تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815488951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بهداشت: جلوي صدور مدرك مراكز غير مجاز تربيت دندانپزشك را مي‌گيريم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير بهداشت: جلوي صدور مدرك مراكز غير مجاز تربيت دندانپزشك را مي‌گيريم
خبرگزاري فارس: وزير بهداشت گفت: يك موسسه وابسته به يكي از ارگانها بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت اقدام به پذيرش دانشجو براي تربيت داندانپزشكي تخصصي كرده است كه خلاف است و ما جلوي صدور مدرك آن را مي‌گيريم و سكوت نمي‌كنيم.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، كامران باقري لنكراني عصر يكشنبه در جلسه گفت و گو با دانشجويان علوم پزشكي تهران در تالار ابن سينا اين دانشگاه با اعلام اين مطلب و بدون ذكر نام ارگان مربوطه افزود: نمي‌شود به بهانه اصل 44 و خصوصي سازي كار خلاف كرد، پذيرش دانشجوي علوم پزشكي بايد بر اساس استاندارد و مقررات وزارت بهداشت باشد و ما در اين مورد سكوت نمي‌كنيم، جلوي مدرك دادن اين موسسه را مي‌گيريم و كساني كه از آنجا مدرك بگيرند اجازه فعاليت نخواهند داشت.
وزير بهداشت ادامه داد: نمي‌توانيم در كشور سليقه‌اي عمل كنيم، تربيت دانشجوي پزشكي مقرارت خود را دارد و در مورد تخصص پزشكي پذيرش بايد بر اساس آزمون دستياري باشد، ظرفيت رشته‌هاي دستياري( تخصصي پزشكي) از سال 83 تا كنون افزايش يافته و از 1200به 1700 نفر رسيده است.
وي گفت: اين افزايش دقيقاً بر اساس نياز كشور بوده است به طوري كه ظرفيت برخي رشته‌ها كاهش يافته حتي برخي رشته‌ها تعطيل شدند اما در رشته‌هاي مورد نياز كشور افزايش ظرفيت داشته‌ايم.
باقري لنكراني ادامه داد: در مورد پذيرش در شعب بين‌المللي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي نيز پذيرش فقط از طريق كنكور انجام شده است و گر چه دانشجويان شعب اين دانشگاه‌ها هزينه آموزش را مي‌پردازند و دولت در آنجا هزينه نمي‌كند، اما ورودي اين دانشگاه‌ها مجزا نيست در حالي كه متاسفانه در گذشته برخي از اين مراكز بدون كنكور دانشجو مي‌گرفتند.
وي گفت: از سال 83 تاكنون ظرفيت پذيرش دانشجو در گروه علوم پزشكي نه تنها كم نشده بلكه از 13 هزار نفر به 16 هزار نفر افزايش يافته‌است، اما افزايش ظرفيت كاملاً بر اساس نياز كشور و طي يك رشد منطقي انجام شده است و در سالهاي مختلف افزايش ظرفيت بين 3 تا 5 درصد اعمال شده است، البته در مناطق آزاد علاوه بر كنكور براي پذيرش دانشجو مصاحبه هم انجام مي‌شود و در مدرك تحصيلي فارغ التحصيلان آنها هم عنوان واحد بين‌الملل در كنار نام دانشگاه اصلي ذكر مي‌شود.
وزير بهداشت افزود: ايجاد شعب بين‌الملل دانشگاه‌هاي علوم پزشكي 700 نفر به كل ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته‌هاي علوم پزشكي اضافه كرد و حاصل آن اين بود كه شهريه پذيرش دانشجو در "عجمان" نصف شد و تعداد دانشجوي ورودي در گروه علوم پزشكي در اوكراين نيز از 1700 نفر به 150 نفر كاهش يافت.
باقري لنكراني گفت: يكي از مزاياي فعاليت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در مجموعه وزارت بهداشت اين است كه تربيت نيرو متناسب با بازار كار و نياز وزارت بهداشت انجام مي‌شود، به همين علت ميزان بيكاري در بين فارغ التحصيلان گروه علوم پزشكي كمتر از گروه‌هاي ديگر است البته بيشترين ميزان بيكاري در بين اين رشته‌ها مربوط به رشته مامايي است.
وي افزود: يكي از علل اين بيكاري وجود رشته كارداني مامايي بود كه بازار كار نداشت به همين علت اين رشته به مقطع كارشناسي ارتقا يافت و كارداني آن حذف شد و در 17 مركز دانشگاهي نيز اين رشته به كلي تعطيل شد.
وي گفت: بسياري از نيروهايي كه در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تربيت مي‌شوند مانند كاردان فوريت‌هاي پزشكي يا كاردان بهداشت دهان و دندان يا بهداشت محيط صرفاً براي كار در شبكه بهداشت و درمان كشور تربيت مي‌شوند و در جاي ديگر بازار كار ندارند به همين علت در مورد اين رشته‌ها ركن اصلي پذيرش بومي است تا نيروي شبكه بهداشتي- درماني در روستاها و شهرهاي كوچك استان‌هاي نيازمند به اين تخصص‌ها تامين شود.
وي اضافه كرد: طي 3 سال گذشته 42 هزار نفر در وزارت بهداشت استخدام شدند كه در طول تاريخ وزارت بهداشت بي سابقه است.
وزير بهداشت درباره پذيرش بومي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي نيز توضيح داد: پذيرش بومي امسال فقط در 8 رشته كه كارداني و كارشناسي بودند مانند كارداني فوريت‌هاي پزشكي، بهداشت محيط، بهداشت حرفه‌اي و مانند آن انجام شد، ‌رشته‌هايي كه در تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور وجود دارد و 80درصد ظرفيت پذيرش اين رشته‌ها بومي شد.
وي گفت: در رشته‌هاي مورد بحث كه شامل پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي است به هيچوجه پذيرش بومي نداشتيم و در آينده نيز داوطلب بومي گزيني در اين رشته‌ها نخواهيم بود.
وي افزود: در كنكور امسال كه اعتراضاتي وجود داشت بر اساس توافقي كه با سازمان سنجش داشتيم قرار شد فقط رتبه‌هاي 3 رقمي و زير هزار كه اعتراض دارند بتوانند انتخاب رشته مجدد داشته باشند.
وي درباره كمك هزينه تحصيلي دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي نيز گفت: در سال 84 كه ما آمديم كمك هزينه دانشجويان علوم پزشكي 5/2 برابر شد اما اين پول حقوق محسوب نمي‌شود و كمك هزينه است. با اين حال امسال هم با مصوبه هيئت امناي مشترك دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كمك هزينه دانشجويان phd با تعيين نسبتي از حقوق اساتيد افزايش مي‌يابد و حقوق دانشجويان دستياري نيز 100 هزار تومان بيشتر مي‌شود.
در ابتداي اين جلسه تعدادي از دانشجويان، نسبت به پايين بودن حقوق دانشجويان علوم پزشكي در مقاطع مختلف به خصوص دوره رزيدنتي و دكترا اعتراض داشتند، از كمبود امكانات رفاهي گلايه كردند، خواستار توجه به دانشجويان دوره دكترا در آيين نامه نخبگان شدند و از وزير بهداشت خواستند بين امكانات و امتيازات دانشجويان رشته‌هاي مختلف تبعيض نباشد.
يكي از دانشجويان نيز با گلايه از كمبود كمك هزينه تحصيلي دوره رزيدنتي كه حدود 300 هزار تومان اعلام كرد و مقايسه آن با حقوق 500 ميليون ريالي برخي از اساتيد اعتراض داشت.
انتهاي پيام/ز
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن