تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815657345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكليف حقيقى انسان در عالم چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تكليف حقيقى انسان در عالم چيست؟ آيا غير از (لله شدن) مى‏توان چيزى راپذيرفت؟


1. از نظر قرآن، انسان مسافرى است كه با شتاب و تلاش در حال سير و سفر است و پايان سير او نيز ملاقات با خداوند است، (انشقاق/6 - 12) در اين صورت حركت او سيرى است عمودى و طولى يعنى تكاملى و ملكوتى نه سيرى افقى و اقليمى زيرا خداوند در منطقه و جايگاه ويژه نيست بلكه انسان به هر سو كه روى آورد چهره به سوى خدا كرده است زيرا هُوَ اَلَّذِي فِي اَلسَّماءِ إِلهٌ وَ فِي اَلْأَرْضِ إِلهٌ‏{w2-10w}{I43:84I}/}، (زخرف/84) وجه به سوى شرق وجه به سوى غرب؛ زيرا: وَ لِلَّهِ اَلْمَشْرِقُ وَ اَلْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اَللَّهِ‏{w1- w}{I2:115I}/}، (بقره/115) .


2. خداوند كريم از سير انسان به صيرورت ياد كرده است و صيرورت يعنى تحول و شدن از نوعى به نوع ديگر و از منلى به منزل ديگر و از مرحله‏اى به مرحله ديگر تكامل يافتن است. امّا خداوند متعال با لحنهاى گوناگونى غايت اين صيرورت را بيان مى‏فرمايد:
1-2. گاهى صيرورت را به سوى «ضمير غايب» مطرح مى‏كند، (مائده/18، غافر/23، شورى/15، تغابن/3) گرچه اين ضمير به الله بر مى‏گردد، امّا چون الله به عنوان اسم ظاهر و تعينى از تعينات الهى است صيرورتى فراتر از آن هم يافت مى‏شود كه به چهره ضمير غيبت در مى‏آيد.
2-2. گاهى غايت صيرورت از چهره غيبت فراتر مى‏رود و به صورت خطاب جلوه مى‏كند وَ إِلَيْكَ اَلْمَصِيرُ{w32-34w}{I2:285I}*/}، (ممتحنه/4، بقره/285) در اين مرحله صيرورت نه به سمت اوست و نه به طرف ضمير غايب بلكه خطاب «به سوى تو» است.
3-2. دسته سوم غايت صيرورت را به صورت «به سوى ما» مطرح مى‏كند، (ق/43) وقتى خداوند به صورت جمع از كلمه «ما» استفاده مى‏كند يعنى من با همه اسماء و صفات خود غايت صيرورت شمايم.
4-2. گاهى نيز غايت صيرورت به صورت ضمير متكلم وحده است مى‏فرمايد: «صيرورت شما به سوى من است»، (لقمان/14، حج/48). گرچه هر يك از اين مراحل كمال است و صيرورت به سوى خداوند است امّا هر مرتبه‏اى نسبت به مرتبه قبلى كمال برتر است تا به آن برترين مرحله كه نهايت ظرفيت انسانى را فراهم مى‏آورد و براى شهود مبدء و منتهاى هستى انسان را به قله شهود مى‏كشاند. ولى در هر صورت غايت صيرورت انسان اوست.
3. خداوند متعال منتهاى صيرورت و هجرت انسان را با عنوان «خليفة اللهى» نيز ياد كرده است، (بقره/30) يعنى انسان در حركت خود هنگامى به مقصد نهايى بار مى‏يابد كه مظهر اسماء حسناى الهى شده باشد و اين همان مرتبه خليفة اللهى است كه تنها انسان در ميان موجودات عالم هستى شايستگى آن را پيدا كرده است.
4. تنها زمانى امكان دارد كه آدمى به مبدء غايى حقيقى خود نايل شود كه همه اعمال، رفتار، حالتها، عقايد، افكار و اوصافش براى خداوند متعال باشد و جز او هيچ چيز درك نداشته باشد همچون حضرت ابراهيم(ع) كه فرمود: إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ اَلْعالَمِينَ‏{w2-12w}{I6:162I}/}، (انعام/162).
از اين رو، تنها تكليف محورى و حقيقى انسان در عالم هستى آن است كه بكوشد با شناخت راه و هدف خود را از آلودگى‏ها، گناهان و تعلقات برهاند و تنها رنگ خدايى به خود بگيرد تا بتواند به مقام مظهر اسماى الهى باريافته و در منتهاى صيرورت خويش شاهد وجه خداوند متعال باشد. {Sدانى كه چيست دولت؟ ديدار يار ديدن‏# در كوى او گدايى بر خسروى گزيدن‏S} (حافظ شيرازى) توصيه مى‏كنيم در اين باب ج 14 تفسير موضوعى قرآن كريم حضرت آيةالله جوادى آملى را تهيه و مطالعه فرماييد: صورت و سيرت انسان در قرآن، اسراء، قم، زمستان 1379، چاپ اوّل.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن