تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805124573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خرد در سياست (1)آرمان‌گرايي سياسي كانت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خرد در سياست (1)آرمان‌گرايي سياسي كانت
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: شرط استقرار نظم متكي به اراده جمهور مردم و صلح جاويد و جامعه جهاني، وفاداري بي‌قيد وشرط به آرمان يا ايده حق است . كانت در مورد آنچه هست واقع‌بين است و در مورد آنچه بايد باشد آرمان‌گراست. كانت اعتقاد راسخ دارد كه زندگي بدون آرمان، شايسته هيچ موجود عاقلي نيست و اگر مفهوم حق از جهان رخت بر بندد ، ديگر معنا و ارزشي براي حيات انسان متصور نيست.

كانت يكي از بنيانگذاران و پيشوايان ايده‌آليسم آلمان است كه با انحرافهايي از طريق هگل به دو جناح تقسيم شد . از جناح راست به‌وسيله افرادي مانند مورخ آلماني هاينريش فون ترايچكه ، به فاشيسم و نازيسم انجاميد ، و از جناح چپ ، از راه افكار ماركس ، موجد ماركسيسم و لنينيسم شد.

فلسفه كانت عموماً و انديشه هاي سياسي او خصوصاً هنوز نيروي زنده وبالنده در صحنه عالم است. همه اجزاي نظام فلسفي او به يكديگر مرتبطند و بدون گذشتن از مراتب قبلي نمي‌توان به مراتب بعدي رسيد و هر چيز را بايد با توجه به آنچه پيشتر به اثبات رسيده است درك كرد.

كانت انديشه‌هاي خويش را درباره جامعه و سياست در چارچوب نگرشي كه نسبت به تاريخ دارد مي‌پروراند و چون معتقد است سياست شاخه‌اي از علم اخلاق است وچون اخلاق به نظر او ناگزير به خدا شناسي مي‌رسد ، پس بايد تاريخ هم با اخلاق ارتباط پيدا كند. هم با خدا شناسي وهم با علم به غايات . حاصل كلام اينكه فلسفه سياسي و فلسفه تاريخ كه پايه سياست است، با حكمت عملي وخصوصاً با فلسفه دين مرتبط مي‌شود. كليه عناصر و اركان فلسفه تاريخ در چارجوب منطق حاكم بر كل منظومه فلسفي كانت پرورانده شده است.

در فلسفه دين و فلسفه تاريخ در هر دو مورد ، كانت جامعه اي بالاتر از آنچه تا كنون وجود داشته مطمح نظرش است . با اين تفاوت كه ملكوت خداوند ابدي است و وصول به آن در نتيجه كردار نيك ما وبه لطف ياري ايزدي ممكن مي شود .

جلوه ديگر و جالب غايت طبيعي در مسير تكامل بشر ، تنازع و ستيزه افراد آدمي با يكديگر است. ضديت و عنادي كه بشر نسبت به همنوعان خويش بروز مي‌دهد، علت نظم قانونمند جامعه قرار مي‌گيرد. بدين ترتيب، در طول تاريخ ، شر سرچشمه خير مي‌شود و هماهنگي اخلاقي از بطن تفرقه به دنيا مي‌آيد. طبيعت به‌وسيله ضديت در جامعه ، به پرورش قواي فطري و تعالي اخلاقي انسان كمك مي‌كند تا عاقبت اين ضديت و عناد اساس نظم قانونمند جامعه قرار گيرد. ضديتي كه كانت از آن بحث مي‌كند بعدها در هگل به لباس تضاد ديالكتيكي و در ماركس به شكل پيكار طبقاتي ظاهر مي‌شود.

جوهر نظريه كانت در تاريخ عبارت از تضاد بين اين دو قضيه است كه راه وحدت حقيقي و آرماني بشر بايد بوسيله ستيزه هموار شود و تنها طريق وصول به آزادي ، الزام و اجبار است. كانت سه ركن اساسي را تشخيص داد : آزادي و قدرت و قانون . اين سه هميشه بايد باهم توأم باشند . آزادي و قانون بدون قدرت به معناي هرج و مرج است ، قدرت و قانون بدون آزادي مساوي استبداد است ، قدرت بدون آزادي و قانون ، بربريت است.

باري ، تا اينجا كانت درباره تأسيس حكومتي بر پايه حق و عدالت سخن مي‌گفت كه ضامن آزادي فرد باشد و بهترين محيط را براي پرورش استعدادهاي آدميان ايجاد كند . ولي او توجه دارد كه تضاد و ستيزه منحصر به صحنه داخلي كشورها نيست و اگر بنا باشد جنگ با وجود نقشي كه در پيشرفت بشر داشته ، بالاخره از ميان برود تا آمال انسان هر چه بيشتر به مرحله عمل نزديك شود ، مناسبات بين المللي نيز بايد تغيير كند و صلح و آرامش نه تنها بر هر كشور بتنهايي ، بلكه بر جامعه جهاني سايه بيفكند . همانگونه كه ستيزه و پيكار همگاني افراد با يكديگر ايشان را به تشكيل جامعه مدني واداشت ، خطر دائمي جنگ نيز مي‌تواند دولتها را به همگروه شدن وادارد. همان گامي را كه انسان آزاد ولي نا منضبط و سركش برداشت ، دولتهاي آزاد ولي نامنضبط و سركش نيز بايد بردارند.

در جمع بندي فلسفه تاريخ و فلسفه سياسي كانت مي‌توانيم چنين بگوييم كه تنش بين آنچه هست و آنچه بايد باشد- يا به اصطلاح خود وي ، بين تجربه و ايده – محور انديشه اوست. تجربه ممكن نيست هرگز به غايت برسد : غايت هم به معناي انتها و پايان و هم به معناي مقصود و غرض از نظم خلقت. واقعيت وجود آدمي – يعني انسان مقيد به زنجير زمان و مكان- هيچگاه به حد كمال نمي‌رسد .

اكنون شايد كلام شاهوار كانت را بهتر بفهميم كه از همان اول كار در فلسفه نقدي مي گويد :مي بايست شناخت را حذف كنيم تا جا براي ايمان باز شود. شرط استقرار نظم متكي به اراده جمهور مردم و صلح جاويد و جامعه جهاني ، وفاداري بي قيد وشرط به آرمان يا ايده حق است . كانت در مورد آنچه هست واقع بين است و در مورد آنچه بايد باشد آرمان گراست.

كانت اعتقاد راسخ دارد كه زندگي بدون آرمان ، شايسته هيچ موجود عاقلي نيست و اگر مفهوم حق از جهان رخت بر بندد ، ديگر معنا و ارزشي براي حيات انسان متصور نيست. آدمي تنها موجودي است كه از پذيرش آنچه هست سر باز مي زند. چكيده فلسفه سياسي كانت همين است و بس.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن