تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804353100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهت‌گيري و استانداردهاي توليد محتواي ديني و قرآني در فضاي مجازي/ 39اهميت نقش هدايتي و نظارتي دولت در توليد محتواي ديني مجازي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: جهت‌گيري و استانداردهاي توليد محتواي ديني و قرآني در فضاي مجازي/ 39اهميت نقش هدايتي و نظارتي دولت در توليد محتواي ديني مجازي
گروه وبلاگ و IT: با توجه به بي حد و مرز بودن فضاي اينترنتي، دولت مي‌تواند با هدايت توليدكنندگان محتواي ديني الكترونيكي و نظارت بر توليدات آنها بر ميزان حضور خود در فضاي مجازي بيافزايد.
استانداردهاي توليد محتوا هر روز در دنيا با تغيير و توسعه همراه است و زماني كه مباحث در چارچوب اين شاخص‌ها باشد به روزرساني آن‌ها خود به‌خود انجام مي‌پذيرد.

تعيين استاندارد‌هاي توليد محتوا بايد در چهارچوب خاص و توسط كارشناسان فناوري اطلاعات فراهم شود. بنابراين در تعيين استاندارد‌هاي توليد محتواي ديني نيز نظر كارشناسان ديني، به ويژه مراجع مذهبي كه نقش تعيين‌كننده‌اي در اين جريان دارند، دخيل است.

مراجع ديني و نهاد‌هاي سنتي ترويج دين امروزه با استفاده از قابليت‌هاي فضاي مجازي به اين عرصه نقل مكان كرده و ابلاغ و گسترش دين اسلام را در اين فضا انجام مي‌دهند.

گزارش زير با استفاده از نظر كارشناسان ديني متعدد به بررسي نقش دولت به عنوان نگاهي حمايتي در توليد محتواي ديني با كيفيت بالا و نقش هدايتي دولت در فضاي مجازي خواهد پرداخت كه ابتدا نداشتن انگيزه و تخصص كافي از سوي توليدكنندگان براي تفكر، تأمل، صرف هزينه و وقت كافي روي محتواهاي توليد شده و در زمينه‌اي كه در آن فعاليت مي‌كنند از عوامل تكرار در محتواي ديني مطرح شد.

همچنين دريافتيم كه با توجه به معيارهاي استاندارد محتوا، تكثر و قرائت‌ها از موضوعات ديني موجب سردرگمي مخاطبان مي‌شود، مگر اينكه قوانيني در مورد مسائل و برداشت‌هاي ديني از قبل تعيين شده و وجود داشته‌باشد تا به مخاطب در فهم مطالب كمك كند.

«حسن عسكري»، بلاگر روحاني و مدير انجمن علوم قرآني سايت كانون گفتمان قرآني با اشاره به لزوم حمايت‌هاي دولتي در اين زمينه ابراز داشت: دولت بايد از كساني كه در عرصه دين و توليد محتواي ديني فعاليت مي‌كنند حمايت كند و مشكلات موجود را رفع كند. تا آنها با انگيزه بيشتري اين راه را ادامه دهند و ديگران هم انگيزه پيدا كنند تا در اين عرصه وارد شوند.

وي از جمله حمايت‌هاي دولت را حل مشكلات اينترنتي كشور خواند و يادآور شد: مشكل سرعت و گراني اينترنت در ايران بايد حل شود. تا كاربران ديني راحت‌تر بتوانند كار كنند؛ مراكزي را در شهرها يا مراكز علمي مثل دانشگاه‌ها يا حوزه‌هاي علميه ويژه كاربراني كه در حوزه نشر معارف ديني فعاليت مي‌كنند راه‌اندازي كنند تا كاربراني كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند بدون هزينه و بدون مشكل در كنار هم يك فعاليت جمعي و كارشناسي شده درنشر معارف دين داشته‌باشند.

وي از دولت به عنوان يك مرجع تعيين كننده خط قرمز در فضاي مجازي ياد كرد و تصريح كرد: دولت هم مي‌تواند با برخورد قانوني با متخلفان اينترنتي و كساني كه سايت‌هاي مبتذل و انحرافي راه‌اندازي مي‌كنند، و همچنين حمايت از كساني كه در عرصه ديني خدمت مي‌كنند به نوعي نقش هدايتي دراين عرصه داشته باشد. هرچند كه نقش نظارتي دولت در اين زمينه بيشتر است كه همين نقش نظارتي دولت به مرور مي‌تواند نقش هدايتي پيدا كند.

«ابوالفضل درخشنده» بلاگر و نويسنده‌ي حوزه ادبيات دفاع مقدس گفت: اگر دولت حكم سفارش دهنده را داشته باشد، اين ضربه است. دولت بايد سياست راهبردي داشته باشد و روش‌هاي مناسب و كار آمد را معرفي كند و نبايد تنها سفارش دهنده پروژه‌هاي تحقيقي باشد.

وي خاطرنشان كرد: اين قبيل موارد تنها به نوشتن و بايگاني شدن ختم مي‌شود و در حقيقت دولت بايد مرشدي واقع بين و راهبري راه بلد باشد.

وي اضافه داشت: مهمترين وظيفه دولت هدايت قلم‌ها و انديشه‌ها براي رسيدن به سر منزل مقصود است. سياست‌هاي فرهنگي و معنوي بايد با عنايت بر شرايط موجود و نياز‌هاي جامعه سفارش داده شود و براي اجراي طرح‌هاي مناسب و اجرايي، دولت بايد حمايت‌گر و هدايت‌كننده باشد.

«حرمت‌الله خانگل‌زاده»، وبلاگ‌نويس روحاني «شيعه مذهب برتر» با تأكيد بر حمايت‌هاي غيرمستقيم دولت در فضاي مجازي گفت: دولت به‌طور مستقيم نبايد در اين زمينه كاري انجام دهد ولي بايد سازمان‌ها و گروه‌هايي را كه به‌طور جدي در اين زمينه وارد عمل شده‌اند را حمايت كند.

اين عضو گروه پرسمان قرآني همچنين اظهار كرد: به‌عنوان يك فعال مجازي با نقش هدايتي دولت به‌طور مستقيم مخالف هستم، بلكه بايد نقش دولت را به‌طور غيرمستقيم و باواسطه براي نهادها و سازمان‌هايي كه در جهت كمك به كاربران تلاش مي‌كنند جستجو كرد.

«سيدتقي كمالي»، مدير گروه مطالعاتي توسعه رسانه ديني(حاميم)، درباره نقش دولت در راستاي ارتقاء استاندارد‌سازي توليد محتواي ديني گفت: نقش دولت در توسعه نهاد‌هاي ديني و واگذاري امور اجرايي به فعالان مردمي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

وي ادامه داد: دولت مستقيماً در فعاليت‌هاي اجرايي توليد محتواي ديني و فعاليت در فضاي مجازي دخيل نيست، گرچه نمي‌توان اهميت و جايگاه آن را در سياست‌گذاري و بستر‌سازي فعاليت‌هاي ديني و مطالعاتي در جامعه ناديده گرفت.

كمالي افزود: اما به طور مستقيم نهاد‌هاي ديني در حمايت و جذب گروه‌هاي فعال و توسعه فرهنگ وبلاگ‌نويسي ديني و تحقيق و تتبع براي توليد و نشر محتوا و متون ديني مؤثر هستند.

بلاگر «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» يادآور شد: ضروري است از جوانب مختلف ضمن نهادينه كردن اين فرهنگ، حمايت مادي و معنوي لازم را در توليد محتواي ديني و اشاعه مباني اعتقادي و مفاهيم ديني منظور كرد.

««فاطمه موسوي»، مدير محتوايي پايگاه وبلاگ‌نويسان ارزشي، اشاره كرد: دولت در توليد محتواي ديني نقشي حمايت كننده دارد و نهادهاي دولتي مسئوليت سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، نظارت و حمايت از توليدكنندگان را بايد برعهده بگيرند. اگر دولت بتواند همين نقشي را كه ذكر شد به‌خوبي انجام دهد اثر هدايتي خود را در فضاي مجازي خواهد‌گذاشت.

«مسعود آب آور»، وبلاگ‌نويس ديني، درباره نقش دولت به عنوان نگاه حمايتي در توليد محتواي ديني با كيفيت بالا اظهار كرد: به هر حال يكي از وظايفي كه هر دولت اسلامي ملزم به رعايت آن است تلاش در جهت شكوفايي و زنده نگه داشتن فرهنگ ديني و قرآني در جامعه اسلامي و به موازات آن در جامعه مجازي است.

وي خاطر نشان كرد: دولت بايد بودجه‌هايي براي اين امر و در جهت توليد و حفظ محتواي ديني و قرآني اختصاص دهد.

كارشناس اتاق آيه‌هاي انتظار تصريح كرد: هر دولتي كه دغدغه بيشتري در اين جهت احساس كند انرژي و بودجه بيشتري را در اين مسير صرف خواهدكرد.

حجت الاسلام «قاسم مير شكاري»، بلاگر «منبري در فضاي مجازي»، نيز در اين خصوص بيان كرد: در ايجاد زير ساخت‌هاي مناسب سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مثل افزايش سرعت اينترنت و ارزان‌تر شدن هزينه، و چه در حمايت‌هاي مالي از افراد و مجموعه‌ها و مؤسسات فعال در اين زمينه دولت نقش اساسي و مهمي دارد.

حجت الاسلام «مهدي جليلي»، متعلم كارشناسي ارشد حوزه و وبلاگ‌نويس «يادداشت‌هاي روحاني» نيز اظهار داشت: دولت آنقدر سرگرم مسائل سياسي است كه التفات كمتري بر محتواهاي ديني دارد.

وي ادامه داد: البته اگر از برخورد انتظامي دولت با مقوله‌هاي فرهنگي صرف نظر كنيم، بنده نگاه چندان خوشبينانه‌اي به همكاري صادقانه دولت‌ها بر فعاليت‌هاي فرهنگي و ديني ندارم. تجربه هم نشان داده توليد‌كنندگاني موفق بوده‌اند كه روي همكاري دولت با مقوله‌هاي ذيربط خود حساب نكرده‌اند.

«محمد رضا قاسم تبار»، مدير روابط عمومي شبكه قرآن و معارف سيما، در مورد نقش حمايتي دولت در توليد محتواي ديني با كيفيت تصريح كرد: تجربه نشان داده در بحث ترويج مباحث ديني در ساليان متمادي اجداد ما ايرانيان خودجوش بوده و خود اهتمام به امر تبليغ دين كرده‌اند، ايمان در عمق قلوب همه خانواده‌هاي ايراني بوده و هيچ وقت خود را متكي به دولت‌ها ندانسته‌اند.

وي ادامه داد: اما از سويي دولت‌ها نيز وظايفي را بر عهده دارند؛ حمايت‌ها از تشكل‌هاي ديني در حوزه‌هاي مختلف و پرداختن وزارت محترم ارشاد و سازمان اوقاف و امور خيريه و ديگر نهادها امري بديهي است، خوشبختانه رياست محترم جمهوري چندي است كه وعده ايجاد معاونت قرآن در وزارت ارشاد را داده كه با محقق شدن آن گامي موثر در جهت حمايت‌هاي مادي و معنوي مراكز قرآني خصوصا بسترهاي چون سامانه‌هاي اينترنت و وسايل ارتباط جمعي چند رسانه‌اي برداشته مي‌شود.

همچنين «مهدي مهدوي»، كارشناس ارشد رشته ‌‌‌پژوهش دانشگاه تهران، دخالت دولت را در ارتقاي سطح كيفي محتوا در اين فضا مفيد و لازم ندانست و افزود: دولت بهتر است در ساير وظايف خود و در عرصه‌هاي ديگر فعاليت كند.

«محمد رضا كلاهي»، دانشجوي دكتري جامعه شناسي فرهنگي دانشگاه تهران، دخالت دولت را در ارتقاي سطح كيفي محتوا در اين فضا لازم ندانست و افزود: بخش‌هاي مرتبط دولت (مثلاً وزارت ارشاد)، مي‌توانند رسانه‌هاي خاص خود (از جمله رسانه‌هاي اينترنتي) را داشته باشند، اما دخالت دولت در بخش‌هاي غير دولتي، چه به عنوان حمايت و چه به عنوان ممانعت، تعادل مباحثات را برهم مي‌زند و در مسير جريان آزاد گفتگو اختلال ايجاد مي‌كند.

دكتر «محمد مهدي فرقاني»، عضو هيأت علمي گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، نيز دخالت دولت را در ارتقاي سطح كيفي محتوا در اين فضا مفيد و لازم ندانست و افزود: نگاهي كه به اين مباحث خواهد شد يك نگاه دولتي و قدرتمدار است و به نوعي نگرش رسمي به دين تلقي مي‌شود و در نتيجه پذيرش به‌اصطلاح خوبي بين توده مردم و مخاطبان و استفاده‌كنندگان از اين وبلاگ‌ها نداشته‌باشد.

وي گفت: اين بحث بحثي است كه بايد بين گروه‌هاي مختلف اجتماعي، افرادو تشكل‌هاي غيردولتي به صورت آزاد چرخش داشته باشد و فقط نظارت‌هاي غير مستقيم آن هم از سوي نخبگان ديني روي آنها صورت بگيرد و اجازه داده شود كه اين مباحث آزادنه‌تر جريان پيدا كند و از آن استفاده كنند.

‌پرفسور «علي محمدي »، عضو هيأت علمي گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در اين باره بيان كرد: فضاي مجازي، فضايي است كه نويسندگان وبلاگ بايد احساس امنيت و آزادي كنند و آن انديشه و دركي كه از مسائل ديني و قرآني دارند را بنويسند و دولت هم بايد از اينگونه افراد حمايت كند.

وي ادامه داد: ولي بالا بردن كيفيت منوط به دانش نويسندگان است و براي اعمال عامل كيفي در محتواي ديني، دولت مي‌تواند استاندارد يا معياري را به بحث و گفت‌وگو گذاشته و از وبلاگ‌نويسان بخواهد كه از آن معيارها پيروي كنند.

محمدي گفت: اجبار در پيروي از معيارها موجب كاهش نويسندگان وبلاگ خواهد شد و بنده پيشنهاد مي‌كنم يك مطالعه و پژوهش كلي پيرامون اثر روي مخاطب انجام گيرد تا بتوان معيار يا معيارهايي را مطرح كرد.

«سيد محمد مجد»، معاون فني مؤسسه فرهنگي ياسين رايانه، درباره نقش دولت اظهار داشت: به دليل هزينه بر بودن توليد محتواي ديجيتالي (از هر نوع آن) به ويژه در صورت تأكيد بر بالا بودن كيفيت آن، به حمايت دولت نيازمند است.

وي تصريح كرد: نداشتن هرگونه توجيه اقتصادي در فرآيند توليد و عرضه‌ محصولات فرهنگي به طور اعم و محتواي مجازي به شكل خاص، نقش دولت را در حمايت و هدايت توليد محتواي ديني نقشي اساسي و بي‌بديل مي‌كند.

حجت‌الاسلام والمسلمين «سعيد بهمني»، مسئول كارگروه تعيين جايگاه قرآن در برنامه پنجم توسعه در كميسيون پژوهش‌هاي قرآني شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در اين خصوص اظهار كرد: گاهي شما از مرز دانش عبور كرده و محتوا توليد مي‌كنيد كه اين ادبيات خاص خودش را دارد و سطح تخصصي دانش، پيشينه و مهارت بسيار ويژه‌اي را مي‌خواهد.

عضو شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي قرآني كشور، افزود: حمايت دولت از توليد محتواي ديني در فضاي مجاري با كيفيت بالا امر بسيار محبوب و مناسبي است كه بحمدالله ادبياتش را مقام معظم رهبري شروع كرده‌اند و با نام جنبش نرم‌افزاري، تيم‌هاي نظريه‌پردازي، آزاد انديشي و غيره بر اين امر تأكيد كرده‌اند.

مسئول كارگروه شوراي عالي قرآن، عنوان كرد: حالا چقدر اين فعاليت‌ها محقق شده بايد بررسي شود، اما آنچه كه بيش از همه اهميت دارد اين است كه ما زبان انتقال تراث علمي موجود خودمان را فراهم نكرده‌ايم و پشت خط ابهام مانده‌است.

عضو شوراي پژوهشي مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور پيشنهاد داد: زبان‌هاي مبدل و قلم‌هاي مبدل لازم داريم كه محتواهاي ديني توليد شده را براي اقشار مختلف رقيق و دلنشين كنيم تا بتوانند از آن استفاده كنند كه فكر مي‌كنم اين امر تحققش به فعليت نزديك‌تر است.

«اعظم ده صوفياني»، دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي، دخالت دولت را در ارتقاي سطح كيفي محتوا در اين فضا لازم ندانست و افزود: نيازي به دخالت دولت در توليد محتواهاي ديني نيست، دولت بهتر است كه ابزارهاي توليد را به نحو احسن فراهم كند.

«اكرم اسدللهي»، دانشجوي كارشناسي ارشد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، درباره نقش دولت در ارتقاي سطح كيفي محتواي ديني مجازي تصريح كرد: از آنجا كه وبلاگ‌ها و فضاي سايبر بيشتر شخصي تعريف مي‌شود و كمتر عمومي است، بنابراين دولت در فضايي كه افراد عادي و مستقل ايجاد مي‌كنند نمي‌تواند چندان نقشي داشته باشد.

وي تصريح كرد: دولت با حمايت فعاليت هاي افراد، سازمان‌هاي دولتي، سازمان‌ها و نهادهاي مذهبي كه بودجه خود را از دولت مي‌گيرند، مي‌توانند حمايت خوبي از فضاي مجازي ديني داشته‌باشند.

اسدالهي خاطر نشان شد: دولت مي تواند بر امكانات و شرايط توليد محتواي ديني در فضاي مجازي و شرايط ارائه آن كنترل داشته‌باشد. اما نبايد در توليدات فضاي مجازي دخالت زيادي كند. البته اين شرايط ايده‌آل است و در حاضر دولت و نهادهاي دولتي كنترل زيادي بر اين محتواها دارند.

«اكرم اميني»، دانشجوي كارشناسي ارشد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، نيز درباره دخالت دولت در ارتقاي سطح كيفي محتوا در فضا مجازي افزود: دولت تا جايي كه ‌پشتيبان مالي، حرفه‌اي و تكيه‌گاه حمايتي در اين زمينه باشد، لازم است كه دخالت كند، اما دخالت دولت نبايد منجر به توقف رشد اين محتواها شود.

وي ادامه داد: به هر حال اگر بخواهيم محتواي با كيفيت بالا توليد كنيم نياز به امكانات و زمينه‌هايي است كه گاه تنها در قدرت دولت است كه آنها را ايجاد كند.

«عليرضا شيرازي»، مدير سرويس‌دهنده بلاگفا، يادآور شد: در كشور ما انتظار كمك از دولت تبديل به عادت شده، در صورتي كه الزامي وجود ندارد كه دولت از بلاگرها حمايت مالي كند، مهمترين كار دولت اين است محدويت‌هايي كه نسبت به مطالب وبلاگ‌ها وجود دارد را بكاهد و با اين كار افراد از نوشتن نظرات شخصي خود در مورد يك حكم شرعي يا مذاهب ديگر و ساير مطالب هراسي به خود راه ندهند و اين كار بهتر از حمايت‌هاي شخصي دولت است كه منجر به شكل‌گيري گروه‌هاي وابسته مي‌شود.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن