تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814717319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلطانيه در گفتگو با مهر:احتمال انتشار بخشي از پاسخ ايران به مطالعات ادعايي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سلطانيه در گفتگو با مهر:احتمال انتشار بخشي از پاسخ ايران به مطالعات ادعايي
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش اخير البرادعي را تاكيدي دوباره بر عدم انحراف ايران از مسير صلح آميز خواند و از احتمال انتشار عمومي بخشي از پاسخ 117 صفحه اي ايران به مطالعات ادعايي كه به آژانس و كشورهاي عضو ارائه شده است خبر داد.

علي اصغر سلطانيه در گفتگو با خبرنگار مهر تاكيد كرد گزارش اخير البرادعي بار ديگر بر گزارشات قبلي مدير كل آژانس صحه گذاشت و تاكيد كرد كه هيچ نوع انحرافي در فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران وجود ندارد و آژانس قادر است كماكان به راستي آزمايي در ايران ادامه دهد. همچنين همه مواد هسته اي موجود در ايران مورد حسابرسي قرار گرفته و انحرافي در اين مسير نيست.

وي افزود : مدير كل آژانس در گزارش خود اعلام كرده است كه ايران اطلاعات بهنگام و به روز درباره UCF اصفهان در اختيار آژانس قرار داده و ميزان مواد غني شده اعلام شده از سوي ايران با واقعيات مطابقت دارد.

نماينده ايران درآژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين تاكيد كرد : آژانس به صراحت اعلام كرده است فعاليتهاي هسته اي ايران كاملا زير نظر بازرسيهاي آژانس است و هيچگونه مواد و فعاليت اعلام نشده در ايران مشاهده نشده است.

سلطانيه درباره سئوالات مطرح شده در گزارش البرادعي درباره مطالعات ادعايي توضيح داد : ما در اوت 2007 براي اينكه يكبار براي هميشه به بحثها پيرامون فعاليتهاي هسته اي خود پايان دهيم بر سر مداليته با آژانس به توافق رسيديم و در آن فرايند اعلام كرديم هر سئوالي كه دارند يك بار براي هميشه روي ميز بگذارند. اين موضوع در سند 711 آژانس به صراحت نوشته شد و بعد از جلسات متعدد كليه مسائل كه در قالب شش موضوع بود حل و اعلام شد اظهارات ايران با يافته هاي آژانس به طور كامل مطابقت دارد.

وي با اشاره به اينكه موضوع مطالعات ادعايي كه از سوي آمريكا با استناد به لپ تاپ مورد ادعا ،مطرح شد موضوعي بي اساس و بي پايه بود گفت: هرچند اين موضوع با سئوالات معمول آژانس فرق داشت و ارتباطي به فعاليتهاي هسته اي ايران نداشت ايران پذيرفت كه آنها را مورد ارزيابي قرار دهد بر اين اساس طبق توافق مقرر شد كه آژانس اسناد مورد ادعاي آمريكا را از آنها تحويل بگيرد و به ايران تحويل دهد اما آمريكا حاضر به تحويل آنها نشد و بنابراين آژانس صرفا اين اسناد جعلي را به ايران نشان داد.

نماينده ايران درآژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه توضيح داد: ايران چون معتقد بود كه جامعه جهاني بايد بي اساس بودن اين ادعاها را دريابد به تمام موارد مورد ادعا در 117 صفحه پاسخ داد و اثبات كرد كه همه آنها ساختگي است.

وي تصريح كرد: از نظر ايران مداليته پايان يافته اما در اين حال تهران مطابق سياست هميشگي خود آمادگي دارد چنانچه آژانس خارج از مطالعات ادعايي سئوال ديگري مطرح كند در طول همكاريهاي جاري خود با آژانس و برنامه بازرسيهاي به آنها پاسخ دهد.

سلطانيه در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين بدان معناست كه ايران ديگر به هيچ عنوان به مطالعات ادعايي پاسخ نخواهد گفتتوضيح داد: ما به صراحت نظر خود را به آژانس گفته ايم و طبق تعهد پاسخهاي خود را درباره مطالعات ادعايي ارائه كرده ايم.

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا سئوالات مطرح شده در مطالعات ادعايي در چارچوب فعاليتهاي آژانس است يا خير گفت: موضوعاتي كه در مطالعات ادعايي مبني بر آزمايشات انفجاري و موشك مطرح شده به هيچ وجه در چارچوب فعاليتهاي آژانس نيست و ما صراحتا اين موضوع را اعلام كرده ايم و در گزارش آژانس نيز منعكس شده است.

سلطانيه با اشاره به اينكه چون قطعنامه شوراي امنيت از آژانس خواستار توضيح درباره مطالعات ادعايي شد مدير كل نيز در گزارش خود به آن مي پردازد گفت : ما به دليل تفاهم خود با آژانس و نه به دليل قطعنامه توافق كرديم به اين سئوالات پاسخ دهيم كه پاسخ هم داده ايم.

وي در بيان بي اساس بودن اسناد جعلي ارائه شده به آژانس درباره مطالعات ادعايي گفت: در مداركي كه آنها ارائه كرده اند حتي يك مهر محرمانه نيز وجود ندارد و اين نشان مي دهد كه اين مدارك جعلي را بسيار سطح پايين تهيه كرده اند.

سلطانيه توضيح داد كه پاسخهاي ايران به مطالعات ادعايي كه در 117 صفحه به آژانس اعلام شد در نشست قبلي شوراي حكام به سفراي كشورهاي عضو آژانس نيز ارائه شده است.

وي از احتمال انتشار عمومي بخشي از پاسخهاي ايران در آينده خبر داد.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به اين سئوال كه بازرسيهاي مورد درخواست گزارش البرادعي در ايران انجام شدني است يا خير تاكيد كرد: اگر درخواستها فراتر از ان پي تي و پادمان باشد نمي توانيم آن را پاسخ دهيم چون از زمانيكه موضوع ايران درشوراي امنيت منعكس شد مطابق مصوبه مجلس ديگر پروتكل الحاقي را اجرا نمي كنيم و درخواستهاي آژانس مطابق پروتكل است.

وي با اشاره به اينكه ايران به مدت دو سال به طور داوطلبانه در حال اجراي پروتكل الحاقي بود افزود: بر اين اساس كشورهايي كه عليرغم هشدار ايران شوراي امنيت را درگير موضوع هسته اي ايران كردند بايد در حال حاضر پاسخگو باشند.

سلطانيه در پايان تاكيد كرد ايران كماكان به همكاري خود با آژانس مطابق اساسنامه و ان پي تي ادامه مي دهد.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن