تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815253956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرمانده نيروي دريايي ارتش در گفت‌‏وگو با ايلنا:حضور ارتش در درياي عمان به دليل توانمندي‌‏هاي ماندگار اين نيرو است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: فرمانده نيروي دريايي ارتش در گفت‌‏وگو با ايلنا:حضور ارتش در درياي عمان به دليل توانمندي‌‏هاي ماندگار اين نيرو است


تهران- خبرگزاري كار ايران
امير دريا دار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش در يك گفت‌‏وگوي اختصاصي با "ايلنا" در خصوص نقش نيروي دريايي در جنگ تحميلي، عدم اطلاع مردم از فعاليت‌‏هاي اين نيرو در زمان جنگ، تجهيزات اين نيرو و حضور نيروي دريايي ارتش در درياي عمان و نيروي دريايي سپاه در خليج فارس توضيحاتي داد كه مشروح آن در ذيل مي‌‏آيد.

لطفا در خصوص جنگ تحميلي و دلايل شروع آن از ابعاد ديگر توضيحاتي بفرمائيد؟
يكي از دلايل حمله عراق به ايران رفع خفگي ژئوپوليتيكي عراق است. عراق هميشه به دنبال راه‌‏يابي به درياي آزاد بود تا از اين خفگي نجات پيدا كند. همه راه داشتن به درياي آزاد را شش يا راه تنفس آن كشور حساب مي‌‏كنند. عراق چون به درياي آزاد راه ندارد به دنبال برطرف كردن اين خفگي بود. براي همين هميشه دنبال گرفتن خوزستان ما بود كه به درياي آزاد برسد. هر دفعه هم كه آمده به دريا برسد شكست خورد.
وي افزود: زماني كه عراق به كويت حمله كرد صدام به كساني كه براي ميانجي‌‏گري آمده بودند، گفت"من در جنگ بين ايران و عراق هيچ بدست نياوردم و در همان مرزهاي قبلي مانديم اما اگر امروز از كويت دست بردارم مردم عراق من را نمي بخشند كه براي رسيدن عراق به دريا چه كردي؟" پس صدام از ابتدا به دنبال رسيدن به دريا بود. اين دليل دريايي جنگ عراق عليه ايران بود و نيروي دريايي جزء اولين يگان‌‏هايي بود كه با دشمن درگيري پيدا كرد.

يك مقطع از حضور نيروي دريايي در جنگ كه فوق العاده برجسته است مقطعي است كه خرمشهر در حال دفاع بود در مورد نقش نيروي دريايي در ابتداي جنگ به ويژه نقش تكاوران دريايي در خلال دفاع سي و چهار روزه از خرمشهر توضيحاتي بيان فرماييد؟
اينجا كساني مطرحند كه بدون ادعا اين گونه در مقابل دشمن ايستادگي كردند واقعا ارزشمند بود نيروي دريايي با وجود اينكه ماموريتي در جنگ‌‏هاي زميني ندارد در اينجا وارد شد. نيروي دريايي تكاورش هم تكاور دريايي است و بايد در سطح آب و زير آب و بالاي آب كارهاي ويژه‌‏اي در دريا و سواحل دشمن انجام دهد، اما نيروي دريايي در دو مقطع در كارهايش خيلي خوش درخشيد؛ يكي در بحث كردستان زماني كه فرمان حضرت امام(ره) صادر شد كه غائله كردستان به وجود آمده بود و پاوه در خطر قرار گرفته بود.
اولين جمله امام اين بود كه من به عنوان فرمانده كل قوا به ارتش دستور مي‌‏دهم كه برود و وضعيت پاوه را مشخص كند. ما هم تابع دستور بوديم. اولين يگاني كه اين فرمان امام(ره) را اجرا كرد تكاوران دريايي بودند كه از منجيل و از بوشهر هماهنگ شدند و حركت كردند و در كردستان مستقر شدند كه شهيد دكتر چمران در آنجا به جمع اين‌‏ها پيوست و خاطراتي هم در جاهايي درباره تكاوران دريايي گفته است.
اين براي نيروي دريايي و تكاوران دريايي يك افتخار است كه اولين يگاني بودند كه به فرمان امام لبيك گفتند و در كردستان حضور يافتند و عمليات متفاوتي انجام دادند.
دومين جا همين خرمشهر است افراد نيروي دريايي به نوعي در زمان درگيري‌‏هاي خلق عرب هم در خرمشهر ماموريتي داشتند و يا حتي قبل از شروع جنگ افراد از مرز شلمچه با عراقي‌‏ها در تماس بودند و حتما اين‌‏ها اين سي و چهار روز مقاومت خرمشهر را مردانه ايستادند. در حالي كه هيچ سازماندهي براي اين يگان وجود نداشت . تجهيزاتي هم وجود نداشت. مقطعي از زمان فقط خود فرد بود و وجدانش،ايمانش،احساس مسووليتش ، اعتقادش به انقلاب، تكاور بود و اعتقادش به امام، مي‌‏گفتند همين كه امام گفته است، مي‌‏رويم و انجام مي‌‏دهيم.
سي و چهار روز از مرز شلمچه با عراق درگير بوديم. اولين شهيد نيروي دريايي را هم در همين مرز شلمچه داديم. شهيد صفري نامي كه الان مزارش در انزلي است. 34 روز را بدون اين كه از نظر سلاحي پشتيباني شوند، بدون اينكه از بعد مهمات تدارك بشوند و حتي از بعد غذا، ولي با تدبير و با تجهيزاتي كه داشتند و با اتكا به خدا و پيروي از امام و با آموزش‌‏هاي ويژه‌‏اي كه ديده بودند (تكاوران ما آموزش‌‏هاي بسيار سخت و ويژه‌‏اي مي‌‏ديدند) توانستند مردانه مقاومت كنند، آنها كه حضور داشتند، مي‌‏دانند كه چه گذشت و اين براي نيروي دريايي و تكاوران دريايي افتخاري بود. آنهايي كه شهيد شدند وظيفه داريم كه اگر افتخار نصيبمان شد حرمت خون شهدا را يا آنهايي كه جانباز آن مقطع هستند را نگهداريم. از كساني كه جانباز شدند الان هم هستند جانباز خرمشهر داريم كه بازنشسته شد بايد به اين‌‏ها بگوييم شماها كساني بوديد جوان، ورزيده، آموزش ديده و بدون اينكه سلسله مراتبي و نظم و انضباطي وجود داشته باشد و با توكل به خدا و گرفتن دستور از رهبر مقاومتي مردانه انجام داديد.
ما مي‌‏توانستيم بيشتر ازاين هم بمانيم. اما اين خيانت‌‏هاي بني صدر بود كه در جهت انجام پشتيباني‌‏ها كوتاهي كرد و با آن تئوري دادن زمين و گرفتن زمان و تاكتيت‌‏هاي اين چنيني افراد ما را مجبور به عقب نشيني كردند. ولي واقعا عمليات يا مقاومت بسيار ستودني بود ما بايد ياد كنيم و افتخار كنيم كه در اين مقطع نيروهاي ما توانستند اين كار را انجام دهند و افتخار داريم جزيي از اين افراد بوديم. از قبل از سي ويك شهريور حضور داشتيم تا ساعت 4 صبح چهارم آبان پنجاه و نه!
يكي از مسايل مهم ، نقش ارتش در شكست راهبرد نظامي عراق است. همين مقاومت سي و چهار روزه نقش مهمي در شكست استراتژي راهبرد عراق داشت. استراتژي عراق پيروزي سريع در سه يا نهايتا هفت روز بود. اما با مقاومت بي‌‏نظيري مواجه شد و استراتژي‌‏اش به نتيجه نرسيد و آن هدف‌‏هايي كه پيش بيني كرده بود يعني اين استراتژي پيروزي آسان و سريع، شكست خورد.
بله! سه روز به سي و چهار روز رسيد و استراتزي دشمن شكست خورد. خرمشهر را دور زدند تا آبادان را محاصره كنند. اولين نفوذ در كوي ذوالفقاري بود.
بر روي بهمن‌‏شير پل زدند تا آبادان را بگيرند. كساني كه مقابل اين‌‏ها ايستاددند، تكاوران دريايي بودند.اين‌‏ها يك گردان بودند و سرهنگ كهتري هم با يك گردان بود. شكست استراتژي دشمن بيشتر در كوي ذوالفقاري بود. در خرمشهر دشمن موفق شد. اما در كوي ذوالفقاري شكست خورد. آنجا بود كه دشمن اولين بار طعم شكست را چشيد. كوي ذوالفقاري را حتما به ياد داشته باشيد.
در واقع خرمشهر هم هيچ وقت به طور كامل تسليم نشد و فقط آن طرف پل را در اختيار داشتند و اين طرف اولين سنگر، پايگاه دريايي بود.
يكي از عمليات‌‏هاي بسيار درخشان و موفق و غرور آفرين نيروي دريايي ، عمليات مروايد است كه در واقع در همان ابتدا با همكاري و هماهنگي نيروي هوايي، نيروي دريايي عراق را نابود كرد و به قعر آب‌‏ها فرستاد در اين مورد اجمالا توضيحاتي را ارايه فرماييد.
براي نيروي درياي عمليات مرواريد عمليات تاريخ ساز انقلاب است. نيروي دريايي ما با پشتيباني نيروي هوايي ظرف 67 روز اول جنگ و نيروي دريايي عراق را منهدم مي‌‏كند.
لازمه عمليات در دريا پشتيباني هوايي است. براي اينكه دشمن را لطمه بزنيد اولين كار اين است كه منابع حياتي و حساسش را از بين ببريد تا دشمن از نظر اقتصادي و پشتيباني فلج نشود تا آنها كه در خط هستند پشتيباني نشوند و چرخه اقتصادي دشمن دچار اختلال شود. اقتصاد دشمن وابسته به نفت بود و ترمينال نفتي "البكر" بزرگتر "والاميه" كوچتر از "البكر" شاه‌‏رراه اقتصادي عراق بودند.
از فروش همين نفت بود كه آن همه تانك و هواپيما و ... مي‌‏خريد. نيروي دريايي مصمم شد تا نفس دشمن را بگيرد و اقتصادش را فلج كند.
مرحله اول عمليات شهيد صفري را انجام داديم. مرحله دوم اشكان و نهايتا مرواريد. در عمليات مرواريد ناوچه پيكان محور قرار مي‌‏گيرد، اما توان موشكي هوا دريا وتكاوران دريايي آنجا به كار مي‌‏آيد. انفجار و انهدام سكو را تكاوران انجام دادند. فيلمش هست يعني يك عمليات دريايي كلاسيك با تمام توان انجام و نيروي دريايي عراق منهدم شد. تصور نشود كه نيروي دريايي عراق ضعيف بود آنها برابر ما توان داشتند. همان ناوچه "كلاس پيكان" كه ما داشتيم آنها ناوچه‌‏هاي "كلاس اوزا" را داشتند. ما با پشتيباني نيروي هوايي يك نيروي درياي قوي را از بين برديم. نفت كه از بين رفت اقتصاد عراق نابود شد. نيروي دريايي منهدم شد و اگر چيزي مانده بود در انتهاي "خور عبدالله" محبوس شد. در طول تاريخ چنين عملياتي با اين عظمت نداشته‌‏ايم. وقتي نيروي دريايي ما نيروي دريايي عراق را از بين برد، تازه با ديگراني كه عراق را كمك مي‌‏كردند، مواجه شد و با انواع بالگردهايي "سوپر فلورن" هواپيماهاي "ميراژ"، موشك‌‏هاي "اگزوسه" و ... كه دشمن از يگان‌‏هاي شناور بيگانه استفاده مي‌‏كرد، رو به روشديم كه تاآخر جنگ درگير اين‌‏ها بوديم.
ماموريت نيروي دريايي، حفظ مرزهاي دريايي ، حفظ منافع جمهوري اسلامي در آب‌‏هاي سرزمين و فلات قاره، حفظ خطوط خودي و قطع خطوط و مواصلاتي دشمن است. اين قطع خطوط مواصلاتي دشمن، عمليات مهمي است حتي از عمليات مرواريد هم شايد مهمتر باشد.
امير! در مقطعي از جنگ تحميلي آمريكايي‌‏ها مستقيما وارد جنگ با نيروهاي ما شدند در واقع مي‌‏توان گفت نيروي دريايي ارتشي تنها نيرويي از نيروهاي سه گانه ارتش است كه افتخار رويارويي مستقيم با نيروهاي آمريكايي را داشته است، در مورد چگونگي و چرايي وقوع اين حادثه توضيحاتي بيان فرماييد.
بيست و نهم فروردين سال 67 بود كه اين درگيري اتفاق افتاد. آنها به دنبال بهانه بودند و به نوعي مي‌‏خواستند به مملكت ما ضربه بزنند. نيروي دريايي محكم و مقتدرانه ايستاد. به رغم اينكه مي‌‏دانستيم آسيب پذيري‌‏مان بالا است و قدرت آتش آنها خيلي زيادتر است ولي شعار "هيهات‌‏منا الذله" نگذاشت كه كوتاه بيابيم و حس شهادت طلبي كه كاركنان ما داشتند باعث شد كه در آن عمليات شركت كنيم. در آن عمليات ناوشكن‌‏ها و ناوچه‌‏هاي موشك انداز ما شركت داشتند. ما هم يگان‌‏هاي شناور كوچكي از دشمن را غرق كرديم و به آنها ضربه زديم و منافعشان را در جاي ديگر از دريا از بين برديم. آنها هم با پافشاري كه كردند، توانستند به سد يگان ما صدمه بزنند، ناوچه‌‏هاي "جوشن" و "سهند" ما غرق شدند و به ناوچه "سبلان" ما هم صدمه وارد شد. اما با همت نيروها آن را نجات داديم. فرمانده وقت ناوچه "جوشن" در قيد حيات است ناخدا يكم عباس ملك.
ايشان جمله‌‏اي گفته كه بايد در تاريخ ثبت شود. زماني كه محاصره‌‏اش مي‌‏كنند، آمريكايي‌‏ها مي‌‏آيند پشت نت با او با بي‌‏سيم صحبت مي‌‏كنند كه "آقا شما راه ما را بسته‌‏ايد و ما بايد شما را بزنيم. الان ما را قفل كرده‌‏ايد و ما مي‌‏خواهيم شما را با موشك بزنيم. شما نفراتت را آدم به دريا بزن" اصطلاحا يعني نفراتت را از ناو تخليه كن كه ما ناوشكنت را بزنيم. بار دوم و بار سوم ابلاغ مي‌‏كنند كه اين كار را بكنيد و ما مي‌‏خواهيم شما را بزنيم! در جواب همين شعار را مي‌‏گويد كه ما مردانه ايستاده‌‏ايم و شهادت افتخار ماست، بزنيد!
و مي‌‏زنند!آنها مي‌‏زنند و اين‌‏ها مي‌‏ايستدند. به اين مي‌‏گويند مبارزه ! به اين مي‌‏گويند ايمان ! به اين مي‌‏گويند تعهد! به اين مي‌‏گويند اخلاص! به اين مي‌‏گويند دلاوري ! شما مي‌‏دانيد كه با موشك دارند، مي‌‏زنند! اما مي‌‏ايستيد. اين درسي است براي همه ما كه در برابر تجهيزات دشمن نترسيم. اگر شهادت افتخار ماست، اگر چه بكشيم و چه كشته شويم، پيروزيم؛ پس چرا زير بار ذلت برويم! و اين را نيروي درياي ثابت كرد.
پايان پيام

كد خبر: 448061
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن