تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806703801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/سينماگران از عملكرد انجمن سينماي دفاع‌مقدس مي‌گويند/ ده‌نمكي: انجمن دفاع مقدس، خاكريز اول است و بايد مورد حمايت قرار گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /سينماگران از عملكرد انجمن سينماي دفاع‌مقدس مي‌گويند/ ده‌نمكي: انجمن دفاع مقدس، خاكريز اول است و بايد مورد حمايت قرار گيرد
خبرگزاري فارس: كارگردان «اخراجي‌ها» گفت: وقتي امكانات نيست، تمام ديوارها بر سر انجمن سينماي دفاع مقدس خراب مي‌شود در حالي كه اين انجمن، خاكريز اول هنرمندان در اين ژانر است و بايد مراكز متولي، حمايت خود را از انجمن سينماي دفاع مقدس دو چندان كنند.


«مسعود ده نمكي» در گفت وگو با خبرنگار سينمايي فارس اظهار داشت: امروز تعارفات جاي آسيب‌شناسي را در سينماي دفاع مقدس گرفته است،به سبب اين كه ما جنگ را دفاع مقدس مي‌ناميم، سينماي جنگ نيز سينماي دفاع مقدس ناميده مي‌شود و به‌همين دليل دوستان خيلي به خودشان اجازه نمي‌دهند تا وارد حوزه نقد و آسيب‌شناسي شوند كه سينماي جنگ در چه جايگاهي قرار دارد و در چه جايگاهي مي‌تواند باشد.
وي ادامه داد: در اين مورد نبايد تنها به‌دنبال مقصريابي بود كه خيلي از افراد دلگير شوند، اگر قرار باشد كه تقصير را تنها به گردن هنرمندان و
يا انجمن سينماي دفاع مقدس انداخت، مي‌شود گفت كه كمال بي‌انصافي است. از اين حيث سينماي دفاع مقدس نمي‌تواند محصول عملكرد بخش خصوصي باشد چرا كه بودجه و امكانات در اختيار اين بخش نيست و به اعتقاد من بايد اضلاع مختلف اين چند ضلعي كه در شكل‌گيري ژانر دفاع مقدس دخيل هستند به صورت مجزا مورد بررسي قرار گيرند.
«مسعود ده‌نمكي» با اشاره به لزوم حمايت از انجمن سينماي دفاع‌مقدس گفت: من فكر مي‌كنم در درجه اول، انجمن بايد چيزي را براي ارائه
داشته باشد و فكر مي‌كنم يك مركزي كه مي‌تواند پژوهش و تحقيق را براي كارگردانان و نوسيندگان تسهيل كند انجمن سينماي دفاع مقدس باشد.
وي گفت: از لحاظ لجستيكي هم «انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس» بايد به گونه‌اي قوي بشود كه بتواند به كساني كه مي‌خواهند در
اين عرصه فعاليت كنند، سرويس ارائه كند و وقتي چنين امكاناتي نيست، تمام ديوارها بر سر انجمن خراب مي شود و چون خاكريز اول هنرمندان، انجمن است، بايد مراكز متولي، حمايت خود را از انجمن سينماي دفاع مقدس دو چندان كنند.
وي ادامه داد: من فكر مي كنم اين مسأله احتياج به يك آسيب شناسي بسيار جدي دارد كه وقتي فيلمنامه‌اي مورد تصويب يك مرجع مسؤل قرار مي‌گيرد، در اين شرايط، يك هنرمند براي خط به خط فيلمنامه خود نبايد به هر كسي پاسخگو باشد، به اعتقاد براي ادامه حيات سينماي دفاع مقدس و بازگشت كارگردانان مطرح آن، بايد مسير به نوعي تسهيل شود و بوروكراسي اداري كمتر شود، امكانات تجهيزات و لجستيك در اختيار قرار گيرد و از لحاظ مضموني، فيلمسازان را به نوآوري دعوت كنيم، نه اينكه آنها را از نوآوري بترسانيم.
كارگردان فيلم «اخراجي ها» اظهار داشت: در كشور ما براي توليد يك فيلم نظامي سختي‌هاي فراواني وجود دارد و به همين دليل افراد ترجيح مي‌دهند سراغ فيلم‌هاي اجتماعي بروند و يا سوژه‌هاي بي‌خطر، تاريخي را دست گيرند چرا كه كار كردن در سينماي دفاع مقدس، بسيار پرمرارت و سخت است و يك پلان كار جنگي، چندين برابر يك فيلم شهري وقت و هزينه مي‌برد و در نهايت وظيفه مسؤولين است كه از كساني كه در سال‌هاي گذشته با وجود اين همه سختي در عرصه سينماي دفاع مقدس كاركردند، حمايت كند.
وي خاطرنشان كرد: باز هم تأكيد مي‌كنم صحبت‌هاي من به معني زير سوال بردن زحمات مديران گذشته و يا حتي مديران فعلي نيست بلكه مي‌خواهم يك ارزيابي و آسيب شناسي جدي در اين حوزه اعمال شود.
كارگردان فيلم «اخراجي‌ها» تأكيد كرد: آنچه كه امروز مشخص است برآيند سينماي دفاع مقدس در خور شأن دفاع مقدس و انقلاب اسلامي نيست و لازمه اين موضوع اين است كه بايد يك آسيب شناسي جدي در اين حوزه صورت گيرد.
ده‌نمكي افزود: متأسفانه آسيب شناسي‌ها در حوزه سينماي دفاع مقدس يا سطحي هستند و يا سليقه‌اي كه بايد، اين گونه سينمايي، در چندين بعد مورد مطالعه و نقد و بررسي قرار گيرد.
وي گفت: در ابتدا بايد جايگاه واقعي سينماي دفاع مقدس و انقلاب اسلامي بدون هيچ تعارفي درنظر گرفته شود.
وي تاكيد كرد: آسيب شناسي سينماي دفاع مقدس به هيچ عنوان به معني زير سؤال بردن مديران و يا كساني كه سال ها در اين عرصه كار كرده‌اند، نيست بلكه به معني ارتقاي سطح كمي و كيفي است و به همين دليل نبايد هراسيد از اين كه با ارائه ارقام و آمار در دستاوردها اسمي مخدوش شود و يا زير سوال رود.
اين كارگردان سينماي ايران تصريح كرد: به همين دليل بايد با يك ارزيابي دقيق در ميان مردم فهميد كه سينماي دفاع مقدس در انتقال ارزش‌ها و مفاهيم به نسل جديد تا چه حد موفق بوده است و چقدر توانسته اين ارزش ها را در جامعه نهادينه كند كه اگر اين كار صورت نگرفته خيلي جدي بايد بر روي اين موضوع مطالعه شود.
ده نمكي ادامه داد: به طور جدي من فكر مي كنم هم در مضمون و هم در ساختار نياز به يك دگرگوني اساسي در سينماي دفاع مقدس داريم وحتما دوستاني كه در اين عرصه كار مي كنند و مخاطبين سنتي اين نوع سينما بايد بدانند كه مخاطبين دهه 80 مخاطب جنگ نديده اين سينماهستند بنابراين بايد با يك زبان و ادبيات جديد با او صحبت كرد كه برايش قابل درك باشد.
كارگردان فيلم «اخراجي‌ها» افزود: بسياري از كساني كه مخاطبين سنتي سينماي دفاع مقدس هستند با اين قصه آشنا هستند و هنوز هم به عنوان مثال با كاروان راهيان نور خود را در حال و هواي جنگ قرار مي‌دهند اما وظيفه سينما اين است كه آن مديوم را در برابر چشمان كساني بياورد كه نه جبهه رفته‌اند و نه با اين موضوع ملموس هستند.
وي خاطرنشان كرد: تا زماني كه اين موضوع درك نشود حتي در توليد آثار جديد دچار كليشه مي‌شويم. به عنوان مثال من خودم كاملا متوجه هستم كه استفاده از زبان طنز در يك ژانر جدي مانند دفاع مقدس شايد به نظر عده زيادي كج‌سليقگي تلقي شود اما از نظر من مهم اين بود كه شما مخاطب را به پاي سينماي جنگ بياوريد و آن وقت در اين ميان بتواني حرف‌هايت را بزني در حالي كه هزينه‌هاي ميلياردي هم نشان داده است كه سينما دفاع مقدس جاي هزينه‌هاي ميلياردي نيست.
اين كارگردان سينماي ايران تصريح كرد: مشكل سينماي دفاع مقدس آن زبان جديد است كه بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند،دراين مضمون كساني كه كار مي‌كنند و سرمايه‌گذاري مي‌كنند، بايد متوجه باشند كه مخاطب شناسي با دوران ساخت فيلم‌هاي تبليغاتي براي رفتن مخاطب به جبهه تمام شده است و امروز دوره ثبت آن وقايع با زباني جديدتر است.
ده نمكي در پاسخ به اين سوال كه آيا مي شود به اساس جنگ و نه خود دفاع مقدس ديدي انتقادي داشت، به فارس گفت: درحال حاضر متأسفانه سينماي ضد جنگ جايگزين سينماي جنگ شده است؛ اگرهاليوود كار ضد جنگ مي كند به دليل اين كه جنگ آنها تجاوزكارانه بوده است و از اين بابت احساس شرمساري مي‌كنند و نمي‌خواهند در جنگ ويتنام و عراق سهيم باشند، به همين دليل فيلمي ضدجنگ
مي‌سازند تا هم خودشان را تبرئه كنند و هم به مخاطب بگويند به جنگ نرويد اما اين شرايط در كشور ما حاكم نبوده است و ما داشتيم از سرزمين خود دفاع مي‌كرديم.
كارگردان فيلم «اخراجي‌ها» ادامه داد: متاسفانه امروزه شاهد ساخته شدن فيلم‌هايي هستيم كه در آنها گفته مي‌شود بچه‌هاي جنگ چرا جنگيده‌اند و بدتر از آن با نافهمي از سوي برخي افراد امكانات ويژه هم در اختيار اين زبان و مديوم قرار مي‌گيرد كه جنگ كشتار دو ملت بود و اصلا آنها با هم دشمني نداشتند و ... كه اينها به صورت هنري مضمون ضد جنگ را به مخاطب امروزي منتقل مي‌كنند و گذشته يك ملت را زير سوال مي‌برند و مخاطب فكر مي‌كند دو ملت شيعه بي دليل 8 سال به جان هم افتاده بودند در حالي كه ما 8 سال داشتيم دفاع مي‌كرديم.
ده‌نمكي اظهار داشت:به اعتقاد من كساني كه قرار است در اين عرصه در بعد نرم افزاري نظير داستان و فيلمنامه كار كنند 8 سال دفاع مقدس اينقدر جنگ هنوز بستر دارد كه بخواهند حماسه‌هاي تلخ و شيرين را روايت كند كه حتي اگر تك‌فيلم‌هايي در مورد جنگ باشد، ديده بشوند اما متأسفانه امروزه غلبه با فيلم هاي ضد جنگ است و كساني به اسم جنگ دارند حرف‌هاي ضدجنگ مي‌زنند و همان حرف‌هايي كه را در برخي روزنامه‌ها مي‌زنند كه «چرا جنگ بعد از فتح خرمشهر تمام نشد؟» و يا «جنگ ما برادركشي بود» در ادبيات داستاني، فيلمنامه و غيره
به كار برده مي‌شوند كه متأسفانه توسط عده‌اي كه اين موضوع را بايد دنبال كنند، قابل تعقيب نيست.
ده نمكي تصريح كرد: در حال حاضر من به شدت نگران اين موضوع هستم كه برخي فيلم‌هاي سينماي دفاع مقدس تحت تاثير وجوه مختلف سينماي ضد جنگ هستند.
وي به فارس گفت: ما در دوران دفاع مقدس، داشتيم دفاع مي‌كرديم و نه تجاوز. البته به اعتقاد من، بايد سينماي ضد جنگ به آن مفهومي كه جنگ را نزد مخاطب يك پديده مذمومي جلوه بدهد و صلح طلبي را تعريف كند خاستگاه دارد اما نه در مورد جنگ 8 ساله تحميلي از سوي دولت عراق به ملت ايران.
كارگردان فيلم مستند «فقر و فحشا» در پاسخ به وجه مغفول مانده موضوعات در سينماي دفاع مقدس، به خبرنگار فارس گفت: به اعتقاد من هنوز، بعد انساني 8 سال جنگ تحميلي مغفول مانده است، عواطف،احساسات و روابط بين آدم‌ها، نود درصد جنگ ما پاي روي من گذاشتن‌ها بود و تنها ده درصد پاي روي مين گذاشتن كه اين ده درصد سينماي توپ و تانك و گلوله و هواپيما و انفجار است اما آن نود درصد كه كمتر به آن پرداخته شده، زندگي در جنگ است و بستر درام‌ها و بسياري از دلاوري‌ها و حماسه‌ها و حتي طنزها است كه هنوز دست نخورده باقي مانده‌اند.
وي افزود:البته رفتن سمت اين گونه موضوعات هزينه هاي زيادي در بر دارد به دليل اينكه شما مي‌خواهيد كليشه‌هايي را كه بارها گفته شده است، بشكنيد و حرف‌هايي جديدتر بزنيد كه طبعا بازتاب‌هاي تندي را هم در پي‌خواهد داشت، همانطور كه درمورد «اخراجي‌ها» اينگونه بود.
ده نمكي در پاسخ به اين سوال كه چرا ديگر كارگردانان تاثير گذار سينماي دفاع مقدس ديگر تمايلي به ساخت فيلم‌هاي جنگي ندارند، گفت: من فكر مي‌كنم مقداري از اين موضوع مربوط مي‌شود به هزنيه‌هايي كه به فيلمساز در زدن حرف‌هاي جديد منتقل مي‌شود، شكستن كليشه‌ها هزينه‌هايي را دارد كه هنرمند از لحاظ عاطفي نمي تواند اين هزينه‌ها را بپردازد، يعني به جاي اين اين كه برايش فرش قرمز پهن شود تا در اين زمينه نوآوري داشته باشد، مقابلش موانع متعددي قرار مي‌گيرد.
اين كارگردان سينماي ايران تصريح كرد: وظيفه هنرمند موانع زدايي، يا درگيري‌هاي قضايي و يا مقابله با جوسازي‌ها نيست آن در مقابل كساني كه درك هنري ندارند و بيشتر نگاه آنها سياسي است، دومين مساله اين است كه بايد امروزه تدبير خاصي انديشه شود، يك هنرمند بايد توان خود را صرف مضمون اثر خود از لحاظ ساختاري كند نه اينكه توان خود را صرف آماده سازي لجستيك و تجهيزات كند، اما وقتي كه مي‌خواهيد در عرصه سينماي مقدس كار كنيد، شرايط امروز قطعا برابر با دهه 60 و 70 نيست چرا كه هرچه به جلوتر مي رويم شرايط سخت تر مي‌شود.
انتهاي پيام/ا
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن