تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804664469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهترين داستانهاي دفاع مقدس از نگاه نويسندگان؛ آقاي نويسنده ! لطفا شما انتخاب كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: بهترين داستانهاي دفاع مقدس از نگاه نويسندگان؛ آقاي نويسنده ! لطفا شما انتخاب كنيد


------------

هفته دفاع مقدس كه مي شود، روزنامه ها به جنب و جوش مي افتند تا دوباره ياد و خاطره روزهاي 8 سال جنگ و دفاع مقدس را زنده كنند، با آدمهايي كه آن روزها در جنگ بوده اند حرف بزنند، حرفهاي آنها را بشنوند و بعد، از آنها بنويسند.

خبرنگار هر رشته اي به سراغ سوژه مورد نظرش مي رود؛ يكي به سراغ نقاش آن روزها مي رود، يكي به سراغ عكاس آن روزها و يكي به سراغ فيلمساز، يكي به سراغ رزمنده هايي كه اسلحه به دست مي گرفتند و مي جنگيدند مي رود و يكي به سراغ كساني كه در آن روزها شعر مي سرودند و حالا من مي خواهم به سراغ كساني بروم كه از آن روزها نوشته اند و مي نويسند؛ از محله ها و كوچه پس كوچه هايي كه حماسه مي پروريد.

از آدمهايي كه 8 سال چيزي جز شهادت نديدند. از دشمني كه گاه از جنگيدن پشيمان مي شد! اما اين بار نخواستم با نويسنده هاي جنگ حرف بزنم، از آنها خواستم تا از آدمهايي بگويند كه از جنگ و آن روزها نوشته اند. چون احساس مي شود حالا كه از آن روزها، سالهاي زيادي گذشته؛ در اين زمانه آرام و بدون تب و تاب جنگ، شايد خواندن كتابهاي مختلف از نويسندگان دفاع مقدس بتواند تصويري واضح تر و گوياتر از آن روزها به نسل ما بدهد؛ نسلي كه آن روزها به دنيا نيامده بود و يا آن قدر كوچك بود كه تب و تاب آدم بزرگها را نمي ديد.

در گفتگو با چند نويسنده سرشناس، از آنها خواسته ام بهترينهاي آثار دفاع مقدس را معرفي كنند. در اين گزارش عناوين اين كتابها و علت برتري شان را از نگاه نويسندگان مي خوانيد.

گزارش كاملي از يك سقوط
داود اميريان يك اثر پژوهشي را در حوزه دفاع مقدس معرفي مي كند. اين نويسنده مي گويد: اگر كسي بخواهد راجع به 39 روز جنگ خرمشهر مطالعه كند، كتاب پژوهشي «خرمشهر در جنگ طولاني» را بخواند. اين اثر، كتاب جامع و كاملي است كه گزارش كاملي را از سقوط خرمشهر از چند روز قبل از محاصره تا روز آخر مي دهد.«خرمشهر در جنگ طولاني» توسط «محمد دروديان، مهدي انصاري و هادي نخعي» نوشته شده و توسط انتشارات مركز اسناد دفاع مقدس به چاپ رسيده است.

يك دلگرمي تازه
احمد بيگدلي يك داستان كوتاه به عنوان بهترينهاي خواندني دفاع مقدس معرفي مي كند. وي مي گويد: «هر چند در زمينه ادبيات دفاع مقدس بسيار فقيريم و هنوز آثار درخشان خوبي نوشته نشده است، اما داستانهايي هم هست كه ما را به وجود آثار فاخر دلگرم مي كند. يكي از اين داستانها، داستان كوتاه «پرعقاب» از مجموعه داستان «شهر جنگي» نوشته «حبيب احمدزاده» است، كه خواندن آن را هم توصيه مي كنم.»

پرهيز از معضل كليشه شدن
فرهاد حسن زاده هم يك رمان نوجوان را به عنوان يك اثر خواندني با موضوع دفاع مقدس معرفي مي كند.

وي مي گويد: «فكر مي كنم رمان «شبي كه جز واسك نخوابيد» جزو آثاري است كه به معضل كليشه اي شدن؛ كه در حال حاضر گريبانگير آثاردفاع مقدس است، دچار نشده است. به نظرم اين رمان، نگاهي نو نسبت به مقوله جنگ ايران و عراق دارد.»

حسن زاده در خصوص داستان رمان مي گويد: «زمان داستان مربوط به روزهاي اول جنگ و حمله به خرمشهر است.
در بحبوحه جنگ، قرار است براي دختر خانواده خواستگار بيايد و ... نويسنده خواسته در اين بستر داستاني غيرمستقيم اتفاقهاي جنگ را شرح دهد. زبان كتاب بسيار عالي و بي نقص است.اين اثر توانست جايزه هم بگيرد و از آن جا كه نويسنده يك نمايشنامه نويس است، توانسته تصاوير نمايشي زيبايي در كتاب بيافريند.»

«شبي كه جز واسك نخوابيد» توسط «جمشيدخانيان» نوشته شده و انتشارات «كانون پرورش فكري» آن را منتشر كرده است.

خلق موقعيتهاي داستاني بكر
فيروز زنوزي جلالي صحبتهايش را با يك تأسف آغاز مي كند. وي مي گويد: «متأسفانه در حال حاضر در خصوص آثار دفاع مقدس بسيار فقيريم. الان كه فكر مي كنم اثر تازه اي براي معرفي به ذهنم نمي رسد و بايد گريز بزنم به آثار قبلي نويسندگان.»

اين نويسنده، رمان «فال خون» اثر «داود غفارزادگان» را يكي از آثار قابل تأمل معرفي مي كند و مي گويد: « به نظرم «فال خون» رمان خوبي است كه در بستر درستي روايت شده است، موقعيتهاي داستاني بكري توسط نويسنده خلق شده كه فكر مي كنم يكي از بهترين آثار «داوود غفارزادگان» است.

رمان «فال خون» توسط نشر «سوره مهر» منتشر شده و اين اثر به تازگي در آمريكا ترجمه و توزيع شده است.

تركيبي از واقعيت و وهم
نظر فتح ا... بي نياز را يك مجموعه داستان جلب كرده كه آن را معرفي مي كند. او «گوساله سرگردان» مجيد قيصري را يكي از بهترين آثار دفاع مقدس مي داند و مي گويد: «نويسنده در اين داستان ها توانسته به خوبي تركيبي از واقعيت و وهم را ارائه دهد؛ بدين صورت فضاي داستانها از حالت رئاليستي صرف و خشك خارج شده است. از طرفي، نويسنده نخواسته شخصيتهاي سفيد و نوراني در داستانهايش، ارائه دهد و ضعف آدمها را هم نشان مي دهد كه اين مسأله يكي از جذابيتهاي اين اثر است.»

وي مي افزايد: «به نظرم داستان «گوساله سرگردان» و «ماه زده» بهترينهاي اين مجموعه اند.»

مجموعه داستان «گوساله سرگردان» به نويسندگي «مجيد قيصري» توسط نشر چشمه منتشر شده است.

توجه به مسايل انساني
رضا رئيسي يك كتاب خاطره را براي مخاطبان معرفي مي كند. اين نويسنده مي گويد: «در ميان آثاري كه اخيراً منتشر شده، يك اثر در گونه «خاطره» نظرم را جلب كرده است. عنوان اثر «نبرد اليج» است كه توسط احمد خواستار نوشته شده است.»

رئيسي در خصوص محتواي خاطره هاي كتاب مي گويد: «نبرداليج» يادداشتهاي روزانه خود نويسنده است كه زماني به عنوان رزمنده در جبهه هاي جنگ حضور داشته است. آنچه كتاب را جذاب و خواندني كرده، پرداختن نويسنده به زندگي در زمان جنگ است. او جدا از مسايل نظامي، به مسايل انساني و روابطي كه بين رزمندگان حاكم بوده، توجه داشته است. حتي صحنه هايي در كتاب هست كه نشان مي دهد راوي مي توانسته به عراقي ها آن قدر نزديك شود كه حرفهاي آنها را بشنود و در ميان خاطراتش بياورد كه حرفهاي آنها هم نشان مي دهد اگر چه در اين جبهه به عنوان دشمن ما در جنگ حضور داشته اند، اما به هر حال مسايل مختلف زندگي هم براي آنها مهم بوده است. به هر حال، من از لحن ساده و صميمي و پرهيز از شعارگونه نويسي نويسنده خوشم آمد و باعث شد از خواندن اثر لذت ببرم كه خواندن آن را به مخاطبان توصيه مي كنم.»

«نبرداليج» توسط انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس به چاپ رسيده است.

يك داستان متفاوت
مرتضي كربلايي لو هم مثل ساير نويسندگان مي گويد: «به تازگي اثر شايسته اي در حوزه دفاع مقدس منتشر نشده است، اما فكر مي كنم مجموعه «گوساله سرگردان» اثر «مجيد قيصري» متفاوت با ساير آثاري است كه در حوزه دفاع مقدس چاپ شده و به نظرم داستان آخر يعني «گوساله سرگردان» كه عنوان مجموعه را دارد، از بين ساير داستانهاي مجموعه بهتر و مي توان گفت يك شاهكار است».كربلايي لو بعد از گفتن اين جمله، مي گويد: «البته از من دلايل شاهكار بودنش را نپرسيد، كه خيلي مفصل است و فعلاً مجالي براي ارائه دلايل نيست!»

كربلايي لو يك رمان هم به عنوان اثر برتر، در حوزه دفاع مقدس معرفي مي كند. وي مي گويد: «رمان «شب ايوب» داوود غفارزادگان كه قبلاً به نام «شب زخم» چاپ شده بود اثر مختصر، خوب و قابل تأملي است.»

توجه به لذت مخاطب
مجيد قيصري كه اثرش توسط دو نويسنده ديگر معرفي شد، يك كتاب خاطره را به عنوان اثري در خور مطالعه معرفي مي كند. وي مي گويد: «زندگي خوب بود» اثر «حسن نعيمي» كتابي است كه مخاطب از خواندنش لذت مي برد. اين كتاب به صورت خاطره نوشته شده است و خاطرات كسي است كه در زمان جنگ در بهداري به مجروحان خدمت مي كرده است.»
«زندگي خوب بود» توسط انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسيده است.

چالش با نويسنده، خاطره نويس و داستان
كامران پارسي نژاد كه سالهاست در خصوص آثار دفاع مقدس تحقيق و بررسي مي كند، يك مجموعه را كه در سه جلد همزمان با هم چاپ شده است، به عنوان آثاري قابل تأمل معرفي مي كند.

اين پژوهشگر مي گويد: «هر جلد اين مجموعه توسط يك نويسنده نوشته شده است. جلد اول اين مجموعه «نسل باروت» نام دارد. ابراهيم زاهدي مطلق با چند تن از نويسندگان دفاع مقدس گفتگو كرد.و اين گفتگوها را در اين اثر به چاپ رسانده است. البته نويسنده يا همان مصاحبه كننده با ارائه نظرات شخصي خودش سعي كرده نوعي چالش ميان خود و مؤلفان ايجاد كند كه اين مسأله جذابيت اثر را بيشتر كرده است.

امير حسين فردي، احمد دهقان، محسن مؤمني، علي اصغر شيرزادي، محمد رضا سرشار، حسين فتاحي، جواد محقق و ... تعدادي از نويسندگاني هستند كه با آنها گفتگو و بحث شده است.

ضمناً در اين اثر، قبل از هر مصاحبه، بيوگرافي كوتاهي از نويسندگان و سوابق كاري آنها آورده شده است.»

پارسي نژاد در خصوص جلد دوم اين مجموعه مي گويد: «جلد دوم «ياد نگاران» نام دارد كه توسط خانم معزز پرنيان گردآوري شده است. اين اثر شامل گفت و شنود با خاطره نويسان دفاع مقدس است و با همان سبك و سياق اثر قبلي نوشته شده است. نصرت ا... محمودزاده، محسن مطلق، رحيم مخدومي، حميد داوودآبادي، محمد رضا بايرامي، سعيد تاجيك و ... خاطره نويساني هستند كه با آنها گفتگو شده است.»

جلد سوم اين مجموعه سه جلدي، «جنگي داشتيم و داستاني داشتيم» نام دارد كه توسط خود كامران پارسي نژاد، گردآوري شده است. پارسي نژاد در توضيح جلد سوم مي گويد: اين جلد مجموعه، تحقيق و بررسي چهارده داستان دفاع مقدس است كه در آن فقط آثار بررسي نشده، بلكه سعي كرده ام در كنار بررسي آثار، جريان ها و نحله ها و نظريات ادبي را هم مدنظر قرار دهم. به نوعي مي توان گفت:« در قالب اين كتاب، تلفيقي از مباحث تئوري و نقد و بررسي تخصصي آثار، صورت گرفته است. سفر به گراي 270 درجه، آواز نيمه شب، گنجشكها بهشت را مي فهمند، همه زندگي، هلال پنهان، طعم باروت و ... عنوان داستان هايي است كه مورد بررسي قرار گرفته اند.»

اين مجموعه سه جلدي توسط نشر صرير به چاپ رسيده است.

معرفي رمان خودم
محمود گلابدره اي اثر داستاني خودش را معرفي مي كند. او مي گويد: «براي شما رمان خودم را معرفي مي كنم.»
رمان «اسماعيل، اسماعيل» اولين رماني است كه با آخرين تكنيكهاي نويسندگي آن روز نوشته شد. اين رمان را سال 1360، انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان چاپ كرد كه به 29 چاپ با تيراژ 80 هزار نسخه رسيد و به دو زبان عربي و انگليسي ترجمه شد.

»گلابدره اي در خصوص داستان رمان گفت:«اسماعيل، اسماعيل» ماجراي يك پسر كفاش است به نام اسماعيل. او يك بسيجي است كه به اهواز مي رود؛ به قلب جنگ و با بسيجيان 14 ساله ديگر، مي جنگد و دشمن را به عقب مي راند.»

خديجه زمانيان
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن