تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815713120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي كتاب تو/ تهران/1358 كلمات در رديف كاشي ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بررسي كتاب تو/ تهران/1358 كلمات در رديف كاشي ها
داريوش معمار

اگر نوشتن نياز به تجربه يي عميق دارد، خواندن استعداد و حوصله درك تجربه هاي عميق است. از اين جهت است كه فكر مي كنم خواننده بذري كه نويسنده مي پاشد را مانند كشاورزي صبور به بار مي آورد و به اين ترتيب هر كسي را نمي توان خواننده يك نوشته اعم از داستان يا شعر دانست. اين طور به نظر مي آيد كه مرزبندي و تعريف مخاطب عادي و حرفه يي هم از اينجا آمده باشد.

حالا اگر قرار شود نوشتن در مورد يك نوشته را هم به موضوع خواندن اضافه كنيم، با جريان پيچيده يي مواجه مي شويم كه تمام امكانات وجودي شخص را مي طلبد. امكان عقلاني را از آن نظر كه استعداد درك تجربه هاي عميق ديگران و توان استدلال وابسته با آن است و امكان رواني از آن جهت كه احساسي قوي و صبور براي بازسازي چنين جريان ذهني و شرح آن نياز است. موضوع تبيين نقش عملگر ها، لولاها و پاگرد هاي حسي قوي در ساختار و تيپ نوشته (معماري و فرم) نيز از اينجا طرح مي شود. اين موضوع همان جنبه انگيزشي عالي است كه شخصي را ترغيب به خواندن و نوشتن مي كند. اما متن ناهماهنگ و ناجور در ابعاد ساختاري و حسي حتي بهترين خوانندگان را هم ترغيب به خواندن نمي كند. البته اين ناهماهنگي اگر هارموني دروني به بار بياورد مي تواند خود عاملي ترغيبي به شمار بيايد.

اين مقدمه را از آن جهت آوردم كه اول؛ توضيح بدهم چه عوامل انگيزشي مرا ترغيب به نوشتن در مورد كتاب شعر «تو/ تهران/1358» كرده اند و بعد بگويم خود را يك مخاطب ايده آل كه توان كاملي براي نوشتن درباره يك نوشته را دارد، نمي دانم.

آشنايي من با شعر آرش نصرت اللهي به سال 83 برمي گردد زماني كه اولين مجموعه شعر او منتشر شده بود. در اين مجال اندك نمي خواهم به آن كتاب بپردازم اما همين قدر اشاره كنم كه جريان حسي شاعران خطه شمال داراي مشخصات بارز مشتركي است براي مثال تنهايي (مانند درختي در جنگل)، بازتاب عاطفي غريب در قبال طبيعت، طبيعتي كه براي انسان مدرن احساس دوگانه يي از هجوم و حراست را به بار مي آورد. ضمن آنكه آرش نصرت اللهي به واسطه زيستش در آرستارا طبيعتاً براي ما يادآور نوع شعر آن خطه هم است. صدا شده ام/ صدا كه در يك لولاي قديم / زيسته باشد/ مي خواهم درآيم/ برايم باد بفرست.(ص26) شاعري كه در مسير پرپيچ و خم زندگي با كلمه، سختي درك حالات اين عروس پر ادا را بر خود هموار مي سازد، تا روزي كه به حد نزديكي و هم خانگي با كلمه برسد متحمل رنج هاي فراواني مي شود كه كمترين آن بيگانه شدن با معناي عادي كلمات زبان مادري در ابتداي كار و درك عميق تمام اين معناها و ساده شدن طريق در مراحل بعدي است. اين حالت مانند احوال كوهنوردي است كه براي رسيدن به قله سخت در ابتدا دامنه يي صعب العبور و پرخطر را مي بيند، سختي مي كشد و توانش و حالات عادي زندگي اش با او بيگانه مي شود اما طبيعت كوه آرام آرام او را پرورش مي دهد تا جايي كه بر قله مي ايستد و از آن فراز همه چيز را بي واسطه و وسيع درك مي كند، جهان پرپيچ و خم بر قله ساده مي شود و موسيقي سخت طبيعت گويي آواي مهر مادري ساده و نرم بر دل مي نشيند. بايد بگويم بسياري از شاعران اين دوره در شتاب خود از درك اين طبيعت محروم شده اند و همين موضوع آنها را در لحظه بي حواسي به دره هاي عميق شيفتگي رسانده است، اما نصرت اللهي آرام آرام در بستر كلمه در حال رشد است و اين موضوع را مي توان از بديع بودن لحظات ساده شعرش به خوبي دريافت. اينجا بام خانه ماست/ ومن/ مشغول نخ دادن به بادبادكي هستم /كه لحظاتي پس از پايان اين شعر/ نه باد را به ياد مي آورد/ نه من را،(ص17)

احساس تنهايي من شخصي و پناه بردن به تو و من جمعي، تغيير ديدگاه شاعر در هر لحظه نسبت به طبيعت، فقدان عملگري مبتني بر طبيعت در عين وفور عناصر طبيعي در شعر، سعي در ابراز دغدغه هاي آرمانگرايانه، سادگي غيرعمدي، تفسير هاي عيني از موضوعات مختلف ؛عمده مشخصات بارز كتاب شعر «تو/ تهران/ 1358» است. اين فراز و نشيب ها در نشانه هاي موجود، تنوع موضوع و ايده را در شعر ها به بار آورده است و همچنين امكان برقراري ارتباط بدون مشكل را مهيا ساخته است. اما آرمان خواهي هميشه شاعران و نويسندگان را درگير شئون احساسي مي كند، كه در دوران جواني تاثير عالي كلمه را مبدل به مكاشفه يي كليشه يي مي كند. ايده هاي شاعر بي تاريخ و مكان هستند و شكل و فرم خاصي ندارند حتي اگر مجموعه يي از دريايي ها يا لب ريخته هاي او باشند از آب گذشته و در لب مانده اند. اين خصلت دوگانه جنبه يي مهم در كار شاعر است كه نبايد لحظه يي آن را از نظر دور داشت. البته هماهنگ شدن آنها نياز به تجربه و فراستي مفصل دارد. موضوع ديگر تلاش براي تجربي بودن است. بيش از اندازه تجربه گرا بودن از فراز هاي ذهن شاعر كليشه مي سازد و عاري از تجربه بودن شعر را شهيد مي كند، حد وسط اينها درك زمانه است. به نظرم نصرت اللهي بايد در موضوع درك زمانه و نوع تجربه مورد نياز اين زمان براي دستيابي به حد وسط هم تلاش بيشتري داشته باشد. اما به عنوان جمع بندي اين نوشته كوتاه آرش نصرت اللهي را جزء چهره هاي جدي آينده شعر نو فارسي مي دانم كه با دقت در حال طي كردن مسير است. حوصله او در اين راه براي ارائه و كسب تجربه بي شك در آينده برايش بسيار مفيد واقع خواهد شد.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن