تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815698969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هزينه هاي غيرقابل جبران تصادفات مرگبار


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: کشته شدن تعداد بسيار زيادي از هموطنان عزيزمان در جاده ها باعث تاثر و اندوه فراوان همگان شده است. آخرين حادثه دلخراش با بيش از سي کشته و زخمي شدن عميق بقيه مسافران روي داد تا بار ديگر مشکلات زيرساختارهاي جاده اي ما را بيش از پيش نمايان کند. جايي که تعدادي از افراد به قصد زيارت عتبات عاليات عازم سفر شده بودند و پشت مرزهاي خسروي، مهران و يا شلمچه راهي را رسيدن به هدف والاي خود جستجو مي کردند. اما مثل هزاران قرباني ديگر تصادفات جاده اي که هر روز در گوشه و کنار ايران، به جاي رسيدن به مقصد، با برخورد به يک ساختمان، به آخر خط زندگي مي رسند; تکه تکه شدند و ميليون ها نفر را ناراحت و هزاران نفر را عزادار کردند. بين آنها همه جور آدمي وجود داشت. اما آنها مي ميرند آرام و بي صدا. آنها مي ميرند بدون آنکه کسي دنبال مقصر اصلي بگردد.
به راستي چرا هر ساله شاهد مرگ دهها هزار نفر در تصادفات جاده اي هستيم و چرا هر ساله در جهان در اين زمينه صاحب رتبه هاي برتر مي شويم؟ چرا وضعيت مالي يک راننده اتوبوس بايد آن قدر بد و بدتر بشود که مجبور شود دائم در جاده ها در رفت وآمد باشد و سرانجام هم که نتواند کنترل درستي روي وسيله نقليه اش داشته باشد، به عنوان مقصر اصلي نشان داده شود؟ دولت عدالت محور تا به حال چه فکري به حال اين قشر زحمت کش کرده است؟ اينکه بگوئيم مسافران اين اتوبوس از طريق سازمان حج و زيارت اقدام نکرده اند; آيا مي تواند دليلي قانع کننده براي خانواده هاي اين عزيزان باشد؟ تا به کي مي خواهيم اشتباهات خود را به حاشيه برده و گردن ديگران بيندازيم؟ اينکه خودروسازان هر روز از افزايش توليد خودروها در داخل از جمله پرايد و روآ و از اين قبيل دم بزنند و کمتر به فکر رعايت حداقل استانداردهاي خودرو سازي و درنتيجه کيفيت باشند; خود گناهي است نابخشودني. چراکه به هيچ عنوان دادن هزينه هاي سرسامآور اقتصادي در زمينه مرگ و مير در جاده ها براي هيچ کشوري قابل قبول نيست.
چگونه عمل کرده ايم که تعداد تصادفات جاده اي در ايران با ميانگين جهاني فاصله اي بس بزرگ دارد؟ براساس برخي تحقيقات تصادفات جاده اي و بيماري هاي قلب و ريه دو عامل مهم مرگ و مير در ايران بوده به طوريکه تصادفات رانندگي در ايران سالانه موجب از دست رفتن 550 سال عمر مي شود. در 180 هزار کيلومتر راه هاي کشور سالانه 200 هزار تصادف رخ مي دهد و بايد گفت هر 25 دقيقه يک نفر در تصادفات کشور کشته مي شود. از سوي ديگر، در حالي که در دنيا به ازاي هر 1000 خودرو 3 نفر در تصادفات کشته مي شوند، اين رقم در ايران 34 نفر است. حدود 80 درصد علل تصادفات نيز در کشور عامل انساني مي باشد و از اين مقدار، عامل 26 درصد تصادفات جاده اي در کشور را بي توجهي راننده به جلو مي دانند که مهم ترين علت آن را نيز خواب آلودگي عنوان مي کنند.
خسارت هاي مالي تصادفات جاده اي در ايران طبق اعلام رسمي سالانه 25 هزار ميليارد تومان صرف سوخت و 7 هزار ميليارد تومان صرف هزينه هاي ناشي از تصادفات حوزه حمل و نقل مي شود. اين رقم فقط شامل ارقام ملموس و خسارت هاي فيزيکي، پرداخت خسارت خودرو، هزينه هاي بيمارستاني، پرداخت ديه فوت و نقص عضو است و اگر هزينه هاي معنوي و ارزش حال فرصت هاي از دست رفته مربوط به افراد فوت شده و مجروحان حادثه را به آن اضافه کنيم، اين رقم بسيار بالاتر مي رود. به عبارت ديگر، علاوه بر خسارات روزانه ده ها ميلياردي براي تصادفات جاده اي، بايد هزينه روزانه بي سرپرست شدن و از دست دادن نان آور خانواده و نبود نيروي انساني و ارزش هاي مادي و معنوي افراد را نيز به اين هزينه ها اضافه کنيم. آيا کسي مي تواند جاي عزيزان از دست رفته خانواده هاي عزادار را بگيرد؟
در پايان بايد گفت که آمار و اطلاعات در خصوص حوادث و تصادفات جاده اي نشان از پرداخت هزينه هاي گزاف مادي و معنوي دارد که عدم توجه به آنها; چه از سوي مردم و چه از سوي مسئولين مي تواند به افزايش فزاينده آن بينجامد. اما به عنوان راه حل بايد علاوه بر بالابردن کيفيت خودروها و الزام آنها به رعايت قوانين و مقررات به خصوص در مورد سرعت خودروهايشان و رونق حمل ونقل ريلي در کشور، توجه خود را بيشتر به سوي افزايش سطح زندگي برخي از اقشار جامعه بيندازيم.
توسعه ناوگان ريلي کشور مي تواند نقش بسيار مهمي در کاهش تصادفات رانندگي، کاهش هزينه و افزايش ايمني و حفظ جان مردم داشته باشد. اما اين بخش نيز با مشکلات عديده اي روبه رو است و تنها جوابگوي 25 درصد تقاضاي حمل و نقل ريلي مي باشد. لذا کشور ما با معضل عدم دسترسي آسان مردم به شبکه ريلي مواجه است. کمبود اعتبارات کافي براي سرمايه گذاري زيربنايي و مشکلات متعدد موجود در اين حوزه از توسعه مناسب زيرساخت ها در حوزه حمل ونقل جلوگيري مي کند. سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي مي تواند ما را از دور باطل افزايش هزينه هاي جاري و عدم توجه به بخش زيربنائي خارج کند و از صرف هزينه هاي ترافيک، تصادفات جاده اي و هدر رفتن انرژي پيشگيري نمايد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن