تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813201100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرصتهايي كه هدر مي روند ؛ كتابهاي عهد عتيق در كتابخانه هاي مدارس!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: فرصتهايي كه هدر مي روند ؛ كتابهاي عهد عتيق در كتابخانه هاي مدارس!
سوم دبستان كه بودم، يك جشن كوچك كلاسي برگزار كرديم و هر كدام از بچه ها يك كتاب به كلاس هديه دادند، توي طاقچه كلاس 40 نفري ما پر شده بود از كتابهاي رنگارنگ.
يادم هست براي دو تا از كتابها دعوا شده بود، كتابهايي كه شكل و شمايل بهتري داشتند و گويا براي آن سن و سال جذاب تر از بقيه بودند. راستي چه انتظاري مي كشيديم تا نوبتمان شود و كتاب مورد علاقه مان را به خانه ببريم. بزرگتر كه شدم، بارها و بارها طعم اين انتظار را چشيدم، هربار كه به كتابخانه مدرسه مراجعه مي كردم و كتاب دلخواهم در مجموعه كتابها نبود ومي شنيدم كه هفته ديگر شايد باشد.
امروز سالها از آن دوره مي گذرد و زماني كه براي تهيه اين گزارش پاي صحبت جوانان و نوجوانان دانش آموز نشستم، گمان مي كردم، اينگونه مشكلات خاص دوران من بوده و دانش آموزان فعلي از رفاه بيشتري برخوردار هستند، اما...

كتابها جذاب نيستند
محمدي از دانش آموزان مقطع متوسطه است كه به طور ثابت از كتابخانه محل تحصيل خود استفاده مي كند.
او در خصوص كيفيت كتابها مي گويد: محتواي كتابها با فضاي حاكم بر دنياي امروز و حال و هواي ما بسيار متفاوت است.وي مي افزايد: بيشتر كتابها تأليف نويسندگان قديمي است كه نوع بيان آنها با آنچه امروز ما با آن درگير هستيم متفاوت است.
جليلي ديگر دانش آموز مقطع متوسطه نيز مي گويد: بيشتر كتابها داراي مضامين درسي و علمي است كه در اكثر موارد به مباحثي مي پردازد كه به لحاظ علمي براي خوانندگان جذابيتي ندارد.
وي كه در رشته علوم انساني تحصيل مي كند، خاطر نشان مي نمايد: در كتابخانه هاي مدارس جاي كتابهاي فرهنگي، هنري و ادبي خالي است و دانش آموزان، كمتر به تأليفات نويسنده هاي روز كشور دسترسي دارند.
داود نژاد دانش آموز دوره پيش دانشگاهي در خصوص شرايط كتابخانه مركز تحصيلي خود مي گويد: در شرايطي كه ما دوره پيش از كنكور را مي گذرانيم و نياز مبرمي به كتابهاي كمك درسي داريم، كتابخانه هاي مدارس فاقد اينگونه كتابها هستند.وي مي افزايد: كتابهاي كمك درسي يا وجود ندارد يا بسيار قديمي است. وي ادامه مي دهد: نبود سالن مطالعه نيز خود مشكل بزرگي است، چرا كه ساعات بيكاري ما در مدرسه به دليل نبودن فضاي مناسب جهت مطالعه، به هدر مي رود.
عباس نژاد كه در مقطع راهنمايي تدريس مي كند، معتقد است: يكي از مشكلاتي كه در ابتداي ورود نوجوانان به دبيرستان باعث افت تحصيلي شديد آنها مي شود ناآشنايي و تطبيق با مباحث متفاوت و گسترده درسي است كه بايد براي رفع آن در مقطع راهنمايي چاره جويي كرد.
وي مي افزايد: جاي خالي برخي كتابهايي كه دانش آموزان را با مباحث و رشته هاي مقطع متوسطه آشنا سازد و يا مباني اوليه آن را به زباني ساده تر توضيح دهد، در كتابخانه هاي مدارس راهنمايي حس مي شود.

هديه كتاب
ذوالفقاري، معلم پايه چهارم دبستان نيز به وضعيت كتابهاي موجود در كلاس اشاره دارد و مي گويد: جز چند كتاب داستان كه بيشتر مناسب مهدهاي كودك است، كتاب ديگري در كلاس وجود ندارد.
وي مي افزايد: همين تعداد كتاب نيز توسط دانش آموزان و اولياي آنها به كلاس هديه شده است.
ذوالفقاري ادامه مي دهد: براي جلوگيري از بيگانگي بچه ها با كتاب و ايجاد شور و شوق مطالعه از همين كتابها استفاده مي كنيم.فهدي نژاد مربي پرورشي مقطع ابتدايي نيز، با تأكيد بر كمبود كتاب مناسب در دوره ابتدايي مي گويد: كتابهايي كه قصه هاي آموزنده را همراه با شيوه هاي آموزشي جديد به دانش آموزان ارائه كند و به عبارتي در خواندن و نوشتن به آنها ياري رساند، در كتابخانه هاي مدارس وجود ندارد.
وي مي افزايد: در خريد كتاب بايد توجه شود كه كتابها در زمينه تربيتي و آموزشي نوآوري داشته باشند تا بچه ها دچار يكنواختي و نگرش تك بعدي نشوند.

طرح بهسازي
معاون پرورشي و امورتربيتي سازمان آموزش و پرورش استان در توضيح وضعيت كتابخانه هاي مدارس مشهد به خبرنگار ما مي گويد: تعداد كمي از مدارس مشهد در سطح ايده آل بوده و نه تنها فضاي كتابخانه اي مناسب و كتابهاي طبقه بندي شده و منسجمي دارند، بلكه حتي دسترسي به اينترنت و كتابخانه هاي ديجيتالي نيز براي آنها ميسر است.وي ادامه مي دهد: اما در اكثر مدارس شهر فضايي براي كتابخانه وجود نداشته و كتابها به شكل اماني در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد و يا تنها به كتابخانه هاي كلاسي اكتفا شده است.
سبحاني نيا در خصوص عملكرد سازمان آموزش و پرورش در سال گذشته در جهت رفع محروميتهاي مطالعاتي مدارس، به طرح مبادله كتاب اشاره مي كند و مي گويد: سال گذشته كتابهاي موجود در مدارس بررسي و مواردي كه با گروه سني آن مقطع تحصيلي همسان نبود، به مقاطع بالاتر يا پايين تر تحويل داده شد و بالعكس كتابهاي مناسب آن گروه سني جايگزين شد.وي در خصوص طرح بهسازي كتابهاي فرسوده خاطر نشان مي كند: براساس اين طرح به ازاي هر سه جلد كتاب فرسوده موجود در مدارس، دو جلد كتاب جديد به كتابخانه ها تحويل داده شده است.وي مي افزايد: امسال نيز طرح تقويت كتابخانه ها را با اولويت مدارس شاهد و شبانه روزي در دست اقدام داريم كه براساس آن 20 هزار جلد كتاب براي دو مقطع راهنمايي و متوسطه تهيه خواهيم كرد و به كتابخانه ها اهدا مي كنيم.معاون پرورشي و تربيتي آموزش و پرورش در خصوص محتواي كتابهاي خريداري شده مي گويد: محتواي كتابها توسط سازمان آموزش و پرورش مميزي شده و در اختيار مراكز استاني قرار مي گيرد تا كارشناسان استان براساس نيازهاي موجود موارد مورد نظر را انتخاب و خريداري نمايند.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن