تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815471652




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راههاي تقويت اعتماد به نفس در كودكان؛تو را به خاطر خودت دوست دارم


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: راههاي تقويت اعتماد به نفس در كودكان؛تو را به خاطر خودت دوست دارم
همه ما دوست داريم كه فرزنداني قوي و مطمئن تربيت كنيم. براي بيشتر كودكان اعتماد به نفس يك خصوصيت ذاتي نيست، بلكه

بايد آن را در وجودشان پرورش داد. روشهاي ذكر شده در اين مقاله به ايجاد و تقويت اعتماد به نفس در كودكان كمك مي كند:
* به تو افتخار مي كنم
به هنگام موفقيت فرزندتان به او بگوييد كه به وجودش افتخار مي كنيد. نقاط مثبت و دستاوردهايش را براي ديگران شرح دهيد و حتي بگذاريد كه كودك بارها اين تحسين و تمجيد را بشنود. خود من بيشتر مواقع درباره اينكه چقدر رياضيات پسرم خوب است در برابر ديگران صحبت ميكنم. خود او فكر مي كند رياضياتش در كلاس از همه بهتر است ممكن است حق با او باشد يا نباشد، اما آنچه مهم است احساس خوبي است كه او نسبت به خودش دارد و اين به او اعتماد به نفس لازم براي ادامه سعي و تلاش و يادگيري نكات جديد را مي هد.
* تو مي تواني از عهده اش بر بيايي
مسؤوليت انجام كارهاي منزل در كودكان احساس مهم و ارزشمند بودن را ايجاد مي كند. علاوه برآن مهارتهاي لازم زندگي را ياد مي گيرند. يك سري كارهاي روزمره و عادي براي كمك تعيين كنيد. زماني كه او اين وظايف روزانه را انجام مي دهد، احساس اعتماد به نفس و توانايي انجام كارها در وجودش تقويت مي شود. اجازه بدهيد كه كودكان در شستن ظرفها به شما كمك كنند. حتي كودك سه ساله من هم ياد گرفته كه بعد از ناهار ظرف غذايش را در سينك ظرفشويي بگذارد. فرزند چهار ساله ام عاشق تا زدن رختهاي شسته است. يك كودك 6 ساله مي تواند به راحتي تختخوابش را مرتب كند. همه كودكان عاشق بازي با آب و شستن اتومبيل خانواده و كمك به پدر هستند.
* برچسب زدن ممنوع!
يكي از بدترين كارهايي كه والدين در حق فرزندان انجام مي دهند، همين برچسب زدن به آنهاست. متأسفانه انجام آن هم بسيار سهل و آسان است. زماني من به اين نكته پي بردم كه متوجه شدم گاهي بدون قصد فرزندم را «جنس خراب» ناميده ام و حالا برادر بزرگترش او را با همين عنوان مسخره مي كند. به عنوان مادر يا پدر بايد مراقب تمام برچسبهاي مثبت يا منفي در صحبتهايمان باشيم، چرا كه بسياري از آنان منعكس كننده خصوصيات شخصيتي بچه ها هستند.
بعضي اوقات والدين بر روي مشخصات فيزيكي كودكان متمركز مي شوند و حتي گفتن اينكه فرزندتان زيباست نيز درست نيست، چه برسد به اينكه كودكان را به خاطر خصوصيات ظاهري نامناسب همانند بيني يا پاي بزرگ مسخره كنيم. تمركز بر روي اين مشخصات ظاهري چه خوب و چه بد به كودك مي آموزد كه تنها نكته مهم، سخناني است كه ديگران در مورد ظاهر شخص مي گويند.
* تقويت استعدادها راه دارد
به همه استعدادهاي خوبي كه فرزندتان دارد، فكر كنيد. آنها را بر روي كاغذ بنويسيد و سپس يكي از آنهايي را كه خود كودك بيشتر از همه دوست دارد، دنبال كنيد. اين انتخاب حتي مي تواند به سادگي بردن او يك بار در هفته به كتابخانه باشد. از آن جايي كه اين انتخاب مورد تأييد خود كودك است، آن را دنبال خواهد كرد. ثبت نام در كلاسهاي ورزشي، هنري، نمايش و موسيقي از اين جمله اند. هدف فراهم آوردن تجربه اي مثبت براي كودك و پيشي گرفتن او از ديگران است.
* گوشم با توست!
با گوش دادن واقعي به كودكتان نشان دهيد كه برايتان مهم است، براي اين كار در برابرش زانو بزنيد تا بتوانيد در چشمان هم نگاه كنيد. كاملاً حواستان را جمع كنيد كه اگر كودك احساس كند كه به او گوش نمي دهيد، ديگر صحبت نخواهد كرد، چون فكر مي كند حرفهايش ارزش شنيدن ندارند، چه از طرف والدين و چه از طرف ديگران.
* من عاشق بچه هاي منظم هستم
زماني كه وظايف عادي روزمره براساس نظم و ترتيب انجام مي شود، قابل پيش بيني شده و كودك احساس امنيت مي كند. بچه هايي كه در منزل در محيطي دوست داشتني احساس امنيت كنند، كمتر از خطر ريسك كردن مي هراسند. با اين كار به كودك نشان مي دهيد كه چه انتظاراتي از او داريد و با برآورده شدن آنها، كودك احساس اعتماد به نفس خواهد كرد.
* صدا زدن كودكان به نام خودشان
ناميدن كودكان به اسم، به آنان احساس ارزشمندي و مهم بودن مي دهد. كودكان داراي اعتماد به نفس، راحت ديگران را به اسم صدا مي زنند و در نتيجه از صدا زدن ديگران براي درخواست كمك نمي ترسند.
* مرا هم دربازي خود شركت دهيد!
بازي با فرزندان به آنها ثابت مي كند كه والدينشان از بودن با آنها لذت مي برند. بازي نكته هاي زيادي به بچه ها مي آموزد كه يكي از آنان اعتماد به نفس است. بازي فرصتي ارزشمند است كه در آن مي توان كودك را تحسين كرد. دخترهاي من دوست دارند با مادرشان خاله بازي كنند و پسرم دوست دارد با من به پيك نيك برود.
* وضع قوانين و مقررات خانگي
وضع قوانين و اجراي مرتب آن به فرزندان احساس ارزش و امنيت مي دهد. پيروي از دستورها به آنها مي فهماند كه براي والدينشان آن قدر با ارزش بوده اند كه برايشان مقررات وضع شده است.
جالب اين جاست، زماني كه از يك سري دختر نوجوان سؤال شد كه آيا وضع قوانين در منزل را مي پسندند، تنها تعداد انگشت شماري مخالف آن بودند.
* از با تو بودن لذت مي برم
احساس فرزندتان نسبت به خود مستقيماً به احساس شما نسبت به او برمي گردد. آيا شما تصويري مثبت از او منعكس مي كنيد يا منفي؟ آيا كودكتان مي داند كه تا چه اندازه برايتان مهم است؟ آيا او معتقد است كه از بودن در كنارش لذت مي بريد؟
با فراهم آوردن اين تصوير مثبت به او كمك مي كنيد كه احساس خوشايندي نسبت به خود داشته باشد. در نتيجه به فرزندتان بفهمانيد كه او را به خاطر خودش دوست داريد، نه به خاطر كارهايي كه از او سر مي زند.
* طناز زارعي طوسي
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن