تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804649385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجليل از سه پيشكسوت تئاتر/فرهنگستان هنر از هنر خورشيدي، راد و همداني تجليل كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تجليل از سه پيشكسوت تئاتر/فرهنگستان هنر از هنر خورشيدي، راد و همداني تجليل كرد
مراسم تجليل از خسرو خورشيدي، ايرج راد و نادعلي همداني شامگاه شنبه 23 شهريورماه به همت فرهنگستان هنر با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در باغ موزه هنرهاي ايراني برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتداي مراسم مجيد سرسنگي قائم مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: سه هنرمندي كه مورد تجليل قرار مي‌گيرند تا به حال آثاري برجسته را از خود بجاي گذاشته و دانشجوياني ارزنده به جامعه تئاتري ايران تحويل داده‌اند.

مدير گروه نمايش فرهنگستان هنر ادامه داد: گروه نمايش فرهنگستان فعاليت‌هاي مختلفي در زمينه پژوهش، انتشار كتب، تحقيقات برجسته و برگزاري مراسم تجليل از بزرگان انجام داده است. برپايي دوسالانه تئاتر جهان اسلام، چاپ دو كتاب تحقيقي تئاتر و انتشار كتاب مرجع ترجمه شده در انتشارات فرهنگستان از ديگر فعاليت‌هاي گروه نمايش فرهنگستان هنر در سال آينده است.

بخش اول اين مراسم اختصاص به تجليل از خسرو خورشيدي طراح صحنه باسابقه تئاتر كشور داشت. تاجبخش فنائيان مدير پرديس هنرهاي زيبا خورشيدي را يك نابغه دانست و گفت: وي در قالب نقاشي، مجسمه‌سازي و طراحي صحنه حرف‌هايي زد كه بزرگان ادبيات با كلام آنها را بيان كردند.

وي افزود: وي عرفان دروني خود را با دستانش ظاهر مي‌كند. وي هميشه تازه است و تا سال‌هاي سال نبوغش تازه خواهد ماند. با برگزاري اينگونه مراسم قدر و قيمت خود را مشخص مي‌كنيم، زيرا خورشيدي و ديگر بزرگان قدر و قيمت خود را در كارها و آثار خود نشان داده‌اند و نياز به كلام و استفاده از كلمات براي قدر و قيمت خود ندارند.

سپس خورشيدي ضمن ابراز خرسندي از حضور در اين مراسم گفت: از اين پس سعي مي‌كنم در حوزه فعاليت‌ خود كوشاتر باشم. اگر بخواهم در اين مراسم درباره تئاتر صحبت كنم جنبه گله پيدا مي‌كند. بايد در تئاتر براي جوانان امكانات مناسب فراهم شود تا بتوانند استعداد و هنر خود را نشان دهند. نبايد فقط تئاتر را در تهران ديد.

وي با اشاره به فعاليت خود در حوزه ساخت و ساز شهري اظهار داشت: از شهردار محترم تهران درخواست دارم در شهرسازي و ساخت و ساز شهري دقت بيشتر و امكاناتي فراهم شود تا شهر تهران زيباتر شود. قسمت‌هاي قديمي شهر بازنگري شود زيرا شهرسازي چهره مردم را خوشرو مي‌كند.

خورشيدي يادآور شد: من خاطرات زيادي از تهران دارم، ولي وقتي به تهران نگاه مي‌كنم غمگين مي‌شوم چون به زيبايي‌هاي آن بي‌تفاوتي شده است. وقتي به نقشه شهرهاي قديمي دنيا نظير آتن و رم نگاه مي‌كنيم تئاتر در مركز شهر قرار دارد. تئاترهاي ما نيز در مركز تهران واقع شده ولي چراغ آنها خاموش است.

در بخش ديگر اين مراسم و تجليل از ايرج راد بازيگر سينما و تئاتر، علي نصيريان با اشاره به سنت حسنه تجليل از هنرمندان كه بعد از انقلاب به وجود آمده يادآور شد: اواخر دهه 30 اداره هنرهاي دراماتيك تأسيس شد كه ما در آن گروههاي متعدد داشتيم كه فعال بودند و يكديگر را مي‌شناختند و با كار خود رشد مي‌كردند.

وي اظهار داشت: تئاتر با گروه تئاتر رشد مي‌كند. اگر مي‌خواهيم تئاتر جدي داشته باشيم بايد فضا به گونه‌اي باشد كه گروهها به صورت درازمدت فعاليت كنند. متأسفانه امروز جوانان مستعد ما به دليل گسست بين دو نسل به لحاظ اخلاقي متفاوت عمل مي‌كنند. البته ما هم نتوانستيم آموزش‌ها را به نسل بعد از خود منتقل كنيم. ما نبايد هويت و تفكر را براي جوانان خود رها كنيم.

نصيريان در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: بخت با ما يار بود كه ايرج راد وارد گروه ما شد، زيرا بازيگري بااستعداد بود كه بهترين نقش‌ها را ايفا كرد و از همه مهمتر انساني بااخلاق بود. به طور كلي وي از افتخارات ما بوده و هست. عزيزاني همچون زنده‌يادان اسماعيل داورفر و جواد خدادادي نيز چهره‌هاي بزرگي بودند كه بسيار تلاش كردند، ولي آنگونه كه بايد ديده نشدند.

سپس ايرج راد گفت: بسيار خوشحالم از اينكه در اين شب بيادماندني دو تن از بزرگترين كساني كه در زندگي من نقش سازنده داشتند در مراسم حضور دارند. خوشحالم كه از تمام آن هنر والاي اين عزيزان قطره‌اي آموختم و بزرگداشت برايم گرفته مي‌شود. در واقع كساني كه برايشان بزرگداشت گرفته مي‌شود مديون عزيزاني چون استادان عزت‌الله انتظامي و نصيريان هستند.

وي يادآور شد: زيباترين دوران كار و زندگي من زماني بود كه در گروه تئاتر مردم در اداره تئاتر بودم. آنجا توانستم انضباط و اخلاق كاري را بياموزم. اين گروه از افتخارات اين مملكت بود و اعضاي آن نيز از بزرگان هنر تئاتر كشور بوده و هستند. آرزو مي‌كردم فضاي حاكم بر اين گروه تا امروز ادامه مي‌يافت و من در آن زندگي مي‌كردم.

مدير عامل خانه تئاتر اظهار داشت: امروز اين امكانات وجود دارد كه تئاترها ضبط و ثبت و بزرگداشت‌هايي برگزار شود. ولي بودند كساني كه كمك‌هايي شايان به تئاتر كردند و فقط اسامي تعداد كمي از آنها باقي‌ ماند. بسياري از آنها رنج‌ها كشيدند و ‌هرگز بزرگداشتي براي آنها گرفته نشد. من همواره اين بزرگداشت‌ها را بزرگداشت آن بزرگان مي‌دانم.

راد ضمن اظهار اميدواري از برگزاري اينگونه مراسم گفت: براي جواناني كه با انگيزه و بدون امكانات چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند آرزوي پايداري مي‌كنم و اميدوارم متوليان هنر توجه بيشتر به تئاتر داشته باشند و امكانات مناسب براي اين جوانان فراهم كنند تا در ارتباط با مردم قرار بگيرند و انديشه‌‌ساز و تفكربرانگيز باشند.

بخش بعدي مراسم به تجليل از نادعلي همداني نويسنده، مترجم و تهيه‌كننده تلويزيون اختصاص داشت كه به دليل شرايط نامناسب جسمي نتوانست در مراسم حاضر شود. قطب‌الدين صادقي با اشاره به وضعيت جسماني نامناسب همداني گفت: من بخت همكاري با همداني را در دو مرحله داشتم؛ يكي وقتي سردبير مجله "تماشا" بود و ديگري وقتي در دانشگاه سوربن درس مي‌خواندم.

وي افزود: آن زمان بود كه فهميدم وي از تهيه‌كنندگان طراز اول و امين تلويزيون است. همداني چند نمايشنامه ترجمه كرده و سردبير چند مجله بوده و رمان نيز نوشته است. زماني كه پژوهش‌هاي تقلبي زياد مي‌شد ضرورت و انجام ترجمه‌ها و كتاب‌هاي اصيل كاري سترگ بود. معتقدم كساني نظير همداني در خلوت فرهنگ نظري و تئوري مملكت را تأمين كردند.

اين مدرس تئاتر اظهار داشت: بزرگترين كار همداني ترجمه كتاب مرجع هزار و 700 صفحه‌اي "تاريخ نمايشنامه‌نويسي جهان" است كه از معتبرترين كتاب‌هاي تاريخ نمايشنامه‌نويسي است. همداني هرگز كار سفارشي و تجاري نكرد. كم نيستند كساني كه بزرگند ولي ميداني براي ديده شدن نيافتند. به نظر من همداني چهره‌ ماندگار و درخور احترام است.

در اين قسمت برنامه فرزاد همداني فرزند نادعلي همداني در جايگاه حاضر شد و گفت: پدر هيچگاه اهل اينكه نامش سر زبان‌ها بيفتد نبود و هميشه سعي مي‌كرد در كار پژوهش و پيشبرد و ايجاد منابع لازم براي دانشجويان و كساني كه دوست داشتند فعاليت كند. اكنون در حال تكميل كتاب "هنر درام‌پردازي" تأليف پدر هستم.

با حضور احمد مسجد‌جامعي رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران، عزت‌الله انتظامي، علي نصيريان، مجيد سرسنگي و محمدمهدي حيدريان معاون هنري فرهنگستان هنر مراسم تجليل از خسرو خورشيدي، نادعلي همداني و ايرج راد انجام شد.

بعد از اين برنامه مسجدجامعي گفت: حوزه مديريت شهري امسال بحث تئاتر محلات را به مرحله اجرا گذاشت كه در هفته‌هاي گذشته نتايج نخستين دوره جشنواره تئاتر محله اعلام شد. اين رويكرد با اين نگاه است كه در حوزه فعاليت‌هاي شهري و شهروندي فعاليت‌هاي دوسويه انجام شود.

وي ادامه داد: فعاليت بايد براي مردم و با مردم باشد و فاصله مديريت و مردم كاهش يابد. رويكرد تئاتر محلات نيز پيرو اين رابطه دوسويه است كه بازيگر و تماشاگر در يك گفتگوي متقابل قرار گيرند. در دوره جديد مديريت شهري به سالن‌هايي فكر مي‌شود كه فاصله كمتر ميان بازيگر و تماشاگر باشد تا ظرفيت اين گفتگو افزايش يابد.

وزير پيشين ارشاد اظهار داشت: اميدوارم بتوانيم در 371 محله تهران تئاتر محلات را محقق كنيم. ما محلات و مناطقي داريم كه مردم يك شهر در آن ساكن هستند و تهران مي‌تواند با بهره‌گيري از اين ويژگي فرهنگ و خصايص شهرهاي مختلف را نشان دهد و در راه رسيدن به تئاتر ملي تأثيرگذار باشد.

مسجدجامعي خاطرنشان ساخت: تئاتر فاخر بايد جنبه آموزشي هم داشته باشد. ما مي‌توانيم تئاتر را بين مردم داشته باشيم و با استفاده از جنبه آموزشي آن و همچنين ظرفيت مناطق با زباني فراگير مفاهيم مورد نظر خود را ثبت كنيم. هويت ايراني بيش از هر جا در تهران فضاي جلوه‌گري دارد، زيرا مركزي از تمام فرهنگ‌ها و هويت‌هاي ايراني است.

اجراي موسيقي زنده و نقالي مرشد ترابي از برنامه‌هاي ويژه مراسم تجليل از سه پيشكسوت عرصه هنرهاي نمايشي ايران بود كه شب گذشته در باغ موزه هنرهاي ايراني برگزار شد.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن