تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815070821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شناخت بهتر دانشمندان ايراني با «تقويم تاريخ شكوفايي تمدن اسلامي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: شناخت بهتر دانشمندان ايراني با «تقويم تاريخ شكوفايي تمدن اسلامي»
گروه هنر: برنامه «تقويم تاريخ شكوفايي تمدن اسلامي» در 150 قسمت 7 دقيقه‌اي قرار است از شبكه دو سيما روي آنتن برود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومي شبكه دو سيما، بر اساس اين طرح از ميان 366 دانشمند ايراني كه مردم با آنها آشنا هستند، تعداد 150 نفر انتخاب شده‌اند كه به مردم معرفي خواهند شد. هدف از اين طرح، آشنايي بيشتر مخاطبان با دانشمندان ايراني است كه مهجور مانده‌اند.

با توجه به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر نامگذاري امسال به «سال نوآوري و شكوفايي»، در كميته فرهنگ و تمدن شوراي عالي انقلاب فرهنگي، طرحي عنوان شد كه در حال حاضر مراحل پيش‌توليد خود را سپري مي‌كند.

مجتبي شهدادي تهيه‌كننده و كارگردان اين مجموعه، گفت: برخي از دانشمندان ايراني در بين مردم ايران شناخته شده نيستند و مهجور مانده‌اند؛ لذا تصميم بر آن شد اسامي دانشمنداني كه در زمان خودشان از خلاقيتي برخوردار بودند ولي در بين مردم معرفي نشده‌اند را شناسايي كرده و به مردم معرفي كنيم تا آنان با دانشمندان زمان‌هاي گذشته اين سرزمين نيز آشنا شوند. همانطور كه در حوزه دانشمندان خارجي دايرة‌المعارفي با ذكر مشخصات آنان وجود دارد، تصميم گرفتيم همان دايرة‌المعارف را براي ايرانيان در نظر بگيريم.

وي خاطرنشان كرد: اين طرح براي اولين‌بار از سازمان صدا و سيما پخش خواهد شد و پس از پخش از اين شبكه در كتاب‌هاي درسي نيز گنجانده مي‌شود. در حال حاضر بيوگرافي 150 دانشمند و تصاوير آنها آماده شده است.

از دانشمنداني كه براي مردم معرفي‌شده هستند مي‌توان به «جابربن حيان» (دانشمند، كيمياگر، فيلسوف، رياضي‌دان و منجّم)، «ابوعلي سينا» (طبيب)، «فارابي» (فيلسوف)، «ابوجعفر خازن خراساني» (رياضي دان)، «زكرياي رازي» (طبيب، كاشف الكل)، «قياس‌الدين جمشيد كاشاني» (رياضي‌دان و منجّم) اشاره كرد.

همچنين دانشمنداني كه براي مردم ناآشنا هستند، مي‌توان به «بن و موسي» (مهندس و معمار ايراني)، «ابوبكر محمدبن حسن كرجي» (رياضيدان بزرگ ايراني)، «علي بن عباس اهوازي» (طبيب بزرگ ايراني)، «علاء الدين علي بن محمد سمرقندي» (رياضيدان)، «احمدبن ابي صادق نيشابوري» (يكي از پزشكان و كالبدشناسان زمان سقراط) و «ابوعلي مسكويه» (مورخ، فيلسوف و پزشك) اشاره كرد.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن