تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815046279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قصاص، رضايت و اعاده دادرسي در سه پرونده جنايي مشابه به ثبت رسيد سرنوشت متفاوت سه نوجوان متهم به قتل


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قصاص، رضايت و اعاده دادرسي در سه پرونده جنايي مشابه به ثبت رسيد سرنوشت متفاوت سه نوجوان متهم به قتل
گروه حوادث؛ رئيس قوه قضائيه حكم قصاص پسر نوجواني را كه در يك نزاع مرتكب قتل شده بود براي سومين بار نقض كرد، اما حكم قصاص دو نوجوان ديگر را مورد تاييد قرار داد.

به گزارش خبرنگار ما اين سه نوجوان در پرونده هاي جداگانه در نزاع هاي دسته جمعي به صورت اتفاقي مرتكب قتل شده اند و اكنون يكي از آنها بايد دوباره محاكمه شود، يكي ديگر در آستانه قصاص قرار گرفته و نوجوان سوم توانسته است رضايت اولياي دم مقتول پرونده را جلب كند و از مرگ برهد.

اولين پرونده

ساعت 7 بعدازظهر روز 21 مردادماه سال 82 به ماموران گشت كلانتري نواب اعلام كردند نوجواني به نام حسين با ضرب چاقو جواني را مجروح كرده و متواري شده است. ماموران گشت بلافاصله منطقه را تحت كنترل درآوردند و حسين و دوستش را كه در دعوا شركت داشت دستگير كردند و تحقيقات نشان داد حسين در جريان دعوا با ورق گالوانيزه كه به شكل چاقو درست شده بود سينه پسر جوان را هدف قرار داده است.ساعاتي بعد ماموران متوجه شدند پسر جوان در بيمارستان جان باخته است. اين بار حسين به اتهام قتل تحت بازجويي قرار گرفت و گفت؛ من و دوستم امرالله وارد يك ساختمان نيمه كاره شديم تا من به دستشويي بروم وقتي بيرون آمدم ديدم مقتول با دوستم گلاويز شده و او را كتك مي زند براي وساطت جلو رفتم كه او يك باره به سمت من نيز حمله كرد. به او گفتم من براي دعوا نيامده ام ولي وي قانع نشد به هر حال سعي كردم از محل دور شوم.من و دوستم داشتيم به راه خود ادامه مي داديم كه يكدفعه نگهبان ساختمان به ما حمله كرد و دوباره درگيري آغاز شد. تعداد آنها زياد بود، من هم تكه ورقه گالوانيزه يي را كه به شكل چاقو درست شده بود از جيبم بيرون آوردم و روبه روي سينه ام قرار دادم، در يك لحظه پسر جوان به سمت من آمد، البته من نفهميدم كه چاقويم چطور به او برخورد كرد فقط ديدم او سينه اش را گرفته و مردم فرياد مي زنند قاتل را بگيريد.

با توجه به اظهارات حسين، پرونده با صدور كيفرخواست به دادگاه كيفري استان تهران فرستاده شد. حسين كه در شعبه 74 دادگاه كيفري استان تهران محاكمه مي شد گفته هايش را پس گرفت و مدعي شد ضارب او نبوده و افراد ديگري هم در درگيري حضور داشتند و ممكن است آنها مرتكب قتل شده باشند. با اين حال هيات قضات با اكثريت آرا راي بر قصاص صادر كردند. اين حكم از سوي ديوان عالي كشور نيز تاييد ولي در مرحله استيذان متوقف شد و قضات دفتر آيت الله هاشمي شاهرودي پس از بررسي پرونده اعلام كردند متهم بدون قصد و غرض قبلي به مقتول ضربه زده و چاقويي نيز به همراه نداشته است، از آنجايي كه شهود نيز در گفته هايشان اشاره مستقيم به قاتل جوان حسين نكرده اند بنابراين تنها با استدلال اقرار متهم نمي توان او را به قصاص محكوم كرد به اين ترتيب رئيس قوه قضائيه راي صادره را نقض و پرونده را به ديوان عالي كشور ارسال كرد. با اين حال ديوان دلايل نقض حكم را قانع كننده ندانست و حكم قصاص را تاييد كرد.پس از آن در مرحله استيذان حكم نقض حسين نوجوان 17 ساله دوباره از سوي قضات ديوان تاييد شد تا اينكه سرانجام آيت الله شاهرودي براي سومين بار قصاص حسين را جايز ندانست و به دستور وي پرونده براي رسيدگي مجدد به شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران فرستاده شد و يك بار ديگر حسين فرصت يافت تا از خود دفاع و سايه دار را از خود دور كند.

دومين پرونده

در دومين پرونده حكم قصاص پسر نوجواني كه در يك نزاع جواني را به قتل رسانده از سوي رئيس قوه قضائيه تاييد شد.

17 مردادماه سال 84 به ماموران پليس شيراز خبر دادند جواني به نام رضا با ضربه چاقو نوجوان 15ساله يي به نام رحيم به قتل رسيده و ضارب از محل فرار كرده است. در حالي كه پليس تحقيقات گسترده يي را آغاز كرده بود، فرداي روز حادثه رحيم خود را تسليم كرد و گفت؛ روز قبل از حادثه رضا و دو دوستش با من درگير شدند. آنها مرا كتك زده و فرار كردند البته من هم آنها را زدم. فرداي آن روز دوباره به سراغم آمدند، من جلوي در خانه بودم كه آنها يكدفعه به من حمله كردند. سه نفر بودند، وقتي به من حمله كردند توانستم چاقوي يكي از آنها را بگيرم. من در دفاع از خودم رضا را با چاقو زدم.وي افزود؛ قصد كشتن كسي را نداشتم و اگر من رضا را با چاقو نمي زدم آنها مرا مي زدند. هرچند رحيم 15 سال بيشتر نداشت اما قضات او را بالغ شرعي دانسته و به قصاص محكوم كردند و رحيم به زندان عادل آباد شيراز منتقل شد. حكم صادره از سوي ديوان عالي كشور تاييد و براي استيذان نزد آيت الله هاشمي شاهرودي فرستاده شد و حكم به تاييد رئيس قوه قضائيه هم رسيد. چند روز قبل حكم قصاص در زندان به رحيم ابلاغ شد و پرونده وي براي اجرا در نوبت قرار گرفت و قرار است او به زودي به دار آويخته شود.

سومين پرونده

نوجوان ديگري كه او نيز حكم قصاصش مورد تاييد قرار گرفته بود با رضايت اولياي دم از قصاص رهايي يافت. پرونده ايمان پسر نوجواني كه در 16سالگي مرتكب قتل شده است 3 تيرماه سال 85 تشكيل و وي به جرم قتل جواني به نام امير توسط پليس گلپايگان اصفهان دستگير شد. ايمان در توضيح روز واقعه گفت؛ از دو ماه قبل امير پشت سر من حرف هاي بدي مي زد. روز حادثه او با دوستم درگير شد و من هم به حمايت از دوستم وارد دعوا شدم. اين درگيري در چند مرحله اتفاق افتاد و امير بر من غلبه كرد من هم از ترس چاقويي به سمتش پرت كردم كه باعث مرگش شد.

هيات قضات دادگاه كيفري اصفهان پس از محاكمه ايمان براي او حكم قصاص صادر كردند و پرونده مراحل قانوني را طي كرد و حكم در نوبت اجرا قرار گرفت تا اينكه بالاخره اولياي دم مقتول اعلام كردند از خون قاتل فرزندشان گذشت مي كنند. به اين ترتيب پسر نوجوان از مرگ رهايي يافت.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن