تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813256016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شاهكار دولت بلژيك در برنامه ماليات به افتضاح بدل شدتحديد يا تهديد؛مساله اين است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: شاهكار دولت بلژيك در برنامه ماليات به افتضاح بدل شدتحديد يا تهديد؛مساله اين است
نفيسه حقيقت‌جوانپركردن فرم‌هاي ماليات سالانه و درج حقايقي در مورد وضعيت اقتصادي خانواده‌ها و اعلام آن به دولت براي پرداخت ماليات موضوعي است كه اروپا و آمريكا سال‌ها است براي نهادينه كردن آن تلاش كرده‌اند تا سرانجام توانسته‌اند به نوعي، فرهنگ پرداخت ماليات را در ميان مردم نهادينه كنند، با اين وجود هنوز هم موضوع ماليات و پرداخت آن يكي از معضلات بزرگ در بسياري از كشورهاي اروپايي و آمريكايي و شايد در تمام دنيا به شمار مي‌آيد، به خصوص كه بخش اعظمي از بودجه‌قابل محاسبه و برنامه‌ريزي دولت‌ها همين ماليات‌ها است.


همين موضوع يعني ترغيب مردم به پركردن فرم‌هاي مالياتي و تقديم آن به دولت براي پرداخت ماليات موجب شده برخي از كشورها به خصوص كشورهاي كوچك اروپايي كه جمعيت كمتري در مقايسه با بسياري ديگر از كشورها دارند به نوآوري‌هاي جديد در شيوه پرداخت يا پركردن فرم‌هاي مالياتي براي تسريع در محاسبه ماليات بر درآمد و دارايي‌هاي افراد جامعه، دست زنند.
يك سال پيش دولت بلژيك به عنوان يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تصميم گرفت از راه‌كار تازه‌اي براي خلاص كردن شهروندان بلژيك بسياري از شر پر كردن برگه‌هاي مالياتي كه گاهي اوقات بسيار پيچيده مي‌شدند، استفاده كند.
دولتمردان بلژيكي تصميم گرفتند با سيستم جديدي كه پيشنهاد شد، برگه‌هاي مالياتي افراد حقوق بگير با درآمد ثابت را خودشان پر كنند و سپس برگه پر شده را براي آنان بفرستد تا بعد از تاييد نسبت به تعيين ميزان ماليات آنان اقدام كنند.
با توجه به اينكه ساختار پرداخت دستمزد در بلژيك سيستم يكپارچه و هماهنگي است، دولت در بسياري از موارد با تكيه بر امكاناتي كه كامپيوترهاي پيشرفته و سيستم‌هاي نوين محاسبه و آمار در اختيارش قرار مي‌دهد، قبل از هر اظهارنامه‌ مالياتي يا اطلاع رساني از شرايط اقتصادي شهروندان خود با خبر مي‌شود به همين دليل هم پيشنهاد طرح ياد شده از سوي دولت به خصوص در مورد بازنشستگان و كارمنداني كه درآمد ثابتي دارند منطقي به نظر مي‌رسيد و امكان اجراي آن از سوي دولت دست‌يافتني بود.
بر اساس پيش‌بيني‌ها و دورنمايي كه در آن از سوي كارشناسان آمار بلژيك ارائه مي‌شد، چنانچه همه چيز به خوبي پيش مي‌رفت اين طرح در سال ۲۰۰۸ از قابليت اجرا برخوردار مي‌شد و به اين ترتيب بخشي از مشكلات دولت براي محاسبه ماليات شهروندان و برنامه‌ريزي در مورد ارائه امكانات به آنان حل مي‌شد؛ در حالي كه با فرارسيدن سال 2008 و اجراي طرح‌هاي ويژه براي ايجاد سهولت در نحوه جمع‌آوري اطلاعات مالياتي افراد، در حالي كه كمتر از چهار ماه تا شروع سال 2009ميلادي باقي مانده است وجود برگه‌هاي مالياتي تازه در بلژيك موجب شده بر خلاف انتظار برنامه‌ريزان دولتي عده قابل توجهي از شهروندان اين كشور از پركردن فرم‌هاي مالياتي خود سرباز زنند.
به اين ترتيب نه تنها مشكلات دولت در مورد وصول ماليات از مردم مرتفع نشده بلكه مقامات اين كشور را با معضلات تازه‌تري نيز مواجه كرده چرا كه برخي معتقدند اقداماتي از اين دست در بسياري از موارد زمينه تضعيف اطمينان مردم نسبت به دولت را فراهم مي‌كند و باعث خدشه دار شدن رابطه متقابل مردم با دولت‌ها مي‌شود.
آمارها نشان مي‌دهد كه بيش از 305‌هزار بلژيكي از پركردن برگه‌هاي مالياتي سال 2008 خود سرباز‌زده‌اند و 330‌هزار نفر نيز پس از پايان مدت‌ تعريف شده از سوي آمارگيران دولتي اقدام به پر كردن برگه‌هاي اظهارنامه مالياتي خود كرده‌اند و اين در حالي بود كه انتظار مي‌رفت شرايط دريافت و محاسبه ماليات بلژيك در مقايسه با سال‌هاي گذشته به مراتب با سرعت بيشتر و دردسر كمتري به پايان برسد.
وزير دارايي بلژيك نيز در گزارشي كه براي ارائه پارلمان آماده كرده‌بود اظهار داشت، تعداد شهرونداني كه امسال برگه‌هاي مالياتي خود را پر نكرده يا دير پركرده‌اند نسبت به سال پيشتر 11 درصد افزايش يافته است و اين موضوع نشان مي‌دهد اقدام دولت براي كمك به پركردن برگه‌هاي مالياتي افراد و اقدام به پركردن برگه مالياتي آن گروه از افراد جامعه كه حقوق ثابت دارند و ميزان درآمد آنها با توجه به اطلاعات و آمارهاي كامپيوتري كاملا مشخص است، نه تنها به اين كشور براي جمع آوري ماليات‌ها كمك نكرده بلكه به شدت اثر رواني معكوسي در جامعه داشته و موجب شده گروه قابل توجهي از مردم اعتماد خود را نسبت به امانت‌دار بودن دولت به طور كامل از دست بدهند و امنيت اجتماعي و زندگي شخصي خود را در مخاطره ببينند. به همين دليل هم از همكاري با دولت در مورد پركردن فرم‌هاي مالياتي خود سرباز بزنند.
وزير دارايي بلژيك در بخش ديگري از گزارش خود با اشاره به اين نكته كه بر اساس قانون بلژيك كساني كه برگه‌هاي مالياتي خود را پرنكنند، تحت تعقيب قانوني قرار مي‌گيرند و جريمه مي‌شوند اما با اين وجود مردم ترجيح داده‌اند كه از پركردن فرم‌هاي مالياتي خود سربازبزنند، عنوان كرد: اگرچه پيش از اين به دليل همكاري قابل توجه شهروندان با دولت معمولا اين خلافكاران تعقيب نمي‌شده و به حال خود رها مي‌شدند اما اينك دولت تصميم گرفته‌ كساني را كه بدون هيچ دليل موجهي از پركردن فرم‌هاي مالياتي خود صرف نظر كرده‌اند مجازات كنند.
از سوي ديگر بسياري از شهروندان بلژيك به شدت نسبت به فشار سنگيني كه ممكن است گزارش تنها يك‌يورو بيشتر براي آنان به همراه بياورد و موجب شود صدها يور ماليات بيشتر پرداخت كنند، ابراز نگراني كرده‌اند و يكي از دلايل خود را براي همكاري نكردن با دولت در پركردن فرم‌هاي مالياتي همين موضوع عنوان كردند. در اين ميان بازنشستگان از جمله كساني هستند كه در كشور بلژيك درآمد آنچناني ندارند و حقوق ناچيز بازنشستگي آنها نيز به راحتي با كامپيوترهاي دقيق دولت قابل محاسبه است. اين افراد در زمره كساني قرار مي‌گيرند كه فرم‌هاي مالياتي‌شان از سوي دولت پر شده و براي تاييد نزد آنان فرستاده مي‌شود و اينك همه آنها نگران اين موضوع هستند كه با اندكي افزايش در محاسبات دولت، ماليات سنگيني براي آنان منظور و فشار سنگيني به زندگي‌شان وارد شود.
توجه به اين نكته خالي از لطف نيست كه بر اساس قانون ماليات بلژيك كساني كه درآمد سالانه آنان ۱۲‌هزار و ۶۱۸‌يورو و ۶‌سنت باشد نه تنها مالياتي به دولت پرداخت نمي‌كنند بلكه كم و بيش ۷۵۰‌يورو نيز از دولت دريافت مي‌كنند ولي از سوي ديگر اگر درآمد سالانه آنان اندكي افزايش يابد ۴۷۱‌يورو و ۸۴‌سنت بايد به دولت ماليات بدهند.
در بلژيك بازنشستگان از معافيت‌هاي ويژه‌اي از جمله در زمينه ماليات برخوردارند ولي چنانچه درآمد ديگري نيز در كنار حقوق بازنشستگي داشته باشند معافيت مالياتي آنان باطل مي‌شود و همين موضوع به شدت باعث نگراني بازنشستگان بلژيكي شده است، چرا كه به هرحال زندگي همواره خرج‌هاي محاسبه نشده خودش را دارد و در شرايط كنوني اقتصاد جهاني كه قيمت همه چيز تحت تاثير بهاي سرسام آور سوخت تغيير مي‌كند، حذف شدن از ليست معافيت مالياتي نيز مي‌تواند مشكلات فراواني را به همراه آورد.
به عنوان مثال چنانچه يك بازنشسته 12‌هزار و ۹۷۶‌يورو درآمد سالانه داشته باشد و 12‌هزار و ۵۰۰‌يورو هم درآمد متفرقه، بايد براي 6‌هزار و ۷۰۰‌يوروي آن ماليات بپردازد و اگر حقوق بازنشستگي او تنها يك‌يورو افزايش پيدا كند، آنگاه بايد براي هفت‌هزار و ۴۲۷‌يوروي آن ماليات بدهد و به عبارت ساده‌تر همين يك‌يورو براي او ۷۲۶‌يورو ماليات به دنبال خواهد داشت كه جبرانش به هيچ وجه كار ساده‌اي نخواهد بود.
چنين اقداماتي موجب شده در نظرسنجي‌هاي اخيري كه در بلژيك انجام شده است سياستمداران اين كشور در زمره بي‌اعتبارترين گروه‌ها بين شهروندان قرار گيرند؛ چرا كه از نظر مردم بلژيك اين گروه كه در شعارهاي تبليغاتي خود بر تامين رفاه اجتماعي به عنوان اولين هدف تاكيد داشتند اينك با حمايت از اجراي نظام مالياتي كه موجب ايجاد فشار بر مردم مي‌شود همه حرف‌هايشان را نقض كرده‌اند.
البته نبايد فراموش كرد كه آمارهاي جهاني و اطلاعات نظرسنجي‌هاي بين‌المللي نيز گواه اين حقيقت است كه در تمام قاره اروپا سياستمداران منفورترين شغل را دارند به طوري كه مردم ايتاليا به هيچ وجه به سياستمداران خود اعتماد ندارند.
در حالي كه 98 درصد مردم به نيروهاي آتش‌نشاني و امداد اطمينان دارند و 83 درصد اروپاييان نيز به شدت به پزشكان خود اطمينان مي‌كنند. ۸۲ درصد نيز استادان و آموزگاران معتمدترين گروه دانسته و ۷۳ درصد مردم نيز نامه‌رسان‌ها را مردمي امين مي‌دانند كه شعار دروغ تحويل كسي نمي‌دهند.
نكته جالب‌تر اين است كه تمام كساني كه با عالم سياست در ارتباط هستند به خصوص پس از ماجراي فرم‌هاي مالياتي به شدت از چشم بلژيكي‌ها افتاده‌اند و اعتماد مردم را نسبت به خود از دست داده‌اند به همين دليل هم سياست‌مداران اين كشور به دنبال يافتن راه‌كارهاي تازه‌اي هستند تا علاوه بر جلب توجه و اعتماد دوباره مردم مشاركت آنان را براي انجام پروژه‌هاي اقتصادي و جمع آوري ماليات كه بخش قابل توجهي از برنامه‌هاي رفاهي و خدماتي دولت بر اساس آن پايه‌گذاري مي‌شود به سوي خود جلب كنند.
منبع: BBC
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن