تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806723173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهران و خوزستان صرفه جوترين استان ها در آب و برق


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تهران و خوزستان صرفه جوترين استان ها در آب و برق
به گزارش واحد مركزي خبر، پرويز فتاح در جلسه علني غيررسمي امروز مجلس شوراي اسلامي در باره خاموشي ها، افزود: در اين سال ها سختگيري مطمئني درباره شبكه سراسري نداشتيم و نيروگاه هاي برق آبي را همانند نيروگاه هاي حرارتي در نظر گرفتيم در نتيجه امسال كه با خشكسالي رو به رو بوديم، حدس مي زديم كه نيروگاه هاي برق آبي، نتوانند نياز موجود را برطرف كنند.

وي گفت: امروز كه من به شما گزارش مي دهم، ده ميليارد مترمكعب در مخازن آب داريم كه سال گذشته اين رقم شانزده و نيم ميليارد مترمكعب بوده است و اين يعني چهل درصد كاهش منابع آبي.

وزير نيرو با انتقاد از برخي مسائل كه در بعضي رسانه ها مطرح شد مبني بر اينكه در زمستان آب رها شده است افزود: ما در سه سال گذشته فصل تابستان و زمستان را بدون مشكل در توزيع آب و برق سپري كرديم، پيش بيني مي شد سال 1387 هم اگر به روال طبيعي باشد، بدون مشكل زياد سپري شود اما از اول اسفند كه متوجه كمي بارش شديم، اقدامات پيشگيرانه را شروع كرديم؛ از جمله جلسات ويژه دولت و نيز هماهنگي با رسانه ملي براي تبليغ درباره صرفه جويي در مصرف.

فتاح اضافه كرد: در سال هاي 81 تا 85 ظرفيت سدهاي برق آبي سه برابر و بنابراين وابستگي به برق آبي بيشتر شده است.

وي گفت: طي سال هاي گذشته هميشه در تابستان از نظر توليد و مصرف در اضطرار و مقداري كمبود بوديم كه البته با كاهش فركانس، محدوديت صنايع و گاهي با خاموشي جبران مي شد.

وزير نيرو افزود: در اين شرايط كل آبي كه عبور شده از سال 85 كمتر است و سدهاي برق آبي ما در مجموع امسال 35 ميليارد مترمكعب نسبت به سال هاي 85 و 86 كاهش ورودي داشته اند كه آب خروجي اصلا قابل مقايسه با عدد كاهش ورودي نيست.

فتاح ادامه داد: مجموع خاموشي هاي اعلام شده در شش ماه گذشته به 117 ميليارد كيلومتر ساعت مي رسد كه نسبت به آنچه ما توليد كرديم و مصرف شده است يك و نيم درصد است يعني 98 و نيم درصد برق مصرفي كشور در اين مدت تامين شده است.

وزير نيرو با اشاره به توافقات اين وزارتخانه با صدا و سيما درباره تبليغات صرفه جويي گفت: خوشبختانه اين اطلاع رساني ها موثر بود و در بعضي شهرستان ها اوج مصرف از شب به روز منتقل شد ولي در بخش كشاورزي توفيقي پيدا نكرديم و مصرف برق در اين بخش سي درصد نسبت به سال قبل اضافه شد؛در بخش تجاري هم شاهد تغييري در مصرف برق نبوديم كه اين امر نيازمند تدابير جدي تر و حتي قانونگذاري است.

وزير نيرو در باره مصرف آب هم گفت: خوشبختانه در كل كشور مصرف آب شرب نسبت به سال گذشته افزايش نداشته است و اين نشان از همكاري مردم دارد.

وي با اعتراض به اين نوع از انتقادات كه ريشه خاموشي هاي امسال را در خشكسالي نمي دانند، گفت: اگر واقعاً ميزان بارش مثل سال گذشته و 85 بود مي توانستيم تابستان امسال را با همان شرايط سال هاي قبل سپري كنيم.

وزير نيرو با طرح اين سؤال كه آيا مي شود خشكسالي داشته باشيم ولي خاموشي نداشته باشيم افزود: حتماً مي شود و بايد براي سال آينده اين كار را انجام دهيم چون خشكسالي در كشور ما يك اپيدمي است.

فتاح گفت: لازمة كاهش خاموشي ها هنگام خشكسالي اين است كه هم مصرف را كاهش دهيم و هم توليد برق آبي را افزايش دهيم.

وزير نيرو يكي از راه هاي مؤثر در جلوگيري از چنين مشكلاتي را استفاده از توان بخش غيردولتي دانست و از دولت و مجلس خواست ياري كنند تا تمام نيروگاه هاي ما را بخش غيردولتي و خصوصي بسازند چرا كه الآن مشكلات زيادي در اين زمينه داريم.

وي همچنين استفاده از نيروگاه هاي با سوخت زغال سنگ را راهكار ديگري براي افزايش ظرفيت برق كشور دانست و گفت: الآن از اين نوع برق بي بهره هستيم و همچنين اگر بتوانيم از نيروگاه هاي اتمي مثل بوشهر استفاده كنيم، اين مشكلات برطرف خواهد شد.

وزير نيرو گفت: ما فكر مي كنيم براي نيمة دوم سال هم نتوانيم خيلي از برق آبي ها استفاده كنيم، نگراني ما براي استفاده از برق آبي ها در شش ماهة دوم سال و سال آينده جدي است.

وي افزود: الآن مخازن ما در حداقل هستند و از 7600 مگاوات فقط 1000 مگاوات استحصال مي شود و اين عدد از نيمة اول مهر شروع به كاهش مي كند كه ممكن است نيمة آبان به 500 مگاوات برسد.

فتاح ابراز اميدواري كرد براي نيمة دوم سال با هماهنگي مجلس، دولت و وزارت نفت، سوخت لازم براي نيروگاه هاي حرارتي تهيه شود.

وي گفت: تدابير لازم انديشيده شده است 400 هزار مترمكعب تا آخر شهريور به ظرفيت مخازن اضافه مي شود و 400 هزار مترمكعب ديگر تا آخر سال اضافه خوهد شد.

فتاح افزود: البته تعهدات حمل سوخت مايع در زمستان براي ما نگراني ايجاد كرده است.

فتاح از مجلس خواست در اين شرايط سخت كه وزارت نيرو به يك وزارتخانة بدهكار و مستأصل تبديل شده است اين وزارتخانه را ياري كند.

وي افزود: گناه ما اين است كه زياد كار كرديم، بدهكار شديم و اگر اين گناه را نمي كرديم الآن مصيبت خاموشي و بي آبي در تابستان قطعاً ضررش بيشتر از آن چيزي بود كه ما الآن با آن مواجهيم.

وزير نيرو با اظهار تأسف از ناتواني در جذب سرمايه هاي خارجي در اين بخش گفت: اميدواريم با كمك مجلس و دولت به تكميل نيروگاه هاي نيمه تمام و احداث نيروگاه هاي جديد تا سال 1389، 1390 اقدام كنيم، البته بخش غيردولتي براي 22 هزار مگاوات با ما توافقنامه امضا كرده است.

فتاح گفت: انتقاد ديگري كه به ما وارد مي كنند اين است كه ما در دولت نهم هيچ نيروگاهي نساخته ايم، من واقعاً تعجب مي كنم، نيروگاه هاي اردبيل، خرمشهر، خرم آباد، چابهار، علي آباد، كهنوج و خيلي از نيروگاه هاي ديگر را خودمان كلنگ زديم و نيروگاه هاي نيمه تمام دولت قبل را هم تكميل كرديم.

وزير نيرو با بيان اينكه توليد و مصرف برق در كشور برابر شده است گفت: مي توانيم براي هفته هاي آينده جدول خاموشي را اعلام نكنيم.

پرويز فتاح گفت: تعدادي از واحدهاي ما بايد براي تعميرات از مدار خارج شود با وجود اين، كمبود برق در پاييز خيلي اندك است.

وي افزود: ما نگران زمستان هستيم زيرا بحث اصلي سوخت رساني به نيروگاه ها در شرايط سرد و زمستاني است در عين حال هشت نيروگاه در سه ماه آينده به خط لوله مايع وصل مي شود.

وزير نيرو با بيان اينكه اگر بارشهاي امسال معمولي باشد 30 تا 40 درصد ورودي به نيروگاههاي برق آبي كشور كاهش مي يابد گفت: ما براي سال آينده نگرانيم.

وي اتكا در بخش نيروگاهي به بخش خصوصي را خطا خواند و گفت: با وجود تحريمها اطمينان مي دهم كه اگر ارز و ريال كافي اختصاص يابد از مشكل تحريم در صنعت نيروگاهي عبور مي كنيم.

فتاح با اشاره به درخواست برخي نمايندگان براي آوردن لايحه افزايش تعرفه هاي برق گفت: ما بين دولت و مجلس مانده ايم زيرا دولت مي گويد تثبيت قيمت ها كار مجلس بوده است و خودش بايد طرح بياورد و از طرفي برخي نمايندگان خواهان لايحه دولت دراين باره هستند.

وي سرمايه گذاري در بخش نيروگاهي را بسيار ضروري خواند و گفت: تعميرات و ايجاد نيروگاه را بايد بسيار جدي بگيريم تا سال آينده دچار مشكلات امسال نشويم.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن