تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815429976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش ايسنا از تكميل مرحله اول ديپلماسي ايران در قفقاز/ متكي در گرجستان: ايران ميانجي ‌نيست اما ايده‌هايش مي‌تواند به خروج از بحران كمك كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش ايسنا از تكميل مرحله اول ديپلماسي ايران در قفقاز/ متكي در گرجستان: ايران ميانجي ‌نيست اما ايده‌هايش مي‌تواند به خروج از بحران كمك كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

وزارت امور خارجه كشورمان كه در دو هفته گذشته ديپلماسي در منطقه‌ي قفقاز را فعال كرده است، در تكميل حلقه‌هاي رايزني‌اش با كشورهاي اين منطقه چهارشنبه گذشته با سفر منوچهر متكي به تفليس، پايتخت گرجستان با مقامات عالي رتبه اين كشور ديدار و گفت‌و‌گو كرد و به اين ترتيب مرحله اول از اقدام ديپلماتيك جديد ايران در منطقه‌ي قفقاز انجام شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به تفليس، گرجستان 16 مرداد (6 اوت) با همسايه شمالي خود روسيه بر سر دو منطقه‌ي آبخازيا و اوستياي جنوبي كه داعيه‌ي استقلال از گرجستان را دارند وارد درگيري نظامي شد.

مسكو به حمايت از گرجي‌هاي روسي‌تبار كه اكثريت جمعيت اوستياي جنوبي را تشكيل مي‌دهد و نيز حضور نيروهاي حافظ صلح روسيه در اين منطقه وارد اين درگيري شد. مداخله روسيه در اين موضوع باعث شد تا گرجستان، سرزمين جام و شمشير، دستي را كه جام در آن است را به سمت آمريكا دراز كند و شمشير را بر سر روسيه بالا ببرد.

جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا در سال 2005 به گرجستان سفر كرده بود و گرجي‌ها به مناسبت حضور بوش در تفليس، يكي از خيابان‌هاي اصلي اين شهر را به نام جورج بوش نام گذاري كردند.

جنگ ميان روسيه و گرجستان نگراني‌ها از بر هم خوردن آرامش و امنيت در منطقه‌ي قفقاز و آغاز شبه جنگ سرد را براي كشورهاي منطقه از جمله ايران و نيز دنيا فراهم كرد.

روسيه در پيشروي به سمت گرجستان تا 25 كيلومتري شهر تفليس پيش رفت.

نيروهاي نظامي روسي در حال حاضر در مرز روسيه با آبخازيا حضور دارند.

در عين حال وزير امور خارجه كشورمان براي بحث و گفت‌و‌گو پيرامون ايده‌هايي در جهت برقراري امنيت و ثبات در منطقه‌ي قفقاز به رايزني با روسيه،‌ آذربايجان، ارمنستان و گرجستان پرداخت. هم چنين متكي در سفر به برلين در اين‌باره با مقامات آلماني بحث و گفت‌و‌گو كرد.

وزير امور خارجه كشورمان به محض ورود به تفليس مورد استقبال معاون وزير امور خارجه گرجستان قرار گرفت.

متكي در اولين ديدارش با مييخاييل ساكاشويلي، رييس‌جمهور جوان گرجستان ملاقات كرد. ديدار وزير امور خارجه با رييس‌جمهور گرجستان بدون حضور نمايندگان رسانه‌هاي گروهي انجام شد. مسوولان كاخ رياست‌جمهوري گرجستان حتي از حضور هيات رسانه‌يي ايران براي ثبت اين ملاقات نيز خودداري كردند.

كاخ رياست‌جمهوري گرجستان بنايي تازه‌ساز در منطقه‌اي فقيرنشين و مشرف بر پايتخت قرار گرفته است.

متكي در ديدار با ساكاشويلي

گام‌هاي مناسب براي رسيدن به امنيت و صلح در قفقاز قابل دستيابي است

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با رييس‌جمهور گرجستان، او را در جريان رايزني‌هاي ايران با كشورهاي روسيه، ارمنستان، آذربايجان و آلمان قرار داد.

متكي در ديدار با مييخاييل ساكاشويلي، رييس‌جمهور گرجستان درباره رخدادهاي منطقه قفقاز و چگونگي برقراري دوباره صلح و ثبات در اين منطقه بحث و تبادل نظر كرد و با اشاره به حوادث اخير و بروز تلفات انساني گفت: وقوع حوادث تلخ اخير و تلفات انساني موجب تاثر است.

وي گفت: ايران رخدادهاي به وجود آمده را پيگيري كرده و نسبت ثبات و امنيت منطقه حساس است.

او با تبيين ديپلماسي اخير ايران در مساله قفقاز و تحولات اخير در اين منطقه، تصريح كرد: ايران با طرف‌هاي حاضر و موثر در منطقه درباره چگونگي رسيدن به راه‌حل‌هاي مناسب براي برون رفت از شرايط فعلي و شناسايي راهكارهاي مناسب در جهت امنيت و ثبات در اين منطقه رايزني‌هاي مثبتي را به انجام رسانده است.

وزير امور خارجه با تشريح مذاكراتش با مقامات روسيه، آذربايجان، ارمنستان و آلمان اظهار كرد: در اين رايزني‌ها درباره ضرورت امنيت و ثبات در قفقاز و رسيدن به راهبردهاي منطقه‌يي در ابعاد مختلف بحث و گفت‌وگو كرديم.

متكي با مثبت خواندن اين رايزني‌ها گفت: هم‌چنين در رايزني‌ها بر شناسايي زمينه‌ها برون رفت از بحران به وجود آمده در منطقه قفقاز به ويژه تفليس گفت‌وگو شد و گام‌هاي مناسب براي رسيدن به امنيت و صلح در منطقه قفقاز قابل دستيابي است.

به گزارش ايسنا، هم‌چنين رييس‌جمهور گرجستان در اين ديدار با اشاره به جايگاه ايران در منطقه اظهار كرد: ايران از جايگاه بزرگ و ويژه‌اي در منطقه برخوردار است و تفليس براي تامين مناسبات خود با ايران احترام خاصي قائل است.

وي با بيان اين كه گرجستان مديون ايران است ادامه داد: رايزني‌هاي متوالي بين تفليس ـ تهران براي پيشبرد مناسبات دوجانبه حائز اهميت است.

ساكاشويلي با تشريح مناقشه جاري ميان كشورش و مسكو اظهار كرد: اين مناقشه خسارات زيادي به بار آورد.

او ابراز اميدواري كرد كه رايزني‌هاي منطقه‌يي و تحرك ايران بتواند زمينه‌ي امنيت و ثبات در قفقاز را ايجاد كند.

رييس‌جمهور گرجستان كه كشورش در حدود چند هفته شاهد درگيري‌هاي نظامي با روسيه بود، افزود: هر قدرت منطقه‌يي كه بتواند وضع فعلي را به شرايط عادي بازگرداند؛ گرجستان آمادگي دارد در چارچوب منطقه‌يي با آن قدرت همكاري لازم را به عمل آورد.

متكي در ديدار با وزير امور خارجه گرجستان:

سفر به تفليس حلقه‌ي پاياني ديپلماسي ايران در موضوع قفقاز است

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با همتاي گرجي خود اظهار كرد: سفر به تفليس حلقه‌ي تكميلي ديپلماسي ايران در قفقاز در مرحله اول اين اقدام بود كه با شناسايي‌هاي زمينه‌هاي مشترك در اين اقدام مي‌توان به برقراري امنيت و ثبات منطقه كمك قابل توجهي كرد.

متكي در ديدار با تقشه لاشويلي با بيان اين كه مديريت بحران جاري از طريق ديپلماسي منطقه‌يي و قفقازي مي‌تواند به امنيت و ثبات براي مردم منطقه بينجامد، گفت: ما براي تحقق اراده رييسان‌جمهور دو كشور آمادگي داريم تا مناسبات دو طرف را با ظرفيت‌هاي جديد مورد بررسي قرار دهيم.

وي گفت: كمك به بحران جاري و مديريت آن از طريق رايزني‌هاي ديپلماتيك منطقه‌يي مي‌تواند به منافع مردم منطقه قرار كمك كند.

متكي اعلام آمادگي كرد كه كميسيون مشترك دو كشور فعال شود.

او هم‌چنين سفر يك روزه به تفليس را حلقه‌ي پاياني ديپلماسي ايران كه در يكي دو هفته اخير در موضوع قفقاز فعال شده است دانست و گفت: رايزني‌هاي چند جانبه با كشورهاي موثر در منطقه (روسيه، آذربايجان، ارمنستان،‌ گرجستان و آلمان) موثر بوده است و كمك كرد زمينه‌هاي مشترك كه به برقراري امنيت و ثبات در منطقه كمك مي‌كند شناسايي شود.

ايران در حدود هشت سال پيش طرحي را با عنوان "3+3" براي حل مشكل قره‌باغ ارايه كرد كه به دليل عدم استقبال ارمنستان و آذربايجان و نفوذ آمريكا در آسياي ميانه از دستور كار خارج شد و امروز ايران با توجه به تحولات اخير ميان روسيه و گرجستان در قالب يك ايده‌ي به روز شده اين طرح را دنبال مي‌كند. در قالب طرح "3+3" كشورهاي ايران، روسيه، تركيه از يك طرف به عنوان همسايگان قفقاز و آذربايجان، ارمنستان و گرجستان - كشورهاي حاضر در منطقه‌ي قفقاز- مشاركت داشتند كه امروز اين قالب در ايده‌هاي جديد تا حدودي جا به جا شده‌اند.

هم‌چنين،‌ پيچيدگي‌هاي حاكم بر منطقه قفقاز موجب شده تا امروز هر ايده و پيشهادي در جهت تامين امنيت و ثبات در اين منطقه نمي‌تواند بدون بررسي مسايل اقتصادي، انرژي، حمل و نقل و غيره به نتيجه برسد.

وزير امور خارجه‌ي گرجستان نيز در ديدار با متكي با اشاره به نقش همسايگان در كمك به امنيت و ثبات منطقه اظهار كرد:‌ نقش ايران و ديگر همسايگان بسيار ويژه و با اهميت است.

او ادامه داد: گام‌هاي گرجستان همواره به احترام به جايگاه همسايگان و كشورهاي منطقه و تحقق دوستي و صلح معطوف بوده است.

وي با تبيين وضعيت منطقه و گرجستان اظهار كرد: برقراري امنيت و حاكميت گرجستان و چگونگي تحقق احترام به تماميت ارضي از اولويت سياسي خارجي تفليس است.

لاشويلي از توجهات كشورهاي منطقه براي تحقق امنيت و ثبات در قفقاز ابراز خرسندي كرد و گفت: هم‌چنين از ديدگاه‌هاي ايران براي تحرك بخشيدن به ديپلماسي قفقاز استقبال مي‌كنيم و آمادگي داريم تا در اين زمينه همكاري كرده و مشكلات موجود را حل و فصل كنيم.

همتاي گرجي متكي كه كشورش چندي پيش درگير مناقشه‌ي نظامي با روسيه بوده است و هم‌اكنون دوران نقاهت را طي مي‌كند،‌ ادامه داد: ما از اين كه كشور همسايه‌ي خود ايران تمامي تلاشش را براي برقراري ثبات در منطقه و احترام به حاكميت كشورها به عمل مي‌آورد قدرداني مي‌كنيم.

وي خواستار فعال ساختن كميسيون اقتصادي مشترك ميان دو كشور و ارتقاي همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه در زمينه تامين امنيت منطقه‌يي شد.

متكي در جمع خبرنگاران:

كار ايران ميانجيگري ميان تفليس و مسكو نيست

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به تفليس، وزير امور خارجه كشورمان پس از آن در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاري گرجستاني مبني بر اين كه آيا ايران مايل است نقش ميانجي بين تفليس و مسكو ايفا كند؟ گفت: كار ايران ميانجيگري نيست، اما طرح ايده‌هايي مي‌تواند براي اين كه بحران منطقه قفقاز مسير برون رفت خود را پيدا كند، كمك كننده باشد.

متكي با بيان اين كه همه جوانب بحران به وجود آمده ميان تفليس و مسكو از سوي ايران در دست بررسي است اظهار داشت: اگر به نظر و موضع خاصي برسيم در ابعاد كلي و جزئي آن را اعلام مي‌كنيم.

او تاكيد كرد: اعلام نكردن موضع در هر زمينه‌اي معنايش اين است كه موضعي در اين زمينه هنوز اتخاذ نشده است.

وزير امور خارجه كشورمان گفت: كار ما ميانجيگيري نيست، اما طرح ايده‌هايي مي‌تواند به برون رفت از بحران فعلي كمك كند.

متكي هدف از رايزني‌هاي اخير ايران را آسيب شناسي بحران حاكم بر منطقه قفقاز دانست و افزود: قفقاز منطقه مهم و حساسي است؛ هر گونه وقوع بحران در يك منطقه جغرافيايي بر تمام منطقه حاشيه خود تاثير مي‌گذارد.

وي با اشاره به رايزني‌هايي كه در يكي دو هفته اخير با مسكو، باكو، ايروان و برخي پايتخت‌هاي اروپايي داشته است،‌ گفت: اين رايزني‌ها براي مرور آخرين وضعيت منطقه قفقاز بود و اميدواريم به نتايج خوبي در جهت اهدافي كه براي تمام منطقه ثبات و آرامش را به همراه داشته باشد، برسيم.

وزير امور خارجه در ادامه گفت: كريدور شمال ـ جنوب بخش مهمي از ارتباطات حمل و نقل ايران با قفقاز و نيز اين منطقه است. هم‌چنين موضوعاتي از قبيل همكاري‌هاي اقتصادي،‌ انرژي و غيره سرفصل‌هاي مهمي در ارتباطات منطقه محسوب مي‌شوند.

وزير امور خارجه تصريح كرد: پيشينه تاريخي دو كشور علاقمندي متقابلي را ايجاد كرده است.

وي در ادامه افزود: ما در كنار بررسي زواياي مختلف بحران به وجود آمده در منطقه قفقاز مناسبات دوجانبه دو كشور را نيز بررسي كرديم و پيشنهادات مطرح شده در جريان گفت‌وگوها در دستور كار قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به تفليس، وزير امور خارجه كشورمان هم چنين در پايان سفر چند ساعته خود به گرجستان با برخي شخصيت‌هاي سياسي گرجستان در محل سفارت ايران در تفليس ديدار و گفت‌و‌گو كرد.

قرار بود وزير امور خارجه كشورمان با رييس پارلمان گرجستان ملاقات كند اما به دليل كمبود وقت اين ديدار انجام نشد.

به گزارش ايسنا، گرجستان كشوري است در منطقه اوراسيا كه مرز بين اروپا و آسياست. گرجستان در مركز و غرب ماوراء قفقاز واقع شده و از شمال با فدراسيون روسيه، از شرق با جمهوري آذربايجان، از جنوب با جمهوري ارمنستان و از جنوب غربي با تركيه هم مرز است.

اين كشور در پي عهدنامه گلستان از ايران جدا و ضميمه‌ي روسيه تزاري شد. گرجستان در سال 1991 و به دنبال فروپاشي اتحاد جماهير شوروي مستقل شد.

ساكاشويلي از بانيان انقلاب مخملي است كه منجر به سرنگوني ادوارد شوارد نادزه شد. او در 4 ژانويه سال 2004 به عنوان رييس جمهور گرجستان انتخاب شد.

او پس از انتخابات از اهميت روابط با روسيه وبهبود روابط با دنياي خارج سخن گفت. او با مشكلات بزرگي در كشورش از جمله وضع نامساعد اقتصادي و جدايي‌خواهان آبخازيا و اوستياي جنوبي روبروست.

انتهاي پيام
 جمعه 29 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن