تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815681340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
اين هفته ماه مبارك رمضان از نيمه گذشت . ماه پر فضيلت ضيافت الهي كه به نيمه مي رسد همه جا آئينه دار سفره احسان كريم اهل بيت (ع ) امام حسن مجتبي مي شود; همو كه عابدترين و بخشنده ترين انسانها بود و به واسطه جود و سخاوتش سه نوبت همه اموال خود را در راه خدا انفاق كرد.
اين هفته از فضيلت ديگري نيز برخوردار است چرا كه ساعات پاياني آن به شبهاي قدر گشوده مي شود. در اين شب ها مغفرت الهي به روي بندگان آغوش مي گشايد و جلوه رحمانيت و غفران كبريايي تجلي مي يابد. لحظات اين شبها آنچنان ذيقيمت است كه با هزاران ماه هم قابل قياس نيست . پس زهي سعادت براي آنان كه در شبهاي قدر تفكر در احوال خويش نموده و جان تيره را با موج اشك صفا دهند و حساب خود را با خداي بي همتا صاف كنند. همچنين در اين شبها ملائك از عرش بر فرش نازل شده و برات آزادي از دوزخ را كه به امضاي ولي الله الاعظم امام زمان (عج ) رسيده براي بندگاني كه زمينه اصلاح و توبه را در خود ايجاد كرده اند به ارمغان مي آورند. بنابراين فردا شب در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان دل هاي لبريز از عشق به مولي الموحدين علي عليه السلام با گونه هاي نمناك از قطرات اشك دستان به آسمان كشيده و جان هاي به لب رسيده ظرف هاي وجود را از اقيانوس بي كران رحمت الهي پر مي كنند و خود را براي بهره گيري از مكتب اميرمومنان و اسوه عدالت پيشگان آماده مي كنند.
در اين هفته همچنين در و ديوار شهرها بوي شهدا و ايثارگريهاي دوران دفاع مقدس را مي دهد و بازماندگان كاروان حماسه و ايثار خود را براي بزرگداشت هفته دفاع مقدس آماده مي كنند . در روز 31 شهريور سال 59 شجره اي نوپا مورد هجمه برنامه ريزي شده استكبار جهاني قرار گرفت تا خناسان بين المللي را از پديده اي به نام « انقلاب اسلامي » خلاصه كند كه در مدت كوتاه عمر خويش توانسته بوده در منطقه خاورميانه ريشه دوانده ملتها را به آگاهي و عدالت خواهي فراخواند ولي مردان و جوانان اين مرز و بوم با شجاعت و شهامت تمام ايستادند و اين انقلاب را از شر اهريمنان رهاندند. خوشبختانه اين دفاع جانانه آنچنان نتايجي را دربرداشت كه اين انقلاب را از هميشه مقتدرتر ساخت و باعث هزيمت دشمنان انقلاب شد به گونه اي كه اكنون صدام به جهنم واصل شده و حاميانش نيز در منجلاب رسوايي دست و پا مي زنند.
در اين هفته همچنين جنب و جوش آغاز سال تحصيلي جديد با حضور شكوفه ها در مدارس آغاز شد و حدود 14 ميليون دانش آموز در هفته آينده با آغاز پائيز طبيعت بهار علم و دانش را در سنگر مدارس آغاز و موج آگاهي را در مراكز آموزشي ايجاد خواهند كرد.
هفته جاري انتشار گزارش جديد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران بار ديگر موجي جديد در رسانه هاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران بوجود آورد. هر چند گزارش جديد البرادعي از آخرين وضعيت هسته اي ايران داراي وجوه مثبتي بود اما همانند دفعات پيشين جملاتي دو پهلو مبهم و بعضا بندهايي منفي را عليه منافع حقوقي و فني ايران دربرداشت آمريكا و متحدانش آنرا بزرگنمايي كرده و بر روي آن مانور دادند.
نگاهي گذرا به گزارش جديد آژانس نشان مي دهد كه همانند گذشته البرادعي بخش نخستين گزارش خود را به تاييد همكاري هاي گسترده ايران با نهاد عالي بين المللي در امور هسته اي اختصاص داده و تقريبا در 10 پاراگراف اول متن اين گزارش جنبه هاي مثبت روند پرونده هسته اي ايران را مورد اشاره قرار داده است . از جمله مهمترين بند مثبت گزارش البرادعي به پاراگراف (23 ) مربوط مي شود كه در آن تاكيد شده است : « آژانس قادر بوده به راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در ايران ادامه دهد. ايران به آژانس دسترسي به مواد هسته اي اعلام شده و دسترسي به گزارش هاي لازم مربوطه درباره مواد هسته اي در ارتباط با مواد و فعاليتهاي هسته اي اعلام شده را داده است . » همچنين در پاراگراف 2 و 3 تاكيد شده كه « تمامي مواد هسته اي در نيروگاه غني سازي سوخت و همچنين تمامي آبشارهاي نصب شده تحت بررسي نظارت و احاطه آژانس قرار دارند. » اما مواردي سياه و خاكستري نيز در گزارش مديركل آژانس وجود دارد كه نشان مي دهد كه البرادعي به سياق سبك نوشتارهاي پيشين خود با بكارگيري مهارتي ويژه در نگارش اين متن ضمن اشاره اي گذرا به برخي جنبه هاي مثبت همكاري هاي گسترده و شفاف جمهوري اسلامي با آژانس در بيش از 16 پاراگراف از مجموع 26 پاراگراف متن گزارش جملاتي مبهم و منفي عليه ايران مطرح كرده است .
در اين پاراگراف ها براي نمونه بندهايي همچون « عدم پيشرفت كافي درباره مطالعات ادعايي و برخي مسائل نگران كننده » « امتناع ايران از تعليق فعاليت هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم برخلاف تصميمات شوراي امنيت » و « نصب آبشارهاي تازه و بكارگيري نسل جديدي از سانتريفيوژها با اهداف آزمايشي » « فراهم نكردن امكان دسترسي بازرسان آژانس به ديگر اماكن اشخاص و اسناد مرتبط با ساخت سانتريفيوژها » « تحقيق و توسعه درباره غني سازي اورانيوم و استخراج و آسياب اورانيوم » « لزوم شفاف سازي بيشتر » و « تصويب سريع و اجراي كامل پروتكل الحاقي معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي (ان .پي .تي ) از سوي ايران » به چشم مي خورد كه در واقع ترجيع بند گزارش تازه البرادعي از آخرين وضعيت پرونده هسته اي ايران را تشكيل مي دهد.
اين گزارش بار ديگر ثابت كرد مساله هسته اي ايران يك پرونده صرفا حقوقي و فني نيست بلكه پرونده اي است كاملا سياسي كه با روابط قدرت در سيستم بين المللي ارتباطي مستقيم دارد. از اين رو به خاطر حضوري كه ايران در نظام بين الملل دارد اين پرونده به عنوان نمادي از فشار مورد استفاده قرار گرفته است . هر چند در بعد فني گزارش هاي مختلف البرادعي بارها منطق ايران مبني بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي اش را به درستي اثبات كرده اما در اثر فشارهاي سياسي قدرت هاي سلطه گر غربي به رهبري آمريكا همواره بندهاي منفي در گزارش آژانس از وضعيت فعاليت هاي هسته اي ايران گنجانده شده تا زمينه هاي گسترش فشار بر ايران هميشه وجود داشته باشد. از اين منظر به نظر مي رسد همچون گذشته وجود بندهاي منفي فراوان در گزارش جديد مديركل آژانس از روند همكاري هاي ايران با اين مرجع بين المللي مي تواند بهانه هاي لازم براي اعمال فشار عليه ايران را براي همكاري هاي گسترده و فراگيرتر نظير بازرسي ها و ارائه اسناد فراهم آورد. همچنين اين موارد مي تواند بهانه اي براي آغاز گفت و گوها درباره اعمال دور تازه تحريم ها عليه ايران در چارچوب مذاكرات گروه « پنج بعلاوه يك » به شمار آيد.
متعاقب اين گزارش موج جديدي از اتهام عليه جمهوري اسلامي ايران توسط رسانه هاي غربي به راه افتاد كه در آن آمريكا مدعي تلاش تهران براي مجهز كردن موشك هاي دور برد خود به كلاهك هاي اتمي شده است . هرچند بي اساس بودن اين اتهام كاملا روشن است با اينحال جمهوري اسلامي ايران آنرا بطور قاطع رد كرده و در رديف ديگر اتهامات بي اساس آمريكا دانسته است .
در هفته جاري در صحنه بين المللي نيز شاهد رويدادهاي مختلفي بوديم . اين هفته تحولات عراق كماكان از اهم اخبار و گزارش هاي رسانه هاي خبري جهان بود.
درحاليكه مقامات آمريكايي طي روزهاي اخير از بازگشت آرامش به عراق سخن به ميان مي آورند اين كشور همچنان دستخوش ناامني ها و انفجارهاي انتحاري است . هفته جاري نيز حوادث خشونت بار شمار ديگري از مردم عراق را به كام مرگ كشاند.
سفر رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا به عراق ديگر رخداد صحنه سياسي عراق در هفته جاري بود. گيتس كه همچون ديگر مقامات آمريكايي به دليل ترس از حملات شبه نظاميان به طور سرزده وارد عراق شد از مقر نظاميان آمريكايي ديدار كرد و سپس با مسئولان دولت عراق از جمله نوري مالكي به مذاكره پرداخت . هر چند مفاد كامل مذاكرات مقامات دولتي عراق با گيتس منتشر نشده است ولي منابع مطلع بحث بر سر پيمان امنيتي آمريكا ـ عراق را از محورهاي مذاكرات طرفين عنوان كرده اند. درباره پيمان مذكور طي روزهاي اخير اخبار ضد نقيضي را شنيده ايم . درحاليكه مخالفين امضاي پيمان موانع بر سر امضاي پيمان را بسيار گسترده مي دانند تا حدي كه حتي آنرا غيرممكن تلقي مي كنند ولي در عين حال برخي ديگر از قريب الوقوع بودن امضاي پيمان مذكور خبر داده اند. در اين باره هوشيار زيباري وزير خارجه عراق در هفته جاري اعلام كرد طرفين به توافق نهايي بسيار نزديك شده اند.
با اينحال مذاكرات فشرده وزير دفاع آمريكا با مقامات بغداد نشان مي دهد كه همچنان آمريكا از حصول توافق در اين باره مايوس است و تلاش مي كند از طريق فشارهاي مستقيم و غيرمستقيم امضاي عراقي ها را پاي توافقنامه بگذارد.
جناحي در دولت عليرغم مخالفت هاي شديد كه از طرف مراجع ديني شخصيتهاي ملي و گروههاي سياسي ابراز شده است تمايل شديد دارد خواسته آمريكا را تامين كند و از طريق هموار ساختن مسير انعقاد توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن كه تعهدات ننگ آوري را بر عراقي ها تحميل مي كند و تبعات سنگيني عليه ثبات و امنيت منطقه در پي دارد به كاخ سفيد خوش خدمتي نمايد.
از ديگر رويدادهاي خارجي هفته جاري مسائل مربوط به پاكستان و اوجگيري اختلافات اين كشور با آمريكا بود. اين هفته درحاليكه افكار عمومي پاكستان در خشم ناشي از حمله ددمنشانه ارتش آمريكا به وزيرستان به سر مي برد آمريكايي ها وقيحانه بار ديگر درصدد حمله به خاك پاكستان برآمدند كه با مقابله نيروهاي پاكستاني مجبور به عقب نشيني شدند.
براساس گزارش هاي منتشره هنگامي كه هليكوپترهاي آمريكايي حامل نيروهاي نظامي براي حمله به منطقه اي در پاكستان در مرز افغانستان نيرو پياده كردند نظاميان مرزي پاكستان با تيراندازي آمريكايي ها را وادار به عقب نشيني و بازگشت كردند. اين براي نخستين بار است كه ارتش پاكستان به رويارويي با تهاجم آمريكا بر مي خيزد و نشان از اوج گيري اختلافات دو كشور دارد. پاكستان طي روزهاي اخير صحنه تظاهرات و اعتراضات شديد عليه آمريكا بود. در همين رابطه مقامات پاكستاني از جمله رئيس ستاد ارتش و نخست وزير پاكستان نيز آمريكا را به دليل حمله به خاك پاكستان هدف انتقاد شديد قرار دادند.
از جانب ديگر آمريكائيها طي ماههاي اخير و مشخصا پس از روي كار آمدن دولت جديد اسلام آباد را متهم به مماشات و در برخي موارد همدستي با شبه نظاميان افراطي مذهبي مستقر در شمال پاكستان و در نواحي هم مرز با افغانستان كرده است . اين اختلافات مناسبات دو كشور را شديدا تيره كرده و چنين پيش مي شود با ادامه آن ائتلاف دو كشور بر سر آنچه كه آمريكا از آن به عنوان « مبارزه عليه تروريسم » نام مي برد و بلافاصله پس از انفجارهاي 20 شهريور 1380 نيويورك در زمان حاكميت پرويز مشرف ايجاد شد متلاشي شود.
تشديد ضديت با سياستهاي آمريكا در منطقه آمريكاي لاتين ديگر تحول هفته جاري در صحنه بين المللي بود. اين هفته چند حادثه زنجيره اي در اين منطقه رخ داد تا موج رو به گسترش انزجار از آمريكا را مورد تاكيد قرار دهد. « ايوومورالس » رئيس جمهور بوليوي كه كشورش اين روزها دستخوش آشوب هاي قومي و سياسي شده است با انتساب عامل و ريشه اين آشوب ها به آمريكا سفير آن كشور در بوليوي را اخراج كرد. در پي اين اقدام هوگو چاوز رئيس جهمور ونزوئلا نيز كه متحد نزديك مورالس به شمار مي رود در حمايت از اقدام مورالس دستور اخراج سفير آمريكا در ونزوئلا را صادر كرد. واشنگتن نيز متقابلا سفير ونزوئلا را اخراج كرد. آمريكا در برابر شكل گيري سريع رژيم هاي ضد آمريكايي در اين منطقه طي چند سال اخير به نوعي بهت زده و مستاصل شده است و در عين حال ابزار و امكانات چنداني براي جلوگيري از اين روند ندارد. اقدامات واشنگتن در آمريكاي لاتين كه روزگاري نه چندان دور به سبب حضور حكومت هاي غربگرا و متحد واشنگتن حياط خلوت آمريكا محسوب مي شد به تحركات منفعلانه محدود شده است . در اين ميان برگزاري اجلاس سران هشت كشور آمريكاي لاتين در سانتياگو و اعلام حمايت قاطع آنها از رئيس جمهور بوليوي ضربه ديگري بر كاخ سفيد بود. همزمان با اين تحولات پرواز بمب افكن هاي روسي مستقر در ونزوئلا بر فراز آبهاي درياي كارائيب پيام ناخوشايندي براي دولت آمريكا داشت كه هر چند مقامات واشنگتن ترجيح دادند به اين گزارش واكنش شديدي بروز ندهند و با سكوت از كنار آن رد شدند ولي قدر مسلم اين است كه آمريكايي ها از تحولات آمريكاي لاتين نگران و عصباني هستند.
اظهارات غيرمنتظره « ايهود اولمرت » نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر اينكه ايده « اسرائيل بزرگ » مرده است اگرچه اشاره به يك واقعيت بديهي است ولي ذكر آن از زبان يكي از سران رژيم صهيونيستي حاوي واقعيت هاي مهمي است كه بايد مورد تامل قرار گيرد. اعتراف يك صهيونيست ارشد به پوچي ادعاي اسلاف خود درباره اسرائيل بزرگ از نيل تا فرات در وهله اول اين مطلب را مي رساند كه صهيونيستها از دستيابي به قلمرو موعود كه برپايه يك سري جعليات و مطالب تحريفي منتسب به كتاب هاي مذهبي يهود استوار بوده است كاملا قطع اميد كرده اند.
نكته دومي كه مي توان از سخنان اولمرت برداشت كرد اين است كه رژيم صهيونيستي در شيب تند اضمحلال و فروپاشي قرار گرفته است و اولمرت در واقع مي خواهد به صهيونيستها اين پيام را بدهد كه به جاي دلخوش كردن به اوهام و تصورات خيالي تمام تلاش خود را صرف حفظ قلمرو محدودي كه صهيونيستها در اختيار دارند نموده تا از اين طريق بلكه موجوديت به شدت در خطر اسرائيل نجات يابد. نكته ديگري كه بايد درباره اعتراف اخير اولمرت مورد تاكيد قرار گيرد نقش مقاومت و مبارزات ضد صهيونيستي در وادار ساختن نخست وزير رژيم صهيونيستي به اين موضع گيري است . بدون ترديد صهيونيستها در انديشه تشكيل كشوري به وسعت از نيل تافرات بوده و هستند و اگر امروزه از آن عقب نشيني مي كنند بر اثر عجز سرخوردگي و استيصالي است كه در مواجهه با مبارزان ضد صهيونيست در فلسطين و لبنان دچار آن شده اند. اين امر ضرورت ادامه مقاومت را مورد تاكيد قرار مي دهد. قطعا هرگونه عقب نشيني از مبارزه و مقاومت صهيونيستها را بار ديگر به تحقق روياي اسرائيل بزرگ ترغيب خواهد كرد و متقابلا تداوم مقاومت باعث خواهد شد اسرائيلي ها يك به يك به واقعيات امور از جمله لزوم واگذاري سرزمين فلسطين به صاحبان آن يعني ملت فلسطين اعتراف كنند.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن