تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815572291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آخرين مواضع انتخاباتي روحاني/هنوز تصميم نگرفته ام / رسانه ها شبهات مردم براي حضور را رفع كنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آخرين مواضع انتخاباتي روحاني/هنوز تصميم نگرفته ام / رسانه ها شبهات مردم براي حضور را رفع كنند
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه "هنوز تصميمي براي حضور در انتخابات نگرفته ام" گفت: يكي از رسالتهاي مهم رسانه ها در موقعيت فعلي آماده كردن مردم براي حضور گسترده و موثر در انتخابات رياست جمهوري است.

به گزارش خبرنگار مهر دكتر حسن روحاني چهارشنبه شنبه شب در ضيافت افطار اصحاب رسانه كه طي روال ساليانه در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد ، در پاسخ به سوالي در مورد كانديداتوري خود يا سيد محمد خاتمي در انتخابات دهم رياست جمهوري گفت: بنده هنوز براي كانديداتوري تصميمي نگرفته‌ام و در مورد آقاي خاتمي هم از خودشان بپرسيد. چون اگر ايشان به من هم وكالت مي‌داد نمي‌توانستم جواب شما را بدهم.

رسانه ها مردم را براي انتخابات آماده كنند

نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي خطاب به مديران و اصحاب رسانه با اشاره به آمار مشاركت در انتخابات مختلف خاطرنشان كرد: اهتمام به سرنوشت كشور ايجاب مي كند رسانه ها با نگاهي غير سطحي مردم را به حضور در صحنه تصميم گيري تشويق كنند و كساني را كه احتمالا و با هر انگيزه و تصوري در انتخابات گذشته شركت نكرده اند به صحنه بياورند. حتي مردم بايد بدانند كه حضور در انتخابات در سرنوشت و معيشت فردي آنها نيز اثر مستقيم دارد و هيچ كس نمي تواند بگويد كه نسبت به معيشت خود بي تفاوت است.

نقش دولت با اهميت تر از قوه قضاييه و مقننه است

وي با تشريح اختيارات قيد شده در قانون اساسي نقش دولت را بارزتر و با اهميت تر از دو قوه قضاييه و مقننه دانست و تاكيد كرد: دولت بويژه هم در مسائل اقتصادي هم در روابط خارجي نقش با اهميتي دارد. به طور مثال مبناي سياستهاي كلي نظام و همچنين برنامه هاي پنج ساله پيشنهاداتي است كه بدنه كارشناسي دولت ارائه مي كند و مانند لايحه بودجه ساليانه در مراجعي مثل مجلس يا مجمع تشخيص مصلحت نظام با تغييراتي اندك به تصويب مي رسد.

روحاني گفت: در درون خود دولت هم نقش رئيس جمهور ممتاز و كليدي است كه اختيار انتخاب و عزل معاونين و وزرا و همينطور تغيير در ساختار اداري و اجرايي كشور از جمله آنهاست.

وي با تاكيد بر اينكه گاه ناچيز ترين استفاده رئيس جمهور از اختيارات خود بزرگترين تاثيرات را در زندگي مردم و حوزه هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي بجاي مي گذارد يادآور شد: مثلا اينكه دولت به راحتي تعرفه يك كالا را بالا يا پايين مي كند يعني در يك لحظه تعرفه واردات صفر مي شود و بعد از واردات دوباره تعرفه آن كالا بالا مي رود ، اين موضوع تاثير زيادي در تنظيم بازار و زندگي روزمره مردم مي گذارد.

روحاني ادامه داد : در طي سالهاي اخير ملاحظه كرده ايد كه دولت با تصميم گيري هاي مختلف به يكباره پول را به جامعه پمپاژ كرد و حجم نقدينگي در كشور در كمتر از دو سال از دو برابر هم عبور كرد. اين موضوع تاثير فراواني در نظام مالي كلان كشور و همچنين امور روزمره مردم داشت و همه آن را احساس كردند. لذا قدرت دولت و اختيارات رئيس جمهور در سرنوشت كشور و تك تك آحاد جامعه نقش آفرين است.

انتخابات رياست جمهوري همه سرنوشت كشور نيست

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوال يكي از حاضران درباره تحليل وي از انتخابات رياست جمهوري آينده يادآور شد: انتخابات رياست جمهوري را بايد در حد و ظرف خودش ببينيم و در نظر داشته باشيم كه رياست جمهوري همه سرنوشت كشور نيست و تغيير رئيس جمهور هم به معني تغيير در همه ابعاد و برنامه هاي كشور نخواهد بود.

روحاني بيان داشت : بعد از رهبري كه جايگاه رفيعي در نظام دارند، در ميان سه قوه هيچ كدام نقش و اهميت دولت را ندارند، چون اجراي قوانين را بر عهده دارد. ضمن اينكه خود در تدوين و پيشنهاد بسياري از قوانين نيز داراي اختيار است.

لزوم تشريح اهميت جايگاه رياست جمهوري براي مردم

روحاني در ادامه در پاسخ به سئوال يكي از اصحاب رسانه كه با اشاره به دولت فعلي از او سوال كرد آيا رئيس جمهور آينده بايد با اختيارات وسيع به مردم معرفي شود يا محدود خاطرنشان كرد: اختيارات رئيس جمهور در قانون اساسي تصريح شده و ربطي به اين رئيس جمهور و آن رئيس جمهور ندارد . من نمي خواهم بگويم الگوي رفتاري رياست جمهوري آينده چه كسي باشد بلكه معتقدم في ذاته رئيس جمهور نقش ممتازي در كشور دارد. در زمان آقاي هاشمي نقش ايشان را ديديم و تاثير شخص آقاي خاتمي را هم در دوران رياست جمهوري شاهد بوده ايم. اكنون نيز روش ديگري را در دولت آقاي احمدي نژاد تجربه مي كنيم. بنابراين علاوه بر جايگاه رياست جمهوري شخص رئيس جمهور نيز در سرنوشت كشور اهميت دارد. لذا ما بايد كاري كنيم تا مرم اهميت موضوع را لمس كنند.

رسانه ها شبهات مردم در زمينه انتخابات را رفع كنند

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به سئوال يكي ديگر از حاضران كه بي اعتمادي مردم به تاثير رايشان را علت بي رونق بودن انتخابات در كشور خواند اظهار داشت : طبيعي است كه مردم بايد به نظام اعتماد كنند و اگر اعتماد مردم خدشه دار شود و احساس كنند رأيشان تاثيري ندارد انتخابات بي رونق مي شود. اين خطر بزرگي است كه مردم در تاثير راي خود ترديد داشته باشند.به همين جهت برايند عملكرد متوليان انتخابات بايد افزايش اعتماد عمومي در اين باب باشد.

وي ادامه داد: رسانه هاهم بايد تلاش كنند كه اگر شك و شبهه اي براي مردم وجود دارد رفع شود. به عنوان مثال يكي از شبهه ها و شايعه هاي مطرح در ايام انتخابات اين است كه آماري كه از صندوقها در مي آيد با آماري كه وزارت كشور مي دهد ممكن است فرق داشته باشد . مجلس مي تواند مقرراتي وضع كند تا نتايج شمارش آرا صندوق به صندوق به رسانه ها اعلام شود.

روحاني با بيان اينكه اگر شبهات مردم در زمينه انتخابات برطرف نشود پايان دموكراسي فرا مي رسد تاكيد كرد: ترس و نگراني، شايعات وعدم اعتماد باعث مي شود كم كم مردم به پاي صندوقهاي راي نيايند و رسانه ها مي توانند از طريق گفتگو با نخبگان و احزاب و گروهها راه حلي براي رفع شبهات بيابند.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري در ادامه خاطرنشان كرد : يكي ديگر از شبهات اين بود كه در انتخابات مجلس نمايندگان جريانها در پاي صندوق حضور داشتند اما در زمان شمارش آرا آنان از محل خارج شدند و اين هم بايد حل شود و براي بالا رفتن اعتماد عمومي مي توان اجازه داد نمايندگان و ناظران تا زمان صورت جلسه نهايي و شمارش آرا در پاي صندوق حضور داشته باشند.

وي اضافه كرد: اگر برخي از مردم در انتخابات شركت نمي كنند به اين دليل نيست كه از نظام خسته شده باشند بلكه به دليل همين شبهات و شايعات است . ما بايد به اين سئوالات پاسخ بدهيم و شبهه ها را ريشه كن كنيم تا اعتماد مردم افزايش يابد. اين به عنوان يك وظيفه ملي براي ما خيلي اهميت دارد.

رئيس جمهور بايد ملي و فراجناحي برنامه ريزي و عمل كند

به گزارش مهر ، روحاني در بخش ديگري از سخنانش در خصوص ويژگيهاي رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه رجال سياسي و مذهبي بودن مهمترين ويژگي رئيس جمهور است تصريح كرد: هيچ عيبي ندارد كه فردي نامزد احزاب يا گروههاي خاصي باشد يا از سوي آنان حمايت شود اما بعد از تصدي رياست جمهوري اگر ذهنش را منحصر به يك گروه، حزب يا جناح كند هميشه با گرفتاريها مواجهيم و نبايد هر كس به عنوان رئيس جمهور برگزيده مي شود به قول معروف اتوبوسي بيايد و اتوبوسي برود. ديد رئيس جمهور بايد ملي باشد و كسي بيايد كه در تنگناهاي مسائل حزبي گرفتار نشود. ملي بينديشد يعني خود را منتخب ملت ايران بداند و در مقام عمل ملي فكركند و در مجموع فراجناحي انديشيدن و عمل كردن يكي از مهمترين ويژگيهايي است كه رئيس جمهور بايد داشته باشد.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام اهتمام به بحث كارشناسي را از ديگر ضرورتهاي رئيس جمهور دانست و گفت: رئيس جمهور هر چقدر هم كه باسواد باشد به هر حال يك نفر است و بايد از حاصلجمع خرد ملي براي اداره كشور استفاده كند. البته در بحث كارشناسي نيز نبايد مسائل خطي و جناحي وجود داشته باشد بلكه در بحث كارشناسي، صرفا پژوهش، علم و دانش مطرح است و بايد از نظر همه بهره گرفته شود.

وي همچنين با اشاره به اينكه رئيس جمهور بايد بتواند اهم را از مهم تشخيص بدهد تاكيد كرد: خيلي از كارها خوب و مفيد است اما بايد در دنياي امروز محاسبه شود كه آثار و نتايج اين كار چه خواهد بود. چون رئيس جمهور تعلق به خودش ندارد و به نمايندگي و براي ملت ايران تصميم مي گيرد. علاوه بر اين رئيس جمهور بايد جامعيت داشته باشد يعني با مسائل اقتصادي ، سياسي و غيره آشنا باشد . در مورد روابط خارجي نيز من تعجب مي كنم كه برخي سخناني به زبان مي رانند و فكر مي كنند چاره مشكلات كشور كشيدن يك ديوار به دور كشور است . معتقدم نه بايد به مناسبات و مقررات بين المللي بي توجه بود و نه اينكه تسليم تصميم ديگران شد. بلكه بايد با تدبير و تشخيص اهم از مهم ، منافع ملي را حداكثري كرد.

روحاني افزود : رئيس جمهور بايد تدبير داشته باشد يعني عاقبت اقدامات خود را در نظر داشته باشد و پايان و آخر كار را قبل از تصميم ببيند . رئيس جمهور بايد خود را وقف انقلاب و ملت كند نه اينكه انقلاب و ملت را در يك دايره بسته و محدود خلاصه كند.

رئيس جمهور آينده با مجلس هشتم مشكلي نخواهد داشت

در ادامه اين نشست يكي از حاضران از روحاني سوال كرد كه آيا رئيس جمهور آينده در مورد تعامل با مجلس هشتم با مشكل مواجه نمي شود كه روحاني پاسخ داد : بعيد مي دانم كه مشكلي بوجود بيايد چون به عنوان مثال آقاي هاشمي رفسنجاني در دور اول رياست جمهوري خود با مجلس سوم كه در اختيار نيروهاي موسوم به چپ بود تعامل داشت و در مجلس چهارم نيز كه در اختيار گروه مقابل بود فعاليت كرد و آقاي خاتمي نيز در زمان مجلس پنجم رئيس جمهور شد و در حالي كه ما گمان مي كنيم كه مجلس ششم در اختيار حاميان آقاي خاتمي بود اما خود آقاي خاتمي بارها اعلام كرد كه رفتار مجلس پنجم با او سازگارتر از مجلس ششم بوده است. بنابراين من فكر نمي كنم كه رئيس جمهور آينده در خصوص تعامل با مجلس هشتم مشكلي داشته باشد مخصوصا اگر فراجناحي عمل كند.

نظام در مورد منافقين تدبير خوبي داشته و موفق هم بوده است

نماينده رهبر انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي در خاتمه در پاسخ به سئوال مدير يكي از سايتهاي خبري اينترنتي كه از او درباره تدبير دولت در خصوص منافقين سئوال كرد ، به شوخي اظهار داشت: به نظر من ما بهتر است ابتدا موضوع همدلي نيروهاي انقلابي و ياران امام و مدافعان انقلاب را حل كنيم بعد به سراغ منافقين برويم كه در برابر اقتدار انقلاب و عظمت ملت عددي نيستند. هر چند كه در خصوص منافقين نيز وزارت اطلاعات كارهاي خوب ، موثر و زيادي در سالهاي اخير انجام داد كه نتايج موفقي داشت.

وي تصريح كرد: در مجموع جمهوري اسلامي ايران با توابين منافقين با سعه صدر رفتار كرد در حالي كه منافقين از پشت به ملت خنجر زدند و هيچ كشوري از چنين افرادي به راحتي نمي گذرد، چون در زمان جنگ بيشترين خباثت را عليه ملت داشتند و به وطن خود خيانت كردند. اما در عين حال به اعتقاد من نظام در مورد منافقين تدبير خوبي داشته و موفق هم بوده است چون صدها نفر از آنان كه نادم و پشيمان شده اند به كشور بازگشته اند و اكنون به راحتي زندگي مي كنند.

يادآوري مي شود در اين مراسم جمعي از مديران عامل خبرگزاريها ، مديران مسئول روزنامه ها ، سردبيران رسانه ها و چهره ها و فعالان سياسي حضور داشتند.
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن