تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815474337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله مرعشي شوشتري؛ فقيه حقوق‌دان/ 22فرزند ارشد آيت‌الله مرعشي شوشتري:آيت‌الله مرعشي سهم عمده‌اي در رشد فرهنگي مردم شوشتر داشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آيت‌الله مرعشي شوشتري؛ فقيه حقوق‌دان/ 22فرزند ارشد آيت‌الله مرعشي شوشتري:آيت‌الله مرعشي سهم عمده‌اي در رشد فرهنگي مردم شوشتر داشت
گروه انديشه: مرحوم آيت‌الله مرعشي شوشتري با ايجاد مؤسسات فرهنگي مختلف، سهم بسزايي در رفع مشكلات فرهنگي مردم شوشتر داشت.
سرويس انديشه و علم خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، جهت آشنايي با شخصيت مرحوم آيت‌الله «سيدمحمدحسن مرعشي شوشتري»، مصاحبه‌اي را با «سيداحمد مرعشي‌شوشتري»، فرزند ارشد مرحوم مرعشي شوشتري انجام داد كه آن‌چه در پي مي‌آيد، حاصل اين گفت‌وگو است.

ايكنا: لطفا خودتان معرفي كنيد و بگوييد حاج آقا چند فرزند دارد و شما فرزند چندم ايشان هستيد؟

من سيداحمد مرعشي اولين فرزند آيت‌الله «سيدمحمدحسن مرعشي»، متولد 1335 در شوشتر و داراي شغل كشاورزي و داراي دو برادر و سه خواهر هستم.

ايكنا: مرحوم آيت‌الله مرعشي را بيشتر معرفي كنيد و بفرماييد كه آيا ايشان در شوشتر فعاليت‌هايي داشتند كه هنوز ماندگار باشد؟

آيت‌الله «سيدمحمدحسن مرعشي» در سال 1316 در خانواده‌اي روحاني متولد شد. پدرشان حجت‌الاسلام و المسلمين «سيدسلطان‌محمد مرعشي» از روحانيان شهرستان شوشتر بود. وي در مكتب ملا«شكرعلي معنوي» درس ابتدايي را خواند و نزد پدرش تا اندازه‌اي درس‌هاي حوزوي را آموزش ديد و نزد اساتيدي هم‌چون آيت‌الله «سيدمحمدتقي حكيم» و آيت‌الله «سيدمحسن آل‌طيب»، آيت‌الله «سيدمحمد موسوي ‌جزايري» و علامه «محمدتقي شوشتري» دروس حوزوي را تلمذ كرد. در سن چهارده سالگي پدرش دار فاني را وداع گفت و مسئوليت خانواده به عهده وي قرار گرفت. در سن 26 سالگي با آغاز مبارزات انقلاب اسلامي به رهبري امام راحل(ره) فعاليت‌هاي سياسي خود را شروع كرد و با جلسات و سخنراني‌هاي خود‌ مردم شوشتر را در جريان مبارزات حضرت امام(ره) قرار مي‌داد، به طوري كه ساواك مكررا به او تذكر مي‌داد. چند بار وي را به ساواك دزفول احضار كردند و مزاحمت‌هايي را در خصوص كلاس‌هاي قرآن، منابر و تأسيس كتابخانه حضرت ولي‌عصر(عج) به وجود آوردند. اما او با تلاش و پي‌گيري‌هاي مكرر بر اين مشكلات فائق آمد و مجوز تأسيس كتابخانه حضرت ولي‌عصر(عج) را گرفت و آن را تأسيس كرد.

از جمله فعاليت‌هاي فرهنگي ايشان تجديد بناي مسجد «شيخ علي» در سال 1380 قمري، توسعه مساجد شهيد مطهري و شهيد منتظري، تجديد بناي حوزه علميه جزايريه شوشتر براي برادران در سال 1352 شمسي، تأسيس حوزه علميه الهادي شوشتر براي خواهران، گرفتن زمين جهت تأسيس حوزه علميه شهرستان كتوند، تجديد بناي مقام متبركه حضرت صاحب‌الزمان(عج)، پي‌گيري كليه امور اوقافي شهرستان شوشتر و تأسيس صندوق قرض‌الحسنه حضرت ولي‌عصر(عج) در شوشتر است. از اقدامات بسيار مهم آيت‌الله مرعشي در 1382 در شوشتر گرفتن مجوز تأسيس و راه‌اندازي دانشكده علوم قضايي و خدمات اداري است.

ايكنا: در مورد روحيات و خصوصيات آيت‌الله مرعشي و برخورد ايشان با خانواده و دوستان براي ما بگوييد.

ايشان خصوصيات اخلاقي خوبي داشتند، با همه مأنوس بودند و با هر كسي در حد شخصيتشان برخورد مي‌كردند. با افراد معمولي با خوش‌خلقي و خوش‌رويي برخورد مي‌كرد و آدم‌هايي را كه داراي مسئوليت بودند با آن‌ها در خورشخصيتشان برخورد مي‌كرد. وي علاقه شديدي به وطن خود داشت و مرتبا به اين‌ شهرستان سركشي مي‌كرد، خيلي علاقه‌مند بود مشكلاتي را كه در شوشتر وجود دارد رفع كند و اگر براي كسي مشكلي پيش مي‌آمد تا حد امكان رفع مي‌كرد.

ايكنا: مرحوم مرعشي از چه زماني به تهران آمدند؟

وي تا سال 1361در شوشتر بود و بعد به فرمان حضرت امام كه فرمودند دادگستري‌ها اسلامي نيستند و كارهاي‌ آن‌ها خلاف شرع است و قوانين، قوانين قبل انقلاب است كه روحانيت بايد وارد شود و قوانين دادگستري‌ها را شرعي كند. آيت‌الله «موسوي جزايري» امام جمعه محترم اهواز و حجت‌الاسلام و المسلمين «اراكي» از ايشان دعوت كردند كه وارد دستگاه قضايي شود كه وي پذيرفت و وارد دستگاه قضايي اهواز شد. وي بعد از تماس با روحانيان تهران و قم تصميم گرفت وارد دستگاه قضايي تهران شود كه ابتدا وارد شعبه 19 ديوان عالي كشور و بعد وارد شعبه 20 شد. بعد شوراي عالي قضايي تشكيل شد و ايشان جزء افراد انتخابي بودند كه با رأي قضات وارد شوراي عالي قضايي شدند.

ايكنا: شما به عنوان فرزند ارشد مرحوم مرعشي، آيا خاطره‌‌اي به يادماندني از ايشان داريد؟

پدرم با ما خيلي مهربان بود و هميشه با ما ارتباط داشت. با اين‌كه من شهرستان بودم، ولي هيچ‌وقت تماس‌هاي تلفني ما قطع نبود. حتي شده، هفته‌اي يك روز را با هم ارتباط داشتيم. براي آخرين باري كه با ايشان تماس داشتيم، در مورد تألمات روحي كه براي ايشان و براي من پيش مي‌آمد، صحبت كرديم. وي با تمام مشغله‌اي كه داشت، هميشه از وضع درسي بچه‌هاي ما سؤال مي‌كرد.

ايكنا: مرحوم مرعشي با توجه به مسئوليت‌هايي داشتند، برخوردشان با مادرتان چگونه بود؟ آيا براي خانواده وقت مي‌گذاشتند؟

ما موقعيت ايشان را درك مي‌كرديم و انتظاري نداشتيم، چون مسئوليت‌ها مسئوليت مهمي بود، هم مسئوليت شرعي و هم مسئوليت قضايي داشتند كه اين مسئوليت‌ها مافوق مسائل خانوادگي قرار مي‌گيرد. ما هم بايد رعايت مسائل شرع را بكنيم و اولويت‌ها را در نظر بگيريم و اين شد كه ما انتظاري نداشتيم و مي‌دانستيم كه حاج آقا وقتش پر است. يا كلاس درس داشت يا اين‌كه به دادگستري مي‌رفت و جلسه داشت. وقت خالي نداشتند و ما هم انتظاري نداشتيم. وقت و كارهاي آيت‌الله مرعشي بر كارهاي ما ارجحيت داشت و مقدم بود.

ايكنا: از دوستان نزديك ايشان مي‌توانيد كسي را نام ببريد؟

از دوستان نزديك ايشان آيت‌الله «هاشمي شاهرودي» است كه با او صميمي بود. اين اواخر كه بازنشسته شده بودند، در مورد دانشگاه قضايي هميشه با ايشان ارتباط برقرار مي‌كرد و آرزو و هدفش در مورد دانشكده شوشتر كه نياز منطقه است، اين بود كه چون قضاتي كه به اين منطقه مي‌آيند و با آب و هواي اين منطقه سازش ندارند، بتوانيم اين‌جا قضاتي براي استان و استان‌هاي هم‌جوار تربيت كنيم كه بتوانند در منطقه بمانند و بومي منطقه باشند كه مشكل ماندن در منطقه را نداشته باشند. اين باعث شد كه ايشان به اين فكر بيفتد كه يك مركز علمي يا دانشكده علوم قضايي تأسيس كند كه قضات استان و استان‌هاي هم‌جوار از اين‌جا تأمين شوند و همين كار هم شد و آيت‌الله شاهرودي هم كمال همكاري را با ايشان داشت.

ايكنا: مرقد مرحوم آيت‌الله مرعشي كجاست؟

در شوشتر مقامي است به نام مقام حضرت صاحب‌الزمان(عج) كه مكان متبركي است، مانند جمكران قم. اين‌ مكان هميشه مورد توجه وي بود و اجداد ما هم در اين مكان دفن هستند. خود مرحوم شوشتري اين مكان را تجديد بنا كرد. اعتقاد خاصي به اين مكان به جهت ديده شدن امام زمان (عج) داشت.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن