تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏كنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815054775




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسوشيتدپرس: توافق شش جانبه با كره‌شمالي در حال فروپاشي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آسوشيتدپرس: توافق شش جانبه با كره‌شمالي در حال فروپاشي است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

آسوشيتدپرس در گزارشي تحليلي به برنامه‌ي هسته‌يي كره شمالي و تحولات اخير در روند خلع سلاح هسته‌يي اين كشور پرداخته و با اشاره به خودداري پيونگ يانگ از تداوم اين روند نوشت كه ظاهرا پيشرفت‌هايي كه در اين زمينه حاصل شده بود، در حال از هم پاشيدن است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين گزارش تحليلي آورده است: همان طور كه منتقدان جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا هشدار داده بودند، كره‌شمالي در حال عقب نشيني از قول خود براي كنار گذاشتن تسليحات هسته‌يي‌اش است، يك موفقيت نادر بوش در زمينه‌ سياست خارجي به ياد رفته است، بوش و دستياران عالي رتبه وي كه حواس‌شان به خاطر بحران اقتصادي داخلي و برخي شكست‌هاي ديپلماتيك در خارج از كشور پرت شده است در حال تماشاي سقوط روندي هستند كه پس از مذاكرات طاقت فرسا حاصل شد و تنها چند ماه پيش به نظر مي‌رسيد موقعيتي بزرگ و بين‌المللي به ارمغان آورده و شايد حتي به جنگ دو كره پايان دهد.

در حالي كه زمان باقي مانده از دوره دولت فعلي آمريكا در حال به پايان رسيدن است و ابهامات درباره وضعيت سلامت كيم يونگ ايل، رهبر كره‌شمالي باقي است، پيونگ يانگ به همكاري خود با كشورهاي شش جانبه‌ براي خلع سلاح اتمي‌اش پايان داده و در حال به كار اندازي مجدد راكتوري است كه در ماه ژوئن آن را از كار انداخت. به گفته برخي مقامات، اين كشور علاوه بر آن يك موتور موشكي را آزمايش كرده است كه اين ناقض تحريم‌هاي سازمان ملل است.

شان مك كورمك، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت:‌ ما به تلاش براي پيشبرد اين روند ادامه مي‌دهيم و كارهايي را كه به عقيده ما از نظر ملي به نفع‌مان است انجام خواهيم داد. آن گاه آماده خواهيم بود روند شش جانبه را كه اميدواريم در حال پيشرفت باشد (به دولت بعدي) تحويل دهيم.

اما ظاهرا فهرست مسايلي كه قرار است تحويل داده شود در حال افزايش است.

اميد به دستيابي به حتي يك چارچوب كلي براي توافق‌نامه صلح فلسطين و رژيم صهيونيستي تا پايان سال ميلادي جاري به سرعت در حال كاهش است و ايران نيز همچنان با بي‌توجهي به درخواست‌هاي آمريكا به فعاليت‌هاي هسته‌يي خود ادامه مي‌دهد. علاوه بر آن دولت آمريكا با چالش‌هاي جديدي در آمريكاي لاتين و از سوي روسيه‌اي جسور شده كه به قدرت نمايي در گرجستان و نقاط ديگر مشغول است، روبه‌رو شده است.

كره شمالي براي اولين‌بار روز پنج‌شنبه تاييد كرد كه در حال "مقدمه چيني كامل" براي به كاراندازي مجدد تاسيسات هسته‌ي يونگ بيون است؛ زيرا آمريكا به ارايه مشوق‌هاي موعودش عمل نكرده است. پيونگ يانگ علاوه بر آن اعلام كرد كه ديگر به يكي از درخواست‌هاي اصلي‌اش يعني حذف شدن از فهرست گروه‌هاي حامي ترويسم آمريكا علاقه‌اي ندارد.

وزارت امور خارجه كره‌شمالي در بيانيه‌اي گفت كه اين كشور "راه خود را ادامه خواهد داد".

هادلي با بيان اينكه آمريكا هر از چند گاهي شاهد اين بوده است كه كره‌شمالي مذاكره كرده و آن گاه اين كار را متوقف كرده است ،افزود: آنها مانع تراشي هستند. سعي مي‌كنند اختلاف ايجاد كنند، و اگر ما محكم سرجاي خود بايستيم مجددا به حلقه مذاكرات باز مي‌گردند.

مك كورمك از اظهارنظر درباره اين كه بيماري رهبر كره شمالي كه تحليل‌گران معتقدند حامي مذاكرات شش جانبه است چه تاثيري مي‌تواند بر تصميم‌گيري پيونگ يانگ در اين زمينه داشته باشد، خودداري كرد.

او علاوه بر آن از گمانه‌زني درباره دليل تغيير نظر كره‌شمالي و اين كه آيا آن‌ها اميدوارند به توافق بهتري با دولت بعدي آمريكا برسند، اجتناب كرد.

مك كورمك گفت: من نمي‌دانم رييس‌جمهور و وزير امور خارجه بعدي آمريكا چه كسي خواهد بود، اما شرط مي‌بندم كه معامله‌اي كه آن‌ها با رييس‌جمهور بعدي آمريكا مي‌كنند متفاوت از معامله فعلي نخواهد بود.

وي افزود: در صورتي كه كره‌شمالي به وظايف خود عمل كند ما نيز به وظايف خود عمل مي‌كنيم.

كره‌شمالي يك سال پس از انجام يك آزمايش هسته‌يي در سال 2006 قول داد كه در ازاي دريافت امتيازات ديپلماتيك و كمك در زمينه انرژي تسليحات هسته‌يي خود را كنار بگذارد پيونگ يانگ در اواخر ماه ژوئن اظهاريه هسته‌يي خود را با شش ماه تاخير تحويل داده و برج خنك كننده نيروگاه يونگ بيون را به نشانه تعهد خود منفجر كرد. اما پس از آن كه آمريكا از حذف كره‌شمالي از فهرست كشورهاي حامي تروريسم خود خودداري كرد، توافق شش كشور با بن‌بست روبه‌رو شد.

بوش سال‌ها از گفت‌وگو با كره شمالي خودداري كرد و پيونگ يانگ را كه بخشي از محور شرارت نام گرفته است به دروغ‌گويي و فريب‌كاري در زمينه همه توافق‌نامه‌هايي كه در آن شركت دارد متهم كرد. دولت بوش پس از آن كه با پيوستن به گفت‌وگوهاي شش جانبه موافقت كرد همواره آشكارا نسبت به انگيزه‌هاي كره‌شمالي مشكوك بوده است.

مك كورمك اذعان كرد كه اقدامات اخير كره شمالي (كه پس از بيمار شدن رهبر اين كشور آغاز شد) اقداماتي منفي است و از پيونگ يانگ خواست كه مسير خود را عوض كند.

وي گفت: من از آن‌ها مي‌خواهم به آن نقطه (راه‌اندازي مجدد تاسياست هسته‌يي‌اش) نرسند.

انتهاي پيام
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن