تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804665920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهدي موعود در عينيت تاريخ


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مهدي موعود در عينيت تاريخ
براي آشنايي بانام و ويژگيهاي امام مهدي (عج ) منادي يكتاپرستي و عدالت بايد به آستان معارف پيامبر اكرم (ص ) و وارثان آن حضرت ـ ائمه معصومين (ع ) ـ در آويزيم . يكي از مشهورترين سخنان پيامبر خاتم (ص ) كه مورد قبول همه مسلمانان است اين حديث شريف است كه فرمودند :
لولم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتي يبعث فيه رجلا من امتي ومن اهل بيتي يواطي اسمه اسمي يملا الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا(1 )
« اگر از عمر دنيا بيش از يك روز باقي نمانده باشد خداوند آن روز را چنان طولاني خواهد گردانيد تا سرانجام مردي از امت و خاندان من كه اسمش چون اسم من (محمد) است ظاهر شود و جهان را از عدالت و دادگري پر كند آن چنان كه از ظلم و ستم پرشده باشد. »
چنين سخناني از پيامبر اكرم (ص ) در كتابهاي معتبر همه فرق اسلامي نقل شده است كتابهايي همچون « كمال الدين » شيخ صدوق « غيبت » شيخ طوسي « غيبت » نعماني « سند » احمد بن حنبل « صحيح » بخاري صحيح » مسلم و ديگر كتابهايي كه در كتابشناسيهاي مهدويت مي توان نام صدها نمونه از آنها را نشان داد. كتابهايي نيز « اصالت بحث مهدويت » را تحقيق كرده اند و انديشه هاي شرق شناسان را در اين زمينه به بوته نقد گذارده اند . (2 )
در هر حال امروزه كساني كه بخواهند درباره وجود آن يگانه اعصار حضرت مهدي (ع ) تحقيق و پژوهش كنند انبوهي از منابع و مدارك مكتوب را در پيش رو دارند كه ميتوانند به مدد آنها به تفصيل ويژگيهاي ايشان را دنبال كنند و معرفت خود را نسبت به آن بزرگوار فزوني بخشند . يكي از كتابنامه ها افزون بر دو هزار عنوان كتاب را در اين زمينه فهرست كرده است . (3 )
يكي از اساتيد دانشگاه مدينه به نام شيخ عبدالمحسن عباد در رساله اي كه به فارسي نيز ترجمه شده است تحقيق جامعي در روايات مربوط به حضرت مهدي (ع ) نموده و آرا منكران را با دلايل روشن رد و آن را دليل بي اطلاعي آنان شمرده است و نتيجه گرفته است :
اعتقاد به ظهور مهدي در آخر الزمان مطلبي است كه احاديث صحيحي بر آن دلالت دارند و اهل سنت در گذشته و امروز به آن اعتقاد دارند مگر تعداد اندكي كه قابل اعتنا نيستند.
...همان طور كه اهل علم هم تبيين كرده اند بنابر اين مساله مهدي آشكار و روشن و احاديث درباره آن فراوان بلكه متواتر و مستحكم است و از اهل علم بسيار كسان تواتر آن را بازگو كرده اند. اين امام از الطاف خداي عز وجل به اين امت در آخر الزمان است كه ظهور مي كند و داد و حق را برپا مي دارد و از ظلم و بيدادگري جلوگيري مي نمايد و خدا به وسيله او سايه لواي حق را بر اين امت در راه عدالت هدايت و راهنمايي مردمان مي گستراند...
... ظهور و قيام مردي از خاندان نبوت از فرزندان علي بن ابي طالب (ع ) است كه نام وي با نام پيامبر (ص ) يكسان است و مهدي ناميده مي شود و زمامداري مسلمانان را بر عهده مي گيرد و عيسي بن مريم (ع ) پشت سر او نماز مي گزارد(4 ) .
از ديگر ويژگيهاي اين امام بزرگوار آن است كه از نهمين نسل امام حسين (ع ) بوده و دوازدهمين پيشواي معصوم و فرزند حضرت امام حسن عسكري (ع ) يازدهمين امام معصوم است .
آن گونه كه تاريخ نويسان ذكر كرده اند آن حضرت در پگاه نيمه شعبان سال 255 هجري قمري در خانه حضرت عسكري (ع ) در شهر سامرا پاي به عرصه اين جهان نهاد و عليرغم تلاشها و مزاحمت هاي منكران و مخالفان و حاكمان ظالم كه نمي خواستند آن موعود الهي به دنيا آيد در روند تحقق وعده هاي الهي آن حضرت متولد شد و زندگي در دامان مادر گرامي خويش حضرت نرجس خاتون را آغاز نمود.
نافرجام ماندن تلاش خلفاي عباسي براي كشتن آن حضرت نشان دهنده اراده الهي در بقاي آخرين حجت و پيشواي رباني است هم چنان كه به رغم خواست فرعون موسي در دربار خود او بزرگ مي شود تا معلوم گردد كه هيچ كس تاب مقاومت در برابر اراده الهي را ندارد. هنوز بيش از سه روز از تولد آن حضرت نگذشته بود كه حضرت عسكري (ع ) حضرت مهدي (ع ) را به برخي از ياران خاص خود نشان داده و فرمودند :
بعد از من اين صاحب امر شما و جانشين من است . اوست قائمي كه همه در انتظار ظهور او روزگار بگذرانند و چون زمين پر از ظلم و جور شود ظهور كند و آن را پر از عدل و داد سازد(5 ) .
و به جمعي ديگر از يارانشان فرمودند :
ستمكاران مي پنداشتند كه مرا خواهند كشت تا فرزندم به دنيا نيايد اما هم اكنون توانايي خدا را چگونه يافتند (6 )
و در روايتي ديگر به طول عمر آن وجود مبارك در دوران غيبتش اشاره فرمودند و گفتند :
پس از من فرزندم قائم (و صاحب امر دين و امامت ) است . و او است كه مانند پيامبران عمري دراز خواهد داشت و غايب خواهد شد. در غيبت طولاني او دلهايي تيره گردد. فقط كساني در اعتقاد به او پاي برجا خواهند ماند كه دل آنان به فروغ ايزدي رخشان باشد و روح خدايي به آنان مدد برساند . (7 )
بدين ترتيب و در طي مجالس گوناگون و به دفعات مكرر حضرت عسكري (ع ) امام بر حق پس از خويش را به شيعيان معرفي مي نمايد تا همگان امام پس از ايشان را بشناسند. اما اين موضوع از اغيار واز چشم جاسوسان مخفي ماند و تنها برخي از خواص فرصت باريابي و شرف حضور ايشان را پيدا كردند . تا سرانجام در سال 260 هجري قمري امام حسن عسكري (ع ) رحلت فرمود و تصدي امر امامت و ولايت الهي به حضرت مهدي (ع ) رسيد ليكن به دنبال حضور آشكار آن حضرت در جريان نماز گزاردن بر پيكر مطهر امام عسكري (ع ) فشار و پي جويي ماموران دولت به قصد يافتن و نابودي ايشان فزوني گرفت و بدين ترتيب به فرمان پروردگار آن حضرت از ديده ها پنهان شدند تا ستمگران نتوانند گزندي به ايشان برسانند و دوران « غيبت و پنهان زيستي » امام (ع ) آغاز گرديد.
غيبت امام عصر(ع ) در دو مرحله واقع شد. اين مطلب حتي دو قرن پيش از تولد آن حضرت در بيانات حضرت سجاد (ع ) بيان شده بود :
براي قائم ما دو غيبت است كه يكي از ديگري طولاني تر است . در اين دوران جز آنان كه داراي يقيني سرشار و آگاهي ريشه دار هستند كسي بر امامت او باقي نمي ماند . (8 )
دوره اول غيبت از سال 260 تا 329 هجري « غيبت صغري » يا غيبت كوتاه نام گرفت كه در اين دوره بنابر مصالحي ارتباط حضرت با مردم به طور كامل قطع نشده بود و مردم مي توانستند از طريق « نواب اربعه » مسائل خود را با آن حضرت حل و فصل كنند. اين نايبان خاص به ترتيب « عثمان بن سعيد عمروي » و فرزندش « محمد بن عثمان بن ماسعيد » « حسين بن روح نوبختي » و « علي بن محمد سمري » نمونه هاي وثاقت و تقوي و بزرگي بودند كه شايستگي اين نيابت را يافتند.
سرانجام دوران غيبت صغري با فوت آخرين نائب علي بن محمد سمري و صدور نامه امام زمان (ع ) به وي پايان يافت . در آن نامه زمان شروع غيبت كبري اعلام شده بود و اين كه ديگر نائبي خاص نخواهد بود و آشكار شدن آن حضرت منوط به اجازه پروردگار است كه پس از گذشت زمانها و قساوت دل ها و پر شدن زمين از ستم خواهد بود...
اين دوران كه تاكنون ادامه پيدا كرده و پايان آن آغاز ظهور امام مهدي (ع ) خواهد بود زمام امور مردم به دست فقيهان واجد شرايط سپرده شده است تا در مواردي كه حوادث و امور جديدي پيش مي آيد ايشان پناهگاه امت باشند و مردم از آنان تبعيت كنند.
امام صادق (ع ) سالياني پيش از آن عمده ترين خصوصيات اين فقها را چنين بيان مي فرمايد :
آن كس از ميان فقها كه خود نگهدار دين دار هوي ستيز و تابع فرمان مولايش باشد بر مردم عادي واجب است كه از او تقليد كنند و چنين كساني معدودي از فقهاي شيعه و نه تمامي آنهايند . (9 )
گسترده فقه تمامي دين است و « فقيه » كسي است كه صاحب علم و فهم و ادراك توام با بينايي و روشنايي باشد(10 ) و در اصول و فروع دين با حقيقت ذات خود به معصوم (ع ) اقتدا كند و دانش خود را از آنان فرا گيرد.
اما با اين كه آن حضرت زمام امور مردم را به فقيهان واجد شرايط سپرده اند خود از رسيدگي به حال مردم كوتاهي نمي كنند. ايشان در نامه اي به شيخ مفيد در سال 410 هجري فرمودند :
ما از رسيدگي به حال شما فروگذاري نمي كنيم و فراموشتان نمي نماييم كه اگر نه چنين بود باران نابساماني ها و مصيبت ها بر سرتان فرو مي ريخت و دشمنان شما را در هم مي شكستند (11 ) در اين دوران منتظران حضرتش را وظايف است كه بايد به خوبي انجام دهند. (برگرفته از روح نوبهار اثر جمعي از نويسندگان )
پاورقي :
1 ـ منتخب الاثر صافي گلپايگاني فصل 2 باب اول
2 ـ ذهنيت مستشرقين پژوهشي در نقد آرا شرق شناسان و اصالت مهدويت نشر آفاق چاپ سوم .
3 ـ رجوع كنيد به كتابنامه حضرت مهدي شامل معرفي بيش از 2000 عنوان كتاب مستقل به زبانهاي مختلف علي اكبر مهدي پور جلد اول و دوم .
4 ـ مصلح جهاني و مهدي موعود از ديدگاه اهل سنت تاليف و ترجمه سيدهادي خسروشاهي انتشارات موسسه اطلاعات
5 ـ ينابيع الموده تاليف خواجه كلان سليمان قندوزي حنفي ص 460
6 ـ از حضرت عسكري (ع ) به نقل از سيد بن طاووس
7 ـ بحارالانوار ج 51
8 ـ منتخب الاثر فصل 2 باب 26 حديث 2
9 ـ وسائل الشيعه شيخ حر عاملي ج 18 ص 95
10 ـ به معجم مقاييس اللغه ابن فارس و مجمع البحرين طريحي ذيل واژه « فقه » مراجعه كنيد .
11 ـ بحارالانوار ج 53
با وجود تلاش ها و مزاحمت هاي منكران و مخالفان و حاكمان ظالم كه نمي خواستند مهدي موعود به دنيا آيد او متولد شد و پس از آن توطئه از بين بردن اين پيشواي الهي نيز خنثي گرديد و اين نشان دهنده اراده الهي در بقاي آخرين حجت و پيشواي رباني است
در دوران غيبت طولاني امام مهدي (عج ) كه تاكنون ادامه پيدا كرده و پايان آن آغاز ظهور حضرت خواهد بود به تصريح امامان (ع ) و نيز با دستورالعمل امام زمان (عج ) زمام امور مردم به دست فقيهان واجد شرايط سپرده شده است تا مواردي كه حوادث و امور جديدي پيش مي آيد اينان پناهگاه امت باشند و مردم از آنان تبعيت كنند
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن