تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804146810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافق براي تحريم جديد سخت شدمذاكرات بي‌نتيجه عليه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: توافق براي تحريم جديد سخت شدمذاكرات بي‌نتيجه عليه ايران
دنياي اقتصاد- مذاكرات گروه 1+5 در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل با عدم تمايل روسيه و چين به‌تصويب تحريم‌هاي بيشتر در شوراي امنيت عليه ايران، بدون نتيجه پايان يافت. اگرچه نماينده آمريكا در آژانس مدعي شد كه گروه 1+5 در برابر تهران متحد هستند، اما سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: هيچ‌گونه توافقي عليه ايران صورت نگرفت.
اختلاف برسر اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه تهران
مذاكرات 1+5 بدون نتيجه پايان يافت
دنياي اقتصاد – مذاكرات گروه 1+5 در وزارت خارجه آمريكا در واشنگتن با عدم تعهد روسيه و چين به‌تصويب تحريم‌هاي بيشتر در شوراي امنيت عليه ايران، بدون نتيجه پايان يافت. مديران ارشد وزارت خارجه اعضاي گروه 1+5(آمريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) بعدازظهر جمعه درباره پرونده هسته‌اي ايران رايزني كردند، اما اين رايزني‌ها بدون نتيجه مشخصي براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه تهران پايان يافت. در پي انتشار غيررسمي گزارش محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در دوشنبه هفته گذشته كشورهاي غربي با دست‌گذاشتن بر برخي از جملات اين گزارش تلاش كردند تا نشان دهند كه ايران يك برنامه هسته‌اي خاص را پيگيري مي‌كند. اين درحالي است كه اين گزارش، براي سيزدهمين بار برعدم انحراف برنامه هسته‌اي ايران و صلح‌آميز بودن آن تاكيد كرده و بر همكاري‌هاي تهران با آژانس مهر تاييد زده است. با وجود اين تاييدات، اتهام‌افكني عليه جمهوري اسلامي با برگزاري نشست توجيهي شوراي حكام كه طي آن معاون البرادعي تصاوير ادعايي جديدي را عليه ايران براي اعضاي اين شورا به نمايش گذاشت، شدت گرفت و زمينه‌هاي لازم براي نشست مديران ارشد اعضاي گروه 1+5 به‌منظور رايزني عليه برنامه هسته‌اي تهران فراهم آمد. اما صبح روز جمعه افزون‌ بر عدم شركت نمايندگان روسيه و چين در نشست يادشده، سفيران كشورهاي جنبش عدم تعهد در آژانس نيز بيانيه‌اي را در حمايت از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي تهران تصويب و صادر كردند.
در حالي‌كه در نشست عصرگاهي 1+5، كشورهاي چين و روسيه هيچ‌گونه تعهدي براي تصويب تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل ندادند، اما نماينده آمريكا در آژانس مدعي شد كه گروه 1+5 در برابر تهران متحد هستند. اين در حالي است كه رابرت وود سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با اعلام بدون نتيجه بودن اين نشست گفت: هيچ‌گونه توافقي نه در مورد زمان‌بندي و نه درباره محتواي يك قطعنامه جديد در سازمان ملل متحد از سوي كشورهاي شركت‌كننده عليه ايران صورت نگرفت.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در عين حال گفت كه اين شش كشور بر ارائه تدابير بيشتر براي مسير دوم تحريم تحت نظارت شش كشور متعهد شدند.
از سوي ديگر، گريگوري شولتي،‌ نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا كرد: شوراي حكام در نشست اين هفته خود پيام جدي را به ايران در خصوص بازبودن پرونده هسته‌اي اين كشور اعلام مي‌دارد.
به گزارش ايسنا، شولتي در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت: انتظار مي‌رود شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست دوره‌اي خود كه اوايل هفته جاري برگزار مي‌شود، پيام آشكار و قاطعي را به ايران داشته باشد كه در آن تاكيد مي‌كند پرونده هسته‌اي ايران هنوز بسته نشده و همچنان تا زماني كه مسائل مربوط به برنامه هسته‌اي ايران از سوي اين كشور در خصوص سوالات آژانس تشريح شود، باز است.
وي مدعي شد: همچنين اين پرونده تا زماني كه ايران به تمامي سوالات آژانس پاسخ نگويد و به قطعنامه‌هاي بين‌المللي احترام نگذارد باز است.
وي با اشاره به مساله مطالعات ادعايي مطرح شده از سوي آمريكا عليه ايران ادعا كرد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاعات خود را در طول چندين سال و با ابزار و وسايل مختلف و همچنين از منابع متعدد جمع‌آوري كرده و در اين باره از يك منبع واحد يا يك سند استفاده نكرده است بلكه منابع، مدارك، اسناد و بيانيه‌هاي متنوعي را در اختيار دارد از جمله آنچه كه بازرسان بين‌المللي خودشان در جريان عمليات بازرسي و تحقيقات انجام و جمع‌آوري كرده بودند.
شولتي مدعي شد: آژانس تمام اين مدارك را به ايران اعلام كرده و ايران را با آنها روبه‌رو ساخته و از آن خواسته است تا به سوالات مشخص آژانس پاسخ دهد. همچنين محمد البرادعي، مديركل آژانس نيز بارها خواهان شفاف‌سازي ايران شده، اما ايران تا به اين لحظه ابهام‌هاي موجود در پرونده را برطرف نكرده است.
شولتي درباره اين كه ايران همانند ساير كشورها سعي مي‌كند با توسعه توان هسته‌اي از منافع و امنيت ملي خود دفاع كند، اظهار كرد: داوري بر سر نيت ايران براي ما بسيار دشوار است؛ اما بسيار آسان است كه در مورد اقدام‌هاي ايران داوري بكنيم.
وي مدعي شد: ايران براي انجام فعاليت‌هاي هسته‌اي خود تمامي راه‌ها را با عدم تعهد به پروتكل الحاقي يا عدم ارائه پاسخ‌هاي كامل و صريح بسته است. علاوه بر آن مي‌توان به سنگ اندازي‌هاي ايران در مساله تحقيق يا جلوگيري از انجام عمليات بازرسي لازم براي جمع‌آوري اطلاعات اشاره كرد.
اين در حالي است كه مديركل آژانس در گزارش اخير خود با اشاره به همكاري سازنده ايران در انجام بازرسي‌هاي سرزده از سايت‌هاي هسته‌اي ايران خواستار تداوم اين همكاري‌ها شد.
وي همچنين ادعا كرد: سانتريفيوژهايي كه در نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران فعالند، در نتيجه فناوري‌هايي است كه از پاكستان قاچاق شده است.
شولتي در پاسخ به اين سوال كه آيا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صلاحيت لازم براي بررسي مسائلي چون انفجارهاي هسته‌اي و سلاح‌هاي سنگين نظامي را دارد، با غيرعادي خواندن پرونده هسته‌اي ايران گفت: اين مساله از مسووليت‌هاي آژانس نيست كه در مسائلي چون سلاح‌هاي انفجاري نظارت داشته باشد، اما پرونده هسته‌اي ايران يك پرونده غيرعادي است.
وي همچنين با نظامي خواندن برنامه هسته‌اي ايران افزود: همچنين بايد اين حقيقت را بيان كنم كه شوراي امنيت سازمان ملل به آژانس اختياراتي را داده است كه به واسطه آن مي‌تواند فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را كه داراي بعد نظامي است تحت نظارت قرار دهد و ايران را ملزم به همكاري كامل و شفاف با آژانس كند.
نماينده آمريكا در آژانس در پاسخ به اين سوال كه آمريكا سعي مي‌كند تا زمام امور در شوراي حكام آژانس را بر عهده بگيرد و مسائل را آن طور كه مدنظر دارد اداره كند، گفت: تمامي 35 عضو شوراي حكام اعضاي مستقلي هستند كه مواضع ملي خود را دارند و من به عنوان سفير آمريكا سعي مي‌كنم به عنوان يك عضو در اين شورا با همه اعضا براي رسيدن به ديدگاه مشترك و گروهي تلاش كنم؛ اما در مورد مساله هسته‌اي ايران بايد بگويم كه اجماع بر سر ضرورت همكاري ايران با آژانس است.
شولتي همچنين روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتي در لندن گفت: قرار است در نشست مديران سياسي كشورهاي عضو شوراي امنيت در واشنگتن مساله اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران مورد بررسي قرار گيرد.
وي تاكيد كرد كه به اعمال فشار عليه ايران تا زمان تعهد اين كشور به معاهدات بين‌المللي ادامه خواهد داد.
وي همچنين با اشاره به اين كه واشنگتن و مسكو بر سر ارسال پيام مشابه به ايراني‌ها مبني بر همكاري با آژانس توافق نظر دارند، گفت: در اين پيام آمده است كه همكاري ايران با آژانس كافي نيست و ايران نمي‌تواند از درگيري‌ها بر سر گرجستان در ايجاد شكاف در بين جامعه جهاني استفاده كند.
شولتي مدعي شد: مسوولان ايراني موانعي را بر سر اين راه ايجاد مي‌كنند كه بايد اين موانع را برطرف كنند.
وي همچنين در گفت‌وگو با روزنامه الحيات، چاپ لندن، سوريه را به در پيش گرفتن تاكتيك‌هاي ايران متهم كرد و گفت: سوريه نيز تاكتيك‌هاي ايران همچون عدم پاسخ‌گويي به سوالات و عدم اجازه به بازرسان براي بازرسي را در پيش گرفته است. اين كشور در واقع از ايران درس مي‌آموزد.
نماينده آمريكا در آژانس با منفي خواندن گزارش اخير البرادعي درباره برنامه هسته‌اي ايران ادامه داد: اگر بخواهيم پيشرفتي را در اين گزارش ببينيم، چيزي را نخواهيم يافت.
وي ادامه داد: انتظار مي‌رود كشورهاي عضو شوراي حكام در نشست آينده خود تاكيد كنند كه رفتار ايران قابل قبول نيست و بايد با خواسته‌هاي آژانس همكاري كند. آنچه كه من از آن بيم دارم آن است كه مسوولان ايراني معتقدند كه مي‌توانند از كشورهاي 1+5 بگريزند؛ اما گريز ممكن نخواهد بود. آنها بايد بدانند كه بايد با جامعه جهاني همكاري كنند.
شولتي همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاري كويت گفت: معتقدم بحران فعلي در روابط بين غرب و روسيه هرگز روسيه را بر آن نخواهد داشت كه از موضع اصلي‌ خود درباره ضرورت متعهد ساختن ايران به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت دست بردارد.
وي گفت: ما مدارك و دلايل معتبري در اختيار داريم كه تاكيد مي‌كند همكاري موجود بين كشورهاي دايم عضو شوراي امنيت از جمله روسيه و آلمان مستمر است.
در حالي كه مقام‌هاي آمريكايي تلاش دارند تا موضوع هسته‌اي ايران بار ديگر در شوراي امنيت پيگيري شود، وزارت امور خارجه روسيه تداوم همكاري‌هاي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را خواستار شد.
آندره نسترنكو، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه به اعتقاد مسكو تهران بايد كليه تصميم‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد برنامه هسته‌اي را اجرا كند.
بر اساس گزارش خبرگزاري نووستي، وي روز جمعه در كنفرانسي مطبوعاتي ضمن تفسير گزارش شوراي حكام آژانس در مورد برنامه هسته‌اي ايران گفت: از نظر ما اجراي همه تدابيري كه پيش از اين در تصميم‌هاي شوراي حكام آژانس و پس از آن در قطع‌نامه‌هاي شوراي امنيت آمده الزامي است. اين تدابير از نظر اعتمادسازي درباره ماهيت صرفا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران لازم الاجرا است.
وي گفت: در مورد موضع روسيه مي‌توان گفت كه ما هنوز مشغول مطالعه اين سند (گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) هستيم. قرار است كه اين مساله در جلسه شوراي حكام مورخ 22 سپتامبر (اول مهر) مورد بررسي قرار گيرد.
او گفت: در هر صورت همكاري‌هاي دائمي تهران با آژانس بايد ادامه پيدا كند.
در همين حال، الكساندر ياكوونكو، معاون وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد كه رفع تنش‌ها درباره برنامه هسته‌اي ايران فقط به روش‌هاي سياسي و ديپلماتيك و از طريق گفت‌وگو با ايران ممكن است.
معاون وزير امور خارجه فدراسيون روسيه روز جمعه در كنفرانسي مطبوعاتي گفت: تداوم تعامل براي رفع تنش‌ها برسر برنامه هسته‌اي ايران و حل اوضاع كنوني از طريق روش‌هاي سياسي ـ ديپلماتيك ضرورت دارد.
تلاش كشورهاي غربي براي اعمال فشارهاي مختلف بر ايران در حالي صورت مي‌گيرد كه سفراي كشورهاي جنبش عدم تعهد «نم» در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌روز جمعه و پيش از برگزاري نشست گروه 1+5، بيانيه‌اي را در حمايت از فعاليت هسته‌اي ايران تصويب كردند.
در اين بيانيه پس از جلسه دو ساعته كشورهاي عضو عدم تعهد در وين كه پشت درهاي بسته صادر شد با اشاره به تاكيد گزارش تازه محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ‌بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، تصريح شده است كه حق كشورها براي توسعه انرژي اتمي‌براي مقاصد صلح آميز نبايد به هيچ عنوان محدود شود و انتخاب‌ها و تصميمات تمامي‌كشورها از جمله جمهوري اسلامي‌ايران در زمينه استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي و چرخه سوخت بايد محترم شمرده شوند.
در اين بيانيه همچنين بر نقش آژانس به عنوان تنها نهاد صلاحيت دار براي راستي آزمايي تعهدات پادماني كشورهاي عضو تاكيد شده است. اعضاي جنبش عدم تعهد در بيانيه خود بر تحقق منطقه خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي نيز تاكيد كردند و از اسرائيل خواستند تا بدون قيد و شرط و بدون تاخير به ان‌.پي.تي بپيوندد و بي‌درنگ تمامي‌تاسيسات هسته‌اي خود را تحت پادمان جامع آژانس قرار دهد. در بيانيه غيرمتعهد‌ها همچنين بيانيه اجلاس اخير وزيران خارجه اين جنبش در تهران مورد حمايت قرار گرفته است. متن اين بيانيه از سوي سفير كوبا به عنوان رييس دوره‌اي جنبش عدم تعهد در نشست آتي شوراي حكام قرائت خواهد شد. شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌روز دوشنبه هفته آينده تشكيل جلسه مي‌دهد.

مخالفت مسكو ، ترديد آلمان
وزارت امور خارجه‌ روسيه در بيانيه‌اي تاكيد كرد كه با اعمال تحريم عليه ايران در اين مرحله مخالف است و تداوم تلاش‌ها براي حل اين مساله از طريق مذاكرات را خواستار شد.
به گزارش ايسنا اداره‌ مطبوعات و اطلاع‌رساني وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه روسيه در اين مرحله مخالف تنظيم تدابير جديد عليه ايران است و معتقد است كه بايد تلاش‌ها براي احياي مذاكرات سازنده با تهران با هدف پيش بردن روند مذاكرات ادامه يابد.
در بخش ديگري از اين بيانيه تاكيد شده است: طرف روسي بر لزوم تداوم تلاش‌ها براي احياي مذاكرات سازنده با تهران با هدف پيشبرد روند مذاكراتي تاكيد كرد.
در اين بيانيه گفته شده است كه شركت‌كنندگان اين ديدار (نشست 1+5) بر پيروي خود از حل سياسي ـ ديپلماتيك اين مساله بر اساس بسته‌ پيشنهادي مشوق‌‌‌هاي جديد كه در ماه ژوئن سال جاري به ايران ارائه شد و هم‌چنين همكاري شفاف ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي روشن شدن كليه مسائل برنامه‌ هسته‌‌‌اي تهران تاكيد كردند.
هم‌چنين بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه‌ وزارت امور خارجه‌ روسيه تاكيد شده است كه همه‌ حاضران در اين نشست (1+5 در واشنگتن) از اقدام‌‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حمايت و بر لزوم همكاري كامل و شفاف ايران با آژانس تاكيد كردند.
درهمين حال، با وجود اينكه فرانسه و آمريكا در نشست واشنگتن اتخاذ اقدامات جديد عليه ايران را خواستار شدند، آلمان درباره امكان اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران ترديد جدي دارد.
شبكه خبري دويچه وله با اشاره به اين خبر به نقل از نيس پلوتنر، سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان گزارش داد كه هدف آلمان همچنان رسيدن به راه حل مساله هسته‌اي تهران از طريق مذاكره و جلوگيري از دور جديد تحريم‌هاي سازمان ملل است.
وي گفت: پيشنهاد اساسي اتحاديه اروپايي روي ميز است؛ هنوز با ايران براي دريافت پاسخ عيني (به اين پيشنهاد) درحال گفت‌وگو هستيم و اميدواريم پاسخ مثبتي را به اين پيشنهاد دريافت كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان گفت: اگر در مسير مذاكرات هيچ پيشرفتي حاصل نشود، دولت آلمان معتقد است كه شوراي امنيت بار ديگر جاي مناسب‌تري خواهد بود و بايد مذاكرات درباره اينكه آيا قطعنامه‌هاي جديد بايد مطرح شود يا خير انجام گيرد.
وي تاكيد كرد: اين مسيري نيست كه ما به دنبالش هستيم؛ ما پيشرفت در مذاكرات را خواستاريم.
او افزود: فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان در ديدار با منوچهر متكي، همتاي ايراني خود درباره اهميت حل سريع اين مساله تاكيد كرده است.
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن