تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815362384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت و گو با ناصر فرياد شيران انتقادات مايلي كهن به دل مي نشيند


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: گفت و گو با ناصر فرياد شيران انتقادات مايلي كهن به دل مي نشيند
بدون شك يكي از شاخص ها و عوامل موفقيت در فوتبال را بايد در بحث مربيگري و استفاد بهينه از دانش مربيان دانست كه متاسفانه در فوتبال ما جايگاه مربي و مربيگري تعريف شده و البته رفيع نيست و به همين دليل است كه علي رغم استعدادهاي فراوان در جاي جاي كشور هنوز فوتبال ما نتوانسته به رشد قابل توجه در داخل و همچنين موفقيت هاي بزرگ بين المللي دست پيدا كند. با اين حال فوتبال ايران هيچ گاه از مربيان سازنده و دلسوز خالي نمي ماند و اين بستر مهم موفقيت همواره از وجود مربيان موفق بهره مند خواهد بود يكي از مربيان با كارنامه، سازنده و خوشنام فوتبال ايران «ناصر فرياد شيران» است كه در مدت حضورش در فوتبال كشور و تهران اثرات قابل توجهي از خود بر جاي گذاشته است. فرياد شيران كه برادر نادر فرياد شيران مربي دروازه بانان تيم ملي در زمان حضور محمد مايلي كهن بود، حضوري موفق در تيم نفت تهران داشت اما به دليل تصويب يك قانون عجيب از سوي دولت موفق نشد تيم ريشه دار و مردمي نفت تهران را هدايت و آن را پس از سال ها انتظار به ليگ دسته اول و همچنين ليگ برتر كشور رهنمون كند. اتفاقات پيرامون اين تيم و همچنين ساير موضوعات روز فوتبال كشور سوژه هاي گفت و گوي ما با فرياد شيران را شامل شدند كه ماحصل اين گفت و گو را مي خوانيد.
اطلا عات بيشتر از سوابق دوران بازيگري تان خالي از لطف نيست.
من فوتبال را از باشگاه راهآهن آغاز كردم و مدافع راست بودم. دو دوره قهرمان جوانان تهران شديم و در آن زمان با فرشاد پيوس، امير قلعه نويي و... هم دوره بودم. يك سال در پاس بودم كه البته به دسته دوم سقوط كرد اما دوباره به دسته اول بازگشت و بعد هم چند سال در آتش نشاني بودم و بعد هم سراغ مربيگري رفتم.
سابقه مربيگري تان به كي برمي گردد؟
14 سال است به مربيگري مشغول هستم و تا سال 81 با تيم هاي نونهالان، نوجوانان و اساسا تيم هاي پايه كار مي كردم. در اين سال ها تمامي دوره هاي مربيگري C.F.A را گذرانده ام سال 81 سرمربيگري و مديريت فني تيم آذربايجان كه بعدها علي پروين به اين تيم آمد را عهده دار شدم و در مسابقات تهران عنوان چهارم را كسب كردم و البته در سوپر ليگ استان تهران قهرمان شديم.
و بعد هم كه مربي تيم نفت شديد و موفقيت هاي خوبي با اين تيم كسب كرديد.
با توجه به اين كه تيم آذربايجان را قهرمان سوپر ليگ تهران كرده بودم به دعوت بهرام ميرشيباني كه من را به هيات فوتبال نفت پيشنهاد داد، به عنوان سر مربي اين تيم انتخاب شدم. در آن دوره من كارمند وزارت نفت هم بودم كه آن زمان نعمت اللهي معاون وزير نفت و معيني مدير فني باشگاه بودند كه به هر حال سرمربي تيم نفت شدم. سه سال سرمربي اين تيم بودم و علي رغم مشكلا ت فراوان و عدم حمايت مسوول وقت ورزش نفت موفق شديم تيم نفت را به موفقيت هاي بزرگي رهنمون كنيم. در سال اول حضورم در اين تيم چهارم تهران شديم. در سال دوم و براي اولين بار عنوان قهرماني را به دست آورديم و به ليگ دسته كشور صعود كرديم. بعد از آن در بين 56 تيم و طي سه مرحله قهرمان شديم و به ليگ دسته دوم كشور صعود كرديم. اين موفقيت ها در حالي به دست آمد كه تيم نفت با توجه به قدمت 50 ساله اش و حضور مربيان بزرگي چون: مرحوم دهداري و محمود ياوري موفق به كسب اين نتايج نشده بود در حالي كه ما براي جذب بازيكن هم مشكل داشتيم و تنها توانستيم 7 بازيكن از ساير تيم ها را به خدمت بگيريم.
پس چه طور شد كه شما را از تيم نفت جدا كردند؟
زماني كه در ليگ دسته دو ايرا ن حضور داشتيم و هنوز مسابقات هم به پايان نرسيده بود، نامه اي از هيات دولت ابلا غ شد مبني بر اين كه هر گونه به كارگيري نيروهاي بازنشسته در وزارتخانه ها و سازمان ها تحت هر عنوان ممنوع است آن هم در شرايطي كه قبل از آن و به دليل اين كه بتوانم زمان بيشتري بر اي تيم نفت صرف كنم، خودم را پيش از موعد از وزارت نفت بازنشسته كردم و به اين ترتيب اين قانون مانع فعاليت من و همچنين صعود تيم نفت به ليگ هاي بالاتر شد چرا كه من براي صعود اين تيم به ليگ برتر برنامه داشتم. اما اين قانون مانع اجراي اين برنامه شد.
يعني با توجه به مشكلا ت فراواني كه به آن اشاره كرديد مثل محدوديت در جذب بازيكن آيا واقعا مي توانستيد تيم نفت را به ليگ برتر بياوريد؟
در طول سه سال و 68 بازي كه در خدمت تيم نفت بودم، تنها 5 مسابقه را واگذار كرديم. از سوي ديگر با توجه به امكانات و همچنين شرايط مطلوب كنوني نفت مي توانستيم با جذب بازيكنان كم توقع اين تيم را حتي به ليگ برتر هم برسانيم و من اين را قبلا در عمل ثابت كرده بودم. اما اين اتفاق نيفتاد.
علت اين كه چنين تصميمي در مورد شما گرفته شد، چه بود؟
مدير وقت ورزش نفت سطحي نگر بود و برنامه ريزي هدفمند براي حضور در ليگ هاي بالاتر را نداشت. اما بعد از من مديران بسيار خوب و كارداني از جمله دكتر علي نژاد وارد عرصه شدند و شرايط كاملا تغيير كرد الا ن تيم نفت كه تحت حمايت شركت ملي نفت است از حمايت هاي مهندس قنبرزاده برخوردار است و وي با اهداف مشخص و پشتيباني لا زم از اين تيم حمايت مي كند.
بعد از شما تيم نفت چه سرنوشتي پيدا كرد؟
پس از من مدير پشتيباني سرمربي شد و عنوان پنجم ليگ دسته دو كشور را هم كسب كرد، بعد از وي مهدي دينورزاده با رقمي چندين برابر قرارداد من مربي شد اما مقام هفتم ليگ دو را به دست آورد آن هم در حالي كه مديران نفت بهترين امكانات در حد ليگ برتر را فراهم كرده بودند.
يعني مقصر اصلي دينورزاده است؟
بله. چون ارتباط خوبي با بازيكنان نداشت و يكي از تيم هاي مدعي ليگ دسته دو كشور را تا رده هفتم پايين آورد.
پس چرا براي فصل جديد از وجود شما استفاده نكردند؟
فقط به دليل همان قانوني كه گفتم. البته دكتر علي نژاد به آقاي قنبر زاده، مير شيباني ودكتر علي پور به عنوان رييس هيات فوتبال شركت ملي نفت تهران خيلي تلا ش كردند من را مجددا سرمربي تيم نفت كنند. اما اين اتفاق نيفتاد.
اين مصوبه اين حسن را هم دارد كه فضا را براي فعاليت تمامي افراد در زمينه هاي مختلف به ويژه ورزش و فوتبال فراهم مي كند.
بله، اين قانون در رابطه با افراد معمولي خوب است. اما نبايد براي مربيان ورزشي اجرا شود.
كجاي دنيا مربي را به اجبار بازنشسته مي كنند؟ پيشنهاد من اين است اگر اين قانون واقعا خوب است با همكاري سازمان ملل آن را به همه دنيا صادر كنند!
نسبت به صعود تيم نفت تهران به ليگ هاي بالا تر فوتبال كشور چقدر اميدوار هستيد؟
الا ن اين تيم همچنان درليگ دسته دو حضور دارد، اما فكر نمي كنم بتواند با دينورزاده راهي ليگ دسته اول كشور شود.
ارتباط فعلي شما با مديران نفت چطور است؟
در حال حاضر به عنوان مشاور عالي دكتر علي پور درخدمت ورزش نفت هستم.
واقعا چرا اين قدر اصرار داريد در تيم نفت مربيگري كنيد؟
به اين دليل كه بتوانم وقت بيشتري براي اين تيم صرف كنم، خودم را بازنشسته كردم. آن هم در حالي كه 44 سال بيشتر نداشتم. با اين حال دوسال و نيم است پيگير اين قضيه هستم و حتي تا 10 سال ديگر هم آن را پيگيري خواهم كرد.
اگر مجددا سرمربي تيم نفت شويد، چه قولي به مديران نفت خواهيد داد؟
حتما تيم را به دسته اول مي آورم. چون قبلا اين كار را كرده ام و مديران نفت اين را به خوبي مي دانند.
آيا يكي از دلا يل حضور مجددتان درتيم نفت به دليل اين نيست كه اين تيم مشكل مالي ندارد وشما از نظر مالي تامين خواهيد بود؟
اصلا . موقعي كه سرمربي نفت بودم، مشكل بودجه داشتيم. كل سه سالي كه من هم به عنوان سرمربي تيم و هم به عنوان كارمند وزارت نفت كارمي كردم، كمتر از 20 ميليون تومان گرفتم و جالب اين كه حتي پس از قهرماني هم حدود 3 ميليون تومان از قرار دادم را به خاطر مصوبه دولت نداده اند. البته من اهل شكايت نيستم و مطمئنم اين مبلغ را به من خواهند داد با اين حال مديريت ورزش نفت هيچ گونه تقديري از ما و حتي يك نامه تشكر آميز نيز به مانداد آن هم در حالي كه مي بايست جشن قهرماني مي گرفتند و حداقل به عنوان كارمند وزارت نفت از من تقديرمي كردند. اما مدير ورزش نفت و همكارانش به جاي من يك مربي پا به سن گذاشته و بدون كارنامه خارجي را آوردند.
فكر مي كنيد علت نابودي باشگاه هاي قديمي و سازنده و همچنين عدم اقتدار باشگاهي مثل نفت چيست؟
بعد از انقلا ب مديريت ورزش ثبات نداشت. درحالي كه هر دولتي كه مسووليت قبول مي كند، بايد از كساني بهره ببرد كه اهل فن بوده و داراي سواد آكادميك در زمينه ورزش باشند. اما به دلايل مختلف، افراد سياسي به ورزش ميآيند به اين ترتيب است كه اكثر مدير ان ورزشي ما يا صنعتي هستند يا نظامي. مثلا عليآبادي در خصوص ساخت و ساز اماكن ورزشي و البته با توجه به بودجه خوبي كه در اختيار دارد، بسيار خوب عمل كرده اما در نتيجه گيري و ساختارسازي و به عبارت بهتر هم در ورزش همگاني و هم در ورزش حرفه اي ضعيف ظاهر شده است.
شايد در مورد باشگاه نفت با توجه به امكانات و بودجه خوبي كه دارند بتوان اين انتظار را هم داشت.
سيستم ورزش نفت در گذشته حالت تفريحي داشت. اما از زمان حضور دكتر علي نژاد به عنوان مدير كل ورزش وزارت نفت، قنبرزاده (شركت ملي نفت)، بهمن آبادي (پتروشيمي)، كيميايي (شركت ملي گاز) و اسناوندي (پالايش و پخش) متحول شده و تشكيلا ت خوبي پيدا كرده است.
با اين حال دكتر علي نژاد رييس فدراسيون ووشو نيز هست و اين مساله امكان دارد مانع از حضور مستمر و تمام وقت وي در ورزش وزارت نفت شود.
ببينيد دكتر علي نژاد بيشتر سياستگذار كلا ن در ورزش نفت است و كار نظارتي انجام مي دهد و كارهاي اجرايي و عملي بر عهده مديران چهار شركت اصلي نفت است. بنابراين اين حضور وي در فدراسيون ووشو به مديريتش در ورزش نفت لطمه اي نمي زند. چون وي مديري علا قه مند است و از زمان حضورش در ورزش نفت انقلا ب وسيعي ايجاد كرده است در حالي كه قبلا مديريت سليقه اي بود.
از موضوع تيم نفت بگذريم در حال حاضر فعاليت مدير فني خاصي نداريم؟
چرا. ما در شركت توسعه ورزش تهران مشغول به كار هستيم كه در حقيقت متعلق به صاحبان باشگاه هاست. ما در اين شركت از حضور واسطه ها و دلال ها در امور باشگاهداري و استفاده عموم از استخرها و ساير اماكن ورزشي جلوگيري مي كنيم. قبل از حضور ما در اين عرصه شركت هاي ديگري بودند كه فقط به خاطر دلالي و سودجويي وارد اين بخش شدند. از اين رو با توجه به شعار مهندس عليآبادي در خصوص قطع كردن دست دلال ها در ورزش و همچنين پيشنهاد آقاي فتاحي (مديرعامل) در حال حاضر در خدمت شركت توسعه ورزش تهران هستم و در اين مدت به نتايج خوبي نيز رسيده ايم. مثلا در سال نخست فعاليت شركت يعني در سال 84، 10 باشگاهدار به ما ملحق شدند كه در حال حاضر 16 باشگاهدار به ما پيوسته اند كه اگر اين تعداد افزايش يابد، دست دلالا ن و افراد سودجو از ورزش قطع مي شود.
اين كه شما مي خواهيددست دلا لا ن و واسطه ها را از ورزش قطع كنيد، بسيار ارزشمند است اما اين وظيفه را چه كسي بر عهده شما گذاشته و به عبارت بهتر، صلا حيت اين كار را از كجا كسب كرده ايد؟
به دليل اين كه باشگاه ها و استخرداران تشكل يا اتحاديه ندارند و كسي از آن ها حمايت نمي كند و با توجه به اين كه ما از سازمان تربيت بدني و اداره كل تربيت بدني استان تهران تاييديه داريم و ثبت شركت ها نيز هستيم، اين حركت را آغاز كرده ايم كه البته باز هم نيازمند حمايت سازمان تربيت بدني هستيم.
شايد ساير شركت ها كه رقيبان شما نيز محسوب مي شوند، داراي اين تاييديه نيز باشند.
بله، اما آنها سابقه ورزشي ندارند و البته از مديران سابق تربيت بدني تاييديه نيز گرفته اند. الان سازمان تربيت بدني و اداره كل تربيت بدني تهران در حال بررسي هستند كه به شركت هاي داراي صلا حيت مجوز بدهند.
آيا اين كار شما نوعي موازي كاري با شركت توسعه و تجهيز اماكن ورزشي كه زير نظر سازمان تربيت بدني فعاليت مي كند، نيست؟
نه، جالب است خود سازمان و حتي شركت تجهيز از سرويس دهي ما استفاده مي كند. ضمن اين كه در گذشته سازمان ها، ادارات و نهادها اماكن ورزشي و استخرها را در انحصار خود داشتند. اما با توجه به امكاناتي كه ما در اختيار اين مجموعه ها قرار مي دهيم، همه مي توانند از فضاهاي ورزشي و استخرها استفاده كنند.
پس فعاليت هاي اين شركت گام بزرگي براي خصوصي سازي در ورزش است؟
بله. با توجه به اين كه بودجه مناسبي در اختيار وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها قرار دارد، پرسنل آن ها مي توانند با شرايط مناسب از امكاناتي كه ما در اختيار آن ها قرار مي دهيم به نحو مطلوب استفاده كنند و اين آغاز حضور بخش خصوصي در ورزش است.
راستي از برادرتان (نادر) چه خبر؟ آيا وي كار فوتبالي هم مي كند؟
خير. وي از لا بي هاي ناسالمي كه در فوتبال وجود دارد، بهره مند نيست و تنها در صورتي كه پيشنهادي به محمد مايلي كهن ارائه شود، وي نيز همكاري با مايلي كهن را مي پذيرد.
نادر فرياد شيران مدتي مربي دروازه بانان تيم ملي بود، اما الان دبير فدراسيون تيراندازي با كمان شده فوتبال كجا و تيراندازي كجا؟
بالاخره پيشنهادي بود كه آقاي صفايي (رييس فدراسيون تيراندازي با كمان) به وي داد و از آن جا كه اين دو رفاقت چندين ساله دارند، برادرم پيشنهاد دبيري فدراسيون را قبول كرد چون آدم ورزشي است و فقط مي خواهد به ورزش خدمت كند. حالا در هر پست و مسووليتي كه باشد.
حالا كه صحبت از مايلي كهن شد، آيا فكر نمي كنيد اخلا ق تند وي مانع از تيمداري او و در نتيجه عدم فعاليت برادرتان در عرصه فوتبال مي شود؟
به نظر من مطبوعات در خشن جلوه دادن مايلي كهن نقش دارند. در حالي كه وي به مسائل اخلا قي و ورزشي معتقد است و از اين نظر يك استثنا محسوب مي شود ضمن اين كه مايلي كهن فردي شوخ طبع است اما اصول را زير پا نمي گذارد، در ورزش ما امثال مايلي كهن بسيار كم هستند. او در ورزش بزرگ شده، تحصيل كرده ورزش است، 30 سال در سازمان تربيت بدني كار كرده و 13 سال به عنوان بازيكن، كاپيتان و مربي پرسپوليس و همچنين بازيكن و مربي تيم ملي بوده و از اين نظر در ورزش و فوتبال ما يك استثنا است.
اما قبول داريد برخي رفتارهاي وي مثلا اين كه چند سال قبل و در برنامه 90 يك نوع بازي دو تن از بازيكنان تيم ملي اميد را برملا ساخت، چندان جالب نيست؟
بايد قبول كرد همه نگاه ها به تيم ملي و اردوهاي آن است. مايلي كهن در اردوهاي خارج از كشور نيز به نظم خاصي معتقد است و حتي از مرحوم دهداري نيز بيشتر به اخلا قيات توجه مي كند.
و اين كه از همه انتقاد مي كند؟
وي از همه حتي از مسوولا ن سازمان تربيت بدني هم انتقاد مي كند و بدون واهمه حرف مي زند و البته صحبت هايش نيز خريدار دارد.
مايلي كهن مثلا از قطبي انتقاد مي كند. در حالي كه قطبي در اولين حضورش در ايران و تيم پرسپوليس جام قهرماني را كسب كرد.
به نظر من پرسپوليس را قطبي قهرمان نكرد، بلكه در آن زماني كه وي به ايران نيامده بود، استيلي و ساير مربيان در پرسپوليس زحمت مي كشيدند. حتي استيلي قطبي را پيشنهاد داد تا به عنوان دستيار وي مشغول به كار شود اما اتفاقاتي افتاد كه در نهايت قطبي سرمربي پرسپوليس شد.
اين كه مي گويند مايلي كهن با مسوولان كشور ارتباط دارد و به همين دليل اين قدر صريح از همه انتقاد مي كند صحت دارد؟
نه، مطمئن باشيد اين طور نيست.
در مورد تيم ملي نظري نداريد؟
آرزوي هر ايراني اين است كه تيم ملي به جام جهاني برود، البته با توجه به تنش هايي كه دايي به وجود آورده شرايط كمي سخت شده. با اين حال دايي مشاوران خوبي ندارد و به همين دليل با خشونت با رسانه ها برخورد مي كند. در مجموع اميدوارم تيم ملي موفق باشد.
بازي تيم ملي مقابل عربستان را چه طور ارزيابي مي كنيد؟
عربستان خيلي بهتر از ما بازي كرد و اگر موقعيت هايش تبديل به گل مي شد، شكست سنگيني براي تيم ايران رقم مي خورد. البته تيم ملي نيمه دوم راحت تر بازي كرد و با توجه به افزايش شعاع حركتي نكونام و شجاعي و همچنين تعويض هاي دايي گل تساوي به ثمر رسيد.
فكر نمي كنيد جاي خالي برادرتان (نادر) در تيم ملي خالي است؟ با توجه به اين كه دروازه بانان تيم ملي هم چنان با مشكلا ت فاحش روبه رو هستند؟
بالاخره اين حق هر مربي است كه با افراد مورد نظر خود كار كند و اين مساله در مورد دايي نيز صدق مي كند. اما شما ببينيد نيمكت تيم ملي خالي است با اين حال كساني هستند كه دوست دارند به تيم ملي كمك كنند. همين حالا اگر دايي از مايلي كهن بخواهد، من مطمئنم مايلي كهن به او كمك مي كند و البته برادرم نيز همواره با مايلي كهن است.
ديگر برادر شما (محرم) زماني رييس فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني بود اما حالا از وي خبري نيست.
ايشان به دليل اين كه خودشان از قهرمانان اين رشته بودند، 26 سال به عنوان دبير و رييس فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني فعاليت مي كردند كه البته به دليل حضور افراد سياسي و صنعتي در ورزش از فدراسيون جدا شدند.
و صحبت پاياني شما؟
از مسوولا ن ورزش و همچنين اعضاي فراكسيون ورزش مجلس درخواست ملا قات با دكتر اميدوار رضايي (رييس فراكسيون ورزش مجلس) را دارم تا نسبت به مشكل عدم به كارگيري مربيان ورزشي كه متاسفانه فقط در وزارت نفت اجرا مي شود به ما كمك كنند. البته عليآبادي هم بايد دخالت كند و حتي شخص دكتر احمدي نژاد نيز بايد وارد اين قضيه شده و نگذارد حق مربيان بازنشسته ضايع شود. الا ن مربيان بالاي 60 سال خارجي و بدون كارنامه وارد عرصه ورزش فوتبال مي شوند اما مربيان بازنشسته و موفق نمي توانند. بنابراين اميدوارم اين مشكل به زودي حل شود كه اين عين بي عدالتي است.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن