپا هم، ميهمان بعدي خيابان‌هاي ايران و شايد خط توليد ايران‌خودرو باشد.
ايران‌خودرو كه طي چند روز آينده پيش‌فروش پژو 407هاي وارداتي‌اش را آغاز مي‌كند، هم‌اكنون در حال بررسي ورود پژو 308 نيز به بازار ايران است تا بدين وسيله در مسير تامين نياز اين بازار به محصولات روز دنيا گام بردارد.
در واقع اين را بايد شگرد ايران خودرو همانند ديگر خودروسازهاي دنيا دانست كه محصولات روز شركاي خود را ابتدا وارد مي‌كند و پس از اطمينان از رونق بازارشان آنها را به خط توليد خود راه مي‌دهد.
حق آب و گل پژو 405
كمتر كسي در ايران است كه پژو 405 و حاشيه‌هاي توليد آن را نشناسد. خودرويي كه نقشي بسيار مهم و فراموش نشدني در پيوند 20 ساله ايران‌خودرو و پژو فرانسه دارد. اين محصول محبوب ايراني‌ها و فراموش شده فرانسوي‌ها در سال 1988 در شركت پژو به توليد رسيد و همان سال عنوان بهترين خودرو اروپا را به خود اختصاص داد. پژو 405 در اين سال توسط ايران‌خودرو به كشور وارد شد و پيوند اين شركت با پژو را استارت زد. 405 از همان بدو ورود به بازار ايران، استقبال مشتريان را به خود ديد و همين امر موجبات ورودش به خط توليد ايران‌خودرو را فراهم آورد.
در واقع مسوولان اين شركت بنا به شگرد خاصي، پس از اطمينان نسبت به اقبال بلند 405، اين محصول را به عنوان اولين نماينده پژو به خط توليدشان وارد كردند و هم‌اكنون نيز بيشترين برنامه توليد ساليانه ايران‌خودرو به پژو 405، اختصاص دارد، چراكه هم به لحاظ قيمت و هم از جنبه ايمني و خدمات پس از فروش در دسترس، كماكان مورد استقبال و اعتماد مشتريان ايراني است. اين در شرايطي است كه پژو توليد 405 را تا سال 1994 ميلادي ادامه داد و پس از آن نسل جديد اين محصول را با نام پژو 408، توليد و به بازار عرضه كرد. پژو 405 در حال حاضر بيش از 98درصد قطعاتش در داخل به توليد مي‌رسد و بايد به نوعي آن را خودرويي داخلي دانست.
اين محصول با قيمت 12هزار دلار ورودش به ايران را جشن گرفت و سال 1370 استارت مونتاژش در ايران‌خودرو زده شد.
رفع تنهايي 405 با 206
بي‌شك پژو 206 در تمام مدل‌هايش، هم‌اكنون جزو محبوب‌ترين و پرفروش‌ترين خودروهاي بازار ايران به حساب مي‌آيد. محصولي كه شركت پژو آن را طي سال 1998 ميلادي و در كلاس خودروهاي هاچ‌بك به توليد رساند و ايران‌خودرو نيز كه تجربه موفقي را با 405 پشت‌سر گذاشته بود. اين بار به 206 نيز اعتماد كرد و دست به واردات اين محصول زد تا بازارش را براي مونتاژ، سنجيده و اگر به صرفه بود، آن را نيز ميهمان خط توليدش كرده و 405 را از تنهايي درآورد. اين در حالي بود كه اتفاقا 206 نيز پس از ورودش به كشور با استقبال مشتريان وطني مواجه شد و بازارش رونق گرفت و ايران‌خودرو به مونتاژ اين محصول نيز مجاب شد. هر چند كه اين خودرو در دنيا نيز با استقبال بي‌نظيري مواجه شد. ايران خودرو مونتاژ پژو 206 را طي سال 1380 آغاز كرد و هم‌اكنون نيز خودرو مذكور جزو پرتيراژهاي اين شركت به حساب مي‌آيد، اين در حالي است كه پژو، سه سال قبل از آغاز مونتاژ 206 در ايران، به توليد نسل جديد آن يعني پژو 207 روي آورد. البته ايران‌خودرو نيز در اين باب چندان بيكار نبوده و طي سال 84، مدل صندوق‌دار 206را به طراحي و توليد رساند و هم‌اكنون نيز اين محصول نقش بسيار مهمي در بحث صادرات ايران‌خودرو دارد. 206 نيز در حال حاضر درصد نسبتا قابل‌توجهي از قطعات غيرموتوري‌اش توليد داخل است.
پژو 407آمد
فيس‌ليفت جديد پژو 407 هم كه در هشتمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو مشهد در غرفه ايران‌خودرو رونمايي شد پس از گذشت حدودا 9 سال از ورود 206 به ايران، قرار است به‌زودي در بزرگراه و جاده‌هاي ايران خودنمايي كند. پژو 407، نسل جديد خودروي 405 است كه 12سال پيش توليد آن در شركت پژو متوقف شد، اما در ايران همچنان از طرفداران زيادي برخوردار است. حال ايران‌خودرو پس از گذشت 20 سال از واردات 405 و توليد انبوه آن در ايران طي سالجاري اقدام به ورود تعداد محدودي پژو 407 كرده كه بازار اين خودروي روز اروپا در ايران را بسنجد.
اولين نسخه از خودروي 407 در سال 2004 در سايت شهر رن فرانسه توليد و تاكنون 800هزار دستگاه نيز از خودروي مذكور به توليد رسيده است.
اين خودرو، از همان ابتداي توليد در فيس‌ليفت‌هاي مختلف به بازار عرضه شده كه ايران‌خودرو اقدام به ورود جديدترين فيس‌ليفت 407 در سال‌جاري كرده است. اين فيس‌ليفت در سال 2009 توليد شده و در سپتامبر امسال هم به بازار اروپا عرضه خواهد شد. 407 با خودروهايي همچون مرسدس بنز كلاس C و آئودي اي4 مقايسه مي‌شود و تاكنون توانسته بيشترين حجم واردات به آلمان را تشكيل دهد. پژو 407 قرار است بين 40 تا 50ميليون تومان و در دو ورژن دستي و اتوماتيك به متقاضيان داخلي عرضه شود.
اين خودرو داراي 6ايربگ براي ايمني سرنشينان است و از پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي ترمز ABS با EBA، EBD، EBF برخوردار است. ايران‌خودرو تصميم دارد كه پس از واردات اين خودرو و ارزيابي بازار محصول مذكور، اقدام به مونتاژ آن در ايران كند.
308 در آستانه ورود به ايران
احتمالا ايران خودرويي‌ها قصد نداشتند كه به اين زودي‌ها خبر ورود پژو308 به ايران را درز دهند، اما هر چه هست يك منبع آگاه خواسته يا ناخواسته خبر از ورود اين محصول روز اروپا به كشور داد.
البته هنوز تاريخ دقيق ورود 308، مشخص نيست، اما آنچه كه قطعيت دارد اينكه ايران‌خودرو در راستاي تامين نياز بازار خودروهاي روز دنيا كه فعلا توليدشان در داخل، مقرون به صرفه به نظر نمي‌رسد، مي‌خواهد پژو 308 را نيز به بازار ايران عرضه كند تا اگر مانند 405 و 206 با استقبال مشتريان روبه‌رو شد، اين محصول را نيز به عنوان نماينده‌اي ديگر به جمع نمايندگان پژو در خط توليد خود اضافه كند. پژو 308 محصول سال 2007 اروپا است كه در مدل‌هاي بنزيني و ديزلي و حجم موتورهايي متفاوت طراحي و توليد شده است. هر چند كه هنوز مشخص نيست ايران خودرو روي كدام يك از اين مدل‌ها براي واردات نظر دارد اما پژو، محصول 308 خود را با موتور ديزل دوهزار و دوهزار و 200سي‌سي توليد كرده است. البته 308، مدلي اسپرت به نام RC و با موتوري دوهزار سي‌سي نيز دارد كه پاييز امسال به بازار عرضه خواهد شد.
اين در حالي است كه 308، فيس ليفت شده و نسل جديد پژو 307 به حساب مي‌آيد و پژو آن را به عنوان رقيبي براي مگان در نظر گرفته و ظاهرا در طراحي موتور آن از مدل‌هاي جديد و مشترك خود با شركت BMW آلمان استفاده كرده است.
طبق اعلام پژو فروش مدل جديد 308 در مدتي كوتاه از مرز صدهزار دستگاه هم گذشته و بيشتر اين حجم از فروش نيز به مدل سه در و ديزلي آن اختصاص دارد كه آلايندگي بسيار كمي توليد مي‌كند. پژو 308 در آلمان نيز با استقبال گرمي مواجه شده و حتي جايزه فرمان طلايي به اين خودرو اختصاص يافته است. مهندسان پژو قصد دارند گونه‌هايي متفاوت از اين خودرو را روانه بازار كنند كه قطعا به ميزان فروش آن خواهد افزود.
هنوز قيمت پژو 308هاي وارداتي به ايران مشخص نيست، اما قيمت پايه اين خودرو در اروپا 18هزار يورو است كه با توجه به تعرفه واردات و شرايط خاص بازار داخل، خريد 308 بالاي 50ميليون تومان آب خواهد خورد.
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن