تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812868572




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمضان ماه ميهماني خدا/ فرصتي براي زدودن رذيله بداخلاقي و تندخويي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رمضان ماه ميهماني خدا/ فرصتي براي زدودن رذيله بداخلاقي و تندخويي
ماه رمضان ماه ضيافت و ماه ميهماني خدا ناميده شده است، اين ماه فرصتي متعالي براي زدودن رذايل نفساني و جايگزيني خصايل انساني است،رمضان فرصتي براي نيايش و خودسازي و زماني براي دوري جستن از آفات نفس است.


به گزارش ايرنا استان فارس، از جمله رذايلي كه نفس انسان را مورد آسيب قرار مي دهد و موجب مي گردد كه بسياري از خصايل انساني در آدمي توان ظهور و بروز نيابد، رذيله بداخلاقي و تندخويي است.
اين صفت ناپسند در باطن و وجدان آدمي و همچنين درآموزه هاي ديني و سخن بزرگان و اولياي دين طرد شده و مورد نكوهش قرار گرفته است.
يكي از عواملي كه در زندگي اثر بدي مي گذارد و روابط را مختل مي كند، بد اخلاقي است، در روايتي آمده است كه حضرت علي (ع) در اين باره مي فرمايند: هر كس بداخلاق باشد خانواده اش از او ناراحت و ملول خواهد بود.
خبرنگار ايرنا براي دانستن بيشتردرباره اين صفت ناپسند نظرات كارشناسي مدير كل تبليغات اسلامي استان فارس را جويا شده است.
مديركل تبليغات استان فارس درباره اين رذيله اخلاقي گفت: بدخويي در روايات تحت عنوان خلق سوء به آن پرداخته مي شود، خلق سوء در برابر خلق حسن و اخلاق نيكو به كار برده مي شود.
حجت الاسلام عبدالرضا خوشنويس افزود: بدخلقي، بداخلاقي و خوي ناشايست از جمله مقولاتي است كه تمام اديان، انديشه ها و انسان ها از آن بيزارند، اگر چه در ميان بعضي از انديشمندان غرب مانند نيچه بدخلقي و خوي زشت اگر باعث پيشرفت شود در نظر او پسنديده است اما نيچه تنها است و اجماع و اتفاق انديشمندان نظر او را نمي پذيرند.
وي اظهار داشت: دين ما در رابطه با بداخلاقي آن قدر از پيروان خويش توقع دارد كه حتي دستور مي دهد كه به كافران، ترسايان و غيريكتا پرستان نيز تندي و بداخلاقي نكنيد، زخم زبان نزنيد و با خشونت رفتار نكنيد.
حجت الاسلام خوشنويس افزود: از سيره و روش پيامبر اسلام به خوبي مي توان استفاده نمود كه آن حضرت به عنوان صاحب شريعت خوش اخلاق ترين فرد روي زمين است.
او ادامه داد: خوش اخلاقي و پرهيز از بدخويي رسول خدا(ص ) ويژه پيروان مذهب او نيست، حتي آن بزرگور از برخورد خشن و تندخويي با مخالفان نيز پرهيز مي نمود.
مدير كل تبليغات اسلامي فارس گفت: اين گفته ثابت شده است كه در 23 سال عمر نبوت پيامبر و حتي قبل از آن يك برخورد تند و غيرمنطقي از رسول خدا(ص ) ديده نشده است و در تاريخ به ثبت نرسيده است.
وي اضافه كرد: در روش هاي اجتماعي آن بزرگ مرد نيز سيره نويسان نقل نموده اند كه اين رب النوع نيكوخلقي در برابر دشنام مخالفان خود هرگز زبان به دشنام باز ننمود و هرگز آنان را به اوصاف كه آنها مي گفتند مخاطب قرار نداد.
حجت الاسلام خوشنويس ادامه داد: در آيات پاياني سوره فرقان وقتي خداوند مي خواهد نشانه هاي بندگان خوب خود را بيان كند مي گويد يكي از نشانه هاي خوب بندگان خدا اين است كه چون با نادانان روبرو گردند به آنها سلام كنند و هرگز در برابر بداخلاقي ايشان بداخلاقي نكنند.
او ادامه داد: در يكي از دستورات دين ما، اين سفارش رسيده است كه مسلمان بايد چنان داراي خلق نيكو و برخورد موجه باشد كه نه تنها دوستان خويش را نگه دارد بلكه دشمنان خويش را نيز به دوست تبديل كند.
وي گفت: اين نكته را بايد به صورت برجسته بشنويم كه فرموده اند: اكثر ساكنان دوزخ تندخويان هستند و از معصوم اين سخن رسيده است كه تندخويي رزق انسان را كم مي كند و خداوند انسان هاي تندخو و خشن را مورد محبت ويژه خود قرار نمي دهد.
وي با اشاره به روايتي از رسول خدا(ص ) افزود: رسول خدا در تشييع جنازه يكي از ياران خود وي را چنان ستود كه باعث خشنودي مادرش شد و مادر از گريه نمودن پرهيز نمود، از مادر علت را پرسيدند، مادر جواب داد: چون پيامبر او را بهشتي ناميد.
وي ادامه داد: وقتي او به خاك سپرده شد ناگهان لرزه هايي در اندام او پديدار شد، از پيامبر سبب را پرسيدند، حضرت پاسخ داد: جدارهاي قبر چنان فشاري بر اين مرد آورد كه او را فشرده نمود و استخوان هايش در هم شكست.
از رسول خدا پرسيدند مگر اين مرد بهشتي نبود؟ حضرت جواب داد: بلي ولي به اين دليل اينكه بدخويي در او باقي مانده بود اين تنبيه ابتدايي نصيبش شد.
حجت الاسلام خوشنويس گفت: بدخويي و بدمزاجي هميشه نكوهش شده است، به ويژه اينكه اگر كسي در زندگي مشترك اين روش را اجرا نمايد .
وي افزود: ماه رمضان ماه اصلاح و ترميم است، هر چند از اين فرصت طلايي اندكي بيش باقي نمانده است ولي دهه سوم دهه ثقل رحمت خدا است و بندگان شايسته خدا مي توانند با ارزيابي صحيح خود نقاط ضعف خود را از بين ببرند و نقاط قوت خود را پردازش كنند.
او اظهار داشت: بداخلاقي و تندخويي يكي از بدترين رذايل و پديده هاي شوم است و بايد سعي كنيم وقتي از رمضان خارج مي شويم بار سنگين رذايل اخلاقي از دوش ما برداشته شده باشد.
بداخلاقي آثار زيادي دارد كه از جمله ضايع شدن شخصيت است ، كسي كه بداخلاق باشد تمام زيبايي هاي وي فراموش مي شود و از احترام لازم برخورار نيست، امام علي (ع) در روايتي مي فرمايد: چه بسا عزيزي كه اخلاق بد مايه ذلت و خواري او مي شود و چه بسا خوار و ذليلي كه اخلاق خوب او را به عزت و بزرگي رسانيده است.
ايجاد ترس و اضطراب در زندگي از ديگر آثار بدخويي است ، امام علي (ع) در نكوهش بداخلاقي مي فرمايد: هيچ وحشتي ترسناك تر از بداخلاقي نيست.
بداخلاقي باعث از بين رفتن محبت در ميان خانه و اعضا آن مي شود و جايگزين آن كينه و دلخوري است، امام علي (ع) در اين باره مي فرمايد: هر كس بداخلاق باشد، مرگش مايه شادي است.
اميد است در روزهاي پاياني ماه رمضان، با بهره گيري از تعاليم و آموزه هاي ديني از صفت هاي نكوهيده اخلاقي فاصله گيريم و به سوي رشد و تعالي روحي، اخلاقي و جسمي گام برداريم.
ك/4 7380/677/675 شماره 076 ساعت 09:38 تمام
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن