تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806723419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متاعي براي بهشت ؛ 1000 كلاس مي سازم


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: متاعي براي بهشت ؛ 1000 كلاس مي سازم
* فاطمه معتمدي

خراسان رضوي به دليل قرار داشتن بر روي گسلهاي فراوان، مدارس موجود آن در شرايط امني قرار ندارد. به طوري كه گفته مي شود 40 تا 50 درصد از 57 هزار كلاس درس استان، مقاوم نيستند.

به عبارت ديگر قريب 600 هزار دانش آموز استان در زير سقفهايي مشغول به تحصيلند كه هر لحظه وقوع زلزله زندگي آنان را تهديد مي كند كه در اين شرايط مدارس به عنوان آسيب پذيرترين كانونهاي جمعيتي فاجعه انساني به دنبال خواهند داشت.
از سوي ديگر در بحث سرانه فضاهاي آموزشي، خراسان رضوي با كمبودهاي جدي مواجه است و در مقايسه با نرم كشوري از 20 درصد كاهش در مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان رنج مي برد.
در حالي اين مسائل مطرح مي شود كه خراسان رضوي به مدد وجود خيرين مدرسه ساز آن همواره در بين ديگر استانهاي كشور در حوزه مشاركت و احداث مدارس جديد حائز رتبه هاي برتر مي باشد.

اكنون در اكثر مناطق اعم از شهري و روستايي مي توان نشانه هايي از حضور سبز اين شهروندان خير انديش در امر ساخت و ساز و احداث مدارس جديد با هدف فراهم كردن بستر تحصيل آيندگان اين مرز و بوم را ديد.
با اين حال به نظر مي رسد استفاده از اين سرمايه ها عمدتاً در مسير ساخت مدارس جديد آن هم در مناطق برخوردار شهرها صورت مي گيرد.
اين در حالي است كه مي توان با استفاده از نيت و سرمايه خيرين استان علاوه بر ساخت مدارس جديد مقاوم و مجهز در همه مناطق شهر و روستاهاي استان به ويژه در مناطق كم برخوردار، به مدارس موجود كه به دليل قدمت اكنون فاقد شرايط برخوردار از استحكام لازم مي باشد، نيز توجه كرد.

520 ميليارد ريال تعهد
رئيس مجمع خيرين مدرسه ساز خراسان رضوي با اشاره به آغاز به كار اين مجمع در سال 77، اظهار مي دارد: خيرين در سال جاري 520 ميليارد ريال در امر ساخت و احداث مدارس جديد در استان متعهد شده اند.

حبيب ا... قفلي با اشاره به اينكه 10 درصد خيرين به طور مرتب در امر مدرسه سازي مشاركت دارند، در اين رابطه كه چرا بيشتر مدارس توسط خيرين در مناطق برخوردار احداث شده است، مي گويد: اين موضوع پذيرفته نيست بلكه مدارس در تمام مناطق شهري و روستايي در سطح استان توسط خيرين احداث مي شود.وي ادامه مي دهد: ضمن اينكه مجمع در اين خصوص كه مدارس در چه مناطقي احداث شود نقشي ندارد بلكه برابر اعلام سنجي آموزش و پرورش اقدام مي كند.وي با بيان اينكه مدارس برابر اعلام نياز آموزش و پرورش احداث مي شود، مي گويد: آموزش و پرورش بر مبناي فاكتورهايي نظير جمعيت دانش آموزي و... در نواحي و مناطق مختلف تعداد مدارس مورد نياز را به مجمع اعلام و خيرين طبق آن نسبت به ساخت و احداث آنها اقدام مي كنند.
وي اضافه مي كند: در قالب طرح ساماندهي مدارس روستايي، طي چند سال اخير بيش از 2 هزار مدرسه در روستاهاي استان توسط خيرين احداث شده كه اين مسأله نيز نشان از توجه خيرين به مناطق محروم از جمله روستاها دارد.
وي در خصوص حضور خيرين در بحث مقاوم سازي مدارس موجود مي گويد: تخريب و نوسازي مدارس غيرمقاوم موجود به عهده اداره كل نوسازي توسعه و تجهيز مدارس استان است كه از محل اعتبارات و رديف بودجه خاص بايد اقدام شود، از اين رو خيرين در اين خصوص حضور مؤثري ندارند و تنها در زمينه ساخت و احداث مدارس جديد فعالند.وي در خصوص ضرورت ساخت و احداث بيشتر مدارس استثنايي به عنوان يكي از نيازهاي جدي استان خاطر نشان مي كند: خيرين در اين حوزه نيز حضور پررنگي دارند به طوري كه همچنان ساخت مدارس استثنايي به عنوان يكي از اولويتهاي اساسي مد نظر مي باشد.
وي درباره بيشترين و كمترين كمك جذب شده در امر مدرسه سازي مي گويد: بيشترين رقم، مشاركت چند ميليارد توماني و كمترين اهدا يك كاميون آجر براي ساخت مدرسه بوده است.
يك خير و ساخت 50 مدرسه
رأفتي به عنوان يكي از خيرين فعال استان با سابقه 22 ساله در امر ارزشمند سازي نيز مي گويد: يكي از مشكلات اساسي خيرين گراني مصالح، كمبود سيمان و... در امر مدرسه سازي بوده است.
وي كه به تنهايي 50 مدرسه را ساخته است، اضافه مي كند: مجموع اين مشكلات و همچنين مشكل و كمبود نقدينگي باعث شده است بسياري از پروژه هاي مدرسه سازي به موقع اجرا نشود و با تأخير مواجه گردد.
به گفته وي، رفع اين مشكلات مي تواند در ساخت به موقع مدارس و اجراي تعهدات خيرين مؤثر باشد.
يكي ديگر از خيرين فعال استان نيز در خصوص اينكه چرا در مشهد عمده ساخت مدارس ويژه مناطق برخوردار است، مي گويد: براي خيرين فرقي نمي كند در كجا مدارس را بسازند زيرا هدف اصلي آنها مشاركت در امر مدرسه سازي است و برابر اعلام نياز آموزش و پرورش اقدام مي كنند.
سيدعلي اكبر عادل ادامه مي دهد: ضمن اينكه يكي از مشكلات عمده در مراكز استانهايي از جمله خراسان رضوي كمبود زمين جهت مدرسه سازي است كه اگر اين مشكل رفع گردد، مدرسه سازي در مشهد و مناطق مختلف آن با سرعت بيشتري پيش مي رود.
عقب ماندگي 10 ساله
وي با بيان اينكه مراكز استانها از برخي شهرستانها در امر مدرسه سازي 10 سال عقب هستند، مي گويد: دولت طي 10 تا 15 سال اخير در امر مدرسه سازي سنگ تمام گذاشته است.
وي كه تاكنون 730 كلاس درس احداث و به آموزش و پرورش اهدا كرده است، در خصوص دلايل عدم تحقق 100 درصدي تعهدات خيرين مي گويد: تورم، وضعيت اقتصادي كشور، نوسانهاي قيمت مصالح و... از جمله دلايلي است كه سرعت كار را تقليل داده و در نتيجه باعث عدم بهره برداري و اتمام در زمان تعريف شده مي گردد.
وي مي گويد: اولويت اول در شرايط حاضر، ساخت و احداث مدارس جديد است به طوري كه هم اكنون 5 درصد روستاهاي استان فاقد مدرسه هستند.
وي ادامه مي دهد: ساخت مدارس در روستاها و شهرهاي كوچك مي تواند نقش مهمي در كاهش مهاجرت به شهرهاي بزرگ از جمله مشهد در بر داشته باشد.
وي كه ساخت يك هزار كلاس درس را متعهد و اكنون از 75 درصد پيشرفت برخوردار است، آماده بودن زمين را مهمترين عامل ساخت و احداث مدارس در مناطق مختلف ارزيابي مي كند.
وي ادامه مي دهد: همچنين عملكرد و نحوه برخورد و جلب مشاركت خيرين توسط مديران نواحي آموزش و پرورش در ساخت مدارس با مشاركت خيرين تأثيرگذار است.
2 هزار نيكوكار در خراسان
معاون مشاركتهاي مردمي اداره نوسازي، تجهيز و توسعه مدارس خراسان رضوي نيز با اشاره به وجود 2 هزار و 150 خير مدرسه ساز در استان مي گويد: طي 10 سال فعاليت خيرين (از 77 تا 87) 2 هزار و 154 پروژه در قالب 8 هزار و 279 كلاس درس با هزينه 176 ميليارد تومان در خراسان رضوي توسط خيرين تعهد شده است.
محمد حسين عليزاده همچنين در رابطه با اينكه به نظر مي رسد مدارس عمدتاً در مناطق برخوردار بيشتر از مناطق كم برخوردار ساخته مي شود، مي گويد: اينكه مدارس كمتري در مناطق كم برخوردار ساخته شده مورد قبول است.
وي تصريح مي كند: حدود 80 درصد خيرين بنابه تعلقاتي كه به برخي مناطق به عنوان زادگاه خود دارند با استعلام از آموزش و پرورش در صورت اعلام نياز تمايل به ساخت مدارس در اين مناطق يا مناطق مجاور آن دارند.
وي در بخش ديگر با اشاره به مشاركت 45 خير ايراني مقيم خارج در امر مدرسه سازي مي گويد: در سال جاري 328 پروژه مدرسه سازي در قالب 652 كلاس در سطح استان با اعتبار 52 ميليارد تومان توسط خيرين متعهد شده كه تاكنون 45 درصد محقق گرديده است.
وي در اين رابطه كه كدام يك از شهرستانهاي استان بيشترين نياز را به مدرسه سازي دارند، مي گويد: سبزوار، نيشابور، درگز، تايباد، خواف و تربت حيدريه بيشترين نياز را به مدرسه سازي دارند.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن