تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815462876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزیده سخنان امام صادق (علیه السلام)


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: ec4o9rp6oicolgz69sv.jpg]




گذر عمر
جوانى (فرصت نیكو ) و (نسیم رحمت) است كه باید به خوبى از آن بهره جست و با زیركى , ذكاوت و تیز بینى آن نعمت خداداد را پاس كه این فرصت, (ربودنى) و (رفتنى) است وضایع ساختن آن, چیزى جزغم, اندوه و پشیمانى را براى دوران پس ازآن به ارث نمى گذارد.
زندگى كوتاه است و راه كار دراز و فرصت زودگذر! تنها سرمایه گرانبهاى ما وقت است كه بازگشتى ندارد, از این رو بزرگترین فن بهتر زیستن, بهره جستن از فرصتهاى بى نظیرى است كه برما مى گذرد; این سخن امام صادق(علیه السلام) را باید جدى گرفت: (من انتظر عاجله الفرصه مواجله الاستقصإ سلبته الایام فرصته, لان من شإن الایام السلب و سبیل الزمن الفوت)
[تصویر: Q.gif]

به هركس فرصتى دست دهد و او به انتظار بدست آوردن فرصت كامل آن را تإخیر اندازد, روزگار همان فرصت را نیز از او برباید, زیرا كار ایام, بردن است و روش زمان, از دست رفتن.

محاسبه روزانه نفس
حق على كل مسلم یعرفناان یعرض عمله فى كل یوم و لیله على نفسه فیكون محاسب نفسه, فـان راى حسنـه استزاد منها, وان راى سیئـه استغفـر منها لئلا یخزى یوم القیمه.
[تصویر: Q.gif]

بر هر مسلمانى كه ما را بشناسد سزوار است كه در هر شبانه روز عملش را برخود عرضه کرده,بازنگری کند و خود حسابگر خـویـش باشـد, اگر نیک بود بر آن بیفزاید و اگر گناه دیـد از آن آمـرزش خـواهـد تـا ایـن كه روز قیـامت رسـوا نشـود.

استقامت
لو ان شیعتنا استقاموا لصافحتهم الملائكه و لاظلـهم الغمام و لاشـرقوا نهارا و لاكلـوا مـن فـوقهم و مـن تحت ارجلهم و لما سـئلوا الله شیئا الا اعطاهـم.
[تصویر: Q.gif]

اگر شیعیان ما استقامت مى ورزیدند, هرآینه فـرشتگان با آنها دست مى دادند وابر بر آنها سایه مى انداخت و در روزمـى درخشیدنـد و از فـراسر و زیر پاى خـود روزى مى خـوردنـد و چیزى از خـدا نمـى خـواستنـد, مگـر ایـن كه به آنها مـى داد.

عاقبت نیرنگ و حسادت
مـن غش اخاه و حقره و ناواه جعل الله النار ماواه. و مـن حسد مـومنا انماث الایمان فى قلبه كما ینماث الملح.
[تصویر: Q.gif]
هر كه با برادرش نیرنگ ورزد و او را كوچك شمارد و با اوبستیزد,خداوندآتش را جایگاهش گرداند, وهر كه برمومنى حسد ورزد, ایمان در دلـش آب شود, چنان كه نمك در آب حل شود.

پارسایى, كوشش و كمك به مومنان
لا تذهبـن بكم المذاهب فوالله لاتنال ولایتنا الا بالورع والاجهاد فى الدنیا ومـواسـاه الاخـوان فـى الله , ولیـس مـن شیعتنـا مـن یظلـم الناس.
[تصویر: Q.gif]

مسلكها و مذهبها شما را نبرند , به خدا سـوگند به ولایت ما نتوان رسید جز با پارسایـى وكـوشـش در دنیا , و یارى دادن برادران براى خدا. و كسى كه به مردم ستم كند, شیعه مانیست.

نتیجه اعتماد به خدا
من یثق بالله یكفه ما اهمه مـن امر دنیاه و آخرته و یحفظ له ما غاب عنه , و قد عجز مـن لـم یعد لكل بلاء صبـرا ولكل نعمه شكـرا و لكل عسـر یسرا.
[تصویر: Q.gif]

هركه به خدا اعتماد ورزد, خدا مهم دنیا وآخرتش را كفایت كند و هرچه از او غایب است برایـش حفظ كند. درمانـده وناتـوان است هركه براى هـر بلا صبرى , و بـراى هـر نعمت شكـرى و بـراى هـر دشـوارى آسـانـى اى ندارد.

با دیگران چگونه باشیم
صل من قطعك,واعط من حرمك,واحسن الى من اساء الیك وسلم على من سبك.وانصف من خاصمك , واعف عمن ظلمك كما انك تحب ان یعفى عنك, فاعتبر بعفو الله عنك.الا تـرى ان شمسه اشـرقت علـى الابـرار و الفجـار. و ان مطـره ینزل علـى الصالحیـن والخاطئیـن.
[تصویر: Q.gif]

با كسـى كه ازتو بریده بپیـوند, وبه آن كـه از تـو دریغ كرده بخشش كن, وبا كسى كه به تو بدى كرده نیكى كـن. و به كسى كه به تو دشنام داده سلام كـن. و باكسى كه به تـو دشمنـى ورزیـده انصاف ورز. و كسـى كه تـو را ستـم ورزیده عفو كـن, همچنان كه دوست دارى كه از تـو گذشت شود. به عفو خدا از خودت عبرت گیر, آیا نمی بینی كه آفتابـش بر نیكان و بدان هر دومـى تابـد و بارانـش بر شایستگان و ناشایستگان مى بارد؟

خدا را چگونه بخوانیم
واخفض الصوت ,ان ربك الذى یعلم مـا تسـرون و ما تعلنون , قد علم مـا تریدون قبل ان تسالوه.
[تصویر: Q.gif]

صـدایت را فـرود آر, زیرا خـدایى كه نهان و آشكار را مى داند سـوال ناكـرده مى داند كه شما چه مى خواهید.

بهشت و جهنم , خیر و شر واقعى
الخیـر كله امامك , و ان الشـر كله امامك ,ولن تـرى الخیر والشـرالا بعد الاخـره, لان الله جل وعزجعل الخیـر كله فى الجنه والشـر كله فـى النار لانهما الباقیان.
[تصویر: Q.gif]

تمام خیر در برابرتوو تمام شر نیز دربرابر توست. و خیروشر را نبینـى, مگربعد از آخرت, زیرا كه خداوند عزوجل تمام خیر را در بهشت و تمام شـر را در دوزخ قـرارداده , زیـرا كه ایـن دوانـد كه بـاقـى انـد.

جلوه و چهره اسلام
الاسلام عریان فلباسه الحیاء و زینته الـوقـار و مـروته العمل الصالح و عماده الـورع و لكل شـىء اسـاس و اسـاس الاسلام حبنا اهل البیت.
[تصویر: Q.gif]

اسلام برهنه است, لباسش حیا و زیورش وقار و جوانمـردىاش عمـل صالـح و ستونـش پارسایى مى باشد , وبراى هر چیزى پایه اى است و پایه اسلام دوستى , ما اهل بـیت است .

عمل بـراى آخرت
اعمل الیـوم الـدنیا بما ترجـوا به الفـوز فـى الاخره.
[تصویر: Q.gif]

امروز در دنیا كارى كن كه به وسیله آن امیـد كـامیـابـى در آخـرت را دارى.

پاداش یارى دوستان اهل بیت
لایبقـى احـد ممـن اعان مـومنـا مـن اولیـائنا بكلمه الا ادخله الله الجنه بغیر الحساب.
[تصویر: Q.gif]

در روزقیامت كسى نماند كه یك كلمه به مومنى ازدوستان ما كمك كرده بـاشد, جزاین كه خـداونـد او را بـى حسـاب به بهشت داخل گـرداند.

پرهیز از ریا و جدال و دشمنى
ایاك و المراء فانه یحبط عملك و ایاك و الجدال فانه یوبقك و ایـاك و كثـره الخصومات فانهاتبعدك من الله.
[تصویر: Q.gif]

از ریا كارى بپرهیز كه عملت را از بین برد واز جدال بپرهیز كه هلاكت گرداند وازخصـومتها و دشمنیها بپـرهیز كه تـو را از خـدا دوركنـد.

پاكیزگى روح , ابزار تشخیص مومن
اذا ارادالله بعبد خیرا طیب روحه فلایسمع معروفا الا عرفه و لامنكرا الا انكره ثـم قذف الله فـى قلبه كلمه یجمع بها امره.
[تصویر: Q.gif]

چون خدا خیر بنده اى را خواهد روحش راپاك گرداند, به طورى كه هیچ معروفى به گوشش نرسد, مگر آن كه آن را بفهمد و هیچ منكرى را نشنود, جز آن كه زشتـش داند و سپـس كلمه اى به دلـش الهام كنـد كه كـارش را بـدان فـراهـم آرد.

درخواست عافیت از خدا
فسئلـوا ربكـم العافیه و علیكـم بـالـدعه والوقار و السكینه و الحیاء.
[تصویر: Q.gif]

از پـروردگارتان عافیت بخـواهید و نرمش و وقار و آرامـش حیا را حفظ كنیـد.

دعا ، خودعمل است
اكثـروا من الدعاء, فان الله یحب مـن عباده الذین یدعونه, وقد وعد عباده المومنین الاستجابه والله مصیر دعاء المـومنین یوم القیامه لهم عملا یزیدهـم به فى الجنه.
[تصویر: Q.gif]

زیاد دعا كنید, زیرا خداوند بندگان دعا كـن خود را دوست دارد و به بندگان مومنـش وعده اجابت داده است, وخداوند در روز قیامت دعاى مـومنان رااز كردارشان محسـوب دارد و ثـوابـش را بـا بهشت فزاید.

بینوایان مسلمان رادوست بداریم
وعلیكم بحب المساكین المسلمین فان من حقرهم و تكبر علیهم فقد زل عن دیـن الله و الله له حاقـر ماقت وقد قال ابـونا رسـول الله ( ص) (( امرنـى ربـى بحب المساكین المسلمین منهم)).
[تصویر: Q.gif]

برشما باد به دوستـى مستمندان مسلمان, زیرا هر كس آنان را كوچك بدارد و بر آنها تكبر ورزد, به راستـى كه از دیـ ن خدا لغزیده و خـدا كـوچك كننده و زبـون كننده اوست, و پدر ما رسـول خد(صلّی الله علیه وآله) فرمـوده: (( پروردگارم به مـن دستـور داده است كه مستمنـدان مسلمـان را دوست بـدارم. ))

رابطه حسد و كفر
ایـاكـم ان یحسـد بعضكـم بعضـا فـان الكفـر اصله الحسـد.
[تصویر: Q.gif]

از حسـد ورزى به یكـدیگـر بپـرهیزیـد, زیـرا ریشه كفـر, حسـد است.

اعمال محبت آور
ثلاث تـورث المحبه: الـدیـن و التـواضع والبذل.
[تصویر: Q.gif]

سه چیز است كه محبت آورد: قـرض دادن وفـروتنـى و بخشـش.

اعمال دشمنىآور
ثلاثه مكسبه للبغصـاء: النفـاق والظلم و العجب.
سه چیز است كه دشمنـى مـىآورد: دو رویـى , ستـم و خـودبینـى .

نشانه هاى صبر شجاعت دوستی
ثلاثه لا تعرف الا فـى ثلاثه مـواطن : لایـعرف الحلیـم الا عنـد الغضب و لاشجاع الا عندالحرب, ولا اخ الا عند الحاجه.
[تصویر: Q.gif]

سه كس اند كه شناخته نشوند جز در سه جا: بـردبار شناخته نشـود جز به هنگام خشـم , وشجاع شناخته نشـود جز به وقت نبـرد , وبـرادر و دوست شنـاخته نشـود جز به وقت نیاز.

نشانه هاى نفاق
ثلاث من كن فیه فهو منافق و ان صام و صلى: من اذا حـدث كذب و اذا وعد اخلف. و اذا ائتمن خان.
[تصویر: Q.gif]

سه چیز است در هر كه باشد منافق است, اگر چه روزه بدارد ونماز بخواند: آن كه چون سخن گوید دروغ گوید , و چون وعده كند خلاف ورزد و چون امنیش دانند خیانت نماید.

از سه كس پرهیز کن !
لاتشـاور احمق, و لاتستعن بكذاب و لاتثق بمـوده ملوك.
[تصویر: Q.gif]

با احمق مشورت نكن, واز دروغگو یارى مجو,و به دوستى زمامداران اعتماد مكن.

نشانه هاى بزرگواری
ثلاث مـن كـن فیه كـان سیـدا: كظم الغیظ والعفـو عن المسیىء والصله بـالنفـس والمـال.
[تصویر: Q.gif]

سه چیز است كه در هـر كه بـاشـد آقـا و سـرور است: خشـم فـرو خـوردن ,گذشت از بدكـردار, كمك و صله رحـم بـا جـان و مـال.

دیگر نشانه هاى بزرگوارى
ثلاثه تـدل علـى كـرم المـرء : حسن الخلق , و كظم الغیظ و غض الطـرف.
[تصویر: Q.gif]

سه چیز است كه دلیل بزرگوارى شخص است : خوشخویى, فرو بردن خشم , و فرو هشتن چشم

نشانه هاى بلاغت
ثلاثه فیهن البلاغه: التقـرب من معنى البغیه, والتبعد من حشوالكلام , والدلاله بالقلیل على الكثیر.
[تصویر: Q.gif]

سه چیز است كه در آن بلاغت و شیـوایـى است: معنى مقصود را رساندن, و از سخـن بیهوده دورى جستـن , و بـا لفظ كم, معنـى بسیـار را رسـانـدن.

نجات در سه چیز است
النجـاه فـى ثلاث: تمسك علیك لسـانك, ویسعك بیتك و تنـدم على خطیئتك.
[تصویر: Q.gif]

نجات در سه چیز است , زبانت را نگهدارى و در خانه ات بمانى ! و بـر خطایت پشیمان شوى.

انس وصفا در سه چیز است
الانـس فـى ثلاث: فـى الزوجه المـوافقه والـولد البار والصـدیق المصافى.
[تصویر: Q.gif]

انـس در سه چیز است: زن مـوافق و فـرزنـد نیكوكار و دوست خالص و بـا صفـا.

سه چیز , تباهى مىآورند
ثـلاثه تكدر العیش : السلطان الجائر, والجار السـوء و المراه البذیه.
[تصویر: Q.gif]

سه كس زندگى را تیره كنند: زمامدار ستمگر , وهمسایه بد وزن بى شرم و بدزبان

سه چیز محرومیت ساز
من طلب ثلاثه بغیر حق حرم ثلاثه بحق: من طلب الدنیا بغیر حق حرم الاخره بحق, و مـن طلب الریاسه بغیـر حقحرم الطاعه له بحق و مـن طلب المال بغیـر حق حـرم بقائه له بحق.
[تصویر: Q.gif]

هـر كه سه چیز را به ناحق خـواهـد از سه چیز به حق محـروم گردد:
1ـ هـر كه دنیـا را به نـاحق خـواهـد از آخـرت به حق محـروم گردد
2ـ هـر كه به نـاحق ریـاست طلبـد از طـاعت به حق محـروم گردد
3ـ هـر كه به نـاحق مـالـى را طلبـد از مـانـدگـارى به حق آن محـروم گردد.

سلامتی در گریز از سه چیز است
ان یسلـم الناس مـن ثلاثه اشیاء كانت سلامه شـامله: لسان السوء و ید السوء و فعل السوء.
[تصویر: Q.gif]

اگـر مـردم از سه چیز در سلامت بـاشنـد, سلامت كـامل خـواهنـد داشت: زبان بد ودست بد و كاربد.

كمال احسان به سه چیز است
لایتـم المعروف الا بثلاث خصـال: تعجیله و تقلیل كثیره و ترك الامتنان به.
[تصویر: Q.gif]

احسان و نیكى كامل نباشد, مگر با سه خصلت: شتاب در آن , كم شمردن بسیار آن و منت ننهادن بر آن.

سه ویژگی که ایمان راسودمند کنند
من لم تكن فیه ثلاث خصال لم ینفعه الایمان: حلم یرد به جهل الجاهل , و ورع یحجزه عن طلب المحـارم و خلق یـدارى به النـاس.
[تصویر: Q.gif]

هـركه سه خصلت در او نبـاشـد, ایمـان به او سـودى نـرسـاند:
1- حلمـى كه بـا آن ,نـادانـى نـادان را بـرطـرف كند,
2- پـارسـایـى اى كه از طلب حـرام بازش دارد,
3- و اخلاقـى كه به وسیله آن بـا مـردم مـدارا كنـد.

چگونه دانش اندوزی کنیم
اطلبوا العلم و تزینوا معه بالحلم والوقار وتواضعوا لمن تعلمونه العلم وتـواضعوا لمـن طلبتـم منه العلـم , ولا تكـونـوا علماء جباریـن فیذهب بـاطلكـم بحقكـم.
[تصویر: Q.gif]

دانش بیـاموزید و بـا آن خـود را بـه بردبارى وسنگیـنى بیـارایید و بـا دانـش آمـوزان خود فروتـن باشید, و دربرابراستاد خـویـش تـواضع كنیـد, و از عالمان متكبـر , مستبـد نبـاشیـد كه رفتار ناحقتـان حق شمـا را از بیـن بـرد.

اعتماد بر حسب شناخت
اذا كان الزمان زمان جـور و اهله اهل غدر فالطمانینه الى كل احـد عجز.
[تصویر: Q.gif]

هـرگاه زمان, زمان جـور و ستم باشـد واهل زمانه اهل غدر و نیرنگ, اعتماد و دلبستگى به هر كسى عجز و درماندگى است.

نتیجه تمایل به دنیا
الـرغبه فـى الـدنیـا تـورث الغم و الحزن والزهـد فـى الدنیا راحه القلب و البـدن.
[تصویر: Q.gif]

رغبت و تمایل به دنیا مایه غم و اندوه, و زهد و بـى میلى به دنیا سبب راحتى قلب و بدن است.

صفات آمر به معروف و ناهى از منكر(خیر خواهان )
انمـا یـامـر بـالمعروف و ینهى عن المنكر من كـانت فیه ثلاث خصال:
1- عالم بما یامر, عالم بما ینهى.
2- عادل فیما یامر, عادل فیما ینهى.
3- رفیق بما یـامـر , رفیق بما ینهى.
[تصویر: Q.gif]

كسـى امـر به معروف و نهى از منكـرمى كند كه در او سه ویژگى باشد :
1- به آنچه امـر كنـد دانـا بـاشـد و بـدانچه نیز نهى كنـد دانـا بـاشد,
2- در آنچه امـر كنـد عادل بـاشـد و در آنچه نیز نهى كنـد عادل بـاشد,
3- به آنچه امر كند با نرمش امر كند و بدانچه نیز نهى كند با نرمش نهى كند.

زمامدار ستمگر
مـن تعرض لسطـان جـائر فاصـابته منه بلیه لم یوجـر علیها و لم یـرزق الصبر علیها.
[تصویر: Q.gif]

هر كه از زمامدار ستمگر, طالب فضل واحسانى شـود, از او بلایى بیند كه , بر آن پـاداش نیـابـد و صبـر بـرآن روزى او نشـود.

بهترین دوست
احب اخوانى الى من اهدى الى عیوبى.
[تصویر: Q.gif]

محبـوبتـرین بـرادرانـم نزد من, كسـى است كه عیبهایـم را به من اهدا كنـد.

برترى جوینده گمراه
مـن دعا النـاس الـى نفسه و فیهم مـن هـو اعلـم منه فهـو مبتـدع ضـال.
[تصویر: Q.gif]

هر كه با وجود داناتر از خود, مردم را به اطاعت از خود دعوت كند بدعت گزار و گمراه است.

آثار صله رحم (ارتباط با بستگان)
ان صله الرحم و البر لیهونان الحساب و یعصمان من الذنوب فصـلوا اخـوانكم و بـروا اخـوانكـم و لـو بحسـن السلام و رد الجواب.
[تصویر: Q.gif]

به راستـى كه صله رحـم و نیكـوكارى , حساب را آسان كند واز گناهان جلوگیرى نماید پـس با برادران خود صله رحم و نیكى كنید گر چه به نیكو سلام دادن و جواب سلام باشد.

دوستدار دنیا
من تعلق قلبه بالدنیا, تعلق قلبه بثلاث خصال: هم لایفنى, و إمل لا یدرك, و رجإ لا ینال)
[تصویر: Q.gif]

امام صادق(علیه السلام) فرمود: هركس دل به دنیا ببندد به سه خصلت گرفتار خواهد شد:
1- اندوهى كه پایان ندارد.
2- آرزویى كه به آن دسترسى ندارد.
3- امیدى كه بدان نرسد.

پشیمان ترین افراد
ان من اعظم الناس حسره یوم القیامه, من وصف عدلا ثم خالفه الى غیره.
[تصویر: Q.gif]

پشیمان ترین شخص در روز قیامت, كسى است كه براى مردم از عدالت سخن بگوید, اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد.

انسان دو چهره
من لقى المسلمین بوجهین و لسانین, جإ یوم القیامه و له لسانان من نار.
[تصویر: Q.gif]

هركس با مسلمانان با دو چهره و دو زبان برخورد كند, روز قیامت با دو زبان از آتش وارد عرصات محشر خواهد شد.

مورد توجه پیشواى ششم(علیه السلام)
امام صادق(علیه السلام) به عبدالله بن ابى یعفورفرمود: اى عبدالله! دقت كن درآن چیزى كه حضرت على(علیه السلام) را پیش رسول الله(صلّی الله علیه وآله) سرافراز كرد و به آن مقامات عالى رساند.پس توهم آن ها رابراى خودت لازم بدان وخودت را به آن صفت هاى زیبا بیارا. بدان! مطئنا على (علیه السلام)درنزد پیامبر(صلّی الله علیه وآله) به آن درجه و عظمت نرسید, مگر با دو چیز:
1- راستی
2- امانت داری .
[تصویر: Q.gif]


بـهـتـرین بندگان
ان خـیر العباد من یجتمع فیه خمس خصال : اذا احسن استبشر, واذا اساء استغفر,واذا اعطى شكر, واذا ابتلى صبر, واذا ظلم غفر.
[تصویر: Q.gif]

بـهـتـرین بندگان كسى است كه در او پنج خصلت جمع باشد: هنگامى كه نیكى كند,شاد باشد,مـرتـكب كار بدى شود, استغفار كند, نعمتى به وى رسد, شكرش را به جاى آورد, بلایى بر او نازل شود, شكیبایى كند, و ستمى بر او شود, عفو نماید.

ارزش عمل همراه با یقین
واعـلـم ان الـعـمـل الـدائم القلیل على الیقین افضل عند اللّه من العمل الكثیر على غیریقین .
[تصویر: Q.gif]

بـدان بـه درستى كه عمل دایمى اندك , كه همراه با یقین باشد , نزد خداوند متعال , افضل از عمل بسیارى است كه با یقین همراه نباشد.

شناسائی بردبار، شجاع، برادر دینی
ثلاثة لا تعرف الا فی ثلاثة مواطن : لا یعرف الحلیم الا عند الغضب , ولا الشجاع الا عند الحرب , ولا اخ الا عند الحاجة.
[تصویر: Q.gif]

سه خصلت است كه شناخته نمى شود مگر در سه جا: بردبار شناخته نمى شودمگردرهنگام خشم , شـجـاع شـنـاخـتـه نـمـى شـود مگر در هنگام نبرد, و برادر دینى شناخته نمى شود مگر در زمان نیازمندى.

راه بهشتى شدن
حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) سه راه را فراروى جویندگان بهشت قرار داده است:
1ـ پیروى از أمه علیهم السلام .
2ـ برأت از دشمنان.
3 ـ سخن گفتن آگاهانه و سكوت هنگام نا آگاهى. (فكل من قصدنا و تولانا و لم یوال عدونا و قال ما یعلم و سكت عما لایعلم او اشكل علیه فهو فى الجنه)
[تصویر: Q.gif]

هر كس جویا و پیرو ما باشد و از دشمنان ما پیروى نكند و چیزى كه مى داند , بگوید و از آن چه كه نمى داند , یا بر او مشكل (مشتبه) است, سكوت كند, در بهشت است.

ارزش سكوت
علیك بالصمت, تعد حلیما, جاهلا كنت او عالما, فان الصمت زین لك عندالعلمإ و سترلك عندالجهال.
[تصویر: Q.gif]

عالم باشى یا جاهل , خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى ; زیرا خاموشى نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است.

نشانه هاى ناتوانى
قد عجز من لم یعد لكل بلإ صبرا و لكل نعمه شكرا و لكل عسر یسرا.
[تصویر: Q.gif]

ناتوان است كسى كه براى هر بلایى صبرى, براى هر نعمتى شكرى و براى هر سختى آسانى آماده نكند.

عوامل ایجاد اتحاد بین مردم
در حـدیث آن حضـرت آمـده است: هر گاه نزدیكـى و ارتباطهاى مردم بـر سه پایه و محور استوار نباشد, آن جماعت درمعرض سستى و فروپاشى و وارد شدن وهـن بر آنان است و همیـن مساءله, زمینه سـاز شمـاتت دشمنان و بـدزبـانـى و طعنه بـدخـواهان مى گردد. آن سه محور وحدت آفرین اینهاست:
1ـ ترك حسد
2ـ پیوند و ارتباط
3ـ تعاون و یارى امام صادق(علیه السلام)
پیامـد هر یك از سه نكته فـوق را نیز بیان مـى فرمایـد: اما متـن كلام آن حضرت:
1ـ ((تـرك الحسـد فیما بینهم, لئلا یتحزبـوا فیتشتت امرهـم)) براى پیشگرى از ضعف و سستـى جامعه اسلامى آن است كه در میان خـود, حسد را نسبت به یكـدیگرترك كنند, تا دسته دسته و گروه گروه نشـوند و گرفتار تشتت و تفرقه در امور نگردند.
2ـ ((و التـواصل, لیكـون ذلك حـادیـا لهم علـى الالفه)) تـواصل و پیـونـد ارتباط با یكـدیگـر است, تا ایـن پیـونـد آنان را به الفت و همبستگـى بكشاند.
3ـ ((و التعاون, لتشملهم العزه)) یـارى و تعاون است, تا عزت آنان را فرا گیرد.
[تصویر: Q.gif]

حضرت مـى فرماید: برادران دینى درمیان خـود به سه چیزنیازمندند, اگر ایـن سه را داشتند یا به كار گرفتند, عزتمند ومتحدند, وگرنه گرفتار جـدایـى, مباینت, كینه و تبـاغض مـى شـونـد. آن سه محور, اینهاست: ((... وهى: التناصف, و التراحـم و نفى الحسد.))
[تصویر: Q.gif]

مراعات انصاف با یكدیگر, نسبت به هـم شفقت و تـرحـم داشتـن تـرك حسـد و رشك بردن.

توجه به ظرفیت افراد
امام صادق(علیه السلام) شخصى را بـراى ماءموریتى بـه منطقه اى فرستاد. او در گزارش خود بـه امام از مردم منطقه بـه شدت انتقاد كرد. امام
فرمود:اى سراج, ایمان ده درجه دارد. بعضى یك درجه ایمان دارند وبعضى دو درجه.بعضى هم هفت تا ده درجه. نباید كسانى كه ایمان كاملترى دارند از دیگران بیش از ظرفیت آنها توقع داشته بـاشند.

نابودی شش گروه به شش چیز
یهلك اللّه ستابست : الا مراء بالجور, والعرب با لعصبیة , والدهاقین بالكبر , والتجار بالخیانة , و اهل الرستاق با لجهل , والفقهاء بالحسد.
[تصویر: Q.gif]

خداوند متعال شش گروه را به شش خصلت از بین مى برد : زمامداران را به ستمكارى , عرب را به عصبیت (ملى گرایى ) , دهقانان ( دهبانان ) را به خودخواهى ,بازرگانان را به خیانت , روستاییان را به نادانى و فقها را به حسادت .

ولایت پذیری
امام صادق(علیه السلام) همواره مساءله ولایت را مطرح مى كرد, و مى فرمود:
((ولایت از نماز, روزه, زكات و حج برتر است, و دلیل آن را چنین ذكر مى كرد: ((لانها مفتاحهن والوالى هو الدلیل علیهن;
[تصویر: Q.gif]

زیرا ولایت كلید همه آنها است, و حاكم و رهبر, راهنماى مردم به سوى همه آنها است.)) و گاهى مى فرمود:
((من مدح سلطانا جائرا و تخفف و تضعضع له طمعا فیه كان قرینه فى النار;
[تصویر: Q.gif]

كسى كه سلطان ستمگرى را تمجید كند, و دربرابر او فروتنى و كرنش نماید, تا در كناراو به نوایى برسد, چنین كسى همدم آن سلطان
در میان آتش دوزخ خواهد بود.)) و زمانى دیگر از رسول خد(صلّی الله علیه وآله) نقل مى كرد كه فرمود: ((الفقهاء امناء الرسل ما لم یدخلوا فى الدنیا;
[تصویر: Q.gif]

علماى دین نمایندگان امین پیامبران هستند تا هنگامى كه وارد در دنیا نشده اند.)))
شخصى از رسول خد(صلّی الله علیه وآله) پرسید:نشانه ورود آنها در دنیا چیست؟
رسول خد(صلّی الله علیه وآله) فرمود: ((اتباع السلطان, فاذا فعلوا ذلك فاحذروهم على دینكم;
[تصویر: Q.gif]

پیروى سلطان, هرگاه دانشمندان چنین كنند, براى حفظ دینتان از آنها بپرهیزید.))

رسم رفاقت
دوست خوب یكى از سرمایه هاى بزرگ زندگى و از عوامل خوشبختى آدمى است و انسان در انس با دوست احساس مسرت مى كند و شادمانى و نشاط را در گرو همنشین با رفیق مى داند.
رفیق شایسته, براى جوان جایگاه خاص خویش را دارد و اهمیت آن به گونه اى است كه در شكل دهى شخصیت او نقش بزرگى ایفا كرده, اولین احساسات واقعى نوع دوستى را در وى ایجاد مى كند.
جوان از یك سو به كشش طبیعى و خواهش دل, عاشق دوستى و رفاقت است و به ایجاد عمیق ترین روابط دوستانه با یك یا چند نفراز همسالان خود هست وازطرف دیگر براثراحساسات ناسنجیده و عدم نگرش عقلانى ممكن است در دام رفاقت با دوستان نادان و تبهكار افتد، از این رو خطر وجود دوستان بد وناپاك, این نگرانى را در جوان ایجاد مى كند كه چگونه یك دوست خوب و یكدل را انتخاب كنم؟
امام صادق(علیه السلام) رفقا را سه نوع مى داند:
1 ـ كسى كه مانند غذا به آن نیاز هست و آن (رفیق عاقل) است.
2 ـ كسى كه وجود او براى انسان به منزله بیمارى مزاحم و رنج آور است و آن (رفیق احمق) است.
3 ـ كسى كه وجودش به منزله داروى شفا بخش است و آن (رفیق روشن بین و اهل خرد) است.
[تصویر: Q.gif]


شیوه انتخاب دوست در نگاه پیشواى ششم, این گونه است:
(رفاقت, حدودى دارد, كسى كه تمام آن حدود را دارانیست, كامل نیست, و آن كس كه داراى هیچ یك از آن حدود نیست, اساسا دوست نیست:
1 ـ ظاهر و باطن رفیق, نسبت به تو یكسان باشد.
2 ـ زیبایى و آبروى تو را جمال خود بیند و نازیبایى تو را نا زیبایى خود بداند.
3 ـ دست یافتن به مال یا رسیدن به مقام, روش دوستانه او را نسبت به تو تغییر ندهد.
4 ـ در زمینه رفاقت, از آنچه در اختیار دارد, نسبت به تو مضایقه ننماید.
5 ـ تو را در مواقع گرفتارى و مصیبت ترك نگوید.)
[تصویر: Q.gif]

دوست آینه تمام نماى دوست است و دو دوست مثل دو دست اند كه آلایش یكدیگر را مى شویند و به فرموده امام صادق ( ع ) :
كسى كه بیند دوستش روش ناپسندى دارد و او را بازنگرداند, با آنكه توان آن را دارد, به او خیانت كرده است.
[تصویر: Q.gif]

همچنین فرموده اند: دوست داشتنى ترین برادر من كسى است كه عیوب مرا به من هدیه كند (به من بازگو كند).
[تصویر: Q.gif]

امام صادق(علیه السلام) ضمن تإكید فراوان به انتخاب دوست خوب وپایدارى دراین دوستى, جوانان را ازرفاقت با نادان و احمق پرهیز مى دهد:
كسى كه از رفاقت با احمق پرهیز نكند, تحت تإثیر كارهاى احمقانه وى قرارمى گیرد و اخلاقش همانند اخلاق ناپسند او مى شود.
[تصویر: Q.gif]

در فرهنگ نورانى حدیثى ما, جوانان را از رفاقت با بدنامان بر حذر داشته, آنان را به دورى از دوستان خائن و متجاوز و سخن چین ترغیب مى سازند.
[تصویر: Q.gif]

امام صادق(علیه السلام) مى فرماید:
(از سه طأفه مردم كناره گیرى كن وهرگز طرح دوستى ورفاقت با آن مریز;خأن, ستمكار وسخن چین. زیرا كسى كه براى توبه دیگرى خیانت كند, روزى نیز به تو خیانت خواهد كرد و كسى كه براى تو به دیگران ظلم و تجاوز كند, به تو نیز ظلم خواهد كرد و كسى كه از دیگران نزد تو سخن چینى كند, علیه تو نیز نزد دیگران نمامى خواهد نمود.)
[تصویر: Q.gif]

راه و (رسم رفاقت) در ثبات و پایدارى دوستى موثر است.
گوشه اى از شیوه آن را دركلام امام صادق(علیه السلام) مى نگریم: (كمترین حق آن است كه:
دوست بدارى براى او چیزى كه براى خود دوست مى دارى. كراهت داشته باشى درحق او, ازآن چه براى خود كراهت دارى.ازخشم او بپرهیزى, به دنبال رضا وخشنودى او باشى. با جان و مال و زبان ودست و پایت او را كمك كنى. مراقب وراهنماى او و آیینه او باشى. سوگندش را قبول كنى, دعوتش را اجابت نمایى, هرگاه بیمار شد,به عیادتش بروى وهرگاه فهمیدى حاجتى دارد, قبل از این كه بگوید, آن را انجام دهى, و وى را ناگزیر نكنى كه انجام كار را از تو درخواست كند...)
منبع: کلوب






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن