تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815537860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بافت قديم شيراز/ نمايي از همزيستي مور و موش و مار و معتاد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بافت قديم شيراز/ نمايي از همزيستي مور و موش و مار و معتاد
داخلي. فرهنگي. بافت قديم.

گفت و گوي رسانه‌اي شهردار بافت تاريخي، فرهنگي شيراز با خبرنگاران اگر چه با ‪ ۴۵‬دقيقه تاخير آغاز شد، اما لطف فراوان داشت كه از جمله آن شنيدن درددل ها، گلايه ها، مشكلات اجرايي و رنج زيستن در اين منطقه بود كه‌از زبان شهردار بيان شد.

محمد فاضل صارمي زاده، شهردار بافت تاريخي و فرهنگي شيراز در اين گفت و گوي يك ساعته كه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران انجام شد ابتدا از حضور پر رنگ خبرنگاران كمي شگفت زده شد و اين را به حساب اهميت بافت تاريخي شيراز گذاشت كه خبرنگاران براي آن اين همه وقت گذاشته اند.

شهردار بافت تاريخي و فرهنگي شيراز كه شهردار منطقه هشتم شيراز هم هست دراين گفت و گو از وجود ناامني دربافت تاريخي شيراز بسيارسخن گفت و اينكه درهركوچه‌اين بافت حداقل دوسه نفرمعتاد به صورت شبانه روزي دراز كشيده اند و خميازه مي‌كشند و اين صحنه‌ها به هويت فرهنگي اين بافت لطمه مي‌زند.

صارمي زاده اين را هم گفت كه حتي برخي از ماموران اجرايي شهرداري براي آمد و شد در كوچه‌هاي اين منطقه به علت نبود امنيت مناسب با مشكل روبرو هستند تا چه رسد به مردم عادي.نزاع ، چاقو كشي ، اخاذي ، سرقت و تجاوز به حريم خصوصي افراد از جمله جلوه‌هاي ناامني در اين مناطق است.

" نيروي انتظامي بايد براي منطقه تاريخي و بافت قديمي شيراز فكر اساسي كند،بهتراست دراين منطقه پاسگاه ويژه‌اي براي تامين امنيت ايجاد شود، بافت قديم در هر كشوري نشانگر بافت هويتي و تاريخي آن منطقه است اما در شيراز بافت قديم به علت فقدان امنيت مناسب اصلا جايي براي زيستن ندارد".

اين سخنان را شهردار بافت تاريخي و فرهنگي شيراز گفت و ادامه داد: وقتي گردشگران و جهانگران بخواهند از كوچه‌هاي تاريخي و گذرهاي فرهنگي اين منطقه عبور كنند ما اين دغدغه را داريم كه هر لحظه با مشكل امنيتي مواجه شوند، اين رويكرد شايسته شهري چون شيراز نيست.

صارمي زاده درادامه حرف هايش به وجود و اسكان افغان‌ها در اين منطقه از شيرازهم‌اشاره كرد و گفت:‪ ۶۰‬درصد از جمعيت ساكن در اين منطقه افغان هستند! اين درصد وقتي بيشتر تكان‌دهنده جلوه مي‌كند و به عنوان زنگ خطري براي امنيت شيراز قلمداد مي‌شودكه‌مابدانيم عمده‌فعاليت‌هاي بزرگ تجاري و اقتصادي شيراز در بافت قديم متمركز است،بازار وكيل شيراز به عنوان بزرگترين بازار سنتي شيراز دراين منطقه واقع است،حرمين شريفين حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت سيدعلاء‌الدين حسين (ع)برادران بزرگوارامام رضا(ع) دراين منطقه وجود دارد و هرروز هزاران نفرزاير به‌حرم اين امام زادگان شريف مي‌آيند و زيارت مي‌كنند و تامين امنيت عمومي آنها يك ضرورت است.

" مشكل ديگر بافت تاريخي شيراز اين است كه جمعيت روز با جمعيت شب آن برابر نيست، اين منطقه كه مساحتي بالغ بر ‪ ۳۶۰‬هكتار دارد روزها حدود ‪۲۰۰‬ هزارنفروشبها حدود ‪ ۷۰‬هزار نفر جمعيت دارد،تفاوت جمعيت شب و روز در اين منطقه به خاطر آن است كه اغلب تجار،فروشندگان واصناف داراي واحدهاي تجاري ساكن اين منطقه نيستند و شب‌ها به ساير مناطق شيراز مي‌روند".

شهردار بافت تاريخي و فرهنگي شيراز در كنار اين سخنان اين را گفت كه از سويي همان‌ها هم كه در بافت تاريخي ساكن هستنداغلب اتباع افغانستان يا مستاجر هستند و مالكان اصلي در جايي ديگر زندگي مي‌كنند از اين رو ما چون دسترسي به مالكان اصلي نداريم و آنها هم انگيزه‌اي براي احيا و تجديد بنا ندارند براي ساماندهي اين منطقه مشكلات مضاعف داريم.

صارمي‌زاده درادامه‌اين گفت و گواظهارداشت: ‪ ۹۰‬درصدازاماكن و ساختمان‌هاي بافت تاريخي شيراز مشكل دارند،اين ساختمان هاياپوسيده است يا در حال ريزش است يابناي ارزشمندي است كه در حصار كوچه‌هاي يك متري يادومتري گير افتاده و اصلا امكان تردد خودرويي و حمل مصالح ساختماني و انتقال ضايعات از اين منطقه وجود ندارد.

اين مشكلات سبب شده است كه‌هزينه حمل ضايعات ساختماني با دست و انتقال آن به كوچه‌هاي عريض تر و سپس حمل ضايعات با خودروهاي كوچك وانتقال آن به خيابان‌هاي عريض تر و سپس انتقال آن به كاميون‌هاي بزرگ و سرانجام خروج ضايعات از منطقه نياز به سه چهار مرحله حمل و نقل دستي و ماشيني دارد كه هزينه‌ساخت و سازرا فوق‌العاده بالا مي‌برد و مردم توان تامين اين هزينه ها را ندارند اين است كه عطاي ساخت و ساز در اين منطقه را به لقايش مي‌بخشند و ما شاهديم كه در بافت قديم هميشه ساختمان‌هايي ويران ،پوسيده و متلاشي وجود دارد.

شهردار بافت تاريخي و فرهنگي شيراز همچنين گفت: قوانين دست و پاي ما را بسته است ، ما هم مي‌خواهيم بافت تاريخي منطقه را حفظ كنيم يعني كوچه يك متري را به همان صورت يك متري نگه داري كنيم هم مي‌خواهيم از اين كوچه يك متري مصالح ساختماني ببريم و ساختمان‌هاي نو بسازيم اين دو با هم جور در نمي آيند، ميراث فرهنگي بايد در زمينه نگهداري اين بافت كمي انعطاف داشته باشد و اجازه دهد برخي كوچه‌ها كه چندان هويت تاريخي هم‌ندارند عريض شوند تا دسترسي‌ها بيشتر شود.

صارمي زاده وقتي از تنگي كوچه‌هاي بافت تاريخي و دخالت ميراث فرهنگي و مشكلات حمل و نقل در اين كوچه‌ها ياد مي‌كرد اين را گفت كه چندي پيش در همين كوچه‌هاي تنگ چون امكان عبور آمبولانس نبود يك بانو در كوچه زايمان كرد، ضمن اينكه مشكلات ديگر هم هست، اگر آتش سوزي مهيبي در يكي از اين كوچه‌ها رخ دهد امكان عبور خودرو آتش نشاني و امداد رساني اصلا وجود ندارد.

شهردارمنطقه هشت شيراز گفت: تا كي مي‌خواهيم با شعار،شهر را اداره كنيم؟ واقعيت‌اين است كه‌مديريت دربافت تاريخي مديريت مشاع است يعني شهردار منطقه تصميم‌گير اصلي نيست،براي صدور يك پروانه ساختماني شهردار بايد نظر بدهد، كميته‌فني نظربدهد، ميراث فرهنگي نظر مي‌دهد، شوراي بافت تاريخي نظرمي دهد تا يك پروانه صادر شود، اين طور كار كردن هيچگاه نمي‌تواند بافت تاريخي شيراز را نجات دهد و ما همچنان دست به گريبان مشكلات هستيم.

درد دل‌هاي شهردار بافت تاريخي شيراز به اينجا كه رسيد يكي از خبرنگاران ازعلت رطوبت بالا وشوره‌زدگي ديوارهاي منازل‌اين منطقه‌سووال كردو صارمي زاده گفت:دراين منطقه حدود سه هزار حلقه چاه وجود دارد كه‌آب‌هاي باران وآب‌هاي سطحي راجذب مي‌كند، سه هزار حلقه چاه در منطقه به وسعت چند خيابان و كوچه تنگ و تاريك خيلي زياد است و طبعا اين چاه‌ها رطوبت را به منازل و ديوارها منتقل مي‌كند.

شهردار بافت تاريخي و فرهنگي شيراز اين را هم گفت كه براي حل اين مشكل دربرخي‌از كوچه‌ها با احداث كانال آب باران و آب‌هاي سطحي را به خيابان‌هاي اصلي و خارج از منطقه هدايت كرده‌ايم اما همچنان نيمي از چاه‌ها يعني حدود يك هزار و ‪ ۵۰۰‬چاه فعال است كه ما هرسال آن را لايروبي مي‌كنيم واين چاه‌ها آب‌هاي سطحي را جذب مي‌كند و عامل رطوبت در منطقه است.

صارمي زاده وجود مار و موش و عقرب در منازل بافت قديم را هم تاييد كرد و گفت: براي از بين بردن موجودات موذي ما خرابه‌ها و منازل ويران شده را سمپاشي مي‌كنيم اما طرح كلي اين است كه از سال آينده براي از بين بردن موش و مار و عقرب در اين منطقه كل خانه‌ها را سمپاشي كنيم.

همه اين مشكلات با ريزش اولين باران پاييزي و زمستاني در بافت قديم دو چندان مي‌شود، كوچه‌ها و معابر تنگ و تاريك آب مي‌گيرد،عبور و مرور مردم مختل مي‌شود،عبور از زير ديوارهاي خيس و متزلزل نگران‌كننده و وحشت آفرين مي شود،زندگي درميان مارهاو عقرب‌ها و موش‌ها وارد مرحله دهشتناكي مي‌شود اما زندگي در فصل سرد نيز همچنان در اين منطقه جاري است.

شهردار بافت تاريخي و فرهنگي شيراز در ادامه گفت:در اين منطقه حدود ‪۴۰۰‬ خانه قديمي و تاريخي وجود دارد كه ارزش فرهنگي دارد ،تلاش ما اين است كه اين خانه‌ها را به همان صورت كه هست نگه داريم اما بالاخره اين خانه ها مالك دارد و حقوق مالك در شرع ما شناخته شده است، چطور بايد انتظار داشته باشيم كه مالك اين خانه‌ها اجازه خريد و فروش و تعمير و مرمت نداشته باشد از سويي هيچ بودجه‌اي هم براي حمايت و سر پا نگه داشتن اين خانه‌ها تخصيص نمي دهيم؟ اين مسايل با هم جور در نمي‌آيد.

در كنارهمه اين مسايل در كنار مشكلات فروش مواد مخدر در كوچه‌ها و گذرهاي بافت تاريخي شيراز ، در كنار عرضه مشروبات الكلي ، در كنار مفاسد و مسايل خاص ، در كنار ساختمان‌هاي متزلزل پر از موش و مار، در كنار كوچه‌هاي تنگ و تاريك آبگرفته، در كنار بوي بد نم و رطوبت چندين صد ساله بايد شهرداري بافت قديم فقط با بودجه سالانه پنج ميليارد تومان اين منطقه را بچرخاند.

صارمي زاده با بيان اينكه بودجه اين شهرداري امسال پنج ميليارد تومان است گفت: دولت بايد توجه و عنايت بيشتري به‌اين منطقه داشته باشد، منطقه تاريخي و فرهنگي هويت شيراز است، اين منطقه مردماني مستضعف دارد كه حتي اگر مشكلات فيزيكي و حمل و نقل در كوچه‌هاي تنگ هم اجازه دهد نمي‌توانند بناها و ساختمانهاي خود را مرمت كنند و فقط با نگاه ويژه و برنامه ويژه مي توان معضلات بافت قديم شيراز را سامان داد.

وقت مصاحبه و حرف‌هاي شهردار بافت قديم شيراز پايان يافت اما سوالات خبرنگاران همچنان باقي بود، چرا همت جمعي براي رفع مشكلات بافت قديم شيراز شكل نمي‌گيرد ؟ چرا مشكلات اين منطقه رسانه‌اي نمي‌شود ؟ كدام وزير و وكيل و نماينده مجلس از بافت قديم شيراز ديدن كرده؟ اين بافت قديم زماني محل زندگي و محل شهادت و محل مسجد و محراب شهيد آيت الله دستغيب بوده است كه بايد بيش از اين مورد احترام و توجه و تكريم باشد.

اين مهم وقتي بيشتر اهميت مي‌يابد كه ما بدانيم بافت قديم شيراز با داشتن پنج موزه بزرگ شامل موزه پارس ، موزه نارنجستان ، موزه مشكين فام، موزه لباس‌هاي ايراني و موزه آواهاي ايراني بيشترين تعداد موزه‌هاي شيراز را دارد.

اين مهم وقتي بيشتر اهميت مي‌يابد كه ما بدانيم بافت تاريخي شيراز با داشتن ‪ ۹‬فرهنگسرا شامل فرهنگسراي ياس، فرهنگسراي سيبويه، فرهنگسراي‌كريمي، فرهنگسراي حسيني ، فرهنگسراي ضياييان، فرهنگسراي بيات ها، فرهنگسراي هنر، فرهنگسراي مادر و فرهنگسراي هنر بيشترين فرهنگسراهاي شيراز را دارد.

اين مهم وقتي بيشتر اهميت مي‌يابد كه ما بدانيم بافت تاريخي شيراز با داشتن بازار بزرگ وكيل و ‪ ۱۱‬بازارچه شامل بازارچه منصوريه،بازارچه دروازه كازرون،بازارچه‌ارامنه،بازارچه آستانه، بازارچه بيات ها،بازارچه كليمي ها، بازارچه فيل، بازارچه سنگ سياه، بازارچه سيد ذوالفقار، بازارچه حاج رجب و بازارچه حاج علي اصغر بيشترين بازارچه‌هاي محلي شيراز را دارد.

اين مهم وقتي بيشتر اهميت مي‌يابد كه ما بدانيم بافت تاريخي شيراز با داشتن شش حرم امام زاده و مكان مقدس شامل حرم قدسي حضرت احمد ابن موسي شاهچراغ (ع)،حرم حضرت سيد مير محمد(ع)،حرم حضرت علي ابن حمزه (ع)، حرم سيد علاء‌الدين حسين (ع) حرم امام‌زاده ابراهيم (ع) و حرم امام زاده سيد تاج الدين غريب بيشترين مكان‌هاي مقدس شيراز را در خود جاي داده است.

اين مهم وقتي بيشتراهميت مي‌يابد كه ما بدانيم بافت تاريخي شيراز قلب شيراز است و قلب شيراز كه پايتخت فرهنگي ايران زمين نام دارد نبايد جايي براي مور و موش و مار و معتاد باشد.ك/‪۴‬
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن