تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813019818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به كانون‌هاي قرآني در بهار قرآن ـ 2 توسعه فعاليت‌هاي قرآني، يكي از اولويت‌هاي فرهنگي دولت نهم است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به كانون‌هاي قرآني در بهار قرآن ـ 2 توسعه فعاليت‌هاي قرآني، يكي از اولويت‌هاي فرهنگي دولت نهم است
خبرگزاري فارس: دولت نهم كه با شعارهاي ارزش مدارانه و اصولگرايانه فعاليت خود را آغاز كرد، علاوه بر تلاش براي تحقق شعارهاي راهگشاي اقتصادي در حوزه فرهنگ نيز اقدامات گسترده‌اي را آغاز كرده و به انجام رسانده كه اين فعاليت‌ها در حوزه قرآن مشهود است.


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد مقدس، فعاليت‌هاي قرآني در حوزه فرهنگ آن قدر اولويت يافته است كه حتي مباحث ايجاد معاونت قرآني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از سوي وزير مطرح شده و پيگيري مي‌شود.
اين گزارش از برخي زوايا به نقاط قوت و چالش‌ها در مسير دستيابي به برنامه‌هاي تاثيرگذار قرآني در راستاي ايجاد جامعه قرآني آرماني پرداخته شده است.

خراسان خاستگاه فعاليت‌هاي قرآني در كشور است
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: اين استان، خاستگاه فعاليت‌هاي قرآني در كشور است.
جواد جعفري در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد افزود: فعاليت‌هاي قرآني يكي از شاخص‌ترين فعاليت‌هاي فرهنگي در خراسان رضوي است.
وي گفت: به طور اساسي مشهد به دليل تجمع اهل فرهنگ و انديشه، شخصيت‌هاي علمي و پژوهشي و وجود حوزه علميه، مراكز علمي و همجواري با بارگاه حضرت رضا، خاستگاه فعاليت‌هاي قرآني در كشور است.
وي با اشاره به استعداد بالاي خراسان رضوي در فعاليت‌هاي قرآني خاطرنشان كرد: امروزه اگر مروري در مسابقات بين‌المللي قرآن داشته باشيم، مي‌بينيم بخش قابل توجهي از چهره‌هاي قرآني متعلق به خراسان رضوي و به ويژه مشهد است.
دبير شوراي فرهنگ عمومي خراسان رضوي ادامه داد: در مشهد و خراسان رضوي، فعاليت‌هاي قرآني به عنوان فعاليت‌هاي شاخص در زمينه فرهنگ و معنويت به بهترين وجه ممكن به منصه ظهور مي‌رسد.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي گسترده قرآني در ماه مبارك رمضان به عنوان نمونه‌اي از فعاليت‌هاي قرآني در سال گفت: با توجه به اينكه رمضان ماه بهار قرآن است فعاليت‌هاي قرآني بيشتر تجلي پيدا مي‌كند.
وي افزود: در اين ايام همه ساله مجالس و محافل قرآني چه به صورت محافل خانوادگي و يا مجالس قرآني در مساجد و اماكن متبركه شكل مي‌گيرد و يا مجموعه تلاش‌هايي كه توسط مراكز دولتي و محافلي كه متولي قرآن در طول سال هستند، انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: به عنوان نمونه امسال مجموعه دستگاه‌هاي دولتي و عمومي متولي قرآن، نمايشگاه دستاوردهاي قرآني را با عنوان نمايشگاه قرآن و عترت در محل نمايشگاه‌هاي بين المللي مشهد برگزار مي‌كنند.
وي افزود: جشنواره علوم قرآني با موضوعات مختلف قرآني و با حضور اقشار مختلف مردمي كه از چند سال گذشته در اين استان شكل گرفته است، نمونه ديگري از فعاليت‌هاي قرآني در خراسان رضوي است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي ادامه داد: مرحله شهرستاني اين جشنواره در ماه مبارك رمضان و مرحله استاني آن در دهه فجر انجام مي‌شود.
جعفري اظهار اميدواري كرد كه فعاليت‌هاي قرآني مردم و نهادهاي متولي قرآن در خراسان رضوي نقش موثري در گسترش، اعتلا و عمق بخشي به فعاليت‌هاي قرآني داشته باشد.

68 موسسه قرآني در خراسان رضوي فعاليت مي‌كنند
رئيس دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي نيز گفت: 68 موسسه و مركز قرآني مردمي داراي مجوز از اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي فعاليت مي‌كنند.
محمد عليزاده در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد افزود: موسسات و مراكز قرآني بحث جديدي است كه شروع آن از سال 83 است.
وي ادامه داد: دولت براي ساماندهي مراكز و موسسات قرآني لازم ديد كه اين مراكز و موسسات مجوز لازم را از مراجع ذيصلاح دريافت كنند.
رئيس دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: در حال حاضر 68 موسسه قرآني مردمي در خراسان رضوي در حال فعاليت است كه 100 موسسه قرآني مردمي ديگر نيز با تكميل پرونده خود در انتظار اخذ مجوز از تبليغات اسلامي هستند كه به زودي مجوز فعاليت آنان صادر خواهد شد.
وي سهم شهرستان مشهد در 68 مراكز و موسسات قرآني مردمي را 36 مركز و موسسه ذكر كرد.
عليزاده با اشاره به رويكرد نوآوري در برنامه‌هاي سال جاري دارالقرآن گفت: از ابتداي سال جاري با توجه به بيانات رهبري مبني بر شكوفايي و نوآوري طرح‌هاي جديد و كيفي توسط دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي به اجرا درآمد.
وي طرح‌هاي انتخاب طرح‌هاي برتر قرآني، سنجش معلومات قرآني (نورالهدي) و طرح 1442 را از طرح‌هاي مهم در سال جاري ذكر كرد.
عليزاده درباره جزييات انتخاب طرح‌هاي برتر قرآني اظهار داشت: اجراي طرح‌هاي برتر قرآني در حوزه‌هاي مختلف آموزشي، پرورشي، تعليمي و تبليغي يكي از طرح‌هاي دارالقرآن تبليغات در سال جاري است كه در پايان به طرح‌هاي برتر استاني جوايز نفيسي توسط ستاد مركزي در تهران اعطا مي‌شود.
رئيس دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي ادامه داد: تمام علاقمندان در حوزه‌هاي مختلف يادشده مي‌توانند طرح‌هاي ابتكاري خود را به دارالقرآن ارسال كنند.
عليزاده درباره طرح سنجش معلومات قرآني گفت: اين طرح براي نخستين بار در خراسان رضوي همزمان با سراسر كشور برگزار مي‌شود.
وي ادامه داد: طرح سنجش معلومات قرآني كه به نام نورالهدي است شامل آزمون كتبي از پنج جزء اول قرآن كريم بر اساس تفسير نمونه است كه ثبت نام اين طرح تا پايان مهرماه خواهد بود.
رئيس دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي خاطرنشان كرد: آزمون در تاريخ شش دي ماه سال جاري در پنج حوزه در خراسان رضوي در شهرهاي مشهد، نيشابور، تربت حيدريه، خواف و چناران برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به برگزاري 30 محفل قرآني رمضان در استان گفت: 30 محفل قرآني بايد در شهرهاي خراسان رضوي اجرا شود كه تاكنون 15 محفل در شهرهاي استان برگزار شده است.
عليزاده اظهارداشت: آزمون‌هاي پاياني 17 دوره تربيت معلم قرآن، نيز در خراسان رضوي انجام مي‌شود كه از ابتداي مهرماه امتحانات پاياني آن شروع مي‌شود.
عليزاده افزود: ثبت نام از علاقمندان به دوره‌هاي تربيت معلم توسط دارالقرآن تبليغات اسلامي بعد از رمضان انجام خواهد شد.
وي درباره ويژگي‌هاي طرح 1442 گفت: برگزاري طرح 1442 كه با مشاركت صدا و سيماي كشور برگزار شد شامل آموزش روخواني و روانخواني قرآن كريم سوره يوسف است كه اين طرح ماه رمضان در 40 كلاس استان برگزار شد.
رئيس دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي اظهار داشت: در تابستان سال جاري سومين دوره آزمون شفاهي حفظ قرآن كريم به منظور اعطاي مدرك به حفاظ قرآن برگزار شد كه مرحله نخست آن به صورت كتبي در ارديبهشت و مرحله دوم آن در تابستان برگزار شد.
وي تعداد افراد شركت كننده در مرحله اول اين طرح را 120 نفر از حافظين قرآن ذكر كرد.
رئيس دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزاري مسابقه تفسير قرآن در سوره مباركه يوسف، اهداي 5 هزار جلد قرآن كريم به جلسات فعال قرآني و موسسات قرآني استان را از ديگر برنامه‌هاي دارالقرآن اداره كل تبليغات استان در تابستان امسال ذكر كرد.

اعتبارات قرآني دولت نهم رشد 250 درصدي دارد
رئيس دفتر فعاليت‌هاي قرآني اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز گفت: طبق آمار، ميزان اعتبارات فعاليت‌هاي قرآني در دولت نهم، رشد 250 درصدي در سال 86 نسبت به سال‌هاي گذشته داشته است.
سعيد سرابي در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد افزود: در دولت نهم اتفاقات خوبي در زمينه اعتبارات قرآني به وقوع پيوست.
وي خاطرنشان كرد: در سال 83، اعتبارات قرآني وزارت ارشاد در كشور زير 400 ميليون تومان بوده است كه در سال‌هاي 84 به نزديك يك ميليارد تومان، 85 به 5 ميليارد تومان و 86 به 7 ميليارد تومان رسيده كه در سال 87 اين اعتبار 13 ميليارد تومان است.
وي با اشاره به وجود تشكل‌هاي متعدد قرآني در خراسان رضوي گفت: تشكل‌هاي قرآني مجموعه‌هاي مختلف هستند كه در فعاليت‌هاي قرآني فعال ند و مجوزهاي از ارگان‌هاي مختلف دارند.
وي افزود: آنچه مربوط به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌شود موسسه‌هاي فرهنگي و هنري با سابقه قرآني بنام قرآن و عترت هستند كه در اساسنامه آنان اجازه فعاليت‌هاي قرآني قيد شده است.
سرابي ادامه داد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در ماه مبارك رمضان طرح‌هاي ملي مختلف مانند طرح جامع حفظ قرآن و طرح جامع مفاهيم قرآن كريم دارد كه اجراي آن به عهده تشكل‌ها و موسسات قرآني است.
وي افزود: ارشاد اسلامي با اين تشكل‌ها در اجراي اين طرح‌ها مشاركت دارد به اين صورت كه نيمي از هزينه‌هاي اجراي طرح‌ها را دفتر توسعه فعاليت‌هاي قرآني متقبل مي‌شود، ضمن اينكه اين موسسات نيز وجهي از قرآن آموزان در حد هزينه‌هاي موسسه دريافت مي‌كنند.
وي خاطرنشان كرد: طرح جامع حفظ مفاهيم شامل حفظ سه ساله، شش ساله قرآن و طرح مفاهيم نيز شامل سنين مختلف است.
وي تعداد موسسه‌هاي قرآن و عترت داراي مجوز از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان را 18 موسسه ذكر كرد و گفت: 65 موسسه قرآني نيز تشكيل پرونده داده‌اند و منتظر صدور مجوز هستند.
رئيس دفتر فعاليت‌هاي قرآني اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي ادامه داد: اين اداره كل، علاوه بر 18 تشكل داراي مجوز خود از موسسات در نوبت صدور مجوز نيز حمايت و از نظر امكانات آنان را پشتيباني مي‌كند.
وي با اشاره به تسهيل صدور مجوزهاي موسسات قرآن و عترت گفت: در گذشته صدور مجوز موسسات تك منظوره و چند منظوره قرآن و عترت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام مي‌شد كه اكنون صدور مجوز اين موسسات در استان تسهيل شده است.
به گفته سرابي در حال حاضر صدور مجوزهاي تك منظوره به استان‌ها تفويض شده و گردش كار صدور مجوزهاي چند منظوره نيز توسط وزارت ارشاد كوتاه شده است.

افتخار برگزاري نمايشگاه قرآني خراسان رضوي به دولت نهم تعلق دارد
مديركل اجتماعي و شوراهاي استانداري خراسان رضوي خراسان را كانون فعاليت‌هاي قرآني در كشور دانست و گفت: افتخار برگزاري نمايشگاه قرآني استان، براي نخستين بار به دولت نهم تعلق دارد.
اميرالله شمقدري در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به جايگاه ممتاز خراسان رضوي در زمينه فعاليت‌هاي قرآني افزود: اين خطه جايگاه ممتازي در فعاليت‌هاي قرآني در كشور دارد به طوري كه بخش عظيمي از بزرگ‌ترين قاريان، پژوهشگران و محققين حوزه قرآني متعلق به خراسان رضوي و به ويژه مشهد است.
وي افزود: به تعداد مساجد و تشكل‌هاي فرهنگي خراسان رضوي تشكل‌هاي قرآني در اين استان داريم.
شمقدري با اشاره به وجود 5 هزار و 700 مسجد در خراسان رضوي گفت: اگر از تمام مساجد شهر و روستاي اين استان بازديد داشته باشيد، شاهد فعاليت‌هاي گسترده قرآني در اين مساجد هستيد.
مديركل اجتماعي و شوراهاي استانداري خراسان رضوي افزود: علاوه بر مساجد، فعاليت‌هاي قرآني گسترده‌اي در حسينيه ها، تكايا، بقاع متبركه، تشكل‌هاي دانشجويي، اقشار، بازار و ساير حوزه‌ها و در زمينه قرآني انجام مي‌شود.
شمقدري با اشاره به نگاه ويژه دولت نهم به قرآن گفت: دولت نهم اين افتخار را داشته است كه براي نخستين بار در كشور در مشهدالرضا، نمايشگاه قرآني برگزار كند، يعني به مدت سه سال نمايشگاه قرآني بعد از سپري شده 30 سال از عمر انقلاب در سال‌هاي خدمت دولت نهم داشته باشيم.
مديركل اجتماعي و شوراهاي استانداري خراسان رضوي ادامه داد: افتخار برگزاري نمايشگاه قرآني در مشهد مختص به دولت نهم است و در اين 30 سال در هيچ دولتي شاهد برگزاري اين نمايشگاه نبوده‌ايم.
شمقدري درباره توسعه فعاليت‌هاي قرآني گفت: براي توسعه فعاليت‌هاي قرآني بايد نخبگان و فعالان عرصه قرآني در حوزه‌هاي مختلف آن از جمله قرائت، پژوهش و تفسير را گردهم آوريم تا ايده‌هاي خلاق را گردآوري كرده و تبادل تجربيات داشته باشيم.
به گفته مديركل اجتماعي استانداري خراسان رضوي، يكي از اهداف برگزاري نمايشگاه قرآني نيز گردهمايي نخبگان و فعالين قرآني و تبادل نظر آنان است.

فعاليت‌هاي قرآني جامعه را بيمه مي‌كند
معاون فرهنگي، آموزش و پژوهش اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي تصريح كرد: فعاليت‌هاي قرآني جامعه را بيمه مي‌كند.
اسدالله اسدي در گفتگو با خبرنگار فارس درمشهد خاطرنشان كرد: توجه به وضعيت فرهنگي و مذهبي جامعه در كنار هدايت و حمايت روحانيون بخشي از وظايف سازمان تبليغات اسلامي است.
وي ادامه داد: برگزاري گفتمان‌هاي ديني جوان با محوريت موضوعات ماه مبارك رمضان در 50 پايگاه استان از جمله برنامه‌هاي خاص جوانان و نوجوانان است. در اين گفتمان‌ها به شبهات فكري جوانان پاسخ داده شد و موضوعات عفاف و حجاب، نقش روزه در زندگي دنيايي، نحله‌ها و انحرافات مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
اسدي گفت: علاوه بر اين فعاليت‌ها، برپايي نمايشگاه توليدات قرآني در طول ماه مبارك رمضان در طبقه منهاي يك اداره كل برپاست، ثبت نام از علاقمندان بخش معلومات قرآني به منظور شركت در مسابقات نورالمهدي و برنامه‌ريزي براي راه اندازي 30 محفل انس با قرآن در گستره استان با توجه به سي امين سالگرد انقلاب شكوهمند اسلامي را مي‌توان از ديگر برنامه‌ها عنوان كرد كه هر كدام مخاطبان زيادي را جذب كرده است.
معاون فرهنگي، آموزش و پژوهش اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: راه‌اندازي بيش از 100 كلاس نهضت قرآن آموزي، افتتاح 50 مركز قرآني روستايي در روستاهاي بزرگ و مركزي با عنوان خانه‌هاي قرآن، به منظور پاسخگويي به مسائل و برگزاري جلسات قرآني نيز از جمله برنامه‌هاي اين اداره كل است.
اسدي درباره ديگر برنامه‌هاي قرآني گفت: توزيع 5 هزار جلد قرآن كريم به صورت رايگان بين جلسات قرآني و فعاليت 110 مركز قرآني در طول ماه مبارك را نيز مي‌توان از جمله برنامه‌هاي خاص استان عنوان كرد و به طور كلي، اغلب فعاليت‌ها به اين سمت گرايش دارد.
معاون فرهنگي، آموزش و پژوهش اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي درباره فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي شده شب‌هاي قدر و همزماني اين ايام با هفته دفاع مقدس و همچنين روز قدس افزود: يكي از فعاليت‌هاي رسمي سازمان تبليغات اسلامي مديريت تشكل‌هاي ديني از طريق شوراي هيئات مذهبي استان است كه تا كنون حدود 5 هزار هيئت مذهبي شناسنامه‌دار نيز در اين استان به ثبت رسيده است.
وي افزود: اين هيئات در مناسبت‌هاي مختلف تقويم مذهبي فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي شده و منسجمي را دنبال مي‌كنند كه در ايام شهادت حضرت علي (ع) نيز با برنامه‌ريزي انجام شده فعاليت‌هاي گسترده‌اي از جمله برگزاري محافل و حركت دستجات عزاداري در سطح شهر ها، سياهپوش كردن مساجد معابر و اماكن مذهبي، برپايي سخنراني و ... را در دستور كار دارند.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به همزماني هفته دفاع مقدس با ماه مبارك و ايام ليالي قدر، از تمام ظرفيت‌هاي اين اداره در خصوص گراميداشت اين ايام استفاده مي‌شود.

موازي كاري مهم‌ترين معضل فعاليت‌هاي قرآني است
كارشناس مسئول دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي نيز، موازي كاري را بزرگ‌ترين معضل فعاليت‌هاي قرآني در خراسان رضوي دانست.
محمد مجتهدزاده در گفتگو با خبرنگار فارس در مشهد درباره چالش‌هاي پيش روي فعاليت‌هاي قرآني در استان گفت: نبود يك متولي براي فعاليت‌هاي قرآني، عدم برنامه‌ريزي مناسب در فعاليت‌هاي قرآني، نبود هماهنگي ميان سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف در بحث قرآن، بي‌اطلاعي از برنامه‌ها و طرح‌هاي قرآني يكديگر مهم‌ترين مشكلات و چالش‌هاي پيش روي فعاليت‌هاي قرآني در اين استان است.
وي افزود: همچنين مشاهده مي‌شود تعدادي از اهل فن تدريس، در موضوعات تجويد و تفسير قرآن داراي دانش كافي نبوده و دوره‌هاي كلاسيك وعلوم قرآني را نياموخته اند.
مجتهدزاده عدم تخصيص اعتبارات مناسب براي فعاليت‌هاي قرآني را ديگر معضل فعاليت‌هاي قرآني ذكر كرد.
وي با اشاره به بودجه‌هاي قرآني سازمان‌ها و ادارات مختلف خاطرنشان كرد: تعدادي از سازمان‌ها و ادارات همچون هلال احمر، نيروي انتظامي، معاونت فرهنگي شهرداري و سازمان ملي جوانان اعتبارات خوبي در زمينه فعاليت‌هاي قرآني دارند.
كارشناس مسئول دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي ادامه داد: برگزاري صرف مسابقه توسط دستگاه‌ها در فعاليت قرآني جز هدر دادن اعتبارات دولتي و شهري نتيجه‌اي نخواهد داشت، ضمن اينكه باعث عدم تحقق اهداف برنامه ريزان اين فعاليت‌هاي مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: به طور نمونه افراد شركت كننده در تمام مسابقات قرآني يك گروه خاص هستند به عبارتي ما در مسابقات براي يك عده خاص سرمايه گذاري مي‌كنيم در حالي كه بايد هزينه‌هاي باقي مانده از اين برنامه‌ها را صرف آموزش هاي همگاني قرآني كرد.
كارشناس مسئول دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: اگر اين دستگاه‌ها در تمام برنامه‌هاي قرآني مانند برگزاري يك مسابقه مشاركت داشته باشد و اعتبارات آنان در اين راستا تجميع شود، مي‌توان از هزينه‌هاي باقي مانده براي آموزش همگاني قرآن استفاده كرد تا شاهد رشد و توسعه فعاليت‌هاي قرآني در استان و شهرمان باشيم.
مجتهدزاده گفت: بايد يك طرح جامع قرآن كه وحدت رويه خاصي را در فعاليت‌هاي قرآني دنبال كند، اجرا شود تا شاهد به ثمر نشستن فعاليت‌هاي قرآني در استان باشيم.
وي افزود: خوشبختانه يك طرح كشوري جامع قرآني توسط مراجع ذيصلاح تهيه شده است كه با عملياتي شدن آن مشكلات پيش روي فعاليت‌هاي قرآني برطرف مي‌شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزارش از شبنم كرمي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهاي پيام/م
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن