تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815555635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصويب حذف صفرهاي پول ملي در كارگروه تحول اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تصويب حذف صفرهاي پول ملي در كارگروه تحول اقتصادي
وزير امور اقتصادي و دارايي از تصويب پيشنهاد حذف صفرهاي پول ملي در كارگروه تحول اقتصادي دولت خبر داد.

سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه نشست هيات دولت با خبرنگاران گفت؛ هم اكنون اين كارگروه در حال بررسي زمان اجرايي شدن اين پيشنهاد است.

حسيني بحث حذف سه صفر از پول ملي كشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار كرد؛ در حال بررسي ابعاد اين موضوع هستيم و مطالعات تكميلي در حال انجام است.

حسيني با اعلام اينكه اصل ايده اصلاح صفر هاي پول در كارگروه تحول اقتصادي تصويب شده است، افزود؛ واقعيت امر اين است كه بعد از چند دهه تحمل نرخ هاي مختلف در اقتصاد نيازمند اين هستيم كه تجديد نظري درخصوص صفرهاي پول ملي انجام دهيم.

وي در عين حال افزود؛ اجرايي كردن اين بحث مستلزم مدنظر قرار دادن چند نكته است؛ از جمله اينكه به لحاظ سياست اقتصادي كار بايد چه زماني انجام شود كه شاهد تثبيت نسبي سطح قيمت ها در كشور باشيم و از نظر عمليات مالي نيز نيازمند تحقيقات و محاسبات هستيم كه آن نيز در حال انجام است. دولت به دنبال آن است كه در كنار طرح تحول اقتصادي اصلاح ساختار پولي را دنبال كند.

بانك مركزي چهار روش را براي اين كار در نظر گرفته بود. حفظ وضع موجود با چاپ اسكناس درشت، رعايت قانون پولي و بانكي (كه در ماده 1 هر يك ريال را معادل يكصدم گرم يا دقيقاً 00581/0 گرم طلا مي داند كه ارزش واقعي آن حدود 240 تومان است)، حذف سه صفر و حذف چهار صفر چهار گزينه در دست مطالعه براي اصلاح ساختار پولي بودند. به نظر مي رسد تصميم گيران پولي به حذف سه صفر اعتقاد دارند. طرح حذف سه صفر از پول ملي در مجمع عمومي بانك مركزي طي سال گذشته مطرح شد.

چندي پيش طهماسب مظاهري رئيس كل بانك مركزي در اظهارنظري گفت؛ اگر رئيس كل بانك مركزي نبودم به عنوان يك كارشناس حذف سه صفر از پول ملي را گزينه بهتري مي دانستم. به گفته وي در ارتباط با حذف سه صفر از پول ملي بايد گفت اين كار در كشورهايي كه گرفتار تورم شديد هستند و ارزش پول شان در حال كاهش است انجام مي گيرد مانند كشورهاي تركيه، افغانستان، برزيل و مكزيك. اين كار از آن جهت صورت مي گيرد كه مردم اسكناسي كه دست شان است اسكناس معناداري باشد. حذف سه صفر از پول به تورم ربط جدي و روشني ندارد. گاهي مي تواند به لحاظ رواني از جهاتي تاثير مثبت داشته باشد. از جهت مثبت اين طور مي توان ارزيابي كرد كه مردم با اين كار احساس مي كنند پول شان قوي شده و آن را بيشتر صرفه جويي و پس انداز مي كنند و با پول قوي بهتر رفتار مي كنند.

وي عنوان كرد؛ در حال حاضر در صورت عدم حذف صفرها از واحد پولي، اگر بخواهيم وضع موجود را حفظ كنيم ناچاراً بايد اسكناس هاي درشت تر چاپ كنيم و سكه ها را نيز بايد درشت تر كرد تا در حد خود معني داشته باشد. اگر بخواهيم قانون پولي و بانكي را اجرا كنيم كه ارزش ريال متصل به طلا است كه اين مطلب در كشور چندان رايج نيست اما در صورتي كه بخواهيم سه صفر را از واحد پولي حذف كنيم، 10 واحد پول مان با يك واحد پول اروپايي و امريكايي تقريباً برابري مي كند و در صورت حذف چهار صفر پول بسيار قوي تر شده و دوره طولاني تري مي توان از آن استفاده كرد. در اين باره نيز بعد از مطالعات كافي بايد از مجلس اجازه گرفته شود و در صورت تصويب عملي خواهد شد. گفته مي شود گزارش كارشناسي حذف سه يا چهار صفر از واحد پول ملي تا آبان ماه سال جاري نهايي مي شود.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن