تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815456833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توقف دوباره آزادراه تهران- شمال ؛ طلسم اين راه كي مي شكند؟


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: توقف دوباره آزادراه تهران- شمال ؛ طلسم اين راه كي مي شكند؟
گروه ميهن: جاذبه هاي زيباي دريا، كوههاي مخملين سبز و جنگلهاي طبيعي و مناطق گردشگري بسيار زيباي شمال كشور، اين منطقه را به شلوغ ترين منطقه گردشگري تبديل كرده است.

وجود تالابهاي بين المللي با تنوع پرندگان و گياهان، رودخانه جاري و مناطق ديگر سياحتي نظير ماسوله چشم انداز زيبا و خيره كننده ديگري را در اين ديار ترسيم كرده است.
طبيعي است كه باوجود چنان زيباييهاي دل انگيز، دلهاي انبوه ايرانيان در تعطيلات متوجه شمال شود و براي رسيدن به اين ديار و لذت بردن از موهبتهاي خدادادي وجود زيرساختهاي حمل و نقل مناسب، ضروري مي نمايد.
از آنجا كه جمعيت كلان شهر تهران، شمال را براي مسافرت انتخاب مي كنند ضرورت وجود آزادراهي به سمت شمال از سالها پيش مطرح بود.
جاده هراز و جاده چالوس هم تقريباً همه مي دانند كه به هيچ وجه گنجايش عبور دادن انبوه وسايط نقليه را ندارد.
در اينجا بود كهمطالعات مربوط به طرح احداث آزادراه تهران - شمال اولين بار در سال 1356 به تصويب رسيد. در آن هنگام، يك شركت فرانسوي، داوطلب احداث آن با سرمايه در طي 5 سال بود و تنها شرطش، وصول عوارض از وسايل نقليه عبوري در مدت 10 سال پس از بهره برداري از آزاد راه مذكور بود. با احتساب بهره و سود سرمايه، هزينه احداث آزادراه در آن هنگام به 750 ميليارد ريال مي رسيد.
در آن زمان، يك سرمايه گذار ايراني به نام «گلزار» پيشنهاد كرده بود كه در ازاي دريافت 100 ميليون مترمربع از اراضي منطقه، آزادراه مذكور را در طول پنج سال احداث و تحويل نمايد كه اين پيشنهاد مورد توجه قرار نگرفت.به هر حال، كلنگ آغاز اجراي اين پروژه در سال 1375 به زمين زده شده است. عقد قرارداد مشاركت با بنياد مستضعفان در سال 1375 با برآورد 2500 ميليارد ريال و سهم الشركه وزارت راه و ترابري به مبلغ 150 ميليارد ريال به صورت مقطوع جهت تملك اراضي و واگذاري 5/62 ميليون مترمربع زمين به وسيله دولت و بقيه تعهدات و هزينه ها براي تكميل و بهره برداري از آزادراه توسط بنياد تعهد گرديد.در سال 1380 به علت محدوديتهاي مبتلا به واگذاري زمينهاي تعهد شده مذاكرات براي تغيير قرارداد شروع و نهايتاً در سال 83، متمم قرارداد منعقد و عمليات اجرايي در سال 84 با هزينه كرد 75 ميليارد ريال و تأمين اعتبار بابت برگزاري جلسات، رفع مشكلات و سوءتفاهمات، انتخاب بانك عامل و انجام كارهاي بانكي اقدام و عمليات اجرايي با شرايط جديد شروع گرديد.
سال 1381 رئيس جمهوري وقت ايران پروژه ساخت آزادراه تهران - شمال را جزو پروژه هاي داراي اولويت انتخاب كرد، ولي در تخصيص اعتبارهاي اين طرح در دولت گذشته تعلل صورت گرفت. دولت نهم نيز پس از استقرار، مصوباتي در اين خصوص داشت كه از جمله آنها، موافقت شوراي اقتصاد با درخواست وزارت راه و ترابري براي اصلاح تأمين منابع مالي فاز نخست آزادراه تهران- شمال بود.
مبلغ معادل 33 ميليون دلار توسط بنياد به بانك عامل پرداخت گرديد.
***
*توقف كار؛ نه تأييد و نه تكذيب
خبر توقف ساخت آزادراه تهران - شمال در منطقه شهرستانك در حالي منتشر شده كه شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، اين خبر را نه تأييد و نه تكذيب مي كند.يك مسؤول در اداره حفاظت محيط زيست در روزهاي اخير از توقف عمليات اجرايي پروژه ساخت آزادراه تهران-شمال در منطقه شهرستانك خبر داده و گفته است: توقف اين پروژه به دليل عدم دريافت تأييديه زيست محيطي و حكم دادسراي عمومي و انقلاب كرج انجام شده است.
در همين حال، مدير روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در گفتگو با مهر گفت: اخبار منتشر شده از سوي برخي رسانه ها مبني بر توقف روند اجراي آزادراه تهران-شمال در محدوده كرج، به دليل عدم ابلاغ حكم به وزارت راه و ترابري، هنوز از سوي اين شركت قابل تأييد يا تكذيب نيست.
سيد حسين كرماني افزود: با توجه به اهميت ساخت آزادراه تهران- شمال براي حل تمام مسائل مربوط به اين آزادراه، كميته اي با حضور وزير راه و ترابري، وزير مسكن و شهرسازي، وزير جهاد كشاورزي، وزير دادگستري، سخنگوي دولت، رئيس سازمان محيط زيست و مديرعامل شركت آزادراه ها تشكيل شده است و تمامي موارد در آن مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
كرماني خاطرنشان كرد: تنها مواردي كه خارج از بررسي اين كميته ممكن است اتفاق بيفتد، تخلفات جزئي پيمانكاران و كارگران آنان در رعايت برخي مسائل است كه آن هم تا ابلاغ رسمي حكم، قابل اظهارنظر نيست.
مجري ساخت آزادراه هاي كشور نيز حاضر به گفتگو درباره خبر توقف فعاليت ساخت آزادراه تهران- شمال نشد.
اين در حالي است كه حميد بهبهاني، وزير راه و ترابري رفع مشكلات احداث آزادراه تهران- شمال را يكي از اولويتهاي كاري خود اعلام كرده و گفته است: راهكارهاي تسريع ساخت اين آزادراه در نظر گرفته شده است.
با وجود اشباع ظرفيت جاده شمال كشور و تأكيد سه رئيس جمهور و هفت مقام عالي وزارت راه و ترابري مبني بر تسريع در روند ساخت آزادراه تهران- شمال، در سيزده سال از آغاز اين پروژه، روند اجرا همچنان بسيار كند است.
*تخلف از مقررات زيست محيطي علت توقف
رئيس اداره حفاظت محيط زيست كرج، جزييات بيشتري از علت توقف عمليات خط D تهران شمال را اعلام كرد.
حسن پسنديده درگفتگو با ايرنا، اظهار داشت: عمليات اجرايي خط D آزاد راه تهران - شمال در منطقه حفاظت شده البرز جنوبي و حوضه آبريز رودخانه كرج در حاشيه روستاي شهرستانك در حال احداث بود كه به دليل رعايت نكردن ملاحظات زيست محيطي و نشت مواد نفتي و آلودگي آب رودخانه لونيز، با اخذ حكم قضايي متوقف شد.
وي هدف از تعطيلي اين پروژه را اقدامي در راستاي جلوگيري از آلودگي آب رودخانه كرج كه از منابع تأمين كننده آب شرب شهروندان تهران مي باشد و همچنين گامي در جهت حفاظت از حيات آبزيان رودخانه حفاظت شده كرج اعلام كرد.
وي تأكيد كرد: توقف اين خط تا رفع كامل آلودگي، كماكان ادامه خواهد داشت.
*3 رئيس جمهور، 8 وزير، ناتوان در احداث يك پروژه
به هر حال، در حالي هم اكنون پروژه آزادراه تهران - شمال تنها چند درصد پيشرفت دارد كه تركان، حجتي، مرحوم دادمان، افشار، خرم، بناب، رحمتي و در نهايت بهبهاني كه بالاترين مقام مسؤول در وزارت راه و ترابري در اين سالها بوده اند، همواره بر تسريع در اجراي اين پروژه تأكيد داشته و دارند.
البته اعتبارات پيش بيني شده در سالهاي 84، 85 و 86 به ترتيب با احتساب فروش اوراق مشاركت مبالغ 75، 427/5 و 730 ميليارد ريال مي باشد(در سال 86 اعتبار مصوب 200 ميليارد ريال و اوراق مشاركت 530 ميليارد ريال پيش بيني شده است). ضمناً براي حل و فصل مسائل فيمابين سازمان محيط زيست و دستگاه اجرايي، كميته مشتركي تشكيل شده است.
در عين حال، ايجاد ترافيك شديد در محورهاي شمالي كشور در هنگام تعطيلات و بالا بودن ميزان تصادفات و تلفات جاده اي اين محور و همچنين طولاني شدن عمر احداث اين پروژه به اندازه فعاليت سه رئيس جمهور و هشت مقام عالي وزارت راه و ترابري، حساسيت احداث اين پروژه را بيشتر كرده است.
البته آزادراه تهران - شمال از غرب تهران يعني تقاطع بزرگراه همت شروع و با عبور از ناحيه كن، سولقان، دوآب (شهرستانك)، گچسر و مرزن آباد به كمربندي چالوس - تنكابن متصل مي گردد. طول اين آزادراه در مجموع 121 كيلومتر و داراي دو خط عبور در هر باند و پيش بيني سه خط در فرازهاي تند است.
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن