تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815602421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد معاون وزير نيرو از تثبيت تعرفه برقعلي آبادي: خاموشي‌ها در پاييز هم ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: انتقاد معاون وزير نيرو از تثبيت تعرفه برقعلي آبادي: خاموشي‌ها در پاييز هم ادامه دارد


گروه اقتصادي - معاون جديد وزير نيرو در امور برق و انرژي از تثبيت تعرفه برق از سال 83 تاكنون انتقاد كرد و اصلا‌ح تعرفه‌ها در صنعت برق را ضرورت حيات اين صنعت خواند. ‌
عباس علي آبادي روز گذشته در يك نشست خبري با اشاره به عدم اصلا‌ح تعرفه‌ها طي چند سال اخير گفت: تعرفه‌هاي برق از سال 83 به بعد موجب شد كه مصرف كنندگان به مصرف بيشتر تشويق شده و توليد كنندگان صنعت برق نيز قابليت كمي براي توسعه اين صنعت داشته باشند چراكه با كمبود منابع مالي مواجه بوده و توان پاسخگويي به رشد روز افزون مصرف را ندارند؛ لذا وزارت نيرو از برنامه‌هاي خود جا مانده است. معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي افزود: قرار بر اين بود كه در سال 85 وزارت نيرو 7 هزار و 500 مگاوات ظرفيت نصب شده داشته باشد چراكه پيش بيني مي كرد كه بتواند با بخش خصوصي تعامل داشته و با جذب سرمايه از اين بخش بتواند طرحهاي توسعه اي خود را اجرا كند اما تنها 3هزار و 800 مگاوات از اين طرحها به مرحله عملياتي درآمد. وي تصريح كرد: سال 86 نيز 3 هزار و 700 مگاوات ظرفيت جديد به شبكه اضافه شد و سرعت اجراي پروژه‌ها به دليل نقصان منابع مالي دچار مشكل شد. از سوي ديگر كسري منابع در تمامي سالهاي دهه گذشته قابل ملا‌حظه است؛ اين درحالي است كه اين كسري منابع مالي در تمامي سنوات گذشته به چشم مي خورد اما به اندازه فعلي قابل ملا‌حظه نبوده و ما هم اكنون اين كسري بودجه خطرناك است.
به گفته علي آبادي، نتيجه اين كسري بودجه آن است كه هرچه به جلو مي رويم توان توسعه اي اين صنعت كمتر شده و پيش بيني مي شود در صورت ادامه اين وضعيت، كشور مشكلا‌ت عظيمي را در توسعه اقتصادي خود شاهد باشد؛ چراكه توسعه صنعت برق تنها به منظور پاسخگويي به نياز روزافزون مشتركان خانگي نيست بلكه در اقتصاد كشور ريشه داشته و اگر اين نياز تامين نشود قطعا اهداف عاليه نظام نيز محقق نخواهد شد. اين مقام مسئول در وزارت نيرو خاطرنشان كرد: مجموع ظرفيت نيروگاه نصب شده توسط دولت 49 هزار مگاوات است كه از اين مقدار 7600 مگاوات نيروگاه برق آبي است كه البته استعداد توسعه اين توان تا حدود 25 هزار مگاوات نيز وجود دارد.

مقابله با تحريم
علي آبادي تاكيد كرد: صنعت برق آماده مقابله با هر گونه تحريمي است و برنامه ريزي كرده كه به بيگانگان در تامين تجهيزات صنعت برق وابسته نباشد و اكثر قطعات نيروگاهي را بومي كند. معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: در حال حاضر ميزان توليد و مصرف برق برابر و كوچكترين اختلا‌ل و خروج اضطراري در واحدها مي تواند خاموشي غير برنامه ريزي شده را ايجاد كند. عباس علي آبادي با اشاره به خشكسالي اخير در كشور گفت: در پاييز امسال به دليل نداشتن نيروگاه‌هاي برق آبي و روند خشكسالي كه بر اساس مطالعات كارشناسي تداوم آن متحمل است و خشكسالي هيدرولوژيكي كه متعاقب خشكسالي طبيعي صورت مي گيرد، به طور طبيعي هر لحظه در آستانه خاموشي و مرز ناپايداري هستيم.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي افزود: به دليل خشكسالي اخير، واحدهاي حرارتي فرصت تامين برق مورد نياز در پاييز را نداشته و براساس اطلا‌عات آماري در پاييز نيز تداوم خاموشي‌ها را خواهيم داشت. وي افزود: در حال حاضر با توجه به روند توليد نمي توانيم روي نيروگاه‌هاي برق آبي براي زمستان و حتي تابستان 88 برنامه ريزي كنيم و اين نشان مي دهد كمبود برق همچنان باقي است. علي آبادي تصريح كرد: در حال حاضر ميزان توليد و مصرف برق برابر و كوچكترين اختلا‌ل و خروج اضطراري در واحدها مي تواند خاموشي غير برنامه ريزي شده را ايجاد كند.

خاموشي، ترجمه ساده كمبودهاي صنعت برق
علي آبادي در ادامه اظهار داشت: جمع ظرفيت نصب شده حرارتي كشور 41 هزار و 367 مگاوات است كه از اين رقم 36 هزار مگاوات قابل توليد است چراكه نيروگاه‌هاي حرارتي به ويژه گازي براي شرايط استاندارد طراحي شده اند كه كنار دريا بودن و دماي 15 درجه سانتيگراد نشانگر اين شرايط استاندارد است با هرگونه تغيير در اين شرايط راندمان نيروگاه پايين مي آيد همانطور كه در فصل تابستان راندمان نيروگاه‌ها به مراتب كمتر از فصل زمستان است. بخش گازي نيروگاه سيكل تركيبي نيز اين وضعيت را دارد. معاون وزير نيرو گفت: در زمستان سال گذشته واحدهاي برق آبي به بركت سيلا‌بهاي ناشي از سالهاي 84 و 85 كه موجب صدمه رساندن به بخشهايي از كارون 4 نيز شد، توليد برق در سال 86 مطلوب بود.
علي آبادي در خصوص صحت پيش بيني‌هاي طولا‌ني مدت برخي دستگاه‌ها در كشور گفت: پيش بيني‌هاي خشكسالي با دانش امروز تنها براي 3 ماه قابل استناد است و نمي توان ادعا كرد كه بيش از اين پيش بيني صحيح است. با ابزار و دانشي كه در اختيار ما است پيش بيني‌ها كمتر از اين مدت زمان قابل استناد است. وي ادامه داد: به همين دليل خشكسالي سال جاري از نظر ما غيرمترقبه است چراكه طي سالهاي اخير بي سابقه بوده است. از سوي ديگر ترجمه هر گونه كمبود احتمالي و يا حادثه اي ناشي از خروج اضطراري هر يك از واحدهاي نيروگاهي، خاموشي است. به گفته علي آبادي، امسال ديماند يا ظرفيت مورد تقاضا براي مصرف در پيك تابستان بيشتر از 37 هزار مگاوات بود كه حداكثر توان توليدي شبكه برق كشور به دليل فرسوده بودن فوق العاده بخشي از نيروگاه‌هاي حرارتي، ظرفيت توليد 2 هزار مگاوات كاهش يافت.

شرايط برق در پاييز ‌
معاون وزير نيرو با اشاره به خشكسالي اخير در كشور گفت: در پاييز امسال به دليل نداشتن نيروگاه‌هاي برق آبي و روند خشكسالي كه بر اساس مطالعات كارشناسي تداوم آن محتمل است و خشكسالي هيدرولوژيكي كه متعاقب خشكسالي طبيعي صورت مي گيرد، به طور طبيعي هر لحظه در آستانه خاموشي و مرز ناپايداري هستيم. معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي افزود: به دليل خشكسالي اخير، واحدهاي حرارتي فرصت تامين برق مورد نياز در پاييز را نداشته و براساس اطلا‌عات آماري در پاييز نيز تداوم خاموشي‌ها را خواهيم داشت. وي افزود: در حال حاضر با توجه به روند توليد نمي توانيم روي نيروگاه‌هاي برق آبي براي زمستان و حتي تابستان 88 برنامه ريزي كنيم و اين نشان مي دهد كمبود برق همچنان باقي است.
علي آبادي تصريح كرد: در حال حاضر ميزان توليد و مصرف برق برابر و كوچكترين اختلا‌ل و خروج اضطراري در واحدها مي تواند خاموشي غير برنامه ريزي شده را ايجاد كند. معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي خاطرنشان كرد: برنامه براي تعميرات نيروگاه‌ها اين است كه به صورت فشرده و در يك برنامه زمان بندي مشخص تعميرات نيروگاه‌ها صورت گيرد تا در پاييز و زمستان بتوانيم پاسخگوي نياز مردم باشيم.

سوخت نيروگاهي در زمستان
به گفته معاون وزير نيرو، در زمستان آتي اگر برنامه ريزي درستي در تعميرات انجام شود در زمستان از نظر خروج نيروگاهي مشكلي نخواهيم داشت. علي آبادي گفت: در زمستان سال گذشته عليرغم اينكه تمامي واحدهاي نيروگاهي با تمام توان به توليد ادامه دادند روزانه 120 ميليون مترمكعب سوخت مصرف شد اما امسال به دليل افزايش مصرف بايد پيش بيني نياز روزانه 137 ميليون مترمكعب گاز طبيعي يا معادل آن گازوئيل و مازوت را داشته باشيم كه تاكنون نيز چنين تجربه اي در كشور وجود نداشته است. وي با برشمردن سه دليل براي افزايش ميزان نياز نيروگاه‌ها به سوخت خاطرنشان كرد: سرماي محتمل، افزايش نياز مصرف و عدم امكان بكارگيري نيروگاه‌هاي برق آبي از جمله دلا‌يل افزايش ميزان نياز نيروگاه‌ها به سوخت در سال جاري هستند.
علي آبادي افزود: اين تجربه براي ناوگان حمل و نقل كشور نيز بي سابقه است، اين تجربه به دليل كشش جاده‌ها و يخبندان محتمل براي كشور تجربه اي بزرگ به حساب مي آيد. تمامي تلا‌ش وزارت نيرو اين است كه امكان مصرف گاز براي همه نيروگاه‌ها را به ميزان لا‌زم فراهم كند. وي تصريح كرد: بر اين اساس وزارت نيرو افزايش حجم مخازن را تاجايي كه امكان داشته باشد ارتقاء خواهد داد. ‌

نياز 10 هزار ميليارد توماني صنعت برق
اين مقام مسئول در وزارت نيرو با اشاره به نياز صنعت برق به 10 هزار ميليارد تومان منابع مالي گفت: اين رقم در بودجه ديده شده كه جداي از رقم 7 هزار ميليارد توماني ارزش سوختي است كه وزارت نيرو بايد بابت نيروگاه‌ها بپردازد. وي افزود: براي تامين اين نياز بايد از مجلس كمك گرفته شود. بخشي از اين منابع مالي به صورت وام از بانكها، بخشي به صورت فروش اوراق مشاركت و بخشي ديگر دريافت مطالبات صنعت برق از مصرف كنندگان است؛ اين درحالي است كه تاكنون وزارت نيرو نتوانسته يك ريال هم از بانكها وام دريافت كند و درآمد حاصل از فروش اوراق مشاركت را نمي توان بر روي آن حساب باز كرد.
علي آبادي گفت: عدم بازپرداخت اوراق مشاركت، تعرفه‌هاي ثابت و نيز بدهي‌هاي پرداخت نشده به وزارت نيرو كمبود منابع مالي را براي اين وزارتخانه رقم زده است. بر اين اساس پيشنهاد وزارت نيرو به مجلس براي اصلا‌ح تعرفه‌ها و تامين منابع مالي ارسال شده كه يا بازپرداخت ديون را استمهال كند يا ديون اين صنعت را به عهده دولت گذارد. در اين راستا اگر مجلس تعرفه‌ها را اصلا‌ح كند صنعت برق ديون را به عهده مي گيرد. وي تصريح كرد: از سوي ديگر پيشنهاد شده كه 7 ميليارد يورو از حساب ذخيره ارزي اعتبار دريافت كند. علي آبادي همچنين تاكيد كرد: هم اكنون ايران صادر كننده برق نيست بلكه تنها تبادلا‌تي را دارد اما به ميزان 700 مگاوات در تابستان برق وارد كرده است.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن